HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Petrified wood USA F3741
7.50 EUR

Prepareren en Conserveren

Mammoet kies conserveren: heb ik hier iets fout gedaan of hoort dit

perfectjumpz   31-03-2019 at 21:46

perfectjumpz
Junior Member
Registered: 25-09-2018

Hallo,

Ik heb 3 maanden geleden een mammoet kies gevonden op de Zandmotor. Nadat ik hem had gevonden heb ik hem direct in het water gelegd en de eerste weken om de paar dagen het water ververst en daarna met iets meer tijd er tussen (maximaal een week). Uiteindelijk heeft de mammoet kies 3 maanden in het water gelegen om te ontzilten.

Afgelopen zaterdagmiddag heb ik een houtlijm oplossing gemaakt met Bison D3 (250 gram x 2) op 5 liter water. Hierdoor heb ik een verhouding van 1 op tien. Uiteindelijk heb ik de mammoet kies er 27 uur ingehouden. Op het forum las ik dat sommige mensen botmateriaal maximaal 2 een wit bad geven en op andere berichten zag ik een dag. Aangezien ik de mammoet kies nat in de houtlijm oplossing heb gedaan heb ik gekozen voor de dag. Ik zag dat het onderdompelen van een droge mammoet kies niet aan te raden was en bij diverse mensen problemen gaf, dus dat is mijn keuze geweest om het nat in de houtoplossing onder te dompelen.

Nu heb ik de mammoet kies er uit gehaald en ben hem in de schuur aan het drogen. In de schuur is het koel en ongeveer 10 graden (zag dat het witpunt van Bison D3 5 graden Celsius was en de temperaturen daarboven zou de oplossing transparant moeten opdrogen).

Nu voelt het al een beetje droog aan en ik zie dat de mammoet kies er een beetje wit uit ziet en eigenlijk niet echt glimt (ik dacht eigenlijk dat dit bij 1 op 10 ook al was). Opzich zou ik het niet erg vinden als die niet glimt, maar ik vraag mij of ik dit dan wel goed gedaan hebt.(de kies moet natuurlijk nog een tijdje drogen maar dit viel me nu wel als eerste op)

Hoort het resultaat wat in het plaatje te zien is of heb ik hier toch iets mis gedaan? Dan kan ik daar de volgende keer opletten.

Heeft iemand hier toevallig wat informatie over?

Alvast bedankt!
Jelle

[Bewerkt door perfectjumpz op 31-03-2019 om 22:04 NL]

[Bewerkt door perfectjumpz op 01-04-2019 om 10:20 NL]

[Bewerkt door perfectjumpz op 02-04-2019 om 18:33 NL]

amelchers   07-04-2019 at 16:03

amelchers
Senior Member
Registered: 08-06-2015

Hoi Jelle,

Mooie kies, hoor! Tja, wat normaal gesproken de procedure is om met dit soort vondsten om te gaan is je behandelmethode eerst op minder waardevolle stukken te perfectioneren, en daarna pas op de stukken waar je grotere waarde aan hecht. En zelfs dan kan het nog wel eens misgaan, zoals bij een groot stuk vergit en gepyritiseerd hout dat ik ooit van de Isle of Wight heb meegenomen. De behandeling die ik het stuk gegeven had werkt prima op de meeste kleine stukken git die ik van dezelfde locatie had, maar bleek niet afdoende op het grote stuk te behouden - zelfs al leek dit in eerste instantie wel zo. Maar goed, daar heb je dan weinig aan, want dat is dan eigenlijk slechts mosterd na de maaltijd.

In jouw geval zou ik nog niet te bang zijn voordat de tand goed is opgedroogd. Houtlijm is nu eenmaal wit en bij verzadiging van een geïmpregneerd stuk kan aan het oppervlak "condensatie" van het teveel aan lijm ontstaan. Dit kan je verwijderen terwijl het nat is, nadat het stuk gedroogd is (dan wel weer afdekken met nieuwe lijm daarna), of laten voor wat het is. Maar het zal uiteindelijk wel transparant opdrogen. Dat het nog wit is wil simpelweg zeggen dat het nog niet is opgedroogd. Wel weet ik niet of het verstandig is om het stuk te langzaam te laten drogen, want dan heb je volgens mij meer kans op residuvlekken.

Ik kan je niet vertellen of je iets in je procedure hebt mis gedaan, want ik pas zelf een andere toe en impregneer juist wel droge stukken (bij natte stukken is mijn ervaring dat de kans op witte uitslag erg hoog is). Waarom mensen impregnatie van droge stukken afraden is, volgens mij, vooral omdat het erg lastig is een solide object met een vloeistof in contact te brengen zonder turbulentie in de vloeistof te veroorzaken, dewelke dan weer mechanische schade aan het solide object kan veroorzaken. Ook kan lucht opgesloten raken tijdens bijgieten van vloeistof, of juist ontsnappen wanneer je een object onderdompelt, beide schadelijk al zij het op de lange versus directe termijn.

Wat ik je denk ik daarom aan zou raden is het stuk op een warmere plek te leggen dan nu, maar wel nog op een wat koelere plek in huis zodat zowel binnen als buitenkant van het stuk goed kunnen drogen. En mochten er witte vlekken ontstaan kan je deze natuurlijk altijd later nog verwijderen (als niet met water of alcohol of aceton, dan wel voorzichtig mechanisch met een mesje) en dan opnieuw behandelen. Ik denk dat je je echter vooralsnog geen zorgen hoeft te maken.

Groeten,
Alexander.

sjaak   07-04-2019 at 16:25

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Ik dacht ook dat je de witte waas met aceton kon verwijderen. Heb er zelf geen ervaring mee. Even voorzichtig een stukje uitproberen.

Niels

perfectjumpz   07-04-2019 at 17:08

perfectjumpz
Junior Member
Registered: 25-09-2018

Hoi Alexander en Niels,

Heel erg bedankt voor de informatie. Ik had het inderdaad eerst beter kunnen testen op een ander botfragmentje, dat was verstandiger geweest. Ik heb van de week ook dezelfde houtlijmoplossing gebruikt voor 3 andere kleine botfragmenten en deze zijn wel goed gelukt.

Ik ga wat met deze informatie doen en zal de tips meenemen voor de volgende keer.

Jelle

0