HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Mijn nieuwe fossielen (+ veel vragen!)

Page: 1 2

Knarf   26-09-2007 at 20:51

Knarf
Senior Member
Registered: 25-09-2007

Zoals beloofd zijn hier mijn nieuwe aanwinsten. Toen ik ze kocht kreeg ik er wat oppervlakkige informatie bij maar ik hoop dat jullie mij aan meer details kunnen helpen.

Sorry trouwens voor deze stortvloed aan vragen, maar ik hoop echt dat jullie er even de tijd voor willen nemen om ze te beantwoorden. Ik heb de vragen genummerd om het overzichtelijk te houden.

Opgerolde trilobiet
LINK

- Vraag 1: wat voor soort trilobiet is dit? Op de beschrijving staat "Cellipsorephalus hofti" maar ik kan niets over die naam vinden, is het wellicht verkeerd gespeld?
- Vraag 2: volgens de beschrijving dateert deze trilobiet uit het Cambrium, klopt dit?

Trilobiet
LINK

- Vraag 3: net als de trilobiet hierboven is ook dit een "Cellipsorephalus hofti", klopt dit?
- Vraag 4: volgens de beschrijving dateert deze trilobiet uit het Cambrium, klopt dit?

Zee-egel
LINK

- Vraag 5: wat voor soort zee-egel is dit?
- Vraag 6: uit welke tijd stamt het?
- Vraag 7: heeft iemand enig idee wat de vindplaats zou kunnen zijn? (zal wel niet, maar ik vraag het voor de zekerheid)

Orthoceras
LINK

- Vraag 8: wat voor soort Orthoceras is dit?
- Vraag 9: volgens de beschrijving komt dit uit Brazilië en is de ouderdom ongeveer 120 miljoen jaar, dus stamt het uit het begin van het Krijt. Klopt deze tijdsaanduiding?

Versteende vis (Knightia)
LINK

- Vraag 10: wat voor soort Knightia is dit?
- Vraag 11: de vindplaats is Wyoming, USA. Weet iemand waar uit Wyoming deze zou kunnen komen?
- Vraag 12: volgens de beschrijving is deze vis 60 miljoen jaar oud, dus stamt het uit het Paleoceen. Klopt deze tijdsaanduiding?

[Bewerkt door Knarf op 26-09-2007 om 20:52 NL]

binbinneke   26-09-2007 at 21:00

binbinneke
Senior Member
Registered: 04-09-2006

Hoi,
ik ben geen trilo- expert maar ik zou zeggen van foto 1: Phacops sp.,Marokko, Devoon.

Foto 3: Stomechinus, Marokko.

Foto 4: Orthoceras sp. (?), Marokko, Devoon (?)

gr. robin

nestor   26-09-2007 at 21:25

nestor
Senior Member
Registered: 02-08-2007

De tweede trilobiet is m.i. een Marokkanse Hollardops (voorheen Metacanthina). Niet uit het Cambrium, maar uit het Devoon. Vermoedelijke vindfplaats: Alnif.
grt. Jan

Frederik   26-09-2007 at 21:39

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Vis: Knightia 'eocaena',
Green river formation, Wyoming
Eoceen

Ceraurus   26-09-2007 at 23:34

Ceraurus
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 04-11-2005

V.w.b. trilobieten heeft de verkoper een Tsjechische trilobiet uit een oudere tijd voorbij zien waaien. De juiste naam is Ellipsocephalus hoffi en het een van de meest bekende trilobieten ter wereld inderdaad uit het (midden)Cambrium.

Ik sluit me aan bij de anderen;
foto 1 Phacops sp. Devoon
foto 2 Hollardops sp. Devoon

<:{{{{{>

Knarf   27-09-2007 at 11:17

Knarf
Senior Member

Bedankt!

- Dus de Metacanthina sp. is nu hernoemd in Hollardops sp. ? Ze maken het er niet makkelijker op zo.

- Zou die Phacops sp. trilobiet een Phacops milleri kunnen zijn? Ik heb daar ergens een foto van en die van mij lijkt daar behoorlijk op.

- Die zee-egel (Stomechinus), uit welke tijd dateert die ongeveer? Jura? Krijt?

- Wat betreft die Orthoceras: Marokko en Devoon is wel heel iets anders dan Brazilië en Krijt :-D
Hoe zeker is de tijdsaanduiding "Devoon" voor dit betreffende fossiel?

nestor   27-09-2007 at 11:56

nestor
Senior Member

Dat lijkt me niet als het een marokkaanse is. Bovendien heet de Phacops milleri tegenwoordig Eldredgeops milleri.
Lijkt me moeilijk te bepalen welke species het is, zeker nu de ogen niet goed zichtbaar zijn. Maar misschien kan Ceraurus er een speciesnaam aan geven.

grt. Jan

binbinneke   27-09-2007 at 18:02

binbinneke
Senior Member

ál die phacopsen lijken op elkaar Bovendien ga je denk ik die lenzen moeten bestuderen enzo dus ik denk niet dat je verder gaat komen dan "Phacops sp."
gr. robin

Knarf   27-09-2007 at 18:22

Knarf
Senior Member

Nou ja, ik ben al lang blij dat ik weet dat het een Phacops is.

Ik heb het fossielen gedeelte van mijn site wat uitgebreid en opgedeeld:

LINK

binbinneke   27-09-2007 at 19:15

binbinneke
Senior Member

(even offline)
Prachtige verzameling zwaarden joh! Vooral die katana's, heb ik een boontje voor!
gr. robin

Trilo   27-09-2007 at 20:37

Trilo
Senior Member
Registered: 25-02-2007

Ik zal trachten u wat gegevens te bezorgen.Vraag 1hacops sp. uit het midden devoon van Tabourit;Vindplaats Djbel Esemour.3 Hollardops merocristata.M.Devoon.Hamar Lagdad formatie.Alnif.Vindplaats Djbel ofathen.De orthoceras komt uit het devoon en de vindplaats is Mirrazane.Licht tussen Erfoud en Merzouga.De zeeegel lijkt op Heterodidemia libyca.tijdperk turoon .b.krijt.dus al deze fossielen komen uit marokko.En nog iets Djbel is het marokkaans voor berg.Alle twee jaar zoek ik een paar weken in dit land.Ik vermoed dat ook het blokje met de zogezegde kamoesters uit dit land komt en wel uit het ordovisium met als vindplaats Alnif.Ik heb ze daar vtoch gevonden.Ik hoop dat ik geholpen heb

Ceraurus   28-09-2007 at 12:24

Ceraurus
Senior Member
Photo Moderator

Om te beginnen is de juiste naam Hollardops mesocristata (en niet merocristata zoals je in je eerste google-hit krijgt). Waarom is dit een H.mesocristata en geen andere Hollardops-subsoort zoals bijvoorbeeld H.burtandmimiae? Ik kan de determinatie niet maken; niet als ik het stuk in handen heb, gezien de staat, maar helemaal niet van een enkele foto. Erg knap, vertel, ik wil dat ook kunnen.
Hoe weet je dat de stukken specifiek van de genoemde bergen komen? Volgens mij hadden we die info niet. Ik kan me vergissen hoor...

Trilo   29-09-2007 at 19:50

Trilo
Senior Member

Heb dezelfde soort gekregen onder de naam merocristata,kan natuurlijk zijn dat ik een r voor een s genomen heb.Waar ik de naam van de spesifieke bergen haal,ga dan zoals ik om de twee jaar met de comercieele zoekers de bergen in op zoektocht ge weet niet wat ge leerd en vindt

Ceraurus   29-09-2007 at 23:25

Ceraurus
Senior Member
Photo Moderator

Mooi verhaal, maar het zegt niets over de juiste determinatie van het stuk waar onze vriend Knarf naar vraagt.

Geloof me maar dat er nog meer locaties zijn waar je marokkaanse vrienden je niet mee naar toen nemen waar de trilo's van Knarf vandaan zouden kunnen komen.

Trilo   30-09-2007 at 11:04

Trilo
Senior Member

Daar ben ik ook van overtuigd dat ze de heel goede plaatsen niet zullen tonen.

Knarf   30-09-2007 at 12:44

Knarf
Senior Member

Wat ik me ook afvroeg; hoe "echt" zijn mijn trilobieten? Is er veel aan bijgewerkt en/of zijn ze origineel of uit meerdere onderdelen samengesteld? Het gaat mij vooral om de volgende twee:

LINK

LINK

In het bijzonder de laatste heeft bij de staart een stukje dat opgevuld lijkt en een vreemde hoek in zijn rug die zou kunnen wijzen op samenstelling uit meerdere trilobiet-delen. Maak ik mij onterecht zorgen of niet? Op de matrix zelf zijn overigens geen sporen te vinden van eventueel aan-elkaar-lijmwerk.

nestor   01-10-2007 at 10:07

nestor
Senior Member

M.i.is er aan beide, slecht geprepareerde trilobieten het een en ander geknoeid. Zie b.v.ook de rechterkant van de eerste.
vr.grt. Jan

Knarf   01-10-2007 at 11:25

Knarf
Senior Member

Hoe erg is eraan geknoeid? Hebben we het over wat slecht preparatiewerk of echt puzzelwerk met verschillende onderdelen?

[Bewerkt door Knarf op 01-10-2007 om 11:26 NL]

Ceraurus   01-10-2007 at 19:09

Ceraurus
Senior Member
Photo Moderator

Een paar observaties (sorry, werk bij Overheid)

*de trilobieten zijn ZEER bruut geprepareerd.
*bij het ene stuk lijken de laatste vijf pleuradelen ertussen gezet.
*er is op beide stukken e.e.a. aan- en dichtgesmeerd.

Kijk eens hier op de site bij 'Vervalsingen'. We hebben daar ook iets opgezet hoe je 'niet echt' bij deze trilobieten ontmaskert.
Een behulpzaam artikeltje dat je zeker verder helpt, al zeg ik het zelf

KarelS   01-10-2007 at 19:47

KarelS
Senior Member
Registered: 02-06-2007

Hier nog meer over vervalsingen LINK

groet,

Karel

Knarf   01-10-2007 at 20:11

Knarf
Senior Member

Ik heb beide artikelen gelezen, zeer leerzaam.

Allebei de trilobieten waren naar verhouding best goedkoop, de ene heb ik gekregen en de andere vond ik vorige week in het plaatselijke fossielenwinkeltje. Dat ze niet mooi zijn geprepareerd en dat ontbrekende stukjes zijn ingevuld is jammer, maar dat verwachtte ik al wel. Waar ik mij vooral zorgen over maak is dat er delen van verschillende trilobieten aan elkaar zijn geplakt.

quote:
ceraurus schreef:
*bij het ene stuk lijken de laatste vijf pleuradelen ertussen gezet.

Kloppen de afmetingen en het aantal ribben nog wel? Ik heb de matrix goed bekeken maar daarop is geen aan-elkaar-lijm werk te zien.

In dat winkeltje trof ik ook een fossiel aan van een Dicranurus monstrosis, die er zeer mooi uitzag maar een aantal dubbelgangers bleek te hebben op het internet. Ik ben dus wel wat voorzichtiger aan het worden met dat Marokkaanse spul, maar ja, zo'n beetje alles wat ik aantref komt daar vandaan dus ik weet niet meer wat ik nu wel of niet kan vertrouwen.

nestor   03-10-2007 at 13:22

nestor
Senior Member

Er zijn ook wel betrouwbare adressen (sites)voor de aanschaffing van marokkaanse trilobieten. B.v. in de VS. Maar ook in Marokko zelf. Enige reparatie is ook niet zo erg, als het maar wordt vermeld.
Maar het kopen van bijzondere stukken (dat zijn deze niet overigens) ver beneden de "normale" prijs, is het vragen om problemen.
In een andere discussie op het forum werd de vraag naar de strafbaarheid gesteld. Er kan sprake zijn van oplichting. Nep voor echt verkopen. Maar als, zoals in dat geval, een verkoper 50€ vraagt voor 5 of 6 trilobieten, die - als ze echt waren - een veelvoud daarvan zouden moeten kosten, heeft een strafklacht geen schijn van kans. Zeker niet als de nep ook nog vrij gemakkelijk valt te constateren.
Ik begrijp dat je de ene trilobiet hebt gekregen en voor de andere heel weinig hebt betaald. Je kunt dan ook niet veel verwachten. Goed uitkijken als je wilt kopen (conform de aanwijzingen die daarvoor op het forum zijn gegeven) en nagaan wat de gangbare prijzen zijn.
vr.gr. Jan

Knarf   03-10-2007 at 14:53

Knarf
Senior Member

Ok, bedankt!

Ik denk dat de verkopers het vaak ook niet weten hoor. Laatst beweerde een verkoopster bij hoog en laag dat ammonieten een soort slakken waren en ze liet zich niet van het tegendeel overtuigen.

Oursin belge   06-10-2007 at 19:33

Oursin belge
Normal Member
Registered: 12-12-2006

Voor de egels, ik ben niet zo zeker dat een Stomechinus is ...

Misschien een Heterodiadema. Maar absolute niet zeker ...

Knarf   07-10-2007 at 10:26

Knarf
Senior Member

Waaraan kun je het verschil zien tussen een Stomechinus en een Heterodiadema? Dan kan ik er nog eens een betere blik op werpen.

Oursin belge   07-10-2007 at 16:57

Oursin belge
Normal Member

Hier is een typisch Stomechinus van Marrocco :

LINK

Hier is een typisch Heterodiadema lybicum (ook Marrocco) :

LINK

Ze zijn heel verschill...

Knarf   08-10-2007 at 21:45

Knarf
Senior Member

Die Heterodiadema lijkt inderdaad als twee druppels water.

Oursin belge   09-10-2007 at 19:27

Oursin belge
Normal Member

tijd : cenomanian

Knarf   09-10-2007 at 19:54

Knarf
Senior Member

Mooi, bedankt!

Als ik straks mijn website weer ga updaten zal ik dit gelijk meenemen.

Knarf   12-10-2007 at 13:28

Knarf
Senior Member

Website is geupdated, zie hier: LINK

Page: 1 2

0