HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Kalksteen (mergel) vondsten, Haaientand? Plus wat mini vindingen.

Marlon   19-02-2019 at 01:16

Marlon
Junior Member
Registered: 18-02-2019

Hier een paar van mijn eerste fossielen vondsten in de kalksteen (Mergel) rondom maastricht / Bemelen weet niet zeker of de exacte locatie hier vermeld mag worden.

Ik kom regelmatig in Kalksteen groeves en ben gefascineerd door de velen fossielen, de gedachten dat je in je achtertuin iets kan vinden dat miljoenen jaren oud is vindt ik ronduit geweldig! ik hoop dat iemand mij kan vertellen om wat voor een fossielen het precies gaat indien mogelijk, en als nodig is kan ik nog meer foto's plaatsen uit andere hoeken, overigens bezit ik nog meer fossielen maar weet niet of ze zeldzaam zijn of het überhaupt gewaardeerd wordt om hier foto's van te posten?

Hopelijk kan iemand van jullie mij wijzer maken.

Mvg
Marlon

hubertus68   19-02-2019 at 08:12

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Dag Marlon,

ik weet niet waar jij regelmatig zoekt, maar ik hoop dat jij beseft dat te toegang tot de meeste groeves in die buurt verboden is. Ik hoop dus dat jij niet "over het hek" gaat klimmen. Groeves zijn altijd verbonden met een levensgevaarijk zekerheidsrisico.

Beste groeten,
Oliver

Marlon   19-02-2019 at 09:25

Marlon
Junior Member

Ik ben hier zeer bewust van en loop ech niet zomaar een groeve (grotjes in volksmond) in tenzij het legaal is, bevoorbeeld de zonneberg op vrijdag avond, niks op deze fotos is op illigale wijze verkregen, Ik heb gewoon rondom bepaalde grotjes gekeken voor los mergel en dat thuis op het gemak "onderzocht" ik voel mij ook niet op het gemak in echte groeves met mijn hoogtevrees

FossilDude   19-02-2019 at 10:21

FossilDude
Administrator
Photo Moderator
Registered: 24-11-2007

Leuke vondsten!

Het derde dingetje op de tweede foto is in ieder geval een benthische foraminifeer: Siderolites, kenmerkend voor het bovenste deel van de Maastricht Formatie (dus dat klopt ook wat betreft de vindplaats(en).

Groet,
Johan

hubertus68   19-02-2019 at 10:24

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Joi Marlon,

O.K., bedankt voor de info.

Op de eerste foto zie ik een haaientand, mogelijk behorend tot het geslacht Carcharias of Paleohypotodus. Maar er zijn mensen hier die meer verstand hebben van haaientanden. De bewaartoestand is niet gunstig voor een exacte determinatie, omdat de wortel en mogelijk aanwezig geweesde bijspitsen ontbreken.

De objecten op de tweede foto zijn zeer klein in beeld gebracht. De bovenste twee bolletjes kan ik vanaf de foto niet thuis brengen. Het zouden fragmentjes van de koraal Moltkia kunnen zijn. Het sterretje is Siderolites calcitrapoides (een foraminifeer). Hieronder zie ik Radiopora diadema (een mosdiertjes-kolonie).

De laatste twee foto's tonen twee serpuliden. Voor een determinatie zijn de foto's te klein. Mogelijk Mucroserpula (maar met vraagtekens). Ga maar eens op zoek naar de publicatie "Sabellids and serpulids (Polychaeta sedentaria) from the type Maastrichtian, the Netherlands and Belgium" van Manfred Jäger, 2005

Beste groeten,
Oliver

Marlon   19-02-2019 at 11:11

Marlon
Junior Member

Wow ontzettend bedankt voor de informatie, van de laatste twee foto's had ik al een vermoeden dat het wel eens om een soort van 'worm achtige' iets kon gaan. hierbij nog een paar foto's die iets duidelijker zijn hoop ik, de serpuliden voelen aan als een soort van bot, zijn helemaal hol van binnen en het uit einde lijkt met een beetje fantasie wel op een soort van Star Wars Science fiction worm .. maar dan in het klein (Ja ik heb een rijke fantasie) haha overegens gaat het om 1 examplaar dat helaas in 2 stukjes is gebroken door mijn klunzigheid...

de 2 bolletjes die niet duidelijk in beeld zijn gebracht krijg ik maar erg moeilijk scherp op de foto, het zijn 2 minuscuul kleine bolletjes met allemaal gaatjes dr in, aan de onderkant zijn ze egaal met een gaatje in het midden

Super bedank voor jullie antwoord Oliver en Johan jullie maken me ech heel blij met deze informatie, nog een vraag, zijn zoon kleine fossielen de moeite waard om aan een musseum te doneren of zijn ze veel voorkomend en kan ik ze thuis in mijn vitrine kast houden?

Mvg
Marlon boumans

[Bewerkt door Marlon op 19-02-2019 om 11:13 NL]

[Bewerkt door Marlon op 19-02-2019 om 11:16 NL]

Lugo   19-02-2019 at 11:18

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Dag Marlon,

kan je toch eens proberen de twee bovenste bolletjes van foto 2 in de eerste reeks ook wat groter in beeld brengen.
Ik dacht dat het elementen van een crinoide ( centrodorsale) zouden kunnen zijn.

mvg

Lugo

Heraclites

Marlon   19-02-2019 at 11:40

Marlon
Junior Member

Bedank voor het meedenken Ludo wat een fantastisch werk/hobby hebben jullie!!

Mvg
Marlon

Marlon   19-02-2019 at 13:46

Marlon
Junior Member

Beste oliver,

naar het zoeken op "Sabellids and serpulids (Polychaeta sedentaria) from the type Maastrichtian, the Netherlands and Belgium" van Manfred Jäger, 2005

en een beetje te lezen ben ik zelf tot de conclusie gekomen tot het misschien gaat om de

'Mucroserpula' overigens zie ik dat jij tot de zelfde conclusie bent gekomen

Fig. 4. NHMM MK 2093; fixed and free tube portions lacking ornament, oblique lateral view, Meerssen Member.

kwa vindt locatie zou dit ook moeten kloppen, niet in het Rooth gevonden maar in de buurt van het rooth

hopelijk is mijn post niet te onduidelijk en nogmaals bedankt voor alle informatie, ben zeer gemotiveerd om meer mooie vondsten te doen, en die met jullie te delen!

Mvg,
Marlon

[Bewerkt door Marlon op 19-02-2019 om 13:47 NL]

[Bewerkt door Marlon op 19-02-2019 om 13:47 NL]

[Bewerkt door Marlon op 19-02-2019 om 13:49 NL]

Spongebob   19-02-2019 at 14:27

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

Hallo Marlon,

Fijn om er weer een enthousiasteling bij te hebben.
Prachtige (en spannende) avatar bovendien.

quote:
Marlon schreef:
...............overigens bezit ik nog meer fossielen maar weet niet of ze zeldzaam zijn of het überhaupt gewaardeerd wordt om hier foto's van te posten?

Ik weet zeker dat het posten (vooral van foto's) erg gewaardeerd wordt. Er lezen meer mensen mee dan je zou denken. En het voorkomt dat de berichtenstroom opdroogt.

quote:
Marlon schreef:
nog een vraag, zijn zoon kleine fossielen de moeite waard om aan een musseum te doneren of zijn ze veel voorkomend en kan ik ze thuis in mijn vitrine kast houden?

Je laat hier al een paar leuke dingen zien en er zijn hier mensen (o.a. Oliver) die je hier goed kunnen helpen. Houd je fossielen eerst maar lekker in je eigen vitrine. Wel goed bijhouden waar je ze hebt gevonden.

Lugo   19-02-2019 at 16:34

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Dag Marlon,

bedankt voor de extra foto's.
Mij lijkt het vrij duidelijk dat dit inderdaad onderdelen (centrodorsalen) van een crinoide zijn.
Waarschijnlijk is op elk van de kuiltjes een kleine porie aanwezig.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

alberto shark   19-02-2019 at 19:29

alberto shark
Normal Member
Registered: 17-06-2015

Hallo Oliver,
ik denk ook aan een incomplete Palaeohypotodus bronni.

Zie bijgaande tekeningen, meer soorten daarvan kan ik toesturen of plaatsen.

@ Marlon: foto's plaatsen is altijd nuttig, ik hoop je verder te helpen!

groet,
Albert

alberto shark   19-02-2019 at 19:30

alberto shark
Normal Member

hierbij genoemde tekening

Marlon   19-02-2019 at 19:51

Marlon
Junior Member

Toen ik gisteren aan het zoeken was had ik nooit verwacht een haaientand te vinden, opeens lag die letterlijk voor me toen een schelpje uit de blok mergel viel, dit haaientandje zit aan de onderkant van het schelpje.. super enthousiast dat ik was heb ik hem verder schoon gemaakt en ben ik dit kleine stukje rechts boven verloren, Ik heb dr wel nog deze ene foto van.. gsm kwaliteit sorry hiervoor maar misschien helpt het toch wel meer dan ik verwacht had!

echt heel cool alle reacties hier, morgen post ik wat meer fotos van nieuwe vondsten! (helaas geen haaientanden vandaag)

alberto shark   19-02-2019 at 21:06

alberto shark
Normal Member

Een meer completere P. bronni lijkt me.
Als je naar de beurs komt in Harderwijk wil ik wel verder kijken en heb ik mooiere examplaren bij me.
Ik ben benieuwd naar meer foto's van jou.

groet,
Albert

alberto shark   19-02-2019 at 21:10

alberto shark
Normal Member

ps:
schoonmaken kan bv door het in schoonmaakazijn te leggen wat het mergel kan oplossen.

FossilDude   19-02-2019 at 21:23

FossilDude
Administrator
Photo Moderator
Registered: 24-11-2007

quote:
alberto shark schreef:
ps:
schoonmaken kan bv door het in schoonmaakazijn te leggen wat het mergel kan oplossen.

Daar moet je wel mee oppassen. Voordat je het weet is de halve steen opgelost. Een haaientand zo op de steen is natuurlijk leuker dan een losse. Als je m in schoonmaakazijn legt heb je het risico dat de tand er snel afvalt.

Groet,
Johan

alberto shark   19-02-2019 at 21:45

alberto shark
Normal Member

Ok,
dat is ook zo. Mij hielp het wel eens bij kleinere brokken.

Ik heb nog een andere vraag maar die zal ik stellen bij topic Harderwijk.

hubertus68   20-02-2019 at 06:24

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Geen azijn gebruiken. Dit is heel zachte mergel. Die kan je met een kwastje of een naaldje zeer makkelijk verwijderen.

Beste groeten.
Oliver

Marlon   20-02-2019 at 11:41

Marlon
Junior Member

Ik kan helaas niet komen naar de beurs in Harderwijk in verbrand met mijn werk (weekend/nachtdiensten)

Ik ben idd niet van plan om het tandje verder 'schoon' te maken ik vindt het juist leuk tot die vast zit aan een schelp (twee fossielen voor de prijs van een) maar wel een goeie tip van die azijn!

En de mergel is inderdaad zeer zacht/rot ik denk dat die blok die ik gepak heb te lang in de regen heeft gelegen want zelfs met een tandenborstel gaat de helft kapot van wat ik probeer vrij te maken.

Ik heb een paar leuke nieuwe vondsten gedaan, waaronder een kalkkokerwormpje maar deze meer compleet en met vreemde inkervingen alleen het daglicht is niet optimaal voor mooie foto's dus het meeste zal even moete wachten

Mvg
Marlon

[Bewerkt door Marlon op 20-02-2019 om 11:42 NL]

Marlon   20-02-2019 at 11:57

Marlon
Junior Member

Dit is een van mijn vondsten van gisteren die wel redelijk op de foto is gelukt, het stukje zit vol met kleine scheurtjes waardoor ik het niet helemaal bloot durf te leggen, de gaatjes boven op en in de zijkanten die zaten dr al in

Ben zeer benieuwd naar wat dit is, heb nog een soortgelijk stuk maar dan kleiner en zonder deze gaatjes.

Mvg
Marlon

hubertus68   20-02-2019 at 12:18

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Marlon,

hierbij gaat het om een kalkalg, met name Lithothamnium.
Ik ga ervan uit dat het om Lithothamnium perulatum GUEMBEL, 1871 gaat.
Er bestaat tenmindste nog een andere soort in Maastricht:
L. mammilosum GUEMBEL, 1871. Maar die is gedetailleerder.

Er bestaat overigens een Limburg-nummer van de tijdschrift Grondboor & Hamer
uit 1998 (?). Hierin zijn vele fossielen van de Sint Pietersberg beschreven en afgebeeld.
De namen van de soorten kloppen niet altijd, maar het is een goede start.

Het hele nummer of de enkele rubrieken kan je downloaden via: LINK

Je moet een beetje zoeken...

Beste groeten,
Oliver

alberto shark   20-02-2019 at 12:59

alberto shark
Normal Member

Hoi Oliver,
bedankt voor de link. Daar staat inderdaad een klein artikel over haaien en roggen (2 pagina's).
Ook vond ik daar een groter document van Taco Bor mbt terminologie en determinatie wat ik goed kan gebruiken:
LINK

Ik laat later nog weten waar mijn tekening vandaan kwam.
Document bevat nl. meerdere pagina's.

groet,
Albert

alberto shark   20-02-2019 at 17:43

alberto shark
Normal Member

Hallo Oliver,
de tekeningen die ik gebruik heb bij de info over P. bronni stonden ook in dat Limburgnummer 9B. Online zie ik ze daar niet maar ik kan het wel als meerdere JPF files sturen aan belangstellenden.
Zelf zoek ik nog veel soorten uit het Krijt van Limburg dus als iemand die heeft graag laten weten zodat er mogelijk iets te ruilen valt in Harderwijk waar ik een stand heb.

alberto shark   20-02-2019 at 17:56

alberto shark
Normal Member

excuus:
moet zijn Limburgnummer 9B van de NGV uit 1998. Mogelijk is dat elders online te vinden.

0