HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Desert rose middle
1.50 EUR

Determinatie Fossielen

Zeepokken van Deurne (Antwerpen)

8legs   27-01-2019 at 14:58

8legs
Senior Member
Registered: 17-04-2018

De volgende weken en maanden ga ik een aantal posts plaatsen met fossielen die ik gevonden heb hier in mijn buurt in Deurne (Antw.).

De grotere fossielen (haaientanden, walvisbeenderen) komen uit zandhopen die hier korte tijd gelegen hebben en die van een put voor een ondergrondse garage komen. De kleinere heb ik bekomen door het uitzoeken van klein materiaal dat ik verzameld heb naast boorgaten (om het water weg te pompen). Van dit materiaal heb ik ongeveer 200 kg thuis uitgezocht. Het grootste deel gewoon op het zicht, maar omdat ik zo de kleinste fossielen miste, heb ik een paar emmers van het materiaal extra gezeefd en gespoeld. Wat overbleef, 38 kg, werd beetje bij beetje onder de stereomicroscoop onderzocht. Dit heeft enkele maanden in beslag genomen.

Uit het onderzoek bleek alvast dat er op deze plaats vroeger een kust moet geweest zijn.
1) Enkel de eerste boorgaten leverde schelpenmateriaal op, de andere in de rij gaven enkel zand. Een put die zo'n 150 m verder gegraven werd leverde enkel glauconietzand op.
2) Het overgrote deel van het materiaal is zeer sterk gerold. Van de vele honderden haaientandjes is maar een klein percentage geschikt voor determinatie.

De fossielen zouden normaal uit het plioceen komen maar het materiaal is "vervuild" met nieuwer materiaal van de bovenliggende lagen en van oppervlakte materiaal én van oudere lagen waarvan uitgespoeld materiaal gevonden werd, bijv. Araloselachus cuspidatus LINK)

Een aantal fossielen heb ik reeds in vorige posts getoond.
Maar vandaag dus de zeepokken. Niet de meest sexy fossielen en zeker niet eenvoudig te determineren. Darwin heeft zo'n 6 jaar van zijn leven gewijd aan deze diertjes en na het lezen van enkele stukjes uit zijn prachtig boek daarover, heb ik besloten mezelf niet aan de determinatie ervan te wagen.
Maar wie er iets van kent is welkom om er een naam op te kleven

Beste groeten.

jef de ceuster   27-01-2019 at 15:59

jef de ceuster
Junior Member
Registered: 17-11-2013

Dag Herman,

De laatste 2 jaar zijn er in Deurne enkele kleinere bouwwerven geweest (Dascottalei, Eksterlaar, Albert Heijn, Gitschotelhof), allen op korte afstand van mekaar, maar met steeds een verschillend profiel.

De oudste afzetting die ik op deze werven heb kunnen vaststellen is "laag 5 Borsbeek", de Zanden van Deurne, de Zanden van Oorderen en de Reworked Lillo Formatie. Vooral het basisgrind van Oorderen bevat veel walvisresten en haaientanden, maar ook veel verspoeld materiaal afkomstig uit oudere afzettingen. Vooral het grote aantal concreties is indrukwekkend.

Het schelpenmateriaal, afkomstig uit de boorgaten, is vermoedelijk afkomstig uit de Zanden van Antwerpen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,
Jef

8legs   27-01-2019 at 17:46

8legs
Senior Member
Registered: 17-04-2018

Dag Jef,
Hartelijk dan! Deze info is zeer nuttig.
Mijn fossielen komen van Eksterlaar.

Beste groeten,

0