HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Zandmotor: haai

knaapjvd   27-12-2018 at 15:06

knaapjvd
Moderator
Photo Moderator
Registered: 12-10-2014

Voor de haaien aficionados: van welk eng beest komt deze?

sjaak   27-12-2018 at 21:22

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Oei, gerolde haaientanden van de ZM.....

Niels

knaapjvd   27-12-2018 at 21:33

knaapjvd
Moderator
Photo Moderator

Ja, jij zit ferm in het Strooierkamp.
Maar theoretisch is het mogelijk dat een fossiel verzameling overboord geslagen is...

sjaak   27-12-2018 at 22:17

sjaak
Senior Member

quote:
knaapjvd schreef:
Ja, jij zit ferm in het Strooierkamp.
Maar theoretisch is het mogelijk dat een fossiel verzameling overboord geslagen is...

Dat is ook strooien.

Niels

knaapjvd   27-12-2018 at 22:39

knaapjvd
Moderator
Photo Moderator

Dat lijkt me niet. Wat ik beschrijf is toeval. Strooien is een aktie door een entiteit met vrije wil.

[Bewerkt door knaapjvd op 28-12-2018 om 10:21 NL]

sjaak   27-12-2018 at 22:53

sjaak
Senior Member

Die overboord geslagen verzameling werd meegenomen, vervoerd en verloren door diverse entiteiten met vrije wil.
Maar theoretisch is alles mogelijk. Het kan ook door vogels in de snavel uit Antwerpen zijn meegenomen.
Strikt genomen is de hele ZM gestrooid.
Als we naar de feiten kijken, blijft het vreemd dat alleen bij de ZM gerolde tandjes liggen tussen puntgave GW’s

Ps
Overigens zit ik er niet zo ferm in, het is een leuke discussie er valt voor beiden wat te zeggen denk ik.

[Bewerkt door sjaak op 27-12-2018 om 23:53 NL]

Niels

Schouwenburg   29-12-2018 at 14:49

Schouwenburg
Senior Member
Registered: 14-02-2012

Kwam de GW niet uit jongere lagen en zijn de gerolde niet in verband met de Oerschelde te brengen?

sjaak   29-12-2018 at 15:00

sjaak
Senior Member

Dat is goed mogelijk maar het is nooit echt onderzocht voorzover ik weet.

Niels

stiek   29-12-2018 at 22:34

stiek
Senior Member
Registered: 10-02-2007

quote:
Schouwenburg schreef:
Kwam de GW niet uit jongere lagen en zijn de gerolde niet in verband met de Oerschelde te brengen?

Hallo Charlie,

De G.w. an de zandmotor zijn afkomstig uit het emien.
De bovenstaande tand is inderdaad afkomstig uit afzettingen die door de rivier aangesneden zijn en zodoende met het sediment is meegevoerd.
De tand is naar alle waarschijnlijkheid van eocene ouderdom.
Sterk verweerde swin kokkels worden daar ook incidenteel gevonden.

Groeten Hans

sjaak   29-12-2018 at 23:27

sjaak
Senior Member

Wat zijn je argumenten voor Eemien, Stiek?
Er wordt nauwelijks Eemien gevonden op de ZM.
Vroeg holoceen is ook wel eens geopperd wat ik niet eens zo onwaarschijnlijk vind.
Past beter bij de andere vondsten, waaronder ook marien. Zee was toen ook warmer dan nu.

Hier nog meer onderbouwing:

LINK

(Artikel van Sander is nieuw voor mij, er wordt naar de witte haai discussies op fossiel.net in verwezen. )

[Bewerkt door sjaak op 29-12-2018 om 23:47 NL]

Niels

stiek   29-12-2018 at 00:20

stiek
Senior Member
Registered: 10-02-2007

quote:
sjaak schreef:
Wat zijn je argumenten voor Eemien, Stiek?
Er wordt nauwelijks Eemien gevonden op de ZM.
Vroeg holoceen is ook wel eens geopperd wat ik niet eens zo onwaarschijnlijk vind.
Past beter bij de andere vondsten, waaronder ook marien. Zee was toen ook warmer dan nu.

Hier nog meer onderbouwing:

LINK

(Artikel van Sander is nieuw voor mij, er wordt naar de witte haai discussies op fossiel.net in verwezen. )

[Bewerkt door sjaak op 29-12-2018 om 23:47 NL]

Hallo Sjaak,

Als je bedoeld dat er weinig of geen landzoogdieren worden gevonden op de zm vind ik dat vrij logisch. tijdens het emien was het gebied waaruit de zandsupletie is zee hier hebben naar mijn mening geen land zoogdieren gelopen.
Er zullen natuurlijk ook wel G.W rond gezwommen hebben in het vroeg Holoceen, maar dan zouden er volgens mij, als ze alleen uit het holoceen komen er niet zoveel gevonden worden.

groeten Hans

sjaak   30-12-2018 at 09:02

sjaak
Senior Member

Hoi Hans. Ik heb ook lang aan Eemien gedacht ivm de GW’s. Ik twijfel nu, omdat er dan ook andere Eemien zeedieren gevonden zouden moeten worden. Die mis ik bij HvH en de ZM volledig op enkele uitzonderingen na. Holoceen zie je wel zeehond, walrus etc. Vandaar mijn gedachte dat Holoceen wel eens waarschijnlijker kan zijn voor de “strand GW’s”. Het artikel van Sander ondersteunt deze gedachte. Het kan op een andere vindplaats natuurlijk weer anders zijn. Zou interessant zijn als er gedateerd zou kunnen worden.

Niels

Duys   30-12-2018 at 10:38

Duys
Senior Member
Registered: 15-05-2008

Denk aan een Neogene hastalis/oxyrhynchus, al meer gelezen over strooivondsten etc, heb de Schelde met de fiets tot in Terneuzen afgespeurd en er is altijd een kans een haaietand te vinden, ook Oligoceen/Eoceen denk dat deze uit de bedding komen of meegesleurd worden door de Schelde, natuurlijke erosie, baggerwerken etc.

De GW's die ik hier al voorbij heb zien komen, lijken me een verhaal apart.

[Bewerkt door Duys op 30-12-2018 om 10:42 NL]

SantanaFormatie   31-12-2018 at 15:24

SantanaFormatie
Senior Member
Registered: 24-01-2007

Niels vertelde me over de discussie en misschien is het handig als ik wat toelicht over mijn publicatie.

Met publicatie heb ik geprobeerd een indicatie te geven over een mogelijke ouderdom van de gevonden Gw's van de Delftlandse kust. In dit geval gaat het om zeezoogdierbotten uit het vroeg Holoceen met 'bitemarks'. Omdat ik nu bewijs had van de GW leek het me interessant om dit in ieder geval alvast te publiceren. Waarschijnlijk is dit maar een klein van verhaal en verklaard het niet alle vondsten. Vandaar dat ik in mijn publicatie ook een woordje achteraf heb geschreven met eventuele pleistocene vondsten met bitemarks.
Het onderzoek loopt nog en er ligt een GW in Groningen voor datering, maar daar weet ik helaas het resultaat nog niet van.

Er is een ding dat de recente opspuitingen gemeen hebben en dat er altijd vrij complete GW's tussen zitten van mooie kwaliteit. Op dit ogenblik lijkt de Zandmotor daar de beste plek voor te zijn. Ik geloof dat elke vaste Zandmotor-zoeker binnen no time een kleine collectie GW's in hun bezit hebben. Iets dat best opmerkelijk voor een Laat-Pleistocene (vnl. Weichselien)/ Holocene vindplaats. Dit is ook vaak de reden geweest voor deze discussies over de ouderdom van de GW's.

Ik hoop dat het zo de discussie iets opheldert.

Gr,
Sander

[Bewerkt door SantanaFormatie op 31-12-2018 om 16:40 NL]

0