HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Zeeëgel Hargen aan Zee

KoenJ   13-08-2018 at 20:30

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Hoi allen,

Het is alweer ff geleden dat ik hier wat gepost heb.

Hierbij een zeeëgel-kern die mijn vader gevonden heeft op het strand in Hargen-aan-Zee (NH). Het lijkt mij een Echinocorys. Heeft iemand een idee hoe deze daar terecht komt? Aangevoerd uit Denemarken o.i.d.?

Alvast bedankt voor het meedenken!

sjaak   13-08-2018 at 22:46

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Een mooie. Niet zo heel erg gerold. Vraag mij af waar die vandaan komt. Wat voor steen is het?

Niels

Lugo   14-08-2018 at 07:53

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Koen,

dit lijkt mij inderdaad een verweerde kern (opvulling) van een Echinocorys,zoals ze nogal eens aangetroffen worden in vuursteen.
Het is volgens mij heel plausibel dat dit specimen vroeger met de ijsmassa uit Denemarken is meegekomen.

Lugo

Heraclites

BartKorf   14-08-2018 at 10:02

BartKorf
Senior Member
Registered: 25-01-2014

Een paar jaar geleden zijn er voor de Hondsbossche zeewering kunstmatige duintjes op gespoten met suppletiezand. Het kan heel goed dat hij daarmee op het strand is beland.

KoenJ   14-08-2018 at 21:49

KoenJ
Senior Member

Bedankt voor het meedenken! Hij lijkt inderdaad van vuursteen te zijn. Ik had al Echinocoryssen uit Zuid-Limburg, leuk om er nu ook uit echt de andere kant van het land te hebben.

hubertus68   14-08-2018 at 21:55

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Het lijkt mij niet op een egel, die door de zee gerold is. Het lijkt eerder op een flink geerodeerd exemplaar dat ergens aan land in de bodem lag. Als ik het goed zie is het ook geen 100%ige steenkern, of?. De plaatjes blijken gedeeltelijk nog bewaard te zijn, tenmindeste aan de onderste rand (of zit ik fout?).

Groeten,
Oliver

scherven   15-08-2018 at 09:10

scherven
Senior Member
Registered: 09-08-2011

Hallo, de binnenkant ziet er een beetje mergelachtig uit. In geen geval vuursteen. Misschien is de vindplaats een gedachte (overlevering) ik zelf heb ook wel voorwerpen die ik vond en waarvan ik de echte vindplaats niet meer weet.
groet,Ben.

Hidde   15-08-2018 at 16:32

Hidde
Senior Member
Registered: 06-02-2016

Koen,

"in geen geval vuursteen" vind ik wat kort door de bocht alhoewel ik er ook niet direct 100% vuursteen label aan wil hangen vanaf de foto. Misschien dat Koen hier zelf iets over kan zeggen.
Wel heb ik tientallen vuursteen egels en resten van zee-egels in vuursteen van het Texels strand. Dus het komt op mij niet heel vreemd over dat zoiets in Noord-Holland aanspoeld.
Herkomst van dit materiaal is altijd lastig. In de omgeving van Texel bevind zihc wat kalksteen houdend keileem (en in die kalksteen kan natuurlijk ook vuursteen zitten). In dit geval zou het uit de omgeving van Scandinavië afkomstig zijn.
Echter heb ik ook begrepen dat de Engelse krijt-kust als herkomst gebied niet uitgesloten kan worden. (Heb ooit een spons deel in kalksteen op strand aangetroffen die vermoedelijk daar vandaan komt).

Hidde

KoenJ   15-08-2018 at 18:55

KoenJ
Senior Member

Dank voor het meedenken, heren. Ik kan me voorstellen dat het vanaf de foto kalksteen lijkt, maar het is echt vuursteen. @oliver: de oorspronkelijke schaal is geheel verdwenen...het is alleen een steenkern.

0