HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Cordierite large in box
2.50 EUR

Determinatie Fossielen

merkwaardige bivalve

BartKorf   07-08-2018 at 16:00

BartKorf
Senior Member
Registered: 25-01-2014

Op de 2e Maasvlakte kom ik zo nu en dan ook zwerfsteenfossielen tegen (meestal Krijt of Jura). Maar soms denk ik dat ze niet op natuurlijke wijze (via oer-Rijn of oer-Maas bijvoorbeeld) hier zijn beland, maar afkomstig zouden kunnen zijn van anthropogeen kalksteen-transport. Maar los van de precieze herkomst, dit fossiel was flink puzzelen; hij is namelijk ook flink afgesleten ("verrold".
Ik denk dat het een bivalve-doublet is van één van de Hippuritoida, bijvoorbeeld van het geslacht Diceras. Kan iemand dit bevestigen of een andere determinatie voorstellen?

hubertus68   07-08-2018 at 18:22

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Hallo Bart,

moeilijk, maar ik denk aan een steenkern van een brachiopode.
Vele soorten toonden ringvormige brachidia (armskeletten) in hun interieur.

Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 07-08-2018 om 18:24 NL]

BartKorf   07-08-2018 at 22:30

BartKorf
Senior Member

Hallo Oliver, dank voor je suggestie. Maar voor een brachidiumlijkt me dit stuk wel erg massief: er blijft nauwelijks ruimte over voor het dier zelf!
groet, Bart

Spongebob   07-08-2018 at 22:52

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

Ik denk wel dat Oliver gelijk heeft Bart. Hij schreef al van 'steenkern' en bedoelt dat het een opvulling (kiezel?) betreft. De 'ogen' representeren het armskelet en de naad is ook kenmerkend.

BartKorf   08-08-2018 at 09:58

BartKorf
Senior Member

Ja, steenkern van brachiopode zou inderdaad kunnen. Dat verklaart ook waarom dit ex concaaf ("hol" is op de plek waar Diceras convex (bol) is (foto's 1 en 3). Blijft nog de doorlopende scheidslijn ("sutuur" in het midden; deze zit aan de ene zijde voor een bivalve-doublet op de "juiste" plek, aan de andere zijde niet; dit is wat vreemd (maar niet onmogelijk) voor een brachiopode-steenkern. Hebben jullie enig idee van geslacht of soort?

0