HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Pig jaw F3622
5.50 EUR

Determinatie Fossielen

is deze steen van de Veluwe een 'vuistbijl' ?

mundus   09-01-2018 at 09:35

mundus
Normal Member
Registered: 11-01-2016

Een kennis vroeg me of deze steen een prehistorische 'vuistbijl' geweest zou kunnen zijn. Hij is gevonden op de Veluwe, ongeveer 2 km ten noorden van paleis 't Loo bij Apeldoorn. De max. lengte is 9 cm. Ik weet er weinig van; heeft een van jullie hier gedachten over?

Elbert   09-01-2018 at 10:40

Elbert
Senior Member
Registered: 02-08-2009

Hallo, moeilijk zo te zeggen; de vorm geeft aanleiding om te denken aan een heel primitief werktuig, een zogenaamde, "chopper", maar het materiaal is geen vuursteen.
Nu zijn er ook werktuigen van kwartsiet bekend, maar niet zo veel als in vuursteen.
Ik zou dit stuk door een expert laten beoordelen; de kans dat het er daadwerkelijk een is, schat ik niet zo groot in, maar het zou kunnen en dan waarschijnlijk een bijzondere vondst betekenen.
Dichtstbijzijnde historisch museum of de plaatselijke archeologische dienst zouden je kunnen helpen de juiste expert te vinden.
Laat ons weten wat de uitkomst is, ok?

groeten, Bert

Spongebob   09-01-2018 at 19:30

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

Hoi Raymond,

Ik weet niets van archeologische vondsten, maar evenals Bert vind ik wel dat het de goede vorm heeft. Met een beetje goede wil zie je zelfs de bewerkingen op de flanken. Artefacten hoeven niet altijd van vuursteen te zijn; grotere werktuigen van kwartsiet of andere gesteenten zijn zeker niet zeldzaam.
De steen heeft wel lang in weer en wind aan de oppervlakte gelegen, gezien de transformatie naar windkanter. Laat hem inderdaad maar eens aan een deskundige zien. Ook ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Groeten, Tom

Hansjorg   09-01-2018 at 21:21

Hansjorg
Junior Member
Registered: 07-01-2016

Nee, helaas geen artefact. Dit soort door de natuur gevormde pseudoartefacten noemen we eolieten. Kenmerkende bewerking, zoals afslagnegatieven, ribben en retouches ontbreken. Ook het materiaal (kwartsiet) werd eigenlijk niet door onze voorouders gebruikt.

Spongebob   09-01-2018 at 22:07

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

quote:
Hansjorg schreef: Ook het materiaal (kwartsiet) werd eigenlijk niet door onze voorouders gebruikt.

Wel door de mijne hier in Drenthe
Goochel maar eens op: 'artefact kwartsiet van der Sanden',
dan kom je bij de Nieuwe Drentse Volksalmanak 2006 (pag. 97) en kun je lezen wat er bijvoorbeeld in mijn geboortegrond zoal is aangetroffen.

Schouwenburg   10-01-2018 at 06:53

Schouwenburg
Senior Member
Registered: 14-02-2012

Klopt. Maar kijk naar dit materiaal. Het bevat lagen met verschillende hardheid en dat is eigenlijk niet te bewerkend. De kwartsiet artefacten zijn meestal van Wommersomkwartsiet. Over het algemeen min of meer homogeen materiaal.

mundus   11-01-2018 at 09:37

mundus
Normal Member
Registered: 11-01-2016

Hallo Bert, Tom, Hansjorg en Charlie,

hartelijk dank! Ik hou het er dan op dat dit geen artefact is en geef de steen met jullie opmerkingen terug aan de eigenaar.

Groeten,

Raymond

Carbonia   11-01-2018 at 19:48

Carbonia
Junior Member
Registered: 30-12-2016

Hallo,
Als windkanter is het toch een mooie vondst!
Groet, Carbonia

0