HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Dinosaur bone piece Morocco large
2.50 EUR

Determinatie Fossielen

stukje vuursteen , bewerkt ????

Optimo   09-11-2017 at 22:16

Optimo
Senior Member
Registered: 21-04-2012

verleden week dit stukje geraapt,er zijn vele vlakken te zien ,
(Lastig fotograferen ,voor een juiste weergave!)
het lijkt mij geen vorst of stort schade ,maar bv een werktuigje ,
kan ik er ook niet uithalen,zou het een kern stukje kunnen zijn??
of is het toch mogelijk dat de natuur,elementen e,d het zo gevormd heeft? ?

Gr

Huug

Elbert   09-11-2017 at 22:34

Elbert
Senior Member
Registered: 02-08-2009

Hallo, idd een typisch kernstukje.
Leuke vondst.

groeten, Bert

strandjutters   09-11-2017 at 23:42

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Volgens mij,zelfgemaakt en maar enkele maanden oud.

Met zelfgemaakt bedoel ik dat er dit iemand op het strand heeft gemaakt.

De breuken zijn te recent,nergens vorm van slijtage .

Er is blijkbaar iemand bezig op het strand om mensen voor de zot te houden

GR

[Bewerkt door strandjutters op 09-11-2017 om 23:44 NL]

Optimo   10-11-2017 at 01:02

Optimo
Senior Member

ik begrijp wat je bedoelt strandjutters,
het ziet er fris uit op de afbeeldingen ,komt waarschijnlijk door de belichting
het vlakke stuk heeft ook windlak,zij het licht ,maar het zit er op maar wat de eerste foto's niet echt laten zien zijn de kleine chipjes die er af gesprongen zijn en daar is het materiaal wit grijs wat volgens mij wijst op oud en geen recent stuk.
kijk stukjes springen door allerlei omstandigheden van dit soort vuursteen vormen af,bij een recent maaksel zou er niet zo uit zien
maar misschien is er een goede verklaring dat het wel recent zou kunnen zijn,ik ben benieuwd naar mogelijke reacties

gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 10-11-2017 om 01:10 NL]

Schouwenburg   10-11-2017 at 06:20

Schouwenburg
Senior Member
Registered: 14-02-2012

Ik ben het met je eens Huug. Het ziet er goed uit, wat het is weet ik niet, laat dat aan de beroeps over.

scherven   10-11-2017 at 09:27

scherven
Senior Member
Registered: 09-08-2011

hallo, dit is een half fabrikaat. De maker is ergens door gestoord. de kleine chipjes zijn er later opgekomen.
Gr.Ben

Elbert   10-11-2017 at 11:49

Elbert
Senior Member

Hallo, vergelijk het stukje eens met dit kernstukje van de Kaloot...

groeten, Bert

Optimo   10-11-2017 at 12:44

Optimo
Senior Member

quote:
scherven schreef:

hallo, dit is een half fabrikaat. De maker is ergens door gestoord. de kleine chipjes zijn er later opgekomen.
Gr.Ben

Hallo Ben, half fabricaat kan ik mij in vinden.
Ik neem aan dat we hetzelfde bedoelen,
qua chipjes , bij recente zou de kleur ook donker zijn, dus aan nemelijk dat deze er door de tijd zijn opgekomen !?
En Bert het stuk,
komt met vergelijk goed overeen !
Gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 10-11-2017 om 12:47 NL]

scherven   10-11-2017 at 14:28

scherven
Senior Member
Registered: 09-08-2011

Hallo Huug, een kernstuk is wel anders dan een half fabrikaat hoor. Bij die van jou is duidelijk te zien dat er aan gewerkt is.Er is geen retous aan de kanten. Verml. een klein bijltje. De vorm is wel te zien. Maar je zal verml. nog wel andere antwoorden krijgen.
Gr.Ben.

Optimo   10-11-2017 at 14:56

Optimo
Senior Member

quote:
scherven schreef:

Hallo Huug, een kernstuk is wel anders dan een half fabrikaat hoor. Bij die van jou is duidelijk te zien dat er aan gewerkt is.Er is geen retous aan de kanten. Verml. een klein bijltje. De vorm is wel te zien. Maar je zal verml. nog wel andere antwoorden krijgen.
Gr.Ben.

mmmm ja ik begrijp het.
Ik doelde ook op het niet af lijken te zijn.
Ik heb een paar kernstukjes,maar deze is veel grilliger ,maar met veel slag golven.
Waar ik vaak zoek ligt vaak veel vuursteen, de meest belovende stukken neem ik dan mee,maar bv afslagjes herkennen ,daar blijf ik moeite mee houden ,dit stukje is dan weer leuk.
Ik hou ook altijd in het achterhoofd,
dat de men indertijd een keer moet zijn begonnen te experimenteren ook de technieken ,moesten leren hoe vuursteen
goed te bewerken ,en dat ook niet alle vuursteen geschikt is voor bewerking.
Het beste steen komt dacht ik uit lagen minder aan de elementen bloot stonden, en er dus een betere kwaliteit ontgonnen kon worden.

Maar als er meer aanvulling is? ,ik laat mij graag verbeteren ,
cq bij praten.

Gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 10-11-2017 om 15:03 NL]

[Bewerkt door Optimo op 10-11-2017 om 15:08 NL]

Schouwenburg   10-11-2017 at 15:47

Schouwenburg
Senior Member
Registered: 14-02-2012

Huug, het ziet er goed uit. Ik ben er zeker van dat het goed is. De beschadigingen hebben een lichtere kleur.

Elbert   10-11-2017 at 17:55

Elbert
Senior Member

Hallo, kernstukjes hebben vaak een wigvorm; het is het stukje dat je over houd als elke mogelijke afslag er af geslagen is.
Of dit een halffabrikaat is, durf ik niet te zeggen en hou het op een kernstukje.
Heerlijk zoals je van mening kunt verschillen zodra er een splinter vuursteen opduikt!

groeten, Bert

Optimo   10-11-2017 at 18:04

Optimo
Senior Member

quote:
Elbert schreef:
Hallo, kernstukjes hebben vaak een wigvorm; het is het stukje dat je over houd als elke mogelijke afslag er af geslagen is.
Of dit een halffabrikaat is, durf ik niet te zeggen en hou het op een kernstukje.
Heerlijk zoals je van mening kunt verschillen zodra er een splinter vuursteen opduikt!

groeten, Bert

Ja hè !!!

amelchers   13-11-2017 at 13:20

amelchers
Senior Member
Registered: 08-06-2015

Hoi Huug,

Mooie vondst! Dit ziet er inderdaad oud uit! Nu moet ik bekennen dat ik me buiten wat veldwerk en practica tijdens de studie nooit heel erg met Nederlandse prehistorie bezig heb gehouden, maar van wat me nog uit de collegebanken bijstaat ben ik geneigd om met Elbert mee te gaan in dat het een afslagkern is - maar geen klingkern. Wat determinatie enigszins lastig maakt, is dat de vorm van het stuk vanaf de foto's lastig in te schatten is. De foto die me daarom het meest beïnvloed heeft in mijn determinatie is de zesde van boven, waarin de gebruikelijke kegelvorm van een vuursteenkern goed zichtbaar lijkt.

Reden waarom ik dit een afslagkern noem en geen klingkern is dat de vorm van de afslagen erg onregelmatig is, zeker niet (allemaal) mooie klingen. Ook de afbouw van de kern is daar te onregelmatig voor. Het zou kunnen dat de kwaliteit van het materiaal hieraan ten grondslag ligt: de lichtgrijze vlekken zijn namelijk verontreinigingen in het vuursteen dat de afbouw bemoeilijkt zal hebben. Dit kan weer een gevolg zijn van het feit dat bruikbaar materiaal niet afdoende voor handen was, en men daarom rivierkiezels heeft moeten gebruiken (kleinere stukken vuursteen om te bewerken, veel cortex er omheen, dat bovendien vaak ook nog tot in het vuursteen zelf doordringt). Dit komt vooral tegen het Neolithicum veel voor, en verschaft daarmee mogelijk een datering voor het stuk.

Andere indicaties dat de kwaliteit van de steen niet bijzonder hoog geweest moet zijn is dat aan een kant het breukvlak heel onregelmatig is (foto 1). Dit kan duiden op een onverwachte breuk in de kern tijdens het maken van afslagen, met vervolgens pogingen tot herstel voor herbruik van de kern (al is het ook goed mogelijk dat dit simpelweg natuurlijke schade is van het botsen van stenen in de branding). De kleine afslagen op de snijvlakken van de kern zijn sowieso als natuurlijke beschadigingen ontstaan...

Om tot slot nog op Ben z'n commentaar in te gaan kan het prima dat dit stuk ook een halffabricaat is. Er staat me namelijk bij dat oude vuursteenkernen dikwijls werden hergebruikt om als bronmateriaal voor verdere werktuigen te dienen, soms zelfs zonder dat er verdere bewerking aan te pas kwam. Want ook Ben moet ik gelijk geven in dat foto's 5, 9 en 10 meer van een halffabricaat/werktuig weghebben dan van een kern.

Zoals ik al zei: interessante vondst!

Met vriendelijke groeten,
Alexander.

Optimo   13-11-2017 at 14:18

Optimo
Senior Member

Dank voor je uiteen zetting Alexander.
Zoals uit de diverse antwoorden, (mogelijkheden) blijkt ,moeilijk stukje.
Zelf ben ik er ook (nog) niet uit .
Tot dat ik het stuk een keer bij experts
neer kan leggen ,blijven de diverse mogelijkheden open ,
Aan een zijde is een soort hap, /stuk ,
Goed te zien op foto nr 8 (bij de duim) ,uit de steen ,wat toen al een deel van de cortex lijkt te zijn. Wit/grijs. de
Het zou dus aannemelijk kunnen zijn ,
Als kernstuk ,half fabricaat, oefenstuk ?,
of tweedehands , zeg recycling materiaal
!!!

Gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 13-11-2017 om 14:20 NL]

0