HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Kleintjes uit Kunrade

Page: 1 2 3

Frederik   16-11-2017 at 21:48

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

De auteur deelde zeker jouw sentiment toen hij die soort beschreef.

hubertus68   17-11-2017 at 22:44

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Bij deze nog een prachtstuk: de dorsale klep van een brachiopode (Lacazella vermicularis?) met bijna compleet bewaard armskelet. Heerlijk om te zien dat deze fragiele structuren over de jaarmilljoenen bewaard gebleven zijn.

Veel kijkplezier,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 17-11-2017 om 22:46 NL]

KoenJ   18-11-2017 at 09:05

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Mooi zeg! Wat voor materiaal gebruik jij ook alweer voor je foto's?

Lugo   18-11-2017 at 09:35

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Mooi en inderdaad nagenoeg perfect bewaard.

Heb ook nog een kleintje in het Kunrader gruis gevonden, maar kan het niet onmiddellijk determineren. De onderzijde van dit dunne fragmentje ( ongeveer 1 mm dik) vertoont hetzelfde patroon als de getoonde bovenzijde.

Lugo

Heraclites

hubertus68   18-11-2017 at 13:50

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Luc,

Dit is de foraminifeer Lepidorbitoides minor.

@Koen: ik gebruik een kleine pocket camera (Canon PowerShot SX600 Hs) en een oude Leitz microscoop.

Groeten,
Oliver

Lugo   18-11-2017 at 16:09

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Bedankt voor de tip, Oliver.
Jij hebt ook een mailtje.

Hierbij ook nog een mosdiertje uit dit Kunrader gruis.
Volgens mij heeft dit fragment alle kenmerken van een Beisselina boryana (von Hagenow, 1851) met de fors uitgebouwde peristomen, die aan de proximale zijde sterker verkalkt zijn en naar voren springen. Schuin boven de peristomen ( distaal) zit telkens een groot avicularium, terwijl verder vooral aan de onderzijde van de mondopeningen kleinere ascoporen aanwezig zijn. Deze soort komt regelmatig voor in Kunrader materiaal, maar wordt bij mijn weten niet aangetroffen in de ENCI groeve.

Lugo

Heraclites

Lugo   18-11-2017 at 20:01

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

En hier nog eentje, dat ik deze namiddag vond in dat Kunrader materiaal. Het is een Truncatulipora filix (von Hagenow, 1851).
Deze soort was ik al eerder in de Meerssen Member van ENCI tegen gekomen. Maar dit is het eerste exemplaar uit het oudere Kunrader gruis.
Op de eerste foto is een bovenaanzicht te zien van dit mosdiertje, dat met een voetje vastzit op een substraat. Foto 2 toont de onderzijde van dit voetje, waaruit een centrale tak groeit. Hieruit groeien gebundelde cellen zijdelings verder om zo nieuwe zijtakjes te vormen. Foto 3 is een zijaanzicht van het specimen dat 7 mm lang is.

Lugo

Heraclites

hubertus68   18-11-2017 at 20:50

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Luc,

die Beisselina-achtige soorten zijn vaak erg moeielijk uit elkaar te Ik ben niet zeker of het om een Beisselina gaat. Hoe ziet de dwarsdoorsnede er uit? En zijn er avicularia op de laterale randen aanwezig? Deze infos zouden uitsluitsel kunnen geven.

De T. filix is zeer mooi bewaard voor Kunrade. Heb ik zo in Kunrader materiaal nog niet gevonden. Proficiat!

Groeten,
Oliver

Spongebob   18-11-2017 at 21:42

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

Prachtig wat jullie weer laten zien Luc en Oliver.
Maken jullie de foto's m.b.v. stacking?

Lugo   18-11-2017 at 22:24

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Bedankt Tom,

ik maak mijn foto's zonder stacking ( vind ik te moeilijk). Maar ik gebruik wel 3 extensieringen ( 13 mm + 21 mm +31 mm) en een EF 50 mm 1 : 1.8 lens ( canon). Om vlakke structuren te fotograferen gebruik ik f= 8 en ga soms tot f= 16 voor meer geaccidenteerde oppervlakken.

Oliver,

op de dwarsdoorsnede is duidelijk te zien dat de twee lamellen rug tegen rug liggen met een duidelijke scheidingslijn daartussen.
Op de laterale randen zitten relatief kleine avicularia.
Op basis van de beschrijvingen van Wiesemann ( 1963) ga ik ervan uit dat dit een B. boryana is. Maar jij hebt gelijk dat het een moeilijke determinatie blijft en dus hoor ik graag jouw opinie en argumenten om mijn mening bij te sturen.

De T. filix is inderdaad uitzonderlijk goed bewaard voor Kunrade materiaal.

beste groeten

Lugo

Heraclites

hubertus68   18-11-2017 at 23:50

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

quote:
Spongebob schreef:
Prachtig wat jullie weer laten zien Luc en Oliver.
Maken jullie de foto's m.b.v. stacking?

Hoi Tom,

ik werk met Photoshop, om de foto's te bewerken en maak ook gebruik van stacking-achtige methodes. Ja, dus.

Groeten,
Oliver

Wim   21-11-2017 at 20:32

Wim
Normal Member
Registered: 04-01-2017

Geweldige topic; ik lees het met erg veel interesse en bewondering. Schitterende foto's; bedankt daarvoor!

hubertus68   21-11-2017 at 23:31

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hallo Wim,

bedankt voor de lovende woorden! De topic word zeker vervolgt. Er zullen dus nog verdere "schatjes" ten voorschijn komen.

Beste groeten,
Oliver

Lugo   22-11-2017 at 10:08

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Wim,

bedankt voor de interesse en de fijne woorden.
Er valt nog heel wat Kunrader gruis te doorzoeken. Zoals Oliver al aanhaalde, zullen er zeker nog mooie dingen tevoorschijn komen en hier in dit topic verschijnen.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

hubertus68   23-11-2017 at 12:15

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Een paar dagen geleden vond ik een stukje viskaak in het gruis van Kunrade. De tandjes tonen duidelijke kartels op de zijkanten en fijne porien op de bovenzijdes. Heb ik zo nog niet gezien aan de vissentandjes uit die buurt. De foto's zijn helaas een beetje onduidelijk.

Groeten,
Oliver

Lugo   23-11-2017 at 18:58

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Mooie vondst. Soortgelijke afgeplatte ronde tandjes ben ik ook al tegen gekomen in het Kunrader materiaal, maar nooit met van die kleine karteltjes.

Zelf vond ik vandaag een redelijk groot fragment van Foricula filicosa (Brydone, 1929). Deze afgeplatte bilamellaire soort werd door Brydone oorspronkelijk geplaatst bij de Cheilostomata.
Maar dit werd later gecorrigeerd en zo kwam dit genus terecht bij de Cyclostomata omdat de individuele cellen geen doosjes vormen, maar eerder omgekeerd trompetvormige buisjes, die in de lengte blijven groeien. De twee lamellen zijn ook duidelijk gescheiden. En wat goed zichtbaar is bij het onderste gedeelte van dit fragment, is dat het eigenlijk een cilindervormige opbouw heeft. Daar blijken ook vooral tubiporen aanwezig te zijn en geen autozoecia.

Lugo

Heraclites

hubertus68   23-11-2017 at 19:20

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Luc,

dit is een erg interessant stuk. Vooral omdat ik niet wist dat de soort eerst cylindervormig en daarna bladvormig groeit. Zonder deze kennis zou men isoleert gevonden basale delen als Petalopora-achtige determineren. Nu ziet men ook dat er een verwantschappelijke connectie tussen Petalopora-/Hornera-achtigen en Foricula bestaat.

Ik heb ook enkele fragmenten gevonden, die aan de laterale zijdes van de kolonie arealen met enkel deze tubiporen tonen. Ik vermoed, dat de kolonie dit deed, nadat zij beschadigt werd. Vergelijkbare processen vinden wij bvb. bij onychocellide soorten terug.

Ik ken een boek waar dit exemplaar in ieder geval moet afgebeeld worden. Misschien kun jij mij ook een foto van de dwarsdoorsnede van het stammetje sturen?!

Proficiat!

Groeten,
Oliver

Lugo   23-11-2017 at 20:19

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Oliver,

bedankt, dit is inderdaad een fragment met heel wat interessante kenmerken.
Jij hebt ondertussen een mailtje met enkele foto's.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

hubertus68   27-11-2017 at 15:58

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Beste fossiel.netters,

bij deze nog enkele kleine schatjes uit de Formatie van Maastricht, Kunrader facies.

Foto 1: Brachiopode Thecidiopsis (Parathecidea?) suessi, armklep.
Let op de vele kleine stekeltjes boven links en in het centraal gedeelte!

Foto's 2 + 3: Brachiopode Ancistocrania comosa. Dit exemplaar is vrij afgerold. In Maastricht zijn ze beter bewaard (foto 3).

Foto's 4 + 5: Bryozoa-kolonie Meliceritites hagenowi. Een perfect bewaard exemplaar met alle "features", die men zich voor de determinatie en studie van dit fascinerende geslacht wensen kan:
1. Bewaard gebleven geperforeerde celwand
2. Drie langwerpige, zo genaamde "eleozooiden"
3. Bewaard geblevene zeer dunne kalklamellen in de mondopeningen
4. Bewaard geblevene celdeksels (opercula)

Foto 6: Fragment van de koraal Moltkia sp. Een masaal voorkomende koraal in de buurt rond Kunrade. Ich dacht dat de Duitse koraal-expert Hannes Loeser een publicatie over geschreven heeft?! Zeer interessante opbouw trouwens.

Veel kijkplezier en
beste groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 27-11-2017 om 19:08 NL]

Lugo   27-11-2017 at 21:31

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Zeer mooie dingen, Oliver.

Maar voor mij is de Meliceritites hagenowi toch de topper met inderdaad alle belangrijke determinatiekenmerken aanwezig op een specimen. Zo komen ze niet dikwijls voor.
Gewoon prachtig.

Lugo

Heraclites

Lugo   28-11-2017 at 19:41

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Dit zijn twee mosdiertjes uit de Kunrader facies van Kunrade. Beide specimen zijn een Stellocavea francqana (d'Orbigny, 1853) Maar opvallend is dat het eerste specimen zeer hoog uitgebouwde bundels van cellen heeft.
Het overgrote deel van de exemplaren, die men aantreft, komen overeen met de tweede foto en hebben veel lagere cellenbundels. En ik heb niet de indruk dat deze zijn afgebroken, want de lamellen op de buitenkant, die de bundels afsluiten, lijken mooi afgerond aan de bovenzijde en dus niet beschadigd.
Misschien is het eerste exemplaar gewoon verder kunnen uitgroeien; maar dit is maar een hypothese, die ik zeker niet kan bewijzen.

groeten

Lugo

Heraclites

hubertus68   28-11-2017 at 20:46

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Wow Luc. Zeer bijzondere stukken. Vooral omdat jij geslaagd bent met de moeilijke preparatie. Er is helaas weinig literatuur over dit geslacht. Vandaar kan ik de diverse groeivormen niet commenteren. Ik ben ben blij dat ik deze soort ├╝berhaupt eens gevonden heb. Het eerste stuk is echter heel mooie bewaard. Ook fraai zijn de kleine tandjes aan de eindes van de cellen.

Beste groeten,
Oliver

Lugo   28-11-2017 at 21:50

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Bedankt Oliver.

Nadat ik met een fijne naald een deel van de matrix weg gepeuterd had ( zo'n beestje heeft slechts 5 mm diameter), ben ik er in geslaagd met mijn nieuwe ultrasoon badje de meeste resterende "zandkorreltjes" te verwijderen.
Deze die je nog ziet, zijn vastgekit en durf ik niet te verwijderen uit vrees schade aan te richten.
Het is inderdaad duidelijk te zien dat heel wat cellen een tandje hebben.
Opvallend is dat in dit gruis uit de Kunrade groeve deze soort zeer goed vertegenwoordigd is. Ik heb nu al zeker een 15 tal specimen verzameld, waaronder de afgebeelde tweeling, die ook nog in het bad moet.
Dus er liggen voor jou al enkele specimen klaar.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

hubertus68   28-11-2017 at 23:11

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Dat is goed nieuws Luc. Bedankt.
Het exemplaar (of de twee exemplaren) die jij hier toont zijn zeer bijzonder. Graag zou ik hiervan een onbewerkde foto krijgen.

Beste groeten,
Oliver

Lugo   29-11-2017 at 09:28

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Vandaag is het te druk, Oliver, maar morgen stuur ik jou een onbewerkte foto.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

Lugo   02-12-2017 at 21:53

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Het is opvallend dat in het gruis van de Kunrader groeve, dat ik momenteel onderzoek, de Cyclostomata echt oververtegenwoordigd zijn.
En de meeste van deze specimen hebben een vlak en soms vrij groot aanhechtingsvoetje, alhoewel dit niet geldt voor het afgebeelde exemplaar.
In deze vrij specifieke fauna vond ik vandaag deze Cyrtopora elegans (von Hagenow, 1851), een vrij fors stammetje met wratachtige bundels van cellen. Op de gladde gedeeltes van de stam tekenen zich de onderliggende scheidingswanden van de cellen mooi af.

Lugo

Heraclites

hubertus68   03-12-2017 at 08:43

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Dit is een goed bewaard exemplaar Luc. Proficiat.
Zo vind men deze in Maastricht niet vaak.
Dat de Cyclostomata* oververtegenwoordigd zijn kan ik voor het materiaal dat ik ter beschikking heb, niet zeggen. Maar de Cyclostomata zijn duidelijk sterker vertegenwoordigd dan in het naburige Maastricht.

*voor de bryozoa-leken: "Cyclostomata" zijn een taxonomische orde. De soorten in deze orde vormden vaak lange, buisvormige cellen waar het dier in leefde. In de orde Cheilostomata zijn eerder kleinere bakvormige cellen vertegenwoordigd.

Groeten,
Oliver

Lugo   03-12-2017 at 09:48

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Bedankt, Oliver.
Dit verschil in samenstelling van de fauna is vooral opvallend tussen het materiaal uit de Kunrader Groeve (waar b.v. heel veel specimen van S. francqana in voorkomen)en het ENCI materiaal.
Maar zelfs het gruis uit Ransdaal, nochtans ook Kunrader facies, bevat een dudelijk andere samenstelling van de fauna.

Beste groeten

Luc

Heraclites

Lugo   03-12-2017 at 15:37

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Nog eentje uit de Kunrader groeve en deze heb ik gedetermineerd als Pustulopora pustulosa (Goldfuss, 1826).
De ganse forse stam is bedekt met mondopeningen, maar karakteristiek voor deze soort zijn de spiraalvormige verdikkingen, die rond deze stam slingeren. Bij de beter bewaarde exemplaren zit er rond de mondopeningen ook een peristoom (verdikte rand), die distaal (naar boven) gericht is.

Lugo

Heraclites

hubertus68   03-12-2017 at 22:37

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Nou ja, de samenstelling van soorten verschilt inderdaad van die van Maastricht, maar tussen Ransdaal en Kunrade is het verschil niet al te groot. Stellocavea francqana komt ook in het materiaal uit Ransdaal voor. In Maastricht heb ik deze soort nog nooit gevonden, maar volgens de oude wetenschappers kwam zij in Maastricht regelmatig voor. Het probleem is dat wij vandaag niet meer aan die lagen komen, die toen nog ontsloten waren.

Groeten,
Oliver

Page: 1 2 3

0