HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Iridescent ammonite 20-30mm
3.50 EUR

Determinatie Fossielen

Strandvondst Belgische kust

Wim   19-09-2017 at 07:53

Wim
Normal Member
Registered: 04-01-2017

Beste mensen,

Graag jullie mening over deze strandvondst van mijn dochter. Ze raapte hem op aan de Belgische kust in de buurt van De Panne. Ik dacht eerst een stukje van een buis of iets dergelijks. Maar het lijkt me nu eerder een botfragment toe. Iemand enig idee?

Vriendelijke groet,
wim

Masterofearth   19-09-2017 at 08:21

Masterofearth
Senior Member
Registered: 13-10-2015

Details die dit als bot zouden classificeren mis ik. Ik zou zeggen stuk van een betonnen pijp of iets dergelijks, zandkorrels op het breukvlak zijn heel duidelijk zichtbaar. misschien helpen betere detailfoto's van de stukken waarom je aan bot denkt.

Pim

Wim   19-09-2017 at 10:32

Wim
Normal Member

Dag Pim,

Ik was het al wel met je eens maar wilde even zekerheid. Ik twijfelde omdat het oppervlak wat putjes heeft en ik ben nog lerende op dit gebied waardoor ik de structuur nog niet goed herken.

groet wim

Micha   19-09-2017 at 19:41

Micha
Normal Member
Registered: 31-05-2016

Dag Wim ,

het lijkt mij niet onmogelijk dat dit misschien een stuk asbest houdend materiaal is , wees gewaarschuwd .

Groet Micha

Optimo   19-09-2017 at 20:07

Optimo
Senior Member
Registered: 21-04-2012

Mocht het asbest ( bv golfplaat)
zijn,wat dus kan ,niet direct in een stuip schieten ,maak het vochtig en plaats het in een plastic zakje dan,
even dichtbinden ,dan heeft niemand er last van en eens rustig informeren waar je het kwijt kan.

Gr

Huug

jkeijzer   20-09-2017 at 11:32

jkeijzer
Senior Member
Registered: 22-01-2012

Inderdaad niet in een stuip schieten. Asbesthoudend materiaal moet altijd dubbel verpakt worden, dus in een zakje en dat weer in een zakje. Bij veel gemeenten kan het kosteloos worden ingeleverd in de milieustraat.

Groeten, Jeroen

Wim   20-09-2017 at 18:56

Wim
Normal Member

Het zou nog best eens asbest kunnen zijn. Maar daar ben ik niet bang voor, ik woon in het mooie Twente en daar in het buitengebied is er meer dan zat van dat spul te vinden. Wanneer je het los schroeft en met de platen gaat sjouwen is er helemaal niets aan de hand. Langdurig inademen van de kleine deeltjes die vrijkomen bij slopen of zagen zorgen voor problemen. Geen paniek hier dus, het stukje ligt inmiddels veilig in de kliko.

Het betrof trouwens een behoorlijk verweerd stuk dat vermoedelijk al enige tijd aan de elementen blootgesteld geweest is, dus weinig gevaar te duchten! Maar bedankt voor jullie bezorgdheid, dat wordt gewaardeerd ;-)

0