HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Fossiel tripje Hannover en Höver

Hidde   11-09-2017 at 10:35

Hidde
Senior Member
Registered: 06-02-2016

Afgelopen weekend afgereisd naar de Niedersachen, die hauptstadt wel te verstaan. Mitt der fossilien gruppe (Werkgroep fossielen Wageningen) deden we Teutonia (foto 2) en Holcim aan. Vast en zeker bekende groeves voor vele van jullie. Voelde op de heen weg lichtelijk vereerd dat de Duitsers mijn naam in 1 van hun plaatsen verwerkt hadden (foto 1).
Beide delven kalksteen voor de cementindustrie en door de regen leken de groeves zelf ook vol cement te liggen. Waardoor na ongeveer een uur zoeken 1 laars 2 maal het gewicht van m'n emmer (met vondsten, hamer en beitels) had.
Ondanks dat een heerlijk weekend gehad met leuke vondsten.

In Holcim moesten we een behoorlijk stuk de groeve in lopen. Toch kwam de eerste mooie vondst al snel (foto 3). Volgens mij de rups van een Koninginnenpage vlinder.

Hidde

Hidde   12-09-2017 at 10:09

Hidde
Senior Member

In Hannover vond ik de eerste uren weinig bijzonders. Blokken kalksteen die ik tegen kwam bevatte veel sponzen wat erg leuk was om naar te kijken. Meenemen was er niet bij omdat deze allemaal enkele zwarte plekken lieten zien. Een soort rot. Die blokken liggen er waarschijnlijk al een tijdje. Ook zag ik regelmatig hoopjes kapotte grotere egels bij elkaar liggen naast een paar sigaretten peuken.
De regen had wat klein materiaal uitgespoeld. De eerste uren bestond vooral uit kleine egels rapen waarvan deze 2 cm grote mini micraster (denk ik) de leukste was. Nooit bedacht dat ze zo klein beginnen.
Ben groot fan van de sponzen en m'n hart sloeg even een slag over toen ik tussen 2 stenen een stukje hoed van een Sönneschamme zag. Maar helaas praat ik hier over foto 2 en bleek het dus een klein ovaal verdrukt fragmentje..
Een van onze mede werkgroep leden had haar kinderen meegenomen. Ik had wat belemnieten geraapt en 1 van de wat grotere kapotte egels gepakt om te laten zien dat je hier leuke vondsten kunt doen. Die kinderen horen beleeft mijn verhaal aan en één van de twee laat me op eens een prachtige haaientand met bijspitsen zien. Moraal: wil je iets moois vinden, neem dan je kinderen mee

hubertus68   12-09-2017 at 10:42

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Hoi Hidde,

Bedankt voor deze bericht. Jammer dat de Sonnenschwamm (zonnenspons) niet compleet was. Volgende keer beter.

Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 12-09-2017 om 12:23 NL]

Hidde   12-09-2017 at 16:20

Hidde
Senior Member

Oliver,

Moet erg veel werken deze week en ben langzaam alles uit aan het pakken en schoon aan het maken.
Heb zeker nog wel wat mooie Coeloptychium vondsten gedaan. Zal ze morgen eens schoonmaken en fotograferen.

Hidde

Hidde   13-09-2017 at 09:58

Hidde
Senior Member

Na een stuk verder gelopen te hebben vond ik blokken kalksteen die recenter gestort leken. Daar deed ik dan ook m'n mooiste vondst. De spons van foto 3 lag daar open en bloot. Wel in een blok steen van 2 bij 2m.. Dus voor ik de steen tot een draagbaar brok geslagen had was ik voor m'n gevoel een dag verder. Toch is het ongelofelijk hoeveel energie je hiervan krijgt. Dus na het bergen stug door gelopen een helling op waar ik 2 minuten na het bergen foto 2 vond. Deze heb ik iets schoon gemaakt. De hoed is niet helemaal compleet, maar de steel lijkt er wel naast te liggen.
Foto 1 kreeg ik ook kort erna in handen. Ook niet helemaal compleet en iets verdrukt helaas.

Spongebob   13-09-2017 at 13:28

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

Een 'Sonnen(uhr)schwamm' oftewel Coeloptychium is meestal incompleet als je die vindt. Het exemplaar op de onderste foto is dat niet. Ik denk dat die heel mooi gaat worden als je hem goed behandelt.

PS: Je kleine 'micraster' kon ook wel eens een Cardiaster zijn. Ben benieuwd hoe hij er uitziet als ie schoon is.

[Bewerkt door Spongebob op 13-09-2017 om 22:01 NL]

Panoramix   13-09-2017 at 20:16

Panoramix
Junior Member
Registered: 27-10-2011

Dat is een prachtig zonnetje, Hidde.
Mooie vondst.

strandjutters   13-09-2017 at 20:19

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Inderdaad mooie vondsten en een leuk verslag

GR Pascal

Stijn   13-09-2017 at 22:20

Stijn
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 15-09-2006

Erg mooie zonnezwammen.

Kan die kleine micraster ook geen kleine Cardiotaxis zijn? Dat zou dan wel een megavondst zijn.

mvg Stijn

Eldredge 1996

Hidde   14-09-2017 at 09:52

Hidde
Senior Member

M'n laatste mooie vondst van Misburg was deze egel. Met zo'n 11 cm hoog en meer dan 30 cm in omtrek de grootste egel die ik zelf gevonden heb. De schaal lijkt erop te zitten. Het is allemaal wat matig te zien omdat ik nog weinig steenvrij heb kunnen maken.
Verder deden m'n mede zoekers ook mooie vondsten. Vlak voor ik weg ging liet iemand me nog een grote groenige slak zien (die ze pleurotomaria noemde). En een Duitse mede zoeker vond een ammoniet met een diameter van rond de 40 cm schat ik. Er zijn hier wel foto's van. Alleen niet door mij, als ik ze in handen krijg zal ik ze hier tonen.

Hidde   14-09-2017 at 10:01

Hidde
Senior Member

Dank allemaal voor de reacties
Sorry Tom, had inderdaad zonnewijzer spons moeten schrijven.
Had zelf ook aan Cardiaster gedacht. Heb er zelf ooit 1 gevonden. Is wel een stuk groter. Moet me eens verdiepen in de jeugd stadia van die egels.
Stijn, leuke suggestie. Dank daarvoor. Zal de optie open houden, maar zie nu niet zo heel veel reden om aan cardiotaxis te denken boven micraster/cardiaster. Zal hem wat kalk vrij maken.

Hidde   14-09-2017 at 14:35

Hidde
Senior Member

Höver/Holcim was heel andere koek. We verzamelde ’s ochtends op de parkeerplaats en met zo’n 15 auto’s zouden we de groeve in rijden. Echter leek de groeve een soort open dag te hebben. We reden langs honderden auto’s de groeve in. En daar zag ik iets wat ik nog nooit had mee gemaakt. Gezinnen met kinderen, kinderwagens. Honden. Zwangerevrouwen. Liepen allemaal daar in die groeve… Wij zagen er op eens wel erg doorgewinterd uit met al het gereedschap en zoek kleding. Voelde me net een echte mijnwerker De meeste mensen liepen in normale kleding en hadden op z’n meest een kleine klauwhamer en plastiektas mee.
Ook de groeve stond vol vrijwilligers met hesjes. En bij het binnen lopen van de groeve kwamen we langs een soort koffie tentje, vondsten tentoonstelling en ze verkochten er zee-egels en sponzen. De groeve leek ook behoorlijk berekend op dergelijke bezoekersaantallen. Als je erover na denkt is het niet zo slecht. Het over viel me nogal, maar zoekers waren overduidelijk meer dan welkom en op deze manier eindige veel minder mooie fossielen als cement. Ook door de afzettingen en vrijwilligers die toezicht hielden heb je minder kans op ongelukken. Het fossielen zoeken van de toekomst?
Die vrijwilligers waren overigens wel grappig. We troffen ene Hans(?). Die had praktisch zijn hele verzameling in foto-vorm op zijn gsm staan. Erg leuk om te zien en stuurde ons ook direct achter de groeve in waar recent nog blokken waren gestort. De meeste kinderwagens bleven voor in de groeve en met hun gereedschap was dat misschien maar goed ook.
Bij de blokken aangekomen trof ik iemand van ons (verenigings)bestuur. Die had zojuist een prachtige nautilus uit de steen getikt. Erg mooi. Kort erna vond zijn bijrijder een kleinere versie. Ik heb daar vooral leuke egels gevonden en wat sponzen. Geen hele bijzondere zaken. Dacht nog wel een blok te vinden met regulaire zee-egel sporen erin. Het bleef helaas bij sporen. De stekel met tubercel van deze cidaris achtige (bij rechte stekels neig ik altijd naar de meest voorkomende cidaris achtige. Wat volgens mij Temnocidaris is. Maar dit zijn erg lastige egels wat determinatie betreft).

Elbert   14-09-2017 at 17:02

Elbert
Senior Member
Registered: 02-08-2009

Hallo Hidde, leuk verslag, man!
Overduidelijk lekker bezig...
Fotootje van die nautili misschien?

groeten, Bert

Pleydellia   14-09-2017 at 21:50

Pleydellia
Normal Member
Registered: 10-07-2005

Wat die nautilus betreft kan ik aanvullen ( Eutrephoceras ahltenense als ik het goed heb van 10 cm)

Groet,

Hidde   15-09-2017 at 16:31

Hidde
Senior Member

Dank voor het tonen Mark. Pracht vondst!
Hierbij nog de grote ammoniet waar ik over schreef (niet mijn vondst).

hubertus68   15-09-2017 at 17:32

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Top vondst, Hidde!!
Heb jij deze compleet kunnen meenemen?

Groeten,
Oliver

Hidde   15-09-2017 at 18:41

Hidde
Senior Member

Oliver, zoals ik al in mijn verslag en onder de foto schreef is dit niet mijn vondst. Hij werd in Hannover gevonden door een Duitse mede zoeker. Hij heeft hem wel compleet mee kunnen nemen.

Hidde

Hidde   16-09-2017 at 16:35

Hidde
Senior Member

Nog wat vreemde eenden tussen de belemnieten.
De eerste met wat zee fauna waarvan de foto rechts onder mij een bryozoe kolonie lijkt. De tweede belemniet lijkt te pakken te zijn genomen door boorsponzen. De derde wilde ik eigenlijk weg gooien omdat hij zijn puntje mist. Toch even schoongemaakt waarna deze kiezelringen te voorschijn kwamen. Deze kiezel ringen (buch'se ringen of Chalzedon-sphärolithen) heb ik 1 keer eerder gezien op een belemniet fragmentje wat ik vond in het oostenlijk grind. Zonder me er al te veel in verdiept te hebben vermoed ik dat het niet vreemd is. Volgens mij liep de Eridanos (grote oerrivier) met een om weggetje door het westen van Duitsland (de jonge baltische stroom) en monde daarna uit in wat Noord Nederland zou gaan worden. Zou natuurlijk goed kunnen dat die rivier of een zijtak daarvan wat kiezelringen belemnieten mee deze kant op heeft genomen.

hubertus68   16-09-2017 at 19:33

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Hidde,

Leuk dat jij ook eens de begeleidende fauna in de focus brengt. Dit word niet vaak gedaan. De bryozoa-kolonie op de bovenste foto word meestal (trouwens ook in het Hannover-boek van de APH) tot het geslacht Membranipora gerekend. Membranipora is een verzamelnaam voor kolonies met cellen, die over een groot stuk van de cellengte geopend zijn. In de meeste gevallen hebben deze soorten inmiddels een andere genusnaam.

Kiezelringen vind men vaak op schelpen, belemnieten etc.. Trouwens ook op Krijt-fossielen uit Nederland. Zij moeten dus niet per se van ver af komen.

Mooi verslag tnt trouwens!

Groeten,
Oliver

Spongebob   16-09-2017 at 23:38

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

quote:
Hidde schreef:
Volgens mij liep de Eridanos (grote oerrivier) met een om weggetje door het westen van Duitsland (de jonge baltische stroom) en monde daarna uit in wat Noord Nederland zou gaan worden. Zou natuurlijk goed kunnen dat die rivier of een zijtak daarvan wat kiezelringen belemnieten mee deze kant op heeft genomen.

De Eridanos of beter de Baltische oerstroom was niet zomaar een riviertje. Het was een zeer breed anastomiserend (vertakkend) stelsel dat zich verspreidde over het Poolse, het Nederduitse Laagland en ook Nederland tot ver in de Noordzee. De belemnieten van Hannover lijken misschien enigszins op die uit het oostelijk grind, maar de laatste zijn volkomen verkiezeld en hebben zo goed als zeker een andere oorsprong.

Mooie vondsten, inderdaad.
De zeeëgelstekel (met plaatje) is ook letterlijk een plaatje.

Hidde   17-09-2017 at 11:34

Hidde
Senior Member

Dank voor de uitleg Tom. Dus buiten dat ze beide kiezelringen laten zien hebben ze geen verband wat oorsprong gebied betreft. Goed om te weten!

Hidde

0