HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Meteorite Sikhote-Alin large
12.50 EUR

Determinatie Fossielen

Steen met fossielen.

Iesje   28-08-2017 at 11:24

Iesje
Junior Member
Registered: 27-08-2017

Steen met fossielen gevonden mv2. Ik zou graag weten wat het is. Zijn het planten of dieren, en uit welke tijd is het dan? De steen is 6 cm groot.

[Bewerkt door Iesje op 28-08-2017 om 11:32 NL]

hubertus68   28-08-2017 at 11:34

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Hallo Monique,

jouw steen zit vol met mosdiertjes (bryozoa). Deze zijn vanwegens de slechte bewaartoestand en het feit dat de herkomst van de steen niet bekend is, helaas niet op naam te brengen.

Groeten,
Oliver

Iesje   28-08-2017 at 11:54

Iesje
Junior Member

Hallo Oliver,

Dat is jammer. Is het dan ook niet te zeggen hoe oud ongeveer?

Hidde   28-08-2017 at 16:03

Hidde
Senior Member
Registered: 06-02-2016

Beste Lesje,

Bryozoa vuursteen word jou steen ook wel genoemd. Deze vind je al snel als je op plekken komt waar veel vuursteen ligt.
De vuursteen of selix word gevormd wanneer kiezelzuur neerslaat op een kalkrijke ondergrond zoals de zeebodem in de krijtperiode. Wanneer de selix zich verspreidt kan er dus van alles ingesloten raken. Dit betekent dat naast bryozoa er ook wel eens andere zaken in aangtroffen worden(zoals bijv.zee egel stekels of in zeldzame gevallen haaientanden.
De meeste vuursteen is gevormd rond de massa extinctie aan het eind van het krijt. Deze word door kuiper 2008 (Synchronizing Rock Clocks of Earth History) gedateerd op zo'n 66 miljoen jaar. Het is natuurlijk niet onomstotelijk vast te stellen, maar het is goed mogelijk dat jou steen uit die periode stamt. Die periode noem je volgens mij het Maastrichtien.

Hidde

[Bewerkt door Hidde op 28-08-2017 om 16:13 NL]

KoenJ   28-08-2017 at 16:09

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Er zal toch wel iemand op dit forum weten uit welke periode vuursteen van de maasvlakte normaal komt?

Hidde   28-08-2017 at 16:28

Hidde
Senior Member

Noordelijke vuursteen is vaak aangevoerd door het landijs uit de voorlaatste ijstijd. Zuidelijke vuursteen komt vaak vanuit de grote rivieren naar Nederland vanuit Duitsland en België. Ook was Nederland zelf natuurlijk (min of meer) een krijt zee waardoor in onze grond ook vuursteen is afgezet. Dit is in Limburg in situ te vinden. Vooral die laatste is Koen vast wel tegen gekomen in de enci groeve. Herkomst en daardoor een precieze datering lijken mij erg lastig.

Iesje   28-08-2017 at 16:32

Iesje
Junior Member

Leerzaam dit. Bedoel je dat het een vuurstenen hart heeft. Want de steen ziet er niet uit als vuursteen aan de buitenkant. Ik ben echt een leek, ik begin net met dit, maar vuursteen herken ik wel. Het zou gewoon leuk zijn om te weten hoe oud de steen is. En het is jammer dat ik niet echt te weten kom wat er nu precies op zit. Ik heb wel wat dingen gezien die er op lijken maar die zijn ook niet gedetermineerd.

[Bewerkt door Iesje op 28-08-2017 om 16:46 NL]

hubertus68   28-08-2017 at 16:39

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Hidde,

wat aan de foto's doet je aan vuursteen denken?

Beste Groeten,
Oliver

P.S.: het heet "silex", en niet "selix"

Hidde   28-08-2017 at 19:06

Hidde
Senior Member

Oliver, wat stom! Dank voor de correctie. Het was een lange dag vandaag..

Lijkt mij het verweringsvlak van een bryozoa vuursteen. Heb nog een paar dozen van vroeger staan. Nam dit nog al eens mee. Zal er morgen eens foto's van plaatsen.

hubertus68   28-08-2017 at 19:37

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

quote:
Hidde schreef:
Oliver, wat stom! Dank voor de correctie. Het was een lange dag vandaag..

Niet erg. Iedereen heeft al eens een lange dag.

Wat de bryozoa flint betreft wou ik alleen even kritisch zijn, want ik zie geen enkele gladde/donkere/bruine vuursteenvlakken. Het zou kunnen dat deze er zijn (misschien ook in het "hart" van de steen;-), maar dit zou toch even gecheckt moeten worden. Bij deze een paar voorbeelden voor bryozoa flint uit Cuxhaven (duitse noordzee).

@Monique: het is altijd leuker een naam op een vondst te kunnen plakken, maar in dit geval is het echt niet mogelijk. Maar nu weet je wel, dat het mosdiertjes zijn (en geen planten ;-)

Groeten,
Oliver

Iesje   29-08-2017 at 17:02

Iesje
Junior Member

Bedankt voor alle reacties. Zo leer ik langzamerhand steeds meer.
Het is wel fossiel of niet? Als het fossiel is uit welke periode dan ongeveer? Sorry dat ik zoveel vraag!

hubertus68   29-08-2017 at 18:12

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hallo,

ja, jouw steen is fossiel. Maar als wij niet weten, waar hij vandaan komt, en wat soort steen het is, is het moeielijk hem te dateren. Soms is het gewoon moeielijk, om een steen vanaf een foto te beoordelen. Kun jij nergens donkere gladde arealen zien, die op vuursteen lijken?

Groeten,
Oliver

KoenJ   29-08-2017 at 20:03

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Of op een hoekje wat zuur (azijn kan, maar soms is wat sterkers nodig) doen en kijken of het bruist. Zo ja, dan is het kalksteen.

Spongebob   29-08-2017 at 22:11

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

Goede tip Koen.
Ik denk dat het (silurische) kalksteen betreft en dus gaat bruisen.....

Iesje   29-08-2017 at 22:34

Iesje
Junior Member

Ja klopt het bruist.
Steentje komt van de mv2. Nu heb ik me laten vertellen dat het opgespoten zand van de maasvlakte o.a komt uit het "Gat"
Ik heb ook al een stuk mammoet gevonden op de mv dat volgens de expert van oervondst checker uit het gat komt. Over steentje konden ze niets vertellen maar misschien komt steentje ook wel uit het "Gat"

sjaak   30-08-2017 at 07:36

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Veel van die stenen zijn destijds aangevoerd door rivieren of in het ijs.
De zandwinplaats van MV2 is bekend en ligt niet ver uit de kust. Volgens mij komt het zand niet uit "het Gat". Zie hier:
LINK

[Bewerkt door sjaak op 30-08-2017 om 07:42 NL]

Niels

Hidde   30-08-2017 at 09:27

Hidde
Senior Member

Sorry voor de late reactie. M’n vriendin had de zoldertrap geschilderd. Wat heel fijn is natuurlijk, maar kon daardoor gister niet bij de nodige dozen.
M'n reactie is waarschijnlijk een beetje mosterd na de maaltijd, maar wil graag m'n vuursteen hypothese toelichten. Hiervoor heb ik wel de foto van Lesje gepikt. (Hoop dat je het niet erg vind).

Ik dacht bij dit topic aan vuursteen omdat je mijn inziens onder de kruisjes op de foto van Lesje lichtjes het zwart door ziet schemeren (door verwering van zee en zand). Ook leken mij de bryozoa behoorlijk bovenop de steen te liggen. Op het strand slijten deze meestal plat af als het (niet silurische) kalksteen betreft (Zie foto 3). Dus mijn verklaring is dat het een behoorlijk harde steen moet zijn. Het “boven op de steen liggen” ken ik alleen van de vuursteen (bij strandvondsten).
Foto 1 rechts heb ik erbij gezocht omdat hij ook behoorlijk grijs verweerd is, maar wel (semi)recente schade heeft (aangegeven met kruis).
Ik heb wel wat dozen met dit materiaal nog staan, komt enkel van Texel. (Zijn daar massaal te vinden, maar betrap mezelf er wel eens op dat ik er soms nog wat van meeneem). Heb dus geen ervaring met vuursteen van de Maasvlakte. Op Texel kan het zeer zwart tot licht grijs zijn. Bruin tinten zijn ook niet zeldzaam en soms zelfs rood (Helgoland?).

Met foto 2 wil ik laten zien dat vuursteen ook behoorlijk grijs kan zijn. Waarschijnlijk door o.a. een hoge dosis kalk.

Oliver, ben het met je eens dat de conclusie vuursteen kort door de bocht is en waardeer kritische blikken ten zeerste.

Silurische kalk steen is een interessante gedachte. (Aangevoerd door de Eridanos, misschien nog iets zuidelijker gebracht door het land ijs die deze vernietigde en vervolgens door de recente grote rivieren naar zee gevoerd? ). Ik heb totaal geen ervaring met silurische kalk die in zee gelegen heeft. Geen idee hoe dat eruit moet zien. Is wel verkiezeld dus harder, wat een goede verklaring is voor de vrij liggende mosdiertjes en de afwezigheid van recente boorsponzen. Dan heeft je steen een machtig lange reis meegemaakt!

Excuses voor dit lange epistel.

FossilDude   30-08-2017 at 09:58

FossilDude
Administrator
Photo Moderator
Registered: 24-11-2007

Mijn expertise ligt niet bij Paleozoische zwerfstenen, maar ook mij doet deze steen sterk denken aan Silurische bryozën-kalksteen.

Groet,
Johan

Hidde   30-08-2017 at 10:01

Hidde
Senior Member

Zie nu na het posten dat de eerste foto's wel erg klein uitvallen. Hierbij een iets betere foto van de vuursteen vergelijking.

Toevallig afgelopen weekend de vuursteen van foto 2 in azijn gelegd. De witte streep bruiste ook. Is helaas een weinig gedetailleerde afdruk in vuursteen overgebleven. Zouden de kalk skeletjes van bryozoa die op vuursteen liggen ook niet gaan bruizen?
(Post dit niet om m'n standpunt kracht bij te zetten, ben gewoon benieuwd).
Heb wel wat silurische/ordovicische kalksteen liggen (vind het verschil lastig). Heb er te weinig van gevonden om er echt iets over te zeggen, maar Spongebob zeker wel.

PS. Oliver, als je nog belangstelling hebt voor bryozoa flint doneer ik ze graag

[Bewerkt door Hidde op 30-08-2017 om 10:12 NL]

hubertus68   30-08-2017 at 11:05

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

quote:
Hidde schreef:
PS. Oliver, als je nog belangstelling hebt voor bryozoa flint doneer ik ze graag

Bedankt Hidde. Ik heb er zeker belangstelling voor. Alleen zijn de bryozoa meestal slecht bewaard. Vandaar is het moeielijk tot onmogelijk, deze te determineren. Zou jij echter stukken hebben met goed bewaarde kolonies, hou ik mij zeker aanbevolen.

Beste Groeten,
Oliver

Iesje   30-08-2017 at 17:35

Iesje
Junior Member

Hidde, ik heb de steen natgemaakt en een foto gemaakt van het gebied wat jij hebt aangekruist. In de steen zitten ook gaatjes deze gaan door de mosdiertjes heen...
Ik ga nu hardop denken als het nergens op slaat vergeet het dan. Omdat de mosdiertjes nog zo goed te zien zijn, kan het niet zo zijn dat steentje als die tijd diep onder het zand heeft gelegen tot de hopzuiger hem op het zand heeft gedropt en ik hem heb opgepakt.
Op de maasvlakte struikel je over vuursteen, met verschillende kleuren. Ook zie je daar heel brokken vuursteen met hun jas nog aan. Dus als je vuurstenen zoekt...

Iesje   30-08-2017 at 17:50

Iesje
Junior Member

Hubertus, zijn de bryozoa op deze steen goed bewaard gebleven? Met andere woorden als je er iets mee kunt, mag je Steentje wel hebben mits je goed voor hem zorgt.

[Bewerkt door Iesje op 30-08-2017 om 17:52 NL]

hubertus68   30-08-2017 at 18:01

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hallo Monique,

als je hem wil weggeven, dan zal ik goed voor hem zorgen.
Bedankt. Ben benieuwt of ik met een microscoop een paar nieuwe details ontdekken kan. Bedankt!

Beste Groeten,
Oliver

Iesje   30-08-2017 at 18:51

Iesje
Junior Member

Stuur me je gegevens maar via de mail. Ik vindt het belangrijk dat de steen bij iemand komt die er iets mee doet en niet op een plank stof gaat happen. Misschien kom je zo meer te weten, dat zou leuk zijn. Alles voor de wetenschap Zou je misschien als je meer te weten komt (Leeftijd,Namen) het me willen laten weten?

Hidde   31-08-2017 at 07:51

Hidde
Senior Member

Beste Lesje,

Dank voor de foto, maar denk dat we de vuursteen hypothese nu wel kunnen laten varen.

Onder het zand gelegen? Je bedoeld beschermd van verwering door de zee? Zou kunnen. Als je bedoeld dat hij daar sinds het siluur gelegen heeft is dat een interessante vraag. Nederland lag destijds op een microcontinent wat Avalonia word genoemd (nu Argentinië). In het siluur van gebieden die daar ook lagen worden koralen gevonden waardoor gedacht word dat Nederland destijds een tropisch klimaat had en uit koraalriffen bestond. Het zuiden dan. Het noorden is voornamelijk zand. Er zijn nog geen siluur fossielen gevonden in Nederlands eigen grond. Het siluur is (voor fossiel begrippen) erg lang geleden waardoor deze laag waarschijnlijk ook erg diep in de grond ligt.
Om het iets tastbaarder te maken. In het Carboon zijn vele lagen organisch materiaal afgezet in marine mileu's die later omgezet zijn in aardolie en gas. Dit gebruiken wij als fossiele brandstoffen en word door booreilanden voor onze kust naar boven gehaald. Het Carboon is een stuk jonger waardoor je zou kunnen stellen dat zelfs booreilanden niet zo diep gaan dat ze het Nederlands eigen silurische gesteente zouden bereiken.
In bijvoorbeeld Zweden hoef je niet te graven om silurische fossielen te vinden. Alle lagen erboven zijn afgesleten door ijstijden en oerrivieren. Deze zijn o.a. naar ons gebied gebracht waardoor Nederland een soort 'afvoerputje' van fossiel materiaal uit diverse periode is. Dit maakt zwerfsteen fossielen zoeken reuze leuk!

Iesje   31-08-2017 at 21:59

Iesje
Junior Member

Hallo Allemaal,

Bedankt voor het meedenken en alle tips,ik heb een hele hoop geleerd in de korte tijd dat ik op het forum ben.
Ik heb Steentje (zo ben ik hem gaan noemen) gedoneerd aan Hubertus misschien dat hij meer te weten kan komen als hij hem in handen heeft. Ik zou het leuk vinden als het blijkt dat de steen werkelijk iets bijzonders is. Zo niet,dan is het jammer maar heb ik hem in ieder geval geen stof laten happen in een la of zo.
Hubertus heeft belooft dat hij mij (ons) op de hoogte houdt via het forum.

Nogmaals bedankt voor alle reacties,
Groetjes,
Monique

Hidde,

Leuke gedachte toch?

0