HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Axinite garnet large in box
2.50 EUR

Prepareren en Conserveren

Pyriet reinigen

Bart van Helden   24-08-2017 at 18:13

Bart van Helden
Junior Member
Registered: 24-08-2017

Beste allen,

Ik hoop dat ik hier op het juiste adres ben voor antwoord op mijn vraag.

De afgelopen weken ben ik op vakantie geweest en ik heb in noord Spanje gezocht naar Pyriet. Op één plaats best wat gevonden (ca 200 stukjes variërend van grootte zoals in de foto) en nu zou ik het graag willen behandelen zodat het het glimmende mineraal wordt zoals ik Pyriet ken van de plaatjes.

Ik heb al gevonden dat reinigen met zuur zou werken. Zoutzuur vond ik nog wat spannend dus ik heb een stukje geweekt in schoonmaakazijn. Na zes uur weken afgespoeld en geen enkel resultaat.

Kunnen jullie mij vertellen hoe ik deze Pyriet kan laten glimmen?

kalootklooier   24-08-2017 at 22:14

kalootklooier
Senior Member
Registered: 03-02-2006

Hoi,

Een dremeltje met een staalborsteltje zal wel werken. Mooie vondsten!

Gr Walter

[Bewerkt door kalootklooier op 24-08-2017 om 22:15 NL]

Bart van Helden   25-08-2017 at 22:48

Bart van Helden
Junior Member

Dank je wel Walter.

Ik heb zojuist een dremel met staalborstels wezen halen en ga het morgen direct proberen!

Dany   25-08-2017 at 23:56

Dany
Senior Member
Registered: 28-07-2016

quote:
Bart van Helden schreef:
Dank je wel Walter.

Ik heb zojuist een dremel met staalborstels wezen halen en ga het morgen direct proberen!

laat ons zeker het resultaat zien.

Bart van Helden   27-08-2017 at 20:05

Bart van Helden
Junior Member

De eerste resultaten.

Inmiddels drie borsteltjes versleten en om eerlijk te zijn is het erg lastig om het steen uit de groeven te krijgen. Ik had ook verwacht dat het Pyriet uiteindelijk goudkleurig zou worden.

Is het een kwestie van volhouden of zijn er nog meer reinigingsmethodes?
En is het zo dat dus niet alle Pyriet goudkleurig is?

Nu ik hier mee bezig ben krijg ik wel weer zin om het zoeken naar fossielen voort te zetten...

(Ps weet iemand waarom de foto's op zijn kop draaien?)

[Bewerkt door Bart van Helden op 27-08-2017 om 20:07 NL]

Vuursteentje79   27-08-2017 at 22:48

Vuursteentje79
Senior Member
Registered: 18-07-2016

Hi Bart,

Wellicht ten overvloede maar hopelijk wel een mondkapje gebruikt?

Heb ergens mogen lezen dat je dit soort stof liever buiten je systeem houdt....

Succes!

[Bewerkt door Vuursteentje79 op 27-08-2017 om 22:48 NL]

Elbert   28-08-2017 at 05:52

Elbert
Senior Member
Registered: 02-08-2009

Hallo, om dat pyriet glimmend te krijgen, heb je een sterk zuur nodig als zoutzuur of misschien wel zwavelzuur.
Weet niet of glans al die risico`s waard is; je zou wellicht eenvoudiger wat stukjes pyriet op een beurs kunnnen aanschaffen die de glans wel hebben.
Mocht je het wel willen proberen, informeer jezelf dan zo goed mogelijk en wees voorzichtig.

groeten, Bert

Everhardus   28-08-2017 at 00:51

Everhardus
Senior Member
Registered: 28-09-2007

Ziet er toch behoorlijk glimmend uit zou ik denken. Dat je de gewenste kleur niet ziet is omdat het staal van je borsteltjes minder hard is dan het pyriet. Naast het glimmend maken wat lijkt te zijn gelukt smeer je er dus een dun laagje staal op wat van je borsteltjes afslijt. Ik heb deze wijsheid niet van mezelf maar van Elbert. Deze gaf me ook als tip met een slijpmiddel waarvan me de naam is ontschoten mijn objecten (in mijn geval ammonieten) te behandelen. Het staal verdwijnt dan als sneeuw voor de zon en de gouden kleur van pyriet is onmiddlijk zichtbaar. Bewerkelijk maar zeer mooi ! Restanten van steen zou ik vooraf met een scalpel trachten te verwijderen. De aanhouder wint !! Suc6

Bart van Helden   29-08-2017 at 20:34

Bart van Helden
Junior Member

Allen bedankt voor jullie reacties! Heel leuk om zo actief geholpen te worden.

Voor wat betreft het stof:
Ik was aan het werk zonder bescherming maar kwam er inderdaad snel achter dat dit onverstandig is. Vanaf nu dus alleen maar slijpen met mondkapjes

Voor wat betreft het zuur:
Ik ben erg voorzichtig maar ook wel nieuwschierig. Ik heb nu een tweetal stukjes in schoonmaak azijn liggen en dat laat ik een week met rust, wie weet... op mijn werk gebruik ik veel propionzuur en dat probeer ik morgen uit. Mocht dit beide niet werken dan probeer ik ook een 50% zoutzuuroplossing. Ik wil kijken of het werkt en de goude kleur naar boven komt. Is het dan zo dat alle wel gouden Pyriet is bewerkt met zuur of wordt het ook wel goudkleurig gevonden?

Voor wat betreft het poetsmidden:
Mocht je de naam nog terug vinden wil je het dan laten weten? Ik vind het erg leuk om alles uit te proberen. Het is makkelijk om savonds even een uurtje aan het Pyriet te werken!

Nogmaals bedankt voor alle tips, ze zijn erg welkom!

Spongebob   29-08-2017 at 22:09

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

Mooi, 'vers' pyriet is inderdaad prachtig goudkleurig.
Als er vocht om de hoek komt, verandert het in een dof materiaal. Voor mij is dat al het signaal om het weg te gooien. Ik was erg benieuwd naar de resultaten van bovenstaande tips. Borstelen (en zagen) van pyriet is erg gevaarlijk voor je longen; niet doen en zeker niet zonder stofkapje.
Een trucje die sommige mensen hanteren om de goudkleur terug te krijgen is borstelen met een messingborstel. De zachte messing blijft een beetje hangen en geeft opnieuw een goudkleur. De oorspronkelijke goudkleur krijg je er niet mee terug.

Everhardus   29-08-2017 at 00:33

Everhardus
Senior Member

Met messing poetsen is zeker niet de methode. Je smeert er gewoon messing op. Dat is pas echt fake. Heb ik eerder ook gedaan en er helaas nog niet aan toe gekomen dit te herstellen op sommige ammonieten.
Ik weet helaas niet meer hoe het poeder heet en heb nu door drukte ook geen tijd het na te gaan. Het is verkrijgbaar bij de bodemschat. Wellicht reageert Bert of anders bel je de bodemschat.
Als pyriet een andere kleur krijgt wil dit naar ik begrepen heb niet onmiddelijk betekenen dat het foute boel is, het is dan omgezet naar Limoniet meen ik en dat schijnt weer relatief stabiel te zijn. Indien je wit stof ziet wel, dan is er pyrietrot en dat is zowat onomkeerbaar naar ik heb gemerkt.
Pyrietfossielen zijn zowat de mooiste die je kunt vinden gezien alle zichtbare details, heel bijzonder. Tegelijkertijd erg onvoorspelbaar in hun houdbaarheid.

Everhardus   29-08-2017 at 00:36

Everhardus
Senior Member

Btw, stralen is volgens mij ook hier de meest effectieve methode. Helaas, voor mij nog toekomstmuziek.....

Masterofearth   30-08-2017 at 08:43

Masterofearth
Senior Member
Registered: 13-10-2015

Dit vond ik een erg interessant artikel over pyriet rot (pyrite Decay) Er staat veel uitgelegd en er staan methoden in om het tegen te gaan of te voorkomen (jammer genoeg lang niet allemaal thuis uit te voeren).

LINK

Als verzamelaar en hobbyist moet je ook niet altijd voor het perfecte museumstuk uiterlijk willen gaan. Lang niet alle pyriet kristallen gaan zo mooi glad en glimmend zijn als de stukken die je in de winkel en musea ziet. De omstandigheden waaronder het kristal is gevormd, het gesteente waar het in is gevormd, hoe vrij heeft het kristal kunnen groeien, de puurheid van het kristal, de mate van verwering (blootstelling aan de elementen) voordat je het vond etc... tellen allemaal mee en sommigen zullen gewoon nooit zo prachtig gaan glimmen. Maar zijn ze daarom ook minder mooi? Ik vind van niet.

groet,

Pim

[Bewerkt door Masterofearth op 30-08-2017 om 08:49 NL]

0