HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Gemstone box small white 12x
6.50 EUR

Determinatie Fossielen

onbekende objecten zwarte jura (tanden?)

redmilksnake   20-07-2017 at 13:38

redmilksnake
Senior Member
Registered: 23-08-2011

de stukken zijn gevonden in het aubachtall, zoals ik in het reisverslag al schreef. Het heeft wel iets weg van tanden, maar verder dan dat kom ik zelf ook niet.

Iemand een idee?

hubertus68   20-07-2017 at 19:33

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Beste Jonathan,

ik denk dat jij belemnieten fragmenten gevonden hebt. Maar de foto's zijn zeer onduidelijk. Graag close-ups!

Beste Groeten,
Oliver

redmilksnake   22-07-2017 at 09:46

redmilksnake
Senior Member

Ik zal mijn best doen voor wat close-ups,
1 ding weet ik wel zeker, het zijn geen belemnietfragmenten,

Met vriendelijke groet,
Jonathan

amelchers   23-07-2017 at 13:24

amelchers
Senior Member
Registered: 08-06-2015

Hallo Jonathan,

Ik ben het met Olivier eens dat dit belemnietfragmenten zijn, hetgeen valt af te lezen aan de kegelvorm op de laatste foto evenals de ronde huls zichtbaar op de tweede foto. De depressie op het belemnietlichaam dat je op de laatste foto bij het kleinere fragment links kan zien komt wel vaker voor bij belemnieten en is, vermoed ik (maar daar zal iemand anders misschien meer kennis van hebben), bepalend voor de soort. Ook het feit dat de hulsjes van de belemnieten met klei opgevuld zijn geraakt is niet vreemd en komt vaker voor. De kern van een belemniet, en zeker (maar ook hier ben ik niet echt de juiste persoon om te vragen) de phragmakoon willen nog wel eens uit het midden van de belemniet vallen, waarna de ruimte met ander materiaal opgevuld kan raken. Ik heb zelf meerdere dusdanig behouden gebleven belemnieten uit de jura-afzettingen van de Elzas en bovenlagen van Holzmaden gevonden, en volgens mij betreft het in die gevallen veelal herwerkt materiaal.

Hoe ik je eerste foto moet interpreteren vind ik echter lastig, en een betere foto op dat vlak zou denk ik erg fijn zijn.

Met vriendelijke groeten,
Alexander.

redmilksnake   25-07-2017 at 20:20

redmilksnake
Senior Member

Dank voor deze toevoeging Alexander!

Wat ik gek vind is dat de opvulling van de dikste van de twee, als dat inderdaad het phragmakoon is, dat hij zo ver naar voren zit,bij de meeste belemnieten van die dikte begint het phragmakoön pas na een 5 cm.

Hierbij nog wat close-ups, in dit geval van de dikste van de 2, waarbij ik nog de meeste twijfel heb of dit inderdaad een belemniet is.

redmilksnake   25-07-2017 at 20:23

redmilksnake
Senior Member

En foto's van de kleinere, die inderdaad zo veel weg heeft van een verweerde belemniet.

Spongebob   25-07-2017 at 21:00

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

quote:
redmilksnake schreef:
1 ding weet ik wel zeker, het zijn geen belemnietfragmenten,

Denk dat je gelijk hebt.
Hoewel, de laatste foto laat me weer twijfelen.
Ik wil de mogelijkheid van scaphopoden opwerpen.
Die worden wel eens in de Zwarte Jura aangetroffen.

strandjutters   25-07-2017 at 21:15

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Hallo,dit doet mij denken aan die Pyriet of Marcaciet staafjes die je vaak bij CBN vind.

GR

redmilksnake   27-07-2017 at 10:59

redmilksnake
Senior Member

Pyriet of marcasiet staafjes zijn het niet, die heb ik zelf ook gevonden bij CBN en die zijn duidelijk anders, vooral wat betreft de massa en de structuur.

De scaphopoda zijn een goede optie! Daar lijkt het inderdaad op, met het één en ander verweerd, maar dit is een goede optie!

Met vriendelijke groet,

0