HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Neseuretus Bretagne F2699
8.50 EUR

Determinatie Fossielen

fossiel of man-made?

jkeijzer   09-05-2017 at 10:48

jkeijzer
Senior Member
Registered: 22-01-2012

Goedemorgen,

Eergisteravond viel mijn oog, tijdens het uitlaten van de hond, op dit objectje in een grindpad (raster vakjes = 0,5 cm).

Het lijkt mij een aardewerken kraal, maar misschien ziet iemand er iets anders (fossiel) in of is het een product van erosie.

Ben benieuwd naar de meningen.

Groeten, Jeroen

Masterofearth   09-05-2017 at 10:52

Masterofearth
Senior Member
Registered: 13-10-2015

heeft heel veel weg van een vuurstenen sponsje waar de kalk binnenkant is opgelost. Lijkt mij in iedergeval iets van vuursteen of een chalcedoon kiezel. Op eerste gezicht niet anthropogeen (Man made).

Groet,

Pim

jkeijzer   09-05-2017 at 14:01

jkeijzer
Senior Member

Ondertussen hebben een aantal collega's (archeologen) ernaar gekeken en aardewerk is uitgesloten, aangezien het materiaal te hard is. Een kraal zou nog kunnen.

Jeroen

Masterofearth   09-05-2017 at 15:10

Masterofearth
Senior Member

hier in het determinatie systeem staan enkele voorbeelden van verkiezelde sponzen om mee te vergelijken.

LINK

groet,

Pim

scherven   09-05-2017 at 20:51

scherven
Senior Member
Registered: 09-08-2011

Hallo, dit is een gerolde vuursteen, een natuur product, gaatje kan ontstaan zijn door opgeloste kalksteen. In Rijn-Maas afzettingen heel gewoon vondst. Dus kan ook uit Oostzeegebied afkomstig zijn.
Groet,Ben

jkeijzer   11-05-2017 at 09:01

jkeijzer
Senior Member

Bedankt voor de reacties. Een archeoloog heeft er zojuist nog even naar gekeken en geconcludeerd dat het steentje met zekerheid gebruikt is als kraal. Aan de binnenzijde van het 'gangetje' zijn is slijtage zichtbaar dat is ontstaan doordat er een touwtje doorheen heeft gezeten. Het is geen aardewerk of vuursteen, maar vermoedelijk kalksteen. Dus geen fossiel, niet man-made, maar wel door de mens gebruikt. Dit soort kralen is niet te dateren, ergens tussen neolithisch en moderne tijd.

Groeten, Jeroen

hubertus68   11-05-2017 at 10:15

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Hallo Jeroen,

ik ben 99,9% zeker dat dit een gerolde vuursteen is.
Of deze door een touw afslijten kan, waag ik te betwijfelen.

Het is heel moeielijk over dergelijke stukken, die los gevonden worden, te oordelen. Daarom ga ik niet zeggen dat ik gelijk heb. Maar ik weet wel dat ik al heel vaak vuurstenen met gaatjes in de hand had. Dit is – zoals Ben al aangaf – een natuur product, door erosie van het voormalig aanwezige kalkmateriaal of door gravende organismen ontstaan.

Groeten,
Oliver

Masterofearth   11-05-2017 at 10:54

Masterofearth
Senior Member

De determinatie kalksteen is volgens mij niet juist. Het heeft veel meer weg van vuursteen. Vuursteen is zo hard dat het nauwelijks/niet zichtbaar zal slijten door een touwtje. Als dit steentje kalksteen is en als kraal is gebruikt, zouden de randen rond het gaatje zijn afgesleten en gepolijst wat van de fotos niet het geval lijkt te zijn. Natuurlijk is het mogelijk dat dit steentje als kraal is gebruikt maar ik zie niets dat hier op wijst. Ik zie natuurlijke erosie door rollen van een vuursteen kiezel.
Ik durf de bevindingen van de archeoloog sterk in tijfel te trekken. Maar ik heb het steentje natuurlijk niet in mijn handen gehad.

groet,

Pim

jkeijzer   11-05-2017 at 11:17

jkeijzer
Senior Member

Hoi Pim, mail maar een adres dan doe ik 'm op de post

Dit steentje heeft alleen een plaats in m'n achtertuin.

Groeten, Jeroen

BartKorf   12-05-2017 at 09:12

BartKorf
Senior Member
Registered: 25-01-2014

Of dit steentje kalksteen is kan je eenvoudig checken met een druppeltje zoutzuur.

0