HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Trip Marokko 2017

Page: 1 2

Frederik   07-05-2017 at 21:04

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Daags nadien trekken we de andere kant op, naar een andere sectie op Jebel Mrakib. We gaan de Mrakibina couche bemonsteren. Mrakibina is een zeer mooie Asteropygine trilobiet. Het duurt niet lang voor we sporen van het beestje tegenkomen. De laag zit plaatselijk echt muurvast, en het is even zoeken naar een goede plek om blokken uit de couche te breken.
Maar uiteindelijk lukt dat toch, en het levert enkele zeer mooie stukken op, soms met meerdere trilobieten bij elkaar.

Het is even wandelen naar de laag, en onderweg passeren we een Drotops couche, waar de brachiopoden erg mooi uitverweerd voor het oprapen liggen. Erg leuk om te zien.

ivok   15-05-2017 at 13:23

ivok
Senior Member
Registered: 29-09-2010

Onvoorstelbaar dat de rust die je mag ervaren in de woestijn ook alweer binnen enkele weken om zeep is als je weer aan het werk bent en meedraait in de hectiek van onze samenleving.
Opeens denk je met weemoed terug en valt je in dat er nog een topic was over onz3 trip naar ..... hoe heette die plek alweer.

Maar ja
Mrakibina.
Een flinke hike weer en door mijn getreuzel onderweg heb ik die brachiopoden gemist.
En door mijn eigenwijsheid ben ik wel nog even door blijven graven op de plek waar de couche muurvast zat.... ik zag onze gids vaker geamuseerd kijken. Maar toen er een stuk blootlag is hij wel even komen helpen door op het breekijzer te balanceren en springen.
Een flinke steen om kapot te slaan voor deze jongen. Helaas met de boodschap dat die vaste bank niet alleen veel werk betekende maar dat er hoogstwaarschijnlijk ook niet veel in zou zitten.
Dat had ik even niet meegekregen.
Die jongens daar weten waar ze mee bezig zijn dus dat was er balen.

Na een tijdje kloppen en een paar restjes werd vermoeden dan ook bevestigd. Ik zat verkeerd.
Tot er een mooie cyphaspis tevoorschijn kwam in het laatste stukje steen... en een mrakibina.
En nog een.
De steen was echter nog net iets te groot om mee te nemen.
En elke poging om de steen kleiner te slaan leverde weer een potentieel nieuw specimen op.
Met een beetje hulp van onze gidsen heb ik het blok redelijk klein weten te krijgen en 2 clusters met hopelijk complete mrakibina in kunnen pakken.

Helaas zag ik links van mij een van de reisgenoten zich afzonderen en bij navraag bleek hij behoorlijk ziek.
Dan ligt in die omgeving uitdroging op de loer. Even leek het loos alarm maar al snel werd duidelijk dat we die dag niet lang in de woestijn zouden blijven.
Toch heeft iedereen wel wat leuke zaken gevonden en onze zieke reisgenoot bleef initieel stug door zoeken misschien om ons niet tot last willen zijn. Toen hebben we gezamenlijk de knoop voor hem doorgehakt. Inpakken en wegwezen!

Bleek best een pittig stukje teruglopen met weinig beschutting tegen de hitte. Eenmaal bij de jeep had Addi alweer een feestmaal klaar staan om naar ons te brengen.... die keek een beetje vreemd op toen hij ons zag.
Vlug gegeten gedronken en gehoopt dat wat slaap helend zou werken.
Dat bleek niet het geval dus een autorit met regelmatige stopjes. Pas na een stop in fezzou? En een paar slokken mierzoete frisdrank ging het gelukkig wat beter.

We konden de rit naar alnif terug voortzetten en vlak bij alnif zijn we toch nog even een couche ingedoken voor het donker.
Hier is een onbeschreven? Walliserops te vinden.
De laag is makkelijk te bereiken en waarschijnlijk moeilijk te prepareren anders zou ze al veel dieper zijn uitgegraven... maar ja blijft een Walli en die heb ik nog niet gevonden.

Het eerste blokje wat ik splijt.... bingo.
Helaas het topje van de vork ontbreekt en hij lijkt een beetje verschoven maar mijn dag kan niet meer stuk.

5 minuten voor vertrek tik ik tegen een gil je kalkknol die nog muurvast in de couche zit en in de scherf die los schiet zie ik een bekende doorsnede. Verwoed probeer ik het negatief ook los te beitelen. Ja hoor nog een complete walliserops... maar ook bij deze ontbreekt een splinter van de vork.
Tijdens het inpakken van de stukken valt mijn oog op de doorsnede van 3 kleine rondjes.... een van de stukken lijkt zowaar een dubbele walliserops te zijn. MET ALWEER DE PUNTJES VAN DE VORK DIE WEG ZIJN GESCHOTEN .
Maar het kan de pret niet drukken en een mooie gelegenheid om eens aan mijn reconstructies te gaan werken.... als ik ze ooit geprepareerd krijg.
Want die vork aan de neus of de lange stekeltjes aan het cephalons en pygidium is pas een deel van het probleem. Veel kleine stekels op de thorax ben ik het meest nerveus over

Frederik   17-05-2017 at 14:19

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Heb je dan pech of geluk, drie keer een Walliserops vinden, en drie keer met schade aan de vork?

ivok   17-05-2017 at 20:44

ivok
Senior Member

Vooralsnog nog hou ik het op geluk met een beetje domme pech.
Ik heb gemerkt naarmate de temperatuur omhoog gaat dat ik iets onvoorzichtige word met het zoeken naar scherven...

Goed voornemen om daar aan te werken.

strandjutters   17-05-2017 at 21:10

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Hallo Ivo,ben al benieuwd naar de preps !!!!

GR Pascal

ivok   18-05-2017 at 08:51

ivok
Senior Member

Ik ook....
Dit jaar toch redelijk wat zaken waar ik nog niet van weet of ik me er snel aan ga wagen.

MarkW   18-05-2017 at 19:50

MarkW
Senior Member
Registered: 26-03-2006

Prachtig verslag, en knappe vondsten, zowel de levende als de dode. Ik houd het ook op geluk hoor, Ivo, drie Walli's om mee te oefenen, en wanneer het een beetje begint te lukken, heb je meteen een goede reden voor een volgende bezoek. Slim uitgekiend. ?

TriloBase   18-05-2017 at 19:57

TriloBase
Senior Member
Registered: 26-10-2006

Terwijl mijn kompanen in de Walliserops-couche bezig waren vond ik niet direkt een goede plek. De steenbanken zijn hier echt keihard. Zelfs met het breekijzer kreeg ik geen beweging in de steenbank. Het is geen wonder dat er hier en daar een scherf in de natuur verdwijnt bij het proberen doorkloppen van de stenen (zoals Ivo tot zijn schade mocht ondervinden).
Onze gidsen hadden zich ondertussen helemaal omgekleed. Ze hadden zich piekfijn uitgedost, kwestie van in stijl in Alnif aan te komen. Mohammed had zelfs een mooie authentieke wollen kersttrui aangetrokken (met sneeuwvlok motiefjes).
Iets verder in het profiel was er echter nog een paars-rode laag ontsloten die onze aandacht trok. De stenen waren hier ook iets "zanderiger". Na wat zoekwerk werden enkele redelijke mooie Leonaspis trilobietjes gevonden.
Wat eerst "snel even de couche bekijken" werd is uiteindelijk uitgemond in een toffe exploratie met een aantal zeer toffe en interessante vondsten.

Lugo   20-05-2017 at 15:47

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Bedankt voor dit reisverslag en de foto's. Dit blijft interessant om volgen.

Lugo

Heraclites

Frederik   04-07-2017 at 14:11

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Hmmm... we waren nog niet helemaal klaar hier. Er stond nog een tripje naar Ou Driss op het programma. Vorig jaar waren we daar ook al geweest, maar zoals we toen al meegaven, met wisselend succes. Toch is het een erg interessante sectie, met meerdere lagen die trilobieten bevatten, waaronder die enigmatische 'smiley Phacops', die inmiddels beschreven is als een nieuw genus en soort, Adrisiops weugi (zie eerste foto voor een geprepareerd exemplaar van vorige trip).

De 'weugi' staat voor Andries Weug, die het type specimen herkende als iets bijzonder en doneerde voor onderzoek. Zijn broer, Marcel, maakte deel uit van onze groep en wilde uiteraard ook zo'n beestje bij de lurven vatten.

Eén en ander leidde tot het idee dat we toch nog niet uitgekeken waren op Ou Driss. Na een lange rit, met korte stop bij een lang dichtgestoven oude locatie (foto's 2 en 3), komen we aan in onze vertrouwde vallei aan Jebel Ou Driss...

MarkW   04-07-2017 at 19:51

MarkW
Senior Member
Registered: 26-03-2006

Toe maar, gooi er nog maar even een flinke cliffhanger tegenaan! Nu willen we allemaal weten of Marcel zijn weugi ook gevonden heeft....?

Frederik   05-07-2017 at 20:20

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Haha, dat valt wel mee. En ik denk wel dat Marcel een mooie weugi te pakken heeft (dat weet je natuurlijk pas echt na de preparatie). In ieder geval hadden we de couche snel te pakken. Op de eerste foto een beschadigde Adrisiops weugi die we ter plaatse opraapten.

We waren ook wel geïnteresseerd in andere lagen op die plek. Er is een couche met Erbenochile en nog ... tja, vanalles eigenlijk. Psychopyge (foto 2), Walliserops (foto 3), ... troffen we gelijk ook aan in het puin. Maar het is een stevige laag, en je moet hard werken om er wat moois uit te halen.

Uiteindelijk hadden we verderop wel zin in iets nieuws: vorige keer had Ivo daar een laagje aangetroffen met op het verweringsvlak verschillende doorsneden van trilobieten. Even later hadden we dat laagje teruggevonden, en hebben we zowaar onze eigen couche geopend (de 'couche Ivo'). Gerastos, Cyphaspis, Diademaproetus, Thysanopeltis. Eens zien hoe het materiaal zich laat prepareren.

Addi vond nog een onverwachte toeschouwer van onze graafactiviteiten. Mooi beest.

Page: 1 2

0