HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

fossieltrip Yorkshire coast 2017

Page: 1 2 3 ... Last Page >>

Elbert   04-02-2017 at 20:38

Elbert
Senior Member
Registered: 02-08-2009

Hallo, net als vorig jaar ben ik weer voornemens om een tweetal weken naar Yorkshire te gaan; de omstandigheden daar zijn nog steeds heel goed en er is weer een heel groot getijdeverschil eind maart, dus ging het zodanig jeuken dat ik weer m`n ferry overtocht geboekt heb.
Ik zal dan ook weer een blog trachten bij te houden; ik kijk nu al weer zeer naar de trip uit...

groeten, Bert

Everhardus   04-02-2017 at 21:15

Everhardus
Senior Member
Registered: 28-09-2007

Ik zie nu al uit naar het blog....Ben benieuwd of er van het pad bij Port Mulgrave nog wat over is. Gr, Marcel

Ivan   04-02-2017 at 21:47

Ivan
Senior Member
Registered: 24-10-2014

Veel succes en plezier bij je zoektocht Bert!
Ben benieuwd naar je vondsten!

Groeten,

Ivan

Elbert   04-02-2017 at 21:51

Elbert
Senior Member

Hallo Marcel, ik zal komende trip de camera onveranderlijk bij me dragen, dus ik zal je dat tegen die tijd wel kunnen tonen.
Zal zo wie zo proberen wat meer sedimentatie/ groundshots te maken onderweg.
Als mensen in dat opzicht verzoeken hebben, laat het weten, zal ik trachten daar aan te voldoen...
Ook denk ik wat meer andere soorten te gaan zoeken, in onder- en midden- Lias...
Ik ben nu al doende met de voorbereidingen; spullen kopen en aanpassen; nieuwe schroefjes in mijn laarzen zetten, bijlezen ect. ect.

groeten, Bert

Everhardus   05-02-2017 at 02:47

Everhardus
Senior Member

Ik heb op het moment andere prioriteiten maar een serieuze kriebel kan ik niet ontkennen. Kom maar op met die verhalen.....

sjaak   05-02-2017 at 18:54

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Ga je ook naar Whitby? Ik las onlangs een artikel over de dinosaurus pootafdrukken die daar talrijk zijn.

Niels

Elbert   05-02-2017 at 19:27

Elbert
Senior Member

Hallo, ja, ik ga naar de regio Whitby; ik heb al zo een pootafdruk hier thuis, maar ga een volgende niet uit de weg hoor!

groeten, Bert

sjaak   05-02-2017 at 19:30

sjaak
Senior Member

Leuk! Ik hoop er ooit eens te gaan zoeken. Als je wil kan ik je het artikel sturen.

[Bewerkt door sjaak op 05-02-2017 om 19:31 NL]

Niels

Elbert   05-02-2017 at 19:33

Elbert
Senior Member

Hallo, da`s goed Niels; alvast bedankt!

groeten, Bert

sjaak   05-02-2017 at 19:53

sjaak
Senior Member

ok heb je gemaild, veel plezier daar!

Niels

Panoramix   05-02-2017 at 23:41

Panoramix
Junior Member
Registered: 27-10-2011

Hier mooie dino afdruk op het strand van Saltwick Bay(bij Whitby), we hebben hem maar laten liggen, hij lag daar zo mooi.

Elbert   27-03-2017 at 14:37

Elbert
Senior Member

Hallo,ik ben inmiddels gearriveerd, heb foto`s gemaakt en verslagen geschreven, alleen heeft m`n laptop stralende bonje met het engelse internet en kom ik er met mijn eigen machine niet op.
Ik stuur dit bericht dan ook vanaf een geleend apparaat en tracht om de juiste tekst en plaatjes op het forum te plaatsen.
Voordien moet ik nog wat technische hordes nemen en jullie weten inmiddels dat ik geen computer whizzkid ben...
Dus voor nu groeten vanuit Port Mulgrave en tot gauw! hoop ik...

groeten, Bert

Everhardus   27-03-2017 at 23:53

Everhardus
Senior Member

Veel plezier daar Bert !! Ben benieuwd.....Marcel

Stijn   28-03-2017 at 15:25

Stijn
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 15-09-2006

Ik ben bijzonder benieuwd naar je verslag!

stijn

Eldredge 1996

Elbert   29-03-2017 at 20:00

Elbert
Senior Member

Hallo, @Kalootklooier; mijn mail werkt hier(ook) niet...

Hoi Walter, afgezien van de internetperikelen gaat het hier uitstekend; heb wat zonnebrand en al twee kisten vol met goodies; jouw Tiltoniceras plaat is daar bij...
Vandaag, na Port Mulgrave, ammonieten in situ gevonden in Kettleness.
Weet nog niet of/wanneer ik zaken kan melden op het forum; ben nu te afgedraaid en ga lekker douchen.
Groeten van Max en mij.

Bert

[Bewerkt door Elbert op 29-03-2017 om 20:02 NL]

Elbert   29-03-2017 at 20:56

Elbert
Senior Member

zaterdag 25 maart:

Hallo, na de laatste toebereidselen te hebben voltooid, ben ik vrijdagmiddag richting IJmuiden vertrokken, op weg naar de ferry die me naar Newcastle zou brengen.
Vanwege alle stresstoestanden de vorige keer ruim op tijd vertrokken en ik wist dat ik, bij een vlotte reis, daarna lang zou moeten wachten tot het boarden, dus heb ik een mooi boek mee genomen om de tijd te passeren: " 600 miljoen jaar leven in Europa" een boek dat een aantal meer en minder beroemde europese fossielvindplaatsen in woord en beeld beschrijft.
Een aanrader dat boek; de tijd vloog voorbij op een wel heel prettige wijze.
Eenmaal aan boord nog aardig wat info over Yorkshire doorgenomen en na nog een bioscoopje was de dag al weer om. Aangekomen in een zonnig en warm(!) Newcastle vlotjes door de paspoortcontrole en koers gezet naar Port Mulgrave, waar ik 5 kwartier later arriveerde.
Het was vanmiddag om tien over twee hoogwater, dus tegen die tijd ben ik, voorzien van mijn spullen en een laagje factor 50, afgedaald naar het strand over een gedeeltelijk nieuw aangelegd pad, dat weliswaar nog onder constructie is, maar toch al goed te gebruiken en een stuk veiliger dan de roetsjbaan die ik vorig jaar gebruikte.
Nog even en Port Mulgrave wordt weer toegankelijk voor het gebruikelijke publiek van wandelaars en geologie liefhebbers.
Eenmaal op het strand begon ik al vlot weer fossielhoudende knollen op te rapen en na eerst twee heel matige exemplaren viel mijn oog op een klein knolletje waarvan ik dacht de holle kant van een belemniet te zien uitsteken. Eenmaal in de hand, de leesbril opgezet en toen werd me duidelijk dat het geen belemniet was, maar een vrij klein ammonietje, waarvan ik me onmiddelijk realiseerde dat dit species nog niet ik mijn collectie, die toch vrij uitgebreid is, voorkwam! De naam ontgaat me nu even, maar dat komt nog wel goed (Colina ?)...Even later zag ik een stukje verderop een bekende; Ian van Jurassic Geological Supplies, hem hartelijk begroet en we hebben even bij gekletst.
Omdat Ian net max tegengekomen was, gaf hij aan terug naar huis te gaan en hij liet me, met toevoeging van nog wat zoektips, de stek.
Inmiddels had de eb ingezet en de grote golven waarmee dat gepaard gaat deden hun uiterste best om me een nat pak te bezorgen, iets dat gelukkig maar ten dele lukte. Wat niet heel erg was, want het was stralend mooi weer en alle nattigheid droogde vlotjes weer op.
Ondertussen ging het zoeken en vinden in een plezierig tempo door; zowel de grote afschuiving als de slump zijn nog immer in beweging en er komt dus nog steeds plezierig veel materiaal uit; diverse Dactylioceraten, een paar Hildoceras, een kleine Pseudolioceras en voor ik er goed en wel erg in had, was ik ook weer met max in gesprek, die me liet weten dat het zo wel weer mooi genoeg was, voor zo`n eerste dag.
En ik begon toch ook goed te merken dat ik al weer een poosje niet in het veld geweest ben, dus besloot ik wat te gaan kloppen aan de twijfelstukjes om wat gewicht kwijt te raken en zo max tevreden te houden.
Daarna de spullen ingepakt, nog wat eten en drinken, een laatste Hildoceras op geraapt en heel tevreden over deze eerste middag aan de terugtocht begonnen; over het nieuw aangelegde pad was de klim plezierig makkelijk, al moest ik toch nog wel een paar keer uitblazen. Tijdens een van die pauzes hoorde ik wat geritsel en zag ik een beweging in de periferie van mijn zicht; ik keek wat beter; op een honderdtal meters links van me stond, aan de klifrand, een reegeitje op haar dooie gemak te eten en liet zich ogenschijnlijk helemaal niets gelegen laten aan mijn aanwezigheid.
Even later verdween ze weer en was het voor mij ook tijd om verder te gaan; ik moet nog zoveel doen vandaag: auto lossen, spullen in de Old Stables een plekje geven, internet geregeld krijgen, eten, camera opladen, blog schrijven en spullen voor morgen klaar maken enzovoort...

Tot morgen, Bert

[Bewerkt door Elbert op 29-03-2017 om 21:03 NL]

[Bewerkt door Elbert op 30-03-2017 om 17:58 NL]

[Bewerkt door Elbert op 30-03-2017 om 18:00 NL]

Everhardus   29-03-2017 at 21:15

Everhardus
Senior Member

Cool Bert !!

Elbert   29-03-2017 at 21:27

Elbert
Senior Member

2e dag; Boulby:
Gewekt door het eerste daglicht en met de schitterende weersvoorspelling in gedachten besloten naar Boulby te gaan voor een dubbel tij. Net na 7 uur reed ik naar Hummersea en eenmaal daar aan gekomen ben ik het pad gevolgd en werd ik getracteerd op een teleurstelling; "path closed" de trap naar het strand heeft, tijdens een zware storm met springtij in januari jongstleden zwaar te lijden gehad. Maar de engelse health&safety regels zijn zo strikt, dat ik doorgelopen ben om het zelf te bekijken en daarna te besluiten wat te doen.
Well, de trap is idd naar de vaantjes; hing in een rare hoek naar het strand(foto), maar toch zag ik, na een inspectie, er wel brood in om het toch een poging te geven. Het was weliswaar ongemakkelijk en voor het doorsnee publiek ongetwijfeld een brug(lees trap) te ver, maar ik kwam betrekkelijk eenvoudig veilig beneden.
De wandeling, of eigenlijk de scrambeling, naar White Stones verliep vlot (foto`s 2,3,4,) en eenmaal daar aangekomen begon ik al snel weer goed en veel materiaal te vinden; eerste vondst een Dactylioceras athleticum (foto 7) en een enkel midden Lias fossieltje.(5)
Om niet meteen weer bonje met max te krijgen had ik bedacht het zoeken te onderbreken voor een verkenning van het Boulby cliff path en te bezien of het voor mij een optie is om dat pad te gaan gebruiken.
Op Youtube is het filmpje "Boulby cliffrope walk" te vinden; dat geeft een goede indruk...
Al lopend in de glorieuze zonneschijn die richting uit werd het me snel duidelijk dat het pad voor mij van weinig waarde zal zijn; er zitten te veel punten tussen White Stones en dat pad waar je door het opkomende water heel snel wordt afgesneden en dus pas laat weer terug kan; niet wat ik nodig heb daar.
Wel leuk om te zien dat er net een schip met aliens in het water geland was(...foto 8.)

Ook merk ik inmiddels dat ik wat roestig ben; m`n rechterknie is bijzonder pijnlijk als ik gewicht zet op het been dat bij die knie hoort...
Terug op de stek het eerst gegeten en daarna het zoeken hervat en een eerste sessie steentjes geklopt (op nadrukkelijk aangeven van max) Met de dag van gister nog in de benen(knie) het rustig aan gedaan en de vondsten liepen snel terug, dus had max geen reden voor commentaar. Inmiddels bijna hoog water, dus ben ik de cliff es wat nadrukkelijker gaan bekijken; die cliff bestaat uit materiaal dat in de loop van de tijd van boven uit de cliff omlaag is gevallen en bevat een ratjetoe van midden- en boven Lias materiaal.
De storm, die de trap zo heeft toegetakeld, heeft ook deze cliff aanzienlijk geerodeerd en ik haalde er vlot zo veel materiaal uit dat ik wel kon stoppen met zoeken, want ik zou het nooit kunnen sjouwen ware ik doorgegaan. Beste vondst: een dikke Hildoceras van ca. 15 cm. En nadat ik alle stukken nog had doorgenomen en geklopt waar nodig, had ik net als vorige keer een hoop tijd over; dit besteed aan tukkie doen, rond hinken en stratigrafie bestuderen.
Tegen zes uur was het water weer zover af gegaan dat ik de terugtocht heb aangevangen en na een paar honderd meter begon ook mijn linkerknie te protesteren en werd het in plaats van lopen meer strompelen. Na een lange pijnlijke wandeling kwam ik, in het halfduister, weer bij de scheve trap terug. De klim had ik al gevreesd, maar het viel me nog mee. Het stukje naar de auto was weer wat minder...
Net als vorige keer had ik de hoofdlamp nodig om bij de auto te geraken.

Tot morgen, Bert

[Bewerkt door Elbert op 29-03-2017 om 21:38 NL]

Hidde   29-03-2017 at 21:53

Hidde
Senior Member
Registered: 06-02-2016

Prachtig beschreven en mooie vondsten!

kalootklooier   29-03-2017 at 22:07

kalootklooier
Senior Member
Registered: 03-02-2006

Hoi Bert,

Jammer dat ik er niet ben, zeker met dit weer is het daar geen straf!

Hoe is het met de slum? Is daar van de zomer nog wat van over als ik er ben?

Doe voorzichtig met je knie!

Gr Walter

Everhardus   29-03-2017 at 23:47

Everhardus
Senior Member

Holy shit. Wat klinkt het toch allemaal weer aantrekkelijk......Hildo's van 15 cm, my god.....
Prachtig !!

Elbert   30-03-2017 at 17:05

Elbert
Senior Member

maandag 27 maart:

Hallo,de derde dag van een Yorkshire trip is vaak de zwaarste omdat gestapelde vermoeidheid en de spierpijn dan het sterkst zijn en deze 3e dag maakte daarop zeer geen uitzondering; met daar nog bij dat beide knieen pijnlijk waren, maar toch naar het strand geweest en niet onaardig gevonden, maar doordat ik op sommige plaatsen niet meer komen kon (2e foto van zaterdag)omdat het over en tussen zandsteen door klauteren domweg te pijnlijk was, heb ik me beperkt tot het min of meer vlakke strand, waar lopen makkelijker was.
En af en toe even gaan zitten deed er ook wel goed aan, dus tijdig rust gepakt.
Het was lekker weer; weliswaar niet zo zonnig, maar dat vond ik niet erg; daar ik op zater- en zondag toch redelijk door de zon gebakken was, kon een dagje met wat minder zon beslist geen kwaad.
Heb vandaag geen camera meegenomen; geen extra gewicht en geen extra bezigheden; effe op de spaarmodus...
Aangekomen op het strand daar onmiddellijk dikke spijt van; een prachtig gekleurde doch gesluierde zonsopgang over een schitterende zilver-roze zee. Oeps...
Het tandje terug en wat rustiger aan doen had resultaat; in de loop van vandaag werd mijn rechterknie aanzienlijk minder pijnlijk, al bleef de linker flink zeer doen.
Ik vermoed dat het mijn kniebanden zijn, die domweg niets meer gewend zijn en ik hoop het dan ook met dit "rustig aan, dan breekt het lijntje niet" op te kunnen lossen.
Een en ander ging zo goed dat ik `s avonds er nog een sessie aan vast geknoopt heb, hetgeen de totale vondsthoeveelheid min of meer normaliseerde.
Bij de gebruikelijke ammonieten had ik vandaag wat botmateriaal van ws. Gyrosteus, blijkelijk afkomstig uit bed 43 van de Bituminous shale; een lokale deskundige zei dat zeker te weten en wie ben ik dan om daar tegen in te gaan?
Terug boven lekker gedouched, gegeten, blog geschreven en vroeg in de vlooienbaal gekropen, ik was verwoest...
Tot morgen.

[Bewerkt door Elbert op 15-10-2017 om 20:32 NL]

Elbert   30-03-2017 at 17:44

Elbert
Senior Member

dinsdag, 28 maart
Hallo, vandaag weer met het eerste daglicht beneden en toch was ik al weer nummer 3; de competitie op het strand is heftig.
Een van de eerdere arrivals was Malcolm, die ik vorig jaar voor het eerst getroffen heb en waarmee het prettig zoeken is.
Dus hem hartelijk begroet en even bij gekletst.
Daarna was het zoeken geblazen, vinden wat minder, maar het kan niet alle dagen feest zijn.
@ Walter: de slump produceert nog immer materiaal(foto 1), maar minder dan afgelopen april en of er van de zomer nog spul uit komt, is afhankelijk van de hoeveelheid regen en de grootte van het getij.
De kwaliteit van het materiaal is sowieso wat minder dan vorig jaar; minder grote stukken en meer ammonieten die het vertikken om heel uit de knol te komen.
Heeft te maken met waar het in de Alum shale vandaan komt, dit materiaal komt van wat hoger af en de knollen willen dan minder makkelijk splijten.
Het zijn ook de knollen waarmee in vroeger dagen watervast cement werd gemaakt.
Wel weer wat meer verschillende soorten als Peronoceras, Zugodactylites, Catacoeloceras en Hildoceras bifrons en consorten.
Tijdens het kloppen aan de knollen lekker met Malcolm zitten kletsen en afgesproken vanmiddag een kijkje te gaan nemen bij Kettleness.
Daar hebben we de grote afschuiving van begin deze eeuw bekeken en er nog wat materiaal in situ kunnen aantreffen en bergen, waarna we een kijkje genomen hebben in de oude alumgroeve.
Foto`s: de slump nu, Kettleness scar, uitzicht over Runswick bay, Malcolm die een toevalstreffer open klopt, deze Dactylioceras tenuicostatum en de groeve van Kettleness.

tot morgen.

[Bewerkt door Elbert op 30-03-2017 om 18:02 NL]

sjaak   30-03-2017 at 21:25

sjaak
Senior Member

Erg leuk om te lezen en te zien!

Niels

kalootklooier   30-03-2017 at 22:08

kalootklooier
Senior Member
Registered: 03-02-2006

Hoi,

Die tenuicostatum ziet er heel goed uit. Doe Malcolm en Ian de groeten. Heb je Ricky al gezien? Het kriebelt wel heel erg nu ik dit weer lees! Ik zou zo in de auto willen stappen.

Kun je de Hildi in beeld vangen?

Groet, Walter

Everhardus   30-03-2017 at 23:24

Everhardus
Senior Member

Kan me alleen maar aansluiten bij de woorden van Walter, hevige kriebels hier.....mooi verslag !

Elbert   01-04-2017 at 20:05

Elbert
Senior Member

dag 5, woensdag 29 maart.

Hallo, zoals jullie wellicht begrijpen, komen de verslagen met een paar dagen vertraging door.
Ik probeer dat te ondervangen door 2 dagen per keer te doen, maar het is niet altijd mogelijk om in te loggen en soms ben ik zo kapot aan het eind van de dag dat ik het ontzie; verslag maken en foto`s bewerken vereist van mij een zekere graad van concentratie die ik dan niet meer kan opbrengen. Daarvoor excuus.

Eerste foto met rechts de Hildi(van Boulby) en links een wel heel dikke D. semicelatum van gister, vrijdag.
Beschrijving daarvan volgt nog.
En ja, ik ben Ricky nog tegen gekomen op het strand, hij was wat stilletjes voor zijn doen, dus ik vermoed dat het voor hem niet allemaal naar wens verloopt. Jammer...

2e foto is van de wand waar Malcolm en ik gisteren wat ammonieten uit situ wisten te bergen; allemaal Dactylioceras op een Hildoceras van 12 cm na, die laatste kwam ik tegen hoog in de wand en ik moest klimtechnisch tot het uiterste gaan om hem te bergen...

Deze woensdag ben ik `s ochtends met Malcolm weer in Port geweest en `s middags hebben we Kettleness east bezocht; op zoek naar Eleganticeras en Grey shale ammonieten.
Mijn knieen doen het inmiddels een stuk beter; alleen links speelt nog op aan het einde van de dag als ik heel moe ben.
We zijn, aangekomen in Kettleness, door de spoortunnel omlaag gegaan en hebben eerst rechts bed 33 van de Jetrock bekeken waar Eleganticeras vorige keer goed te vinden was.
Deze keer viel het tegen; de hele wand was afgepeld; alle nodulen verdwenen...
Daar heeft iemand een paar dagen flink aan gewerkt, denk ik dan.
Gelukkig was er aan de linkerkant wel een en ander te doen; zowel Malcolm als ik vonden een redelijk aantal D.tenuicostatum en D.semicelatum uit los liggende nodulen en ook zag ik nog kans om een D. clevelandicum in situ te vinden en te bergen.
Toen het opkomende water ons van de stek verjoeg, zijn we terug naar boven geklommen en heeft Malcolm nog een hoop foto`s in de tunnel geschoten; het was voor hem de eerste keer, voordien had hij geen idee van het bestaan van de tunnel.
Op weg naar huis fish&chips gehaald, hier in Port aangekomen die, met een biertje erbij, verorberd en er verder geen late avond van gemaakt; morgen om zes uur gaat de wekker weer en wacht de slump.

tot morgen, Bert

[Bewerkt door Elbert op 15-04-2017 om 07:21 NL]

Elbert   01-04-2017 at 21:05

Elbert
Senior Member

donderdag,30 maart

Hallo,vanmorgen vroeg (06.30u.) het pad naar het strand afgegaan en we waren zowaar de eersten(!) al kwamen kort na ons nog enkele zoekers het strand op gedrenteld.
Een van die zoekers is Tony Gill, een professional van de zuidkust, die ik al kende toen hij nog een knulletje was en het strand bij Lyme Regis onveilig maakte.
Nu heeft hij een fossielenwinkel op het strand bij Charmouth en doet het goed; hij is inmiddels een gerespecteerd preparateur van fossielen.
Met Tony is het iedere dag een uitdaging om hem en zijn twee labradors voor te blijven, op weg naar het strand.
Ook een Belgische verzamelaar is, met zijn vrouw, bijna alle dagen op het strand te vinden; competitie en aanspraak genoeg...
Vandaag liep het lekker; Malcolm was met Tony aan het racen om het eerst bij de afschuiving te zijn en sloegen daar bij een heel stuk over om elkaar maar voor te blijven.
Dat stuk ben ik op mijn gemakje, daar net achteraan, goed gaan bekijken en ik vulde er in 10 minuten een tas vol veelbelovende knollen.
Later kwam daar, naast een aantal ammonieten, ook het kreeftje uit dat jullie in de eerste foto getoond zien.
De tweede foto zijn knollen die ik praktisch allemaal uit brokken gevallen schalie geklopt heb.
Deze ammonieten vertonen allen schade die hoogst waarschijnlijk door predatoren is veroorzaakt; welke predatoren dat precies zijn, daarover is in wetenschappelijke kringen de diskussie momenteel nog steeds gaande.
Maar wel leuk om daar een aantal specimen van te hebben.
Het kreeftje is er een van de ongeveer 6 die ik deze trip al gevonden heb, een duidelijk teken dat dit materiaal uit de hogere lagen van de Alum shale afkomstig is.
Na een viertal uren op het strand van Port zijn we met de vondsten weer klifop gegaan om wat te eten en een bakkie te maken alvorens te gaan kijken op het strand van Skinningrove, het strand waar ik op mijn allereerste Yorkshire trip een slangster vond en er toen nog geen idee van had hoe zeldzaam die wel zijn...
Omdat mijn linkerknie toch weer flink op speelde, een minimum aan spullen mee genomen en de camera thuis gelaten.
(Dat laatste zal ik komende dagen ruim compenseren!)
Op het strand van Skinningrove is het materiaal een stuk schaarser, maar het is altijd mogelijk om er iets raars te vinden; tenslotte heb ik dat stuk krokodillenkaak niet ver daar vandaan gevonden.
Deze keer geen verassingen, een knol met twee Eleganticeras (met reparatie benodigd) en een aantal mooi gekleurde kiezels en wat kleine maar mooie concreties mee genomen.
Net voor het wassende water waren we tijdig weer veilig boven de vloedlijn terug, al die tijd in een heerlijk warm zonnetje rongelopen, ik ben weer verbrand.
Het was vandaag Malcolms laatste dag hier, dus hem gedag gezegd en we zijn ieder weer onze eigen weg gegaan.
Voor morgen heb ik me voorgenomen om geen Port te doen, maar Kettleness west te bezoeken, op jacht naar goede Pleuroceras hawskerense en alles wat zich daarbij wil voegen.

Tot morgen, Bert

[Bewerkt door Elbert op 01-04-2017 om 21:12 NL]

Frederik   02-04-2017 at 09:44

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Prachtig verslag, smullen alweer!
Ik ben zeer benieuwd hoe die kreeftjes er na preparatie uitzien.

De omvorming van deze reisverslagen naar artikelvorm staat nog op de to-do lijst hoor, ik ben het niet vergeten

Elbert   02-04-2017 at 21:14

Elbert
Senior Member

vrijdag 31 maart, dag 7

Hallo, vanmorgen prettig laat kunnen opstaan; het tij moet al ca. twee uur afgaan voordat er bij Kettleness iets gedaan kan worden aan het voorgenomen doel; Pleuroceras Hawskerense.
Dus ik had de tijd en tegen half tien ben ik, via het touw, afgedaald naar het strand van Kettleness-west; een steile afdaling, gelukkig was het droog, dus het viel uiteindelijk wel mee en was ik niet voornemens om dezelfde route terug te nemen en daar weer naar boven te moeten klimmen; beetje te steil...
Ik zag daar een bekende, maar jammer genoeg is de foto (Pitecrantogus kettlenessi)gedraaid weergegeven(*$#***!!!)!
Veilig beneden aan gekomen, op het strand, eerst de restanten van de klifval bekeken.
Het werd snel duidelijk dat ik het daar zeker niet van moest hebben; er lag bijzonder weinig.
Dus doorgelopen en aan de hand van de beschrijving van deze afzettingen door M.K. Howarth de hoogste/jongste ijzersteenlaag opgezocht, die zich kenmerkt door een bijzonder onregelmatig uiterlijk.
Zo`n 15 centimeter boven deze laag zouden zich de "talloze kleine grijze concreties met ieder een perfect geconserveerd exemplaar van Pleuroceras hawskerense " moeten bevinden...maar hoe ik ook zocht, ik trof alleen bolvormige kommetjes in de schalie waar ooit deze beroemde concreties te vinden waren...
De publicatie van Howarth dateert van 1962, dus dit had ik zelf ook wel kunnen bedenken; generaties fossielenzoekers zijn me voor geweest.
Toch doorgezocht en na een tiental minuten trof ik een koepelvormige verhoging in het abrasievlak(foto 2)nog vijf minuten later had ik de concretie uit de schalie gewipt en jawel! bingo! een mooi exemplaar; niet groot, wel mooi.(foto 3)
Niet alle concreties leverden succes op (foto 4)en dan is het een hoop werk voor Jan met de korte achternaam...
Geen concreties meer gevonden, dus ik ben daarna over het abrasievlak (foto 5) doorgelopen en had me bedacht uit te gaan kijken naar losse Canonball nodules die uit de Jetrock afkomstig zijn en Eleganticeras kunnen bevatten.
De eerste was snel gevonden in een van de getijdepoeltjes waarmee het abrasievlak bezaaid is.(foto 6)
wordt vervolgd->

[Bewerkt door Elbert op 15-04-2017 om 07:24 NL]

Page: 1 2 3 ... Last Page >>

0