HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Prepareren en Conserveren

Preparatiedemo Beurs Ede !!

Page: 1 2

Frederik   28-01-2017 at 18:11

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Dit jaar gaan we iets nieuws proberen op de beurs in Ede op 11 Maart. We gaan eens kijken of het lukt om op de beurs een trilobiet te prepareren, van A tot Z in één marathonsessie. Geïnteresseerden kijken mee en krijgen uitleg on the spot.
Ik ga dit natuurlijk niet alleen doen, maar doe dit samen met een klein collectief van preparatoren die actief zijn op dit forum.

De laatste dagen ben ik druk in de weer geweest om een mobiele preparatiestand op te bouwen. Hiervoor heb ik een 'oude' preparatiekast omgebouwd. De voornaamste elementen die in het preplabo hier tegen de muur hangen, zijn naar de achter- en zijkant van de kast gegaan: ontvochtiger, koppelingen, ... het was een beetje puzzelen om alles erop te krijgen, maar met de nodige creativiteit is het gelukt. Het geheel is gisterenavond getest op lekken, met goed resultaat, dus dat is dat.

Momenteel bevat de kast ingebouwd licht, vier preparatiepennen, en een diamantslijper. Er is een aansluiting voor stofafzuiging, en een extra koppeling voor een zandstraler als het lukt om ook dat nog te voorzien.

Het is mogelijk om naast of in de kast te werken met de pennen (ik werk liever naast de kast eerlijk gezegd). Slijpen en stralen gebeurt sowieso in de kast.

Waarom zoveel moeite doen?
Ten eerste is het erg leuk om te zien hoe zo'n preparatie in z'n werk gaat. We krijgen elke beurs heel veel vragen hierover, en hopen dat mensen het leuk vinden om ons eens aan het werk te zien.
Ten tweede willen we de drempel lager maken voor mensen om zelf de stap naar preparatie te zetten. Een aantal jaren geleden ben ik hiertoe begonnen met preparatieverslagen op dit forum, niet zonder succes! Het leuke is dat, hoe meer mensen preppen, hoe meer we van elkaar kunnen leren en hoe hoger de lat gaat liggen. Het uiteindelijke resultaat is dat meer mensen plezier beleven aan het prepareren, en dat er meer fossielen op een betere manier geprepareerd worden. En tot slot willen we zelf ook weer leren van de feedback die we krijgen!

suffeleersT   28-01-2017 at 20:12

suffeleersT
Senior Member
Registered: 09-08-2015

Super Fred. En ik ben zeker van de partij

[Bewerkt door suffeleersT op 28-01-2017 om 20:22 NL]

FossilDude   28-01-2017 at 20:15

FossilDude
Administrator
Photo Moderator
Registered: 24-11-2007

# LIKE!

Frederik   28-01-2017 at 20:51

Frederik
Moderator
Photo Moderator

quote:
suffeleersT schreef:
En ik ben zeker van de partij

Ik hoop het maar!

Als we een opstelling kunnen maken met de preparatiepennen naast de bak, kunnen we 1 pen in de bak laten om bezoekers aan de slag mee te laten gaan...

strandjutters   28-01-2017 at 21:25

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Dat lijkt mij boeiend

Ik hoop dat jullie veel nieuwe preppers in hang gaan steken,en dat ze hun werk ook tonen op het forum

Veel succes .

GR

radiaspis   28-01-2017 at 22:46

radiaspis
Moderator
Photo Moderator
Registered: 05-10-2003

quote:
strandjutters schreef:
Dat lijkt mij boeiend

Ik hoop dat jullie veel nieuwe preppers in hang gaan steken,en dat ze hun werk ook tonen op het forum

Daar sluit ik mij volledig bij aan!

Everhardus   29-01-2017 at 17:23

Everhardus
Senior Member
Registered: 28-09-2007

Goed idee. Ik ga hem noteren, als ik tijd heb kom ik een kijkje nemen….. Gr,Marcel

Frederik   29-01-2017 at 21:44

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Super Marcel!

Snader   30-01-2017 at 14:34

Snader
Junior Member
Registered: 12-01-2017

Dat zou echt leuk zijn. Ik hoop ook langs te komen.

De preps van Strandjutters zie ik altijd graag tegemoet en hebben mij er mede ook toegezet een simpele prepareerpen te kopen en wat te oefenen. Dus in zover al missie geslaagd.

Groeten,
Sander

Frederik   30-01-2017 at 14:44

Frederik
Moderator
Photo Moderator

quote:
Snader schreef:
De preps van Strandjutters zie ik altijd graag tegemoet en hebben mij er mede ook toegezet een simpele prepareerpen te kopen en wat te oefenen. Dus in zover al missie geslaagd.

Die pluim past mooi op de hoed van Pascal!

Everhardus   08-02-2017 at 01:18

Everhardus
Senior Member
Registered: 28-09-2007

Damn, andere verplichtingen inmiddels....
Een volgende keer graag !
Gr, Marcel

Frederik   12-02-2017 at 14:33

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Jammer Marcel!

Frederik   28-02-2017 at 16:40

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Na veel wikken en wegen is de selectie voor de preparatiedemo gemaakt: het wordt deze Diademaproetus praecursor uit het Emsiaan van Foum Zguid, Marokko.

Wikken en wegen, want elke ongeprepareerde trilobiet heeft z'n voor- en nadelen, of risico's. Ik wilde sowieso een exemplaar van een mooie soort, met een uitstekende bewaartoestand en géén risico op grote defecten.
Ik denk dat we met dit specimen qua bewaring alvast geen compromissen maken: veel beter dan dit wordt het niet, en dat is duidelijk zichtbaar. Doordat al een goed stuk blootligt kunnen we de bewaring mooi inschatten. Bijkomend voordeel is dat we alvast een eind op weg zijn bij de preparatie, want we hopen het stuk natuurlijk helemaal te kunnen afwerken tijdens de beurs. Wat we niet gaan doen, is haastig werk leveren ten koste van kwaliteit.
Beide vrije wangen zijn op doorsnede zichtbaar en zitten waar ze moeten zitten, zodat we zeker zijn dat ze niet ontbreken of verschoven zijn. De scheiding ziet er uitstekend uit. Hierbij ook meteen het enige minpuntje: er ontbreken twee kleine scherfjes, die zijn weggesprongen bij het openen van de steen. Eéntje halfweg de linker wangstekel (dit gaan we moeten opvullen), en het uiterste puntje van de rechter wangstekel.
Bij commerciële specimens wordt dat dan aangevuld en verstopt achter een verflaagje, dat gaan we niet doen, het wordt een 'eerlijk' stuk.

Het beste komt nog: we doneren dit stuk na preparatie -en op de onderzijde gesigneerd door de preparatoren- voor verloting op de beurs. Hoe je aan een lotje komt, laten we nog weten. Maar of het de moeite waard gaat zijn... Wel, ik denk niet graag in financiële termen over deze mooie beestjes, maar met een marktwaarde van -minstens- vele tientallen euro's hebben we het hier wellicht over een eerder uitzonderlijke buitenkans, durf ik voorzichtig wel te zeggen.

FossilDude   28-02-2017 at 19:04

FossilDude
Administrator
Photo Moderator
Registered: 24-11-2007

Spannend! Ik ben heel benieuwd hoe ie gaat worden!

strandjutters   28-02-2017 at 19:18

strandjutters
Senior Member

Hallo Frederik.

Dat ziet er goed uit,ik heb verleden zomer ook zoiets geprept.

Zelfde vindplaats.

Maar ik was niet klaar op 1 dag

Ben benieuwd

GR

Frederik   01-03-2017 at 10:45

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Ik ben ook benieuwd. Sowieso gaat er wat voorpreparatie moeten gebeuren. Het lijmen moet immers al op voorhand gedaan worden, want de lijm heeft tijd nodig om uit te harden. En voordat ik kan lijmen, moet er een klein stukje getrimd worden.
Voorts zal het afhangen van de scheiding bij de rest van het fossiel. Moeilijk in te schatten. Er is altijd een kans dat we niet helemaal klaar zijn met dit stuk, dan werken we het netjes verder af en wordt het aan de winnaar bezorgd

Caveman   01-03-2017 at 11:53

Caveman
Senior Member
Registered: 18-03-2007

Heel mooi initiatief!

ivok   02-03-2017 at 09:13

ivok
Senior Member
Registered: 29-09-2010

Aan de andere kant heb ik een dubbele hollardops van deze plek liggen.
Waar ik zo nu en dan een paar minuten aan pruts.

Als ik zie hoe dat opschiet. Moet makkelijk lukken binnen een dag.
Als je maar niet hoeft te lijmen

Frederik   02-03-2017 at 11:18

Frederik
Moderator
Photo Moderator

quote:
Caveman schreef:
Heel mooi initiatief!

Bedankt Mart! Hopelijk kunnen we wat mensen warm maken voor het prepareren.

Jurassic Lars   02-03-2017 at 16:58

Jurassic Lars
Senior Member
Registered: 17-01-2012

Lijkt me interessant om te zien!

Gr
Lars

museum Maastricht!!!

Frederik   07-03-2017 at 16:26

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Om het lijmen voor te bereiden, eerst zorgvuldig puzzelen en voorzichtig passen om te zien hoe de stukken aansluiten. Eén stukje gruis in de breuklijn kan ervoor zorgen dat de breuk niet nauw aansluit.
Ik teken de delen af die bijgeslepen zullen worden. Na het slijpen kan het lijmen beginnen.

Frederik   07-03-2017 at 16:35

Frederik
Moderator
Photo Moderator

In het vorige bericht kan je duidelijk zien dat er wat delen opgevuld moeten worden met lijm. Het gaat om kleine holtes, dus de polyester die ik heb liggen voldoet normaal gezien wel.

De twee componenten worden gemengd, en ruim aangebracht. Bij het samendrukken puilt de overschot aan lijm eruit. Ik hou het stuk rechtop zodat dat vooral aan de onderkant gebeurd. Even snel foto's nemen want veel tijd heb ik niet. De lijm begint al na enkele minuten uit te harden, en niet snel daarna heb je een 'gouden venster' van goed een dikke minuut waarop de lijm heel stroperig en weinig hechtend wordt. Je kan dan met vb. een tandenstoker heel gemakkelijk de overtollige lijmresten wegkrabben (zie foto 3).

Snel weer een foto en dan gaan er heel wat elastieken rond het stuk. Ik probeer deze zo te plaatsen dat ze vooral een resulterende kracht loodrecht op de breuk uitoefenen, zodat het risico op verschuivingen minimaal is. Toch blijf ik de eerste vijf minuten het stuk nog even monitoren.

Intussen heb ik nog een overschot aan lijm op mijn mengblad liggen. Deze ligt rustig uit te harden, waardoor ik het uithardingsproces enigszins kan monitoren. Dit staat me toe om erg nauwkeurig het gouden venster te timen, en ook om te kijken hoe snel de lijm verder uithardt. Ik meng nl. lijm en verharder op het zicht, dus soms gaat het wat sneller dan anders. De temperatuur speelt ook een rol. Te traag verhoogt het risico op verschuivingen bij het uitharden, maar te snel is ook niet goed. In extreme gevallen zorgt dit ook voor een lagere hechting.

Hiermee is het stuk min of meer klaar voor de beurs. Ik ga mogelijk nog wat overtollig materiaal wegslijpen, maar veel zal dat niet zijn.

Frederik   18-03-2017 at 21:17

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Ik breng in dit topic toch graag nog wat foto's samen van de prepdemo.
We kunnen denk ik wel van een groot succes spreken. We hebben in ieder geval het gevoel dat we veel interesse in de stiel hebben kunnen wekken, en verschillende mensen zijn naar huis gegaan met concrete tips om er zelf aan te beginnen. Wie weet zien we binnenkort een nieuwe lichting preparatietopic verschijnen?

Frederik   18-03-2017 at 21:19

Frederik
Moderator
Photo Moderator

De preparatie zelf is -op zich geen echte verrassing- niet rond geraakt op de dag zelf. De korst die je hier op de glabella ziet is de voornaamste oorzaak, en heeft voor een behoorlijke vertraging gezorgd.

Frederik   18-03-2017 at 21:20

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Intussen ben ik de preparatie aan het afronden. Het gaat zeer vlot vooruit en het beestje ziet er behoorlijk gelikt uit moet ik zeggen. Pukkeltjes, terraslijntjes, facetten, ... alles tot in de kleinste puntjes bewaard. Het kruipt bijna zo van de steen!

[Bewerkt door Frederik op 18-03-2017 om 21:22 NL]

strandjutters   18-03-2017 at 00:17

strandjutters
Senior Member

Hallo iedereen.

Leuk om deze prep te volgen,de winnaar zal een mooi stuk in zijn collectie kunnen toevoegen

GR

Lugo   19-03-2017 at 16:02

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Dit is een zeer gaaf beestje.
Proficiat voor de preparateurs.

Lugo

Heraclites

Frederik   22-03-2017 at 12:13

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Een laatste update over dit beestje... de preparatie is afgerond. Het heeft minder dan 2 uur preparatietijd gekost om deze nog af te ronden.
Enkel de onderkant van de steen wil ik nog voor een deel afslijpen, want op dit moment staat de steen erg wankel.

Ik hoef je niet te vertellen dat de winnaar bijzonder opgetogen is

Wellicht doen we dit opnieuw in Wijgmaal dit najaar.

KoenJ   22-03-2017 at 12:28

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Mooi resultaat!

Masterofearth   22-03-2017 at 15:38

Masterofearth
Senior Member
Registered: 13-10-2015

Heel erg gaaf beestje! Ik ben jaloers!

Pim

Page: 1 2