HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Mineralen Algemeen

Bergkristal in fantasie-slijpsel.

adekker   19-01-2017 at 14:32

adekker
Senior Member
Registered: 30-07-2007

Onlangs heb ik deze Bergkristal geslepen. Hij is uitgevoerd in een fantasie-slijpsel, dus niet in een gangbaar standaard uitvoering. De bovenzijde is geslepen in trapslijpsel, terwijl de onderkant is uitgevoerd in schaarslijpsel. Vervolgens zijn er zowel aan de boven- als aan de onderkant nog extra facetten aangebracht. Hierbij zijn tevens bewust een aantal reflectie-effecten gecreƫerd, zoals het laten terugkaatsen van het licht van de trapfacetten in het schaarslijpsel en het laten verdwijnen van licht in de bovenste, lange facetten, waardoor het lijkt alsof er scherpe driehoekjes zijn weggeslepen.

Xenina   19-01-2017 at 20:52

Xenina
Senior Member
Registered: 08-09-2010

Erg leuk!

Frederik   19-01-2017 at 21:03

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Wauw!

adekker   21-01-2017 at 18:37

adekker
Senior Member

Dat "wauw" heb ik ook iedere keer als je weer een prachtige trilobiet hebt geprepareed, Frederik! Maar ieder zijn eigen specialiteit, nietwaar?

Stijn   22-01-2017 at 18:00

Stijn
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 15-09-2006

Prachtig!

Eldredge 1996

Frederik   23-01-2017 at 10:18

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Naast de perfectie die deze stukken uitstralen (en de ongeloofelijke berg geduld en vaardigheid die daarachter schuilt), vind ik het erg interessant hoe je bezig bent met de bijna wiskundige kant van de refractie. Je beschrijft het effect van je keuzes erg goed, en ik zie dit ook in het resultaat. Ik kan me voorstellen dat er 'templates' of richtlijnen bestaan voor bestaande slijpsels. De vraag die dan bij me opkomt bij een fantasie-slijpsel als dit is: hoe kom je erop?
Ik bedoel, ga je eerst aan het schetsen, of rekenen, of begin je eraan en laat je je leiden door je gevoel?

adekker   24-01-2017 at 11:37

adekker
Senior Member

Bij een fantasieslijpsel wordt er afgeweken van alle andere standaard uitvoeringen. Er bestaat dus ook geen template voor.
Het begint met een hersenspinsel, waarbij ik probeer de steen zo groot mogelijk te houden. Voor een optimale fonkeling is het een vaststaand gegeven dat de kroon-hoofdfacetten op 42 graden geslepen moeten worden en de pal daaronder gelegen paviljoen-hoofdfacetten op 43 graden. Door ze juist iets ten opzichte van elkaar te verschuiven, zal het licht iets "afglijden" en dus net op een tikje andere plek weer terugkaatsen. Vervolgens ga ik berekenen hoe ik de verschoven delen van de steen het best kan opvullen met andere facetten, zodat er toch nog een enigszins symmetrisch geheel ontstaat. Deze opvullende facetten moeten echter ook weer een bepaalde hoek ten opzichte van elkaar krijgen, zodat die ook zoveel mogelijk licht terugkaatsen, zeker wanneer men de steen telkens van een andere kant bekijkt. En aldus ontstaat er een fantasieslijpsel.

Optimo   24-01-2017 at 12:03

Optimo
Senior Member
Registered: 21-04-2012

Kan niets anders zeggen dan , ". SCHITTEREND.

Gr

Huug

0