HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Megalodon 11.7cm F3612
297.50 EUR

Prepareren en Conserveren

Ruggenwervel en kies mammoet.

mjwessers   09-01-2017 at 20:05

mjwessers
Junior Member
Registered: 09-01-2017

Uit een erfenis van mijn opa heb ik deze ruggenwervel en kies van een mammoet. Met name de kies is erg droog/bros (de wervel heeft ook een klein scheurtje). Hoe kan ik deze het beste conserveren? Alvast bedankt voor de hulp/reacties.

Optimo   09-01-2017 at 21:43

Optimo
Senior Member
Registered: 21-04-2012

AIIII dat is een ernstig geval de kies ,zorg eerst dat hij nu in een omgeving blijft met een
constante temperatuur , schommelingen hier van kunnen deze kies compleet verwoesten ,
(lees als uiteen vallen ,verkruimelen )
dat zou zonde zijn ,maar ook met een fixeer behandeling ,het blijft een risico ,
maar niets doen is geen optie .
zelf gebruik ik altijd houtlijm extra 3 D, ik meng dit 1 deel lijm 10 delen water .
het stuk hier een aantal uren in onder dompelen , tenminste dat doe ik met mijn vondsten.
deze kies is een heel ander verhaal, als ik in dit geval de houtlijm zou gebruiken ,
dan zou ik deze kies tijdens het dompelen zeer goed in de gaten houden
en bij verbrokkeling uit het mengsel halen ,ook zou je vooraf de grootste scheuren eerst ,
kunnen dichten met de pure houtlijm om de kies enig zins te fixeren ,goed laten drogen ,voordat je gaat de gehele kies in het lijm bad gaat fixeren ,waarschijnlijk moet dit een aantal malen gebeuren ,maar wel tussen de lijm beurten rustig laten drogen liefst in het donker en koel .
er zijn ook andere oplossingen bv velpon aceton en nog wat andere middelen ,
daar heb ik zelf geen ervaring mee
er zullen nog wel wat oplossingen aangedragen worden ,kijk even wat de beste optie is

sucses

gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 09-01-2017 om 21:45 NL]

mjwessers   09-01-2017 at 21:57

mjwessers
Junior Member
Registered: 09-01-2017

Hoi Huug,

Bedankt! Ik ga idd even kijken wat er allemaal komt hier, zou het erg zonde vinden als ik er niets mee zou kunnen doen.

Gr. Maarten

0