HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Cave Bear finger F4106
34.50 EUR

Prepareren en Conserveren

Gepyrietiseerde ammoniet

Wim   05-01-2017 at 17:03

Wim
Normal Member
Registered: 04-01-2017

In een partij fossielen zat 1 piepkleine ammoniet in brok matrix die volgens mijn informatie gepyrietiseerd is, of bezig is dat proces te doorlopen.

Ik lees op deze site dat er weinig meer aan te doen is en dat ik het stuk apart hou. Op zich wel interessant om erbij te hebben voor mij, omdat ik met de fossielen lessen aan kinderen aanbiedt.

Mijn vraag is hoe 'besmettelijk' het is, omdat het gewoon in de doos bij andere kleine fossielen zat. Hoe groot is de kans dat andere stukken ook aangetast zijn/worden?

Masterofearth   05-01-2017 at 20:33

Masterofearth
Senior Member
Registered: 13-10-2015

Ik denk dat je bedoeld dat een pyriet ammoniet aan het oxideren is. Dit proces kan andere fossielen van pyriet en markasiet aantasten, dus zeker apart houden of weg gooien.

Pyrietiseren is het proces waar het organisme/fossiel wordt omgezet in pyriet (een goud kleurig ijzer mineraal FeS2). Bij oxideren wordt de pyriet omgezet in limoniet (roest) en (SO4).

Het risico zou ik zeker niet nemen om andere pyriet/markasiet fossielen bij oxiderende exemplaren te houden.

LINK

groet,

Pim

Wim   06-01-2017 at 16:44

Wim
Normal Member

Bedankt voor je reactie!

De ammoniet zit niet in een pyriet maar in een ander soort gesteente. Alleen de ammoniet glinstert. Ik zal komende week een foto proberen te posten. Zoals jij het uitlegt is het namelijk wel zeker aan het pyrietiseren.

Ik heb het stuk inmiddels apart gelegd.

[Bewerkt door Wim op 06-01-2017 om 16:45 NL]

KoenJ   06-01-2017 at 17:32

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Hoi Wim,

De ammoniet is allang gepyritiseerd, tijdens de zgn diagenese. Dat is helemaal niet erg, het is zelfs erg mooi. Het wordt pas vervelend als er pyrietrot optreedt (oxidatie zoals Pim zegt). Om dat te voorkomen kun je het fossiel conserveren, daar is al een hoop over geschreven op dit forum. Je hoeft het fossiel alleen apart te bewaren van andere pyrietfossielen. Wat je kunt doen is het fossiel in een zakje met gripsluiting doen; het is dan enigszins luchtdicht opgeborgen. Geen 100% bescherming, maar scheelt al iets.

Frederik   06-01-2017 at 17:33

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Ik denk dat er mogelijk wat verwarring is. Pyriet op zich vormt geen probleem. Het is pas wanneer deze pyriet onstabiel wordt en begint te oxideren ('bloeien'), dat er zich acuut een probleem voordoet.
Deze pyrietbloei kan je herkennen doordat er zich grijs-wit-gelig poederige massa begint te vormen. Triggers zijn vocht en zuurstof, maar sommige pyriet gedraagt zich heel stabiel, en andere gaat sowieso op een zeker moment bloeien.
Het fossiel luchtdicht conserveren, vb. met paraffine, biedt soms een oplossing maar nooit garanties.
Het bloeien kan op elk moment optreden, soms na jaren van schijnbare stabiliteit. Het is dus een goed idee om een collectie met pyrietfossielen regelmatig na te kijken op bloei, en in modules op te slaan die van elkaar gescheiden zijn.

Frederik   06-01-2017 at 17:34

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Enkele voorbeelden: LINK

Wim   20-01-2017 at 10:53

Wim
Normal Member

Het duurde even, maar bij deze 2 foto's van het ammonietje. Hij is niet groot en volgens mij nog niet aan het 'bloeien'. Ik vermoed dat het op de bovenkant van het blok al wel is gebeurd met een ander fossiel. Op de eerste foto zie je wit, poederachtig gruis aan de zijkant. Ik kan er niets meer van maken, maar vermoed dat het een ander fossieltje was.

Ik heb het stuk apart in een afsluitbaar zakje zitten.

[Bewerkt door Wim op 20-01-2017 om 10:54 NL]

0