HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Top Estwing sheath nylon chisel hammer
17.50 EUR

Determinatie Fossielen

stukje barnsteen met insluitsel

erriegraven   21-12-2016 at 20:07

erriegraven
Senior Member
Registered: 09-09-2016

beste allemaal, alweer enige tijd geleden op de zm dit stukje barnsteen met insluitsel gevonden,jammer genoeg geen herkenbaar insluitsel maar desalniettemin erg leuk.
onder verschillende hoeken is zichtbaar dat het insluitsel een gebroken iod stuk van iets is en een donker "schilletje" heeft en daarbinnen is het lichter van kleur, tja het is behelpen, ik heb werkelijk geen flauw idee wat het zou kunnen zijn, wel gezien het feit dat de buitenste schilletjes "het contour van het barnsteen volgen" denk ik dat het insluitsels van zacht materiaal was. niet te zien op de foto, maar wel als je hem in de hand heb. Wat het is/was weet ik niet maar leuk vind ik het wel!!.
grt Errie

sjaak   21-12-2016 at 20:55

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Grappig stuk. Onder een lamp houden en dan met een smartphone detail opnames maken? Ik heb zo zelf mooie foto's kunnen maken met behulp van een microscoop clip voor op de smartphone uit de webshop.
De barnsteen van de kust is rommelig. Er zit Baltische barnsteen bij maar ook copal uit andere lagen, maar ook veel kunsthars waar ook van alles in kan zitten.

Niels

erriegraven   21-12-2016 at 21:43

erriegraven
Senior Member

ik geloof niet dat het copal is dat heb ik vaak genoeg in handen gehad, dit is toch anders, kunsthars voelt ook anders aan. Vaak zie je oa een soort verweringskorst dat een beetje lijkt op sinaasappelschil, op de foto is dat echter niet goed te zien,
grt Errie

sjaak   21-12-2016 at 22:09

sjaak
Senior Member

Ik bedoel niet te zeggen dat jouw stuk kunsthars is. Het ziet er overtuigend uit. Toch weet je het nooit helemaal zeker is mijn ervaring. Ik heb bij de ZM en hvh weleens stukken zo groot als een voetbal gevonden, waar allerlei stukken van afgebroken waren. Dan weet je het wel. Ik heb aardig wat barnsteen gevonden maar de twijfel blijft. Ook het onderscheid tussen copal en barnsteen is moeilijk te maken. Er zijn wel wat testjes voor.

Niels

Schouwenburg   22-12-2016 at 06:48

Schouwenburg
Senior Member
Registered: 14-02-2012

Mijn ervaring is dat je met een simpele scanner goede "foto's" van die dingen kan maken en vooral als je met hoge resolutie werkt duidelijke vergrotingen.

Spongebob   22-12-2016 at 23:22

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

quote:
erriegraven schreef:
ik geloof niet dat het copal is dat heb ik vaak genoeg in handen gehad, dit is toch anders, kunsthars voelt ook anders aan. Vaak zie je oa een soort verweringskorst dat een beetje lijkt op sinaasappelschil, op de foto is dat echter niet goed te zien,
grt Errie

Zou je ook een gewone foto kunnen posten van dit stukje?
Het ziet mij er nl wel uit als een stukje kunsthars.
Maar ik heb dan ook geen ervaring met barnsteen uit de Noordzee.
Heeft kunsthars weleens eens verweringskorst?
Dat lijkt me eerder weggelegd voor barnsteen (of is die er langs het strand al afgesleten?)

erriegraven   23-12-2016 at 19:49

erriegraven
Senior Member

ziehier nog enkele foto's, ik probeer ook de steen in te scannen, ik ben benieuwd wat dat oplevert

grt
Errie
edit ik heb nog een scan geprobeerd maar helaas ik heb kennelijk een simpele scanner en/ of ik weet niet goed hoe ik het moet doen, maar het levert niets op anders dan een foto met mijn smartphone...

[Bewerkt door erriegraven op 23-12-2016 om 19:55 NL]

sjaak   23-12-2016 at 21:11

sjaak
Senior Member

nu lijkt het opeens op een stuk vuursteen....

Niels

strandjutters   23-12-2016 at 21:34

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Hallo.

Volgens mij wel een stukje barnsteen,die hebben vaak een korst aan de buitenkant.

Die korst zie je niet bij recente hars.

Ik denk dat er een stukje schors van de boom in de hars is blijven plakken.

GR

[Bewerkt door strandjutters op 23-12-2016 om 21:58 NL]

Spongebob   24-12-2016 at 11:50

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

quote:
sjaak schreef:
nu lijkt het opeens op een stuk vuursteen....

Makkelijk te checken door even (zachtjes) tegen je tanden te tikken.
Bij barnsteen komt het dan 'dof' over en bij een ander gesteente hard.
Hierbij ter vergelijking barnsteen uit Overijssel.

erriegraven   24-12-2016 at 12:46

erriegraven
Senior Member

mooie stukken toon je,,barnsteen komt in diverse kleuren en doorschijnbaarheid,
het mooie aan de steen die ik gevonden heb is dat het een herkenbare "sinaasappelschil" heeft, voelt warmer dan steen, en is opvallend licht, andere testjes die wat beschadigingen veroorzaken laat ik maar achterwege, het is een leuk steentje voor mijn verzameling, en ik ga mee met wat eerder ook door strandjutters geopperd is, dat de inclusie waarschijnlijk iets van een schors is
bedankt voor jullie inbreng!
grt
Errie

sjaak   24-12-2016 at 13:11

sjaak
Senior Member

Niet zo snel. Ik vind het een twijfelgeval. Foto's zijn verraderlijk. Laat het eens aan iemand in de hand zien die daar ervaring mee heeft. WPZ of museum. In de hand zie je het zo.
Je kan een warme naald test doen, als je dan een harsachtige geur ruikt weet je meer. Het beschadigt je stuk niet.

[Bewerkt door sjaak op 24-12-2016 om 13:14 NL]

Niels

Schouwenburg   25-12-2016 at 07:20

Schouwenburg
Senior Member

Ik ben het met Niels eens, ik denk ook aan vuursteen. Insluitsels in barnsteen zitten niet zo vast als het stukje hier. Je kan het tegen een een ander steentje tikken. Je merkt dan of het hard (vursteen) is. Probeer dan een stuk hard kunststof tegen de steen, barnsteen maakt ongeveer hetzelfde geluid. Het insluitsel lijkt me een steentje, dus de proef met zout water gaat niet op.

erriegraven   25-12-2016 at 15:17

erriegraven
Senior Member

goedemiddag allemaal,
allereerst wens ik jullie fijne feestdagen toe en een gezond en vreugdevol nieuwjaar!!

ik heb als testje vuursteen tegen vuursteen gehouden en dit steentje tegen vuursteen, dit steentje maakt een ietwat doffer geluid.
Ik heb hier baltisch barnsteen liggen en gevoeld naar hoe het aanvoelt in vergelijking met vuursteen, het lijkt er erg op, dus "mijn" steentje voelt meer als het barnsteen dat we hebben en waarvan we 100 procent zeker zijn dat het baltisch barnsteen is.
Voorts heb ik de hete naald test gedaan, gelukkig beschadigd deze test het steentje niet, wist ik wel maar toch , er komt een zoete geur vrij, heel eventjes.
Voorst heb ik aan een aantal kennissen het verschil in aanvoelen van deze steen met vuursteen laten doen, ze zeggen allemaal hetzelfde: dat het anders aanvoelt ook het krassen met de nagel voelt anders aan.. alhoewel dat altijd subjectief is, maar toch het verschil is te voelen

toch ga ik dit steentje meenemen naar een determinatie dag of als het uitkomt laten determineren bij een museum.
ik houd jullie tzt hiervan op de hoogte.

grt
Errie

als laatste heb ik ook nog een statische elektriciteit testje gedaan met het echte barnsteen, vuursteen en mijn steentje, alle drie opgewreven met een wollen doek, alleen het vuursteen werd niet statisch, de andere twee wel. Het statisch worden is een eigenschap van barnsteen.
grt Errie

[Bewerkt door erriegraven op 25-12-2016 om 15:36 NL]

[Bewerkt door erriegraven op 25-12-2016 om 15:38 NL]

Schouwenburg   26-12-2016 at 06:36

Schouwenburg
Senior Member

OK, alle tests gedaan. Ik ben overtuigd.

Micha   26-12-2016 at 19:22

Micha
Normal Member
Registered: 31-05-2016

Goede dag allemaal , wens iedereen ook nog fijne feestdagen .
Nu tot het stuk baarnsteen ja het is dus echt , vaak kunnen insluitingen ook later door een gaatje in baarnsteen terecht komen dat is vaak stof of aarde , hier lijkt het goed omsloten dus uit de tijd van de baarnsteen . Mogelijk hout , schors of even een steentje .
Over verweeringslagen van baarnsteen die aan het strand gevonden worden , het is alles mogelijk , van gepolijst tot totaal verweert . Soms zo sterk dat die begint te zaanden als je hem aanraakt , die stukkjes uit Overijssel zouden ook zo op het strand kunnen liggen .
Zoveer en de groeten .
Micha

0