HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Page: 1 2

Frederik   13-12-2016 at 14:56

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Zoals elk jaar zijn we benieuwd wat voor jullie zoal de topvondsten zijn geweest in 2016. Als er een mooi verhaal aan vast hangt, horen we het ook graag. Bonuspunten voor wetenschappelijk relevante vondsten!
Probeer een goede selectie te maken, zeg maar 3, max. 5 vondsten of aankopen, zo houden we het mooi en overzichtelijk.
Uiteraard kunnen hier ook stukken bij zijn die je eerder hebt gevonden, maar waarvan je dit jaar pas de preparatie hebt afgerond.

hubertus68   14-12-2016 at 12:05

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Dan begin ik graag met een kleine bryozoa-selectie uit het Maastrichtse Krijt. Zoals jullie weten, zijn Luc (Lugo) en ik inmiddels meer dan een jaar intensief bezig met onderzoek van deze kleine "kunstwerken". Wij hebben de verzamelde en geidentificeerde soorten nog niet precies geteld, maar de teller staat momenteel bij meer dan 350 verschillende soorten.

Ik ben blij dat wij in dit jaar twee keer de gelegenheid kregen, om van speciale en vermeende nieuwe soorten SEM-foto's te laten maken. Een paar van deze foto's hebben wij jullie reeds in de twee "bryozoa-topics" getoond. Drie van deze stukken laat ik jullie in dit berichtje nog eens zien:

1. Ongedetermineerde cribrimorphe kolonie
2. Pachydera cf. lagingi
3. Flustrellaria sp.

Wat deze foto's bijzonder maakt is het feit, dat tot nu toe zeer weinige SEM-foto's van Maastrichtse bryozoa in de literatuur te vinden zijn. Wij verrichten hiermee dus pionierswerk en zullen dit de komende jaren inzetten voor beschrijvingen en revisies van nieuwe en reeds gekende soorten.
Momenteel werken wij aan een "fieldguide", een laagdrempelig boekje met afbeeldingen en beschrijvingen van de meest voorkomende soorten (ca. 100) in het Limburgs Krijt, dat zowel aan de amateur, maar ook aan de experten gericht is.

Een zinvolle selectie van 3 tot 5 soorten voor deze topic is eigentlijk niet mogelijk, want het zouden meerdere tientallen moeten zijn, die hier plaats zouden moeten vinden. Elk stuk is heel bijzonder en toond zo vele mooie en interessante details die door deze simpele, maar dan toch extreem complexe dieren gevormd werden (en worden). Ik hoop dat wij jullie met onze inmiddels bijna 200 berichten een kleine inzicht in deze wereld geleverd hebben.

Wij zullen ook in toekomst verder onderzoeken, determineren en uitendelijk publiceren, en wij hopen – ook al is het thema soms relatief wetenschappelijk – dat jullie ook in toekomst plezier hieraan hebben.

Beste Groeten,
Oliver

KoenJ   14-12-2016 at 13:28

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Hoi allen,

Hierbij mijn mooiste vondsten:
1. Een zeer grote (3,2 mm) zandschalige foraminifeer Textularia agglutissima uit het Limburgse Krijt;
2. Nog een foram: een prachtig fijn getekende Quenqueloculina striata uit het Midden-Lutetiaan van Fleury-la-Rivière (Bassin de Paris).
3. Een afdruk in een oester van de gastropode Haustator planus mét schaalbewaring, ook uit het Limburgse Krijt. Deze schaal gaat normaal verloren, maar in dit geval dus niet.

@Oliver: wat super dat jullie al jullie harde werken gaan omzetten in een boek en evt meer publicaties!

[Bewerkt door KoenJ op 14-12-2016 om 13:29 NL]

Dirk   14-12-2016 at 15:53

Dirk
Senior Member
Registered: 15-12-2003

Wat jammer dat Frederik het maximum op 5 heeft gesteld.
Voor mij was het een uitzonderlijk goed jaar. En het is nog niet helemaal voorbij, want komende vrijdag ga ik er nog op uit.

Deze 5 vondsten springen eruit:
Mosatand > 4 cm uit 't Rooth,
Waanzinnig gave Squalicorax pristodontus uit ENCI
Kaakdeel Ratvis, ook uit ENCI,
Oktobervondsten ENCI met o.a. keeltand mosa, 2x squalicorax, 2x cretalamna en 3x serratolamna. Ongelooflijk veel mooie tanden in 1 excursie!
Last but not least: Werveldeel mosasurus uit groeve Eben Emael.

Met collegiale groet,
Dirk

andersschinkel   14-12-2016 at 20:10

andersschinkel
Senior Member
Registered: 24-08-2014

Mooi hoor, allemaal!

Met veel excuses hier 6 foto's, het lukte me niet er nog één te schrappen... Het deed me al pijn een aantal andere kandidaten te laten vallen

Dit zijn:
-draaier wolf (HvH)
-cuboideum grottenleeuw (MV2)
-halve onderkaak reuzenhert (MV2)
-benen beitel (MV2); van dit type zijn er maar een handvol in Nederland bekend, aldus Leo Verhart
-heiligbeen watermol Desmana cf. moschata (ZM); deze komt in Cranium te staan, is interessant omdat het mogelijk een laat-Pleistocene Desmana cf. moschata betreft, en uit die periode zijn er maar weinig vondsten van
-bovenkaakfragment met P2 van (waarsch.) Desmana sp. (MV2)

Eigenlijk wel een erg goed jaar gehad, als ik het zo op een rijtje zet!

Ben benieuwd naar de highlights van anderen.

Groet,

Anders

sjaak   14-12-2016 at 20:40

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Prachtige vondsten en foto's!!

Dit jaar weinig bijzondere pleistocene strandvondsten (op den duur raak je verwend), maar ik had meer geluk in het jura van de Boulonnais.

Vier vondsten:

Foto 1 -3 : tand Pliosaurus
Foto 4-7: linker tandplaat van Ischyodus; een soort Chimaera (draakvis)
Foto 8-10: femur ichthyosaurus

Foto 11-13: toch nog eentje van HvH, een stukje barnsteen met inclusies

en met excuses voor de vele foto's...

Niels

Gidi   14-12-2016 at 22:22

Gidi
Senior Member
Registered: 29-09-2015

Hey Anders, mooie vondsten!

Ik heb toevallig afgelopen maanden nog twee andere benen beitels in mijn handen gehad, de eerste was door een voor mij onbekende aan Walter L. gegeven ter determinatie. Walter toonde mij het stuk bij Futureland, zie bijgevoegde foto's. Dit stuk is afgelopen zomer op de MV2 gevonden.

Een tweede benen beitel heb ik drie weken geleden in handen gehad bij Kommer Tanis, deze was opgevist uit de Noordzee.

Nogmaals, prachtige vondsten!

TheRock   14-12-2016 at 23:54

TheRock
Senior Member
Registered: 23-10-2014

Erg mooie vondsten allen, vooral ook erg mooi om zo'n stuk barnsteen met insect te vinden op Nederlandse grond! Mijn mooiste vondsten zijn voor anderen misschien niet heel speciaal, maar zijn voor mij wel echt hét begin van een steeds mooiere verzameling. Al mijn mooiste vondsten waren ook meteen eerste vondsten voor mij, wat het voor mij persoonlijk meteen een stuk specialer maakt.

1. Mijn allereerste Megalodon ooit. Wellicht niet de mooiste, maar in ieder geval duidelijk genoeg om het meer dan gewoon een klein fragmentje te noemen. Gevonden in het Pleistoceen/Plioceen van België.
2. Walviswervel gevonden te Berchem, Antwerpen. Wederom mijn allereerste, ditmaal echter een walviswervel, ooit. Was en ben er echt heel erg blij mee!
3. Mijn allereerste fragment van een mammoetkies van de Zandmotor. Geweldig om me voor te kunnen stellen hoe groot het beest was dat erachter zat. Verder was de manier van vinden, helemaal bedolven onder het zand, ook wel echt heel speciaal. Ik had er zo langs kunnen lopen.

andersschinkel   15-12-2016 at 08:52

andersschinkel
Senior Member
Registered: 24-08-2014

Ja, die Megalodon is meer dan een fragmentje! Echt mooi, de wervel ook. En iets onder het zand vandaan halen is altijd geweldig.

De vondsten van Niels mogen er ook zijn, trouwens. Je bent echt een all-rounder

Gideon, bedankt voor de foto's van die beitel, dat vind ik wel leuk om te weten. Het is echt hetzelfde type beitel, terwijl je meestal veel smallere ziet. (De mijne is echt opvallend breed, maar die op jouw foto's is ook behoorlijk breed.)

[Bewerkt door andersschinkel op 15-12-2016 om 08:53 NL]

sjaak   15-12-2016 at 09:18

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Ik droom dan weer van een Meg uit onze contreien, al is die beschadigd, ik vindheteen prachtvondst!

Niels

Frederik   15-12-2016 at 12:18

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Door omstandigheden heeft het hele fossielengebeuren voor mij in 2016 noodgedwongen op een laag pitje gestaan (ik hoop in 2017 een inhaalbeweging te kunnen maken). Desondanks zijn er enkele leuke zaken uit de bus gekomen.

1) Leonaspis uit Maharch bij Jebel Mrakib.
2) 'Smiley phacops' uit Jebel Ou Driss.
3) Een spannende verrassing uit het Belgische Devoon. de prep is een totale nachtmerrie, maar hij komt er langzaam maar zeker mooi uit, wie weet haalt deze de valreep van 2016 nog... (eerlijk gezegd, de kans is klein).
4) Aulacopleura uit Bou Tchrafine bij Erfoud.

Voorts heeft 2016 wel een zéér leuke verrassing gebracht, met een nieuwe soort : een mooie en zeldzame Otarioninae uit Marokko die voortaan luistert naar de naam Cyphaspis lerougei. Een bijzonder gevoel geeft dat, een echt lichtpunt in een jaar dat voor de rest wat mij betreft zo snel mogelijk achter de rug mag zijn.
Van Viersen AP, Holland D (2016): Morphological trends and new species of Cyphaspis (Trilobita, Otarioninae) in the Devonian of Morocco, Turkey, Germany and Belgium. GeologicaBelgica­ 19 (3-4)
De paper is vrij te downloaden: LINK

Trilobite   15-12-2016 at 14:20

Trilobite
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 10-09-2003

Niks zelf gevonden. Maar wel dit jaar een aantal leuke nieuwe aanwinsten.

Onderkaak van een jonge Edmontosaurus, tand van een Saurornitholestes en een aantal teen botten van Hadrosauriërs.

Everhardus   16-12-2016 at 01:21

Everhardus
Senior Member
Registered: 28-09-2007

Mooiste vondst van dit jaar is dit niet. Toch erg happy mee, bijzonder weinig tijd gehad vondsten te preparen..,.genoeg gevonden, mooie trip naar Yorkshire gedaan. Frankrijk in de zomer was ook weer fijn en ook weer toffe dingen gevonden.

Frederik, prachtig prepwerk !!

CharlotteG   16-12-2016 at 10:06

CharlotteG
Junior Member
Registered: 16-02-2016

Dit jaar heb ik zoveel moois gevonden dat het erg moeilijk is om er specifiek 5 uit te kiezen maar bij deze toch een poging. - Foto 1-3: Megalodon, Antwerpen (Reworked Lillo) - Foto 4-5: Posterieure Megalodon, Antwerpen. - Foto 6: Hexanchus, Antwerpen - Foto 7: Parasymfysaire Benedeni, Antwerpen - Foto 8: Hexanchus, Antwerpen (Reworked Lillo)

krotbiker   16-12-2016 at 12:08

krotbiker
Senior Member
Registered: 15-05-2008

Deze zijn mijn 2 top vonsten voor dit jaar.
Foto's 1 tot 3 : staartwervel Mosasaurus Hoffmanni , gevonden in Eben Emael.
Foto 4 : De gastropode Perissoptera emarginulata ,gevonden in Haccourt

Xenina   16-12-2016 at 12:55

Xenina
Senior Member
Registered: 08-09-2010

Hoi beste mensen,

erg leuke vondsten allemaal!

Hoewel ik nog steeds het meest van haaientanden hou (ik zal heel graag de andere kant van Charlottes Meg willen zien!) , was het jaar 2016 vor mij echt het jaar van de ammoniet.

Foto 1-3: afkomstig uit Villers sur Mer/F, Marnes de Dives (Callovium), in situ van mij gevonden in augustus 2016:

1) groote Quenstedtoceras sp. (Pyriet/Klei).

2) Kalziet-Kosmoceras ornatum en andere Kosmoceraten (K. duncani?) .

3) Quenstedtoceras sutherlandiae (Pyriet/Klei) ook Quenstedts Canonball genoemd. ;-)

Foto 4 + 5: afkomstig uit Escalles/F (Cap Blanc Nez) en Strouanne/F, van mij gevonden:

4) Phosphoriet-Euhoplites armatus uit het Albium. (CBN)

5) Vuursteen- Micraster cortestudinarium uit het Turon. (Strouanne)

Groetjes, Xenina

[Bewerkt door Xenina op 16-12-2016 om 12:57 NL]

CharlotteG   16-12-2016 at 13:22

CharlotteG
Junior Member
Registered: 16-02-2016

Bij deze een foto van de achterkant Xenina ^^

Xenina   16-12-2016 at 13:26

Xenina
Senior Member
Registered: 08-09-2010

Hoi Charlotte,

Wow, wat een leuke vondst! Gefeliciteerd!

Groetjes, Xenina

[Bewerkt door Xenina op 16-12-2016 om 13:27 NL]

torvosaurus   16-12-2016 at 20:26

torvosaurus
Senior Member
Registered: 26-11-2014

Geen mooiste vondsten, wel leuke aankopen.
Foto 1 Spinosaurus bot [iemand een idee welk bot het precies is?] Marokko
Foto 2 Basilosaurus tand, westelijke sahara
Foto 3 Twee kaakfragmenten mosasaurussen, Mosasaurus globidens en Mosasaurus sp.
Foto 4 Selenopeltis longispinus, gekregen voor mijn verjaardag
Foto 5 Carcharodontosaurus saharicus tand

torvosaurus   16-12-2016 at 20:28

torvosaurus
Senior Member
Registered: 26-11-2014

quote:
sjaak schreef:
...in het jura van de Boulonnais.

Vier vondsten:

Foto 1 -3 : tand Pliosaurus
Foto 4-7: linker tandplaat van Ischyodus; een soort Chimaera (draakvis)
Foto 8-10: femur ichthyosaurus

Leuke vondsten, waar zijn deze ongeveer gevonden, of is dat geheim?

Gr

Sonja   16-12-2016 at 21:36

Sonja
Junior Member
Registered: 10-11-2012

Wat betreft vondsten was 2016 geen fantastisch jaar voor me. Ben onder andere een paar keer op maasvlakte2 gaan zoeken, maar veel meer dan een tand van een oerpaard ben ik daar niet rijker geworden.

Daarom beperk ik me hier tot foto's van fossielen die ik in 2016 aangekocht heb. Het was niet makkelijk de 5 meest bijzondere er uit te kiezen, maar hier zijn ze dus

De kaak van een megalonyx uit Florida.
De kaak van een lynx uit Florida.
De kaak van een ursus denigeri uit Frankrijk.
Een deel van een schedel van een wolharige neushoorn uit de noordzee.
Het heiligbeen van een zadelrob uit de noordzee.

Mijn fossielencollectie bestaat dus grotendeels uit pleistocene zoogdieren, maar af en toe vind ik een ander fossiel zo mooi dat ik niet aan de verleiding kan weerstaan om het te kopen

Hidde   16-12-2016 at 21:53

Hidde
Senior Member
Registered: 06-02-2016

Allereerst wat een mooi materiaal in dit topic!

Mijn foto's hier zijn niet echt een match voor alle prachtige vondsten en preparaties hier.
Wilde ze toch even delen.

Op foto een Cardiaster Granulosus. Vooral het verhaal maakte hem bijzonder. Het was mijn eerste kalk zee-egel gevonden in een Groeve in België (waar ik nu de naam even niet van weet). Maakt ook niet uit want we vonden er niets. Bij het terug lopen lag dit exemplaar op de weg naar de groeve toe tussen zeer veel vergelijkbare brokken kalk. Was een behoorlijk lelijk ding wat tot mijn verbazing er na de prep behoorlijk goed uit kwam.
Naar aanleiding van deze vondst ook bij Ault wezen zoeken. Dat ging een beetje onhandig. Ik had al mijn vondsten op een grote steen gelegd. Toen ik terug kwam had de opkomende vloed de grote steen al totaal overspoeld. Buiten dat was het zeer leuk zoeken en zou er graag nog eens terug gaan!

Sorry voor mijn lange verhaal. En laat die mooie foto's maar komen mensen!

Patrick3008   16-12-2016 at 22:16

Patrick3008
Senior Member
Registered: 13-01-2014

Dag Allemaal,

Mijn mooiste vondst van dit jaar is....

De "spitsschaaf" (22 juni, Maasvlakte 2.)

Na een aantal magere maanden vond ik deze topper, een artefact (hoogstwaarschijnlijk) gemaakt door een Neanderthaler (Midden-paleolithicum), door een expert bestempeld als 'juweeltje'. Er zijn er maar weinig bekend vanuit de Noordzee.

De foto waarop de vondst naast een tekening ligt (fotootje rechtsonder) is gemaakt in het Rijksmuseum van Oudheden, hier heb ik samen met Luc Amkreutz de vondst bekeken en vergeleken, hiervoor gebruikte we het naslagwerk van Francois Bordes: Typologie du Paleolithique ancien et moyenne.

Momenteel heeft een expert het stuk in bruikleen, het wordt nagetekend en onderzocht.

Voor mij de nr.1 vondst van 2016!

Groet,
Patrick

[Bewerkt door Patrick3008 op 16-12-2016 om 22:17 NL]

strandjutters   16-12-2016 at 22:41

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Hallo iedereen.

Ik ben dit jaar niet veel gaan zoeken,maar zoals jullie wel weten ben ik voornamelijk bezig met preppen van Marrokaanse trilbieten.

Een van mijn mooiste is toch deze 11 cm grote Odontochile die ik deze zomer heb geprept.

Op de laatste foto zie je het oog van deze trilo,het zijn net lichtjes die in de kop steken,ook zit er soms een zwart puntje in de lensjes,moet dit oog ooit eens met een fijne naald afwerken.

Met De Crotalocephalus (foto 4 ) is mijn verslaving ooit begonnen,vind het nog altijd een van mijn mooiste.

Heb nu reeds een zeer mooie verzameling met eigen prepwerk.Anno 2016.

Voor de rest kunnen jullie mij volgen op het forum

GR Pascal

Everhardus   16-12-2016 at 23:40

Everhardus
Senior Member
Registered: 28-09-2007

Mooie MEG Charlotte !! Ook waanzinnig mooie stukken van Nina, duidelijk het jaar van de ammoniet ! En tja, de prepjobs van Pascal zijn te idioot goed !!

TheRock   17-12-2016 at 11:23

TheRock
Senior Member
Registered: 23-10-2014

Echt allemaal heel erg mooie vondsten en aanwinsten! Vind het erg leuk om doorheen te kijken

Wilson McPhee   18-12-2016 at 10:11

Wilson McPhee
Senior Member
Registered: 15-04-2012

Heel mooi Sjaak. Ik hoop wat meer vondsten van vertebraten uit de Boulonnais van je te kunnen zien. Vooral Wimereux is interessant.

cheers

ammowel   18-12-2016 at 11:19

ammowel
Junior Member
Registered: 09-11-2015

mijn mooiste vondst dit jaar is dit perfecte visje uit Mors (ook Morsø genoemd ) .

Na eerst in het prachtige museum rond te hebben gekeken ging ik opzoek in de groeve . Hier had ik na een paar uur zoeken een paar mooie werveltjes maar niks hiervan was een compleet fossiel organisme . Om de dag af te sluiten ging ik nog even naar de Hanklit waar ik op het strand nog een stuk van het Moler gesteente vond . Ik probeerde het doormidden te splijten en ja hoor hier zat dit geweldige visje (van ± 8 cm groot) in verborgen . Ik ben nog ongeveer een uur bezig geweest met het splijten van meer van deze stukken maar in alle anderen waren geen enkele fossiele resten aanwezig .

Lidwientje3   18-12-2016 at 17:21

Lidwientje3
Senior Member
Registered: 28-12-2013

Geen superspectaculaire vondsten dit jaar ( ik drijf nog steeds gelukzalig op de leeuwentand van 2 zomers geleden) maar naar deze vondsten kijk ik met tevredenheid terug: drie stukken slagtand (2 grote van de zm, versteende punt van de mv2) die samen een substantieel deel van een complete tand vormen; een intacte bovenkaakse neushoornkies met een soort vergroeide wortels; een van de laatste staartwervels van een mammoet, wat een extreem zeldzame vondst schijnt te zijn (lag een half jaar op de fruitschaal als zijnde een ondetermineerbaar dingetje).

[Bewerkt door Lidwientje3 op 18-12-2016 om 18:37 NL]

Gidi   18-12-2016 at 21:49

Gidi
Senior Member
Registered: 29-09-2015

Hierbij mijn selectie van afgelopen jaar. Welk stuk op nummer 1 komt? Ik weet het niet, ik dan zelf geen keuze maken. Alle vondsten zijn afkomstig van de MV2.

De eerste betreft een vondst uit april van dit jaar. Een P4 uit de linker bovenkaak van Panthera leo spelea, de grottenleeuw.

De tweede ligt op dit moment op dezelfde plaats als Patrick z'n spitsschaaf, om dezelfde reden. Het is ook een middenpaleolithisch stuk, een schaafje met quina retouche.

Het derde stuk is een benen spitsje. In februari gevonden. Waarschijnlijk mesolithisch, zoals de andere spitsjes van de MV2.

Daarna krijgen we de M1 uit de linker onderkaak van de Crocuta crocuta spelea, een pleistocene hyena. Begin november gevonden.

Last but not least, een mooie mammoetkies uit de linker onderkaak. Hij ontbrak nog in mijn collectie, maar eind oktober kwam daar verandering in!

[Bewerkt door Gidi op 18-12-2016 om 21:55 NL]

Page: 1 2

0