HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

zwerfsteenvondst Denemarken

BartKorf   30-11-2016 at 19:49

BartKorf
Senior Member
Registered: 25-01-2014

Eind augustus jl. opgeraapt op een keienstrandje op Als, Denemarken. Toen ik het opraapte dacht ik aan een sterk afgesleten spons. Maar misschien is het wel iets heel anders, het lijkt ook wel een beetje op fossiel "hout" van Tempskya. Kan iemand uitsluitsel geven?

Spongebob   14-01-2017 at 21:42

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

Hoi Bart,

Leuke vondst. Rhizopoterion

Maar wel eentje in een andere preservatie dan we hier in het oostelijk grind gewend zijn.
Het oorsprongsgebied van zo'n spons is voor mij nog steeds een groot vraagteken.

Interessante vondst zo van Als!

Mvg, Tom

BartKorf   14-01-2017 at 22:42

BartKorf
Senior Member
Registered: 25-01-2014

Hallo Tom, dankjewel voor je determinatie. mvg, Bart

Hidde   15-01-2017 at 19:09

Hidde
Senior Member
Registered: 06-02-2016

Onlangs zelf een vergelijkbaar exemplaar gevonden (weleenswaar een stuk kleiner). Hierbij het topic LINK= Daardoor ben ik zelf opzoek geweest naar literatuur, maar helaas weinig kunnen vinden.

Conform deze LINK uit 2004 zouden de Rhizopoterion die in Nederland gevonden worden mogelijk afkomstig zijn uit de Baltische staten.

Hidde

Spongebob   15-01-2017 at 20:47

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

Goed bezig Hidde, ook al ben je met je speurwerk in de literatuur niet veel verder gekomen. Er zijn slechts spaarzaam aanwijzingen te vinden over dit onderwerp.

De opmerking van Krul over een vondst van Rhizopoterion in de morene bij Losser is niet erg steekhoudend. De zgn. 'lokaalmorene' heeft vele fossielen en andere stenen opgeleverd en die komen echt niet allemaal uit het Balticum.

Freiherr Von Ungern-Sternberg beschrijft al in 1903 Rhizopoterion-brokstukjes (zwerfsteentjes!) uit de omgeving van Kaliningrad en de afbeeldingen daarvan lijken veel op de 'onze' uit het WWW-gebied. Het Balticum is dan wellicht een mogelijk herkomstgebied, maar waar bevindt zich daar (nog) Krijt? Of is het er volledig weggeërodeerd?

Ik houd het er meer op dat Polen als voedingsgebied moet worden aangemerkt. Daar worden tenslotte ook heel veel Boven-Krijtvoorkomens aangesneden. Met Zuid-Noord gerichte rivierstromen zijn deze sponzen verplaatst naar het stroomgebied van de Eridanos om vervolgens d.m.v. de Baltische oerstroom naar Nederland (of in jullie geval naar Denemarken) vervoerd te worden. Het stukje spons uit Losser is, denk ik, door het Saale-ijs geremanieerd.

Hidde   16-01-2017 at 20:53

Hidde
Senior Member
Registered: 06-02-2016

Bedankt voor de heldere uitleg. Als je het zo stelt klinkt Polen als een logischer oorsprong. U heeft duidelijk wel wat meer literatuur gelukkig.

0