HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Gräfenberg grünling, Orthosphinctes (Ardescia) desmoides?

FossilDude   07-11-2016 at 18:27

FossilDude
Administrator
Photo Moderator
Registered: 24-11-2007

Beste forumleden,

Bij deze een Jura ammonietje uit de oude doos. Het gaat om een ammoniet uit de grünlingen-bank van Gräfenberg.

Het genus lijkt mij Ardescia? (wordt dat nou tegenwoordig onder Orthosphinctes geplaatst of niet?)

Wat betreft de soort, dat blijf ik moeilijk vinden. Over het algemeen wordt gesproken over A. desmoides . Waarbij dan op steinkern.de veelal een onderscheid gemaakt wordt tussen "Ardescia desmoides morf. enayi", "A. desmoides morf. proincondita", "A. desmoides morf. desmoides quenstedti" en "A. desmoides morf. polygyrata"

Ik probeer de juiste literatuur te vinden, maar ben daar nog niet helemaal in geslaagd. Ik snap dus ook nog steeds niet helemaal op basis waarvan precies het onderscheid wordt gemaakt. Sowieso lijkt het er op dat er zodanig veel variatie binnen soorten is dat het maar zeer de vraag is of er überhaupt een gedegen onderscheiding te maken valt.

Is er hier iemand hier die mij meer over zou kunnen vertellen over deze kluwen aan soorten en ondersoorten? en die wellicht ook wat licht kan schijnen op het exemplaar in mijn collectie?

Groetjes,
Johan

Stijn   07-11-2016 at 21:13

Stijn
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 15-09-2006

Dag Johan,

Jura-ammonieten determineren zorgt altijd voor de nodige hoofdbrekers. Ik heb een drietal jaar geleden een workshop gehouden over de determinatie van de ammonieten van Grafenberg (en Drugendorf). Hetgeen ik je kan vertellen is dat alles nog niet helemaal klaar is. Veel soorten zijn immers gebaseerd op onvoldoende goed bewaard typemateriaal en dan heb je nog de verschillende groeistadia, microconchen en macroconches... Bovendien moet je de evolutie van het aantal ribben per winding kunnen tellen voor sommige soorten te kunnen onderscheiden, en eigenlijk liefst nog met een populatie..Victor Schlammp is zowat de enige die zich hiermee bezig houdt op dit moment. Volgens de info die ik heb kunnen puren uit zijn artikels blijft het aantal ribben per winding gelijk tijdens de groei bij enayi, bij desmoides daalt dit wat bij diameters groter dan 4 cm, net als bij proincondita, maar bij deze laatste is de beribbing wat groffer. De einddiameter van enayi is ook iets groter dan die van desmoides. En dan moet je nog weten dat Lithacosphinctes het genus is waar de macroconches worden ondergeplaatst en daar zijn vooral L. pseudoachilles en L stromeri in de fauna van Grafenberg aanwezig..Kan je nog volgen? Schlamp schreef dat Ardescia desmoides morf. enayi en Lithacosphinctes pseudoachilles morf. aff. stromeri het meest voorkomen,
O. (A.) polygyratus is de meest voorkomende soort van de biozone onder die van desmoides. Die is vooral goed gekend uit de basis van de Malm gamma 1 is Drugendorf, samen met Lithacosphinctes evolutus. Bij polygyratus blijft het aantal ribben per winding steeds stijgen.

Vermits je hier met een onvolgroeid specimen zit, onvolledig bewaard dan nog, is Orhtosphinctes (Ardescia) desmoides de beste determinatie die je er aan kan geven. Als je verder wil raken, zal je net als Victor Schlampp, je een tiental jaar moeten toeleggen op massa's specimens bed-by-bed verzamelen in de verschillende groeven...

mvg Stijn

[Bewerkt door Stijn op 07-11-2016 om 21:16 NL]

Eldredge 1996

FossilDude   07-11-2016 at 21:39

FossilDude
Administrator
Photo Moderator

Hoi Stijn,

Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord! Eindelijk is het mij meer duidelijk waarin die (onder)soorten zich ongeveer onderscheiden. Dank daarvoor.

Maar ja, die Jura ammonieten...wat zijn die toch moeilijk!

Ik had het toch goed dat het hier om een microconch (=Ardescia) gaat, toch? Zou je eventueel ook uit kunnen leggen waarin het onderscheid precies zit van de marcoconch (=Lithacosphinctes)? Tot nu toe doe ik het vooral door middel van plaatjes vergelijken...wat toch niet echt een wetenschappelijke aanpak is, zeg maar...

Bij dit exemplaar zal ik het gewoon bij Orthosphinctes (Ardescia) desmoides houden, in ieder geval.

Groetjes,
Johan

Stijn   07-11-2016 at 23:26

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

De microconches van deze beestjes vormen aan de mondrand (apophyse) aan het eind van hun adulte woonkamer een uitstulpsel, ook wel oortje genoemd. De macroconchen worden veel groter, krijgen in hun latere windingen een apart ribbingstadium (bijv. brede ribben) en krijgen deze oortjes niet.

Eldredge 1996

Stijn   07-11-2016 at 23:30

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

Specimens zonder kenmerken van adultheid kan je dus niet toewijzen aan een micro of macroconch. Dat is in princiepe zo bij jou exemplaar.

Eldredge 1996

Everhardus   08-11-2016 at 02:03

Everhardus
Senior Member
Registered: 28-09-2007

Ik kan aan de determinaties van die Grunlingen geen touw vast knopen eerlijk gezegd, ondanks dat ik de nodige literatuur heb. Wil je er echter graag een naam op plakken moet je Victor via Steinkern een bericht sturen. Hij is de beroerdste niet en antwoord snel.

FossilDude   08-11-2016 at 10:31

FossilDude
Administrator
Photo Moderator

Hoi Stijn,

Hartelijk dank voor de extra uitleg.

@Everhardus: ik had al begrepen dat we hiervoor bij Victor moeten zijn. Spijtig genoeg lijkt dit exemplaar, zoals Stijn al aangeeft, niet volgroeid te zijn, en belangrijker nog: de woonkamer is niet compleet. Dus ik vraag me af of we, zelfs met de hulp van Victor, veel verder zullen komen dan dat dit exemplaar in het complex van Orthosphinctes (Ardescia) desmoides / Lithacosphinctes pseudoachilles thuis hoort.

Heren, nogmaals hartelijk dan voor het meedenken!

Groetjes,
Johan

0