HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

bewerkt stukje vuursteen?

erriegraven   26-10-2016 at 12:38

erriegraven
Senior Member
Registered: 09-09-2016

goedemorgen,

vanochtend oa dit op de zandmotor gevonden, aanvankelijk wilde ik het weg gooien, maar toch twijfel ik een beetje of het toch bewerkt is. nogmaals ik heb hier geen verstand van maar het lijkt wel of er een snijvlak met evenwijdige ribbels aanwezig is en de bovenkant is erg glad alsof het gepolijst is. is dit op natuurlijke wijze ontstaan of is dit bewerkt stuk vuursteen (althans ik denk dat het vuursteen is)
ik zou graag jullie mening erover krijgen.
met vr groeten
Errie

[Bewerkt door erriegraven op 26-10-2016 om 12:58 NL]

Elbert   26-10-2016 at 13:01

Elbert
Senior Member
Registered: 02-08-2009

Hallo, zijn dit foto`s van een en het zelfde stuk of van verschillende steentjes?

Alleen op de eerste foto zie ik kenmerken die op bewerking zouden kunnen wijzen.
Van de andere foto`s denk ik niet dat dit door de mens bewerkt stuk vuursteen is; ik heb er zo een emmer vol van de Kaloot...het lijkt er op, maar bewerkte vuursteen ziet er anders uit.
Een schelpvormige breuk en elkaar overlappende slaglittekens en bewerkingen aan meerdere kanten van het stuk zijn de typische kenmerken van door de mens bewerkte steen.
Maar...goed dat je het mee genomen hebt; bij twijfel altijd meenemen.
En als je ze blijft oprapen, komt de dag vanzelf dat je een goed stuk mee kan brengen.

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 26-10-2016 om 13:10 NL]

erriegraven   27-10-2016 at 09:47

erriegraven
Senior Member