HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

bewerkt stukje vuursteen?

erriegraven   26-10-2016 at 12:38

erriegraven
Senior Member
Registered: 09-09-2016

goedemorgen,

vanochtend oa dit op de zandmotor gevonden, aanvankelijk wilde ik het weg gooien, maar toch twijfel ik een beetje of het toch bewerkt is. nogmaals ik heb hier geen verstand van maar het lijkt wel of er een snijvlak met evenwijdige ribbels aanwezig is en de bovenkant is erg glad alsof het gepolijst is. is dit op natuurlijke wijze ontstaan of is dit bewerkt stuk vuursteen (althans ik denk dat het vuursteen is)
ik zou graag jullie mening erover krijgen.
met vr groeten
Errie

[Bewerkt door erriegraven op 26-10-2016 om 12:58 NL]

Elbert   26-10-2016 at 13:01

Elbert
Senior Member
Registered: 02-08-2009

Hallo, zijn dit foto`s van een en het zelfde stuk of van verschillende steentjes?

Alleen op de eerste foto zie ik kenmerken die op bewerking zouden kunnen wijzen.
Van de andere foto`s denk ik niet dat dit door de mens bewerkt stuk vuursteen is; ik heb er zo een emmer vol van de Kaloot...het lijkt er op, maar bewerkte vuursteen ziet er anders uit.
Een schelpvormige breuk en elkaar overlappende slaglittekens en bewerkingen aan meerdere kanten van het stuk zijn de typische kenmerken van door de mens bewerkte steen.
Maar...goed dat je het mee genomen hebt; bij twijfel altijd meenemen.
En als je ze blijft oprapen, komt de dag vanzelf dat je een goed stuk mee kan brengen.

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 26-10-2016 om 13:10 NL]

erriegraven   27-10-2016 at 09:47

erriegraven
Senior Member

bedankt Bert voor jouw mening, ik wil je toch een paar andere foto's laten zien van het object, gisteren keek ik nog een goed naar de steen, er zit een gaatje in die verzonken lijkt te zijn, en een ander gemaakt gaatje om ruimte te bieden aan het andere gaatje . En het lijkt wel of een snijvlak aan een kant toch bewerkt is, overlappende inslagjes die dezelfde hoek lijken te hebben. Ik ben nu op mijn werk vanavond probeer k met foto's duidelijk te maken wat ik bedoel, ik hoop weer op jouw reactie!
mt vr groet

Errie

Germa   27-10-2016 at 10:28

Germa
Senior Member
Registered: 16-09-2014

Ik ben geen expert op het gebied van vuurstenen gereedschappen, maar ik heb nog nooit ergens gelezen dat 'gaatjes' onderdeel uitmaken van de kenmerken van zo'n stuk.

erriegraven   27-10-2016 at 11:20

erriegraven
Senior Member

het gaatje zou kunnen dienen om er een hangertje van te maken, het is opvallend dat er een randje om het gaatje zit wat je ook ziet bij een gaatje wat verzonken is. het is geen kenmerk van afslaan van vuursteen, dat klopt, maar ik vind het té kunstmatig gemaakt, maar goed ik ben ook geen expert
mtvr groet
Errie

Schouwenburg   28-10-2016 at 06:10

Schouwenburg
Senior Member
Registered: 14-02-2012

Als je gaatjes wilt beoordelen moet je je bedenken welke mogelijkheden deze mensen hadden om gaatjes in vuursteen (het hardste materiaal dat die mensen hadden) te maken en hoe ze er dan uit zouden zien. Overigens denk ik niet dat het door mensen gemaakt is. Zulke afslagen hebben vaak een natuurlijke oorzaak.

erriegraven   28-10-2016 at 18:56

erriegraven
Senior Member

nog een paar foto's om de gaatjes te laten zien, toch op natuurlijke wijze ontstaan?
het gat op de eerste foto lijkt verzonken met een diameter van ca 3 mm)

mt vr grt
Errie

Schouwenburg   29-10-2016 at 06:02

Schouwenburg
Senior Member
Registered: 14-02-2012

De gaatjes kunnen luchtbelletjes zijn of resten van opgeloste schelpen enz.

erriegraven   29-10-2016 at 11:50

erriegraven
Senior Member

bedankt voor je antwoord, jammer maar leuk steenje
grt
Errie

0