HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Coral Eifel F1412
1.00 EUR

Fossielen Algemeen

Bryozoa uit het Limburgse Krijt (Deel 2)

Page: << First Page ... 3 4 5 6 7 ... Last Page >>

Lugo   25-01-2017 at 19:51

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Hoi Oliver,

bedankt voor het antwoord: dit is inderdaad een moeilijke groep om te determineren en er blijft altijd een beetje twijfel hangen of alle details wel juist geïnterpreteerd worden.
Maar door vele exemplaren te bestuderen groeit toch langzaam de kennis en ervaring.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

Lugo   10-02-2017 at 19:52

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Ik heb vandaag nog wat Bryozoa gefotografeerd en eentje daarvan heb ik hier toegevoegd. Het is duidelijk een korstvormend exemplaar, dat in dit geval over een andere cheilostomate soort ( Onychocella sp.? )is heen gegroeid.
Gezien de grootte van de zooëcia ( 0.7 tot 0.8 mm lang), de lichtgewelfde frontale plaat met lipvormig uiteinde, de vorm van de mondopening, de scherpe omranding van de individuele cellen en de dakpansgewijze schikking van de zooëcia, heb ik dit specimen gedetermineerd als Aechmella hippocrepis ( Goldfuss, 1826 ).

Beste groeten

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 10-02-2017 om 19:53 NL]

Heraclites

hubertus68   11-02-2017 at 08:35

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Hoi Luc,

mooi stuk! Proficiat.
Het is in ieder geval een soort uit de familie Onychocellidae. Ik ga ook voor Aechmella, maar het is geen A. hippocrepis. Daarvoor zijn de avicularia te groot, en ook kwa vorm van de avicularia en aperturae komt het niet overeen met hippocrepis.
Ik zal de boeken induiken en geef jou bericht.
Bij deze een foto van hippocrepis (deze had ik altijd voor Onychocella koninckiana gehouden). Vergelijk jouw stuk ook eens met de afbeelding van A. hippocrepis in Voigt, 1930.

Beste Groeten,
Oliver

Lugo   11-02-2017 at 10:56

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Oliver,

bedankt voor jouw feedback.
Ik heb mijn determinatie gebaseerd op de beschrijving van von Hagenow ( Cellopora hippocrepis) en van Voigt, 1930.
Het is vooral Voigt die zegt dat de grote zooecia ( tot 0.9 mm lengte) eigenlijk alleen maar voorkomen bij A. hippocrepis en dit was voor mij doorslaggevend.
De opening van de aperturae kan volgens mij verschillen naarmate de lipvormige uiteinden intact zijn of wat weg geërodeerd.
Maar ik hoor graag jouw verdere argumentatie.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

hubertus68   16-02-2017 at 14:57

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Luc,

ik ben het met jou eens. Jouw stuk is een mooi exemplaar van A. hippocrepis. Ik had me laten verwarren door de verschillende vormen van de aperturae. De cellen van O. koninckiana zijn dan ook een beetje groter (ca. 1 mm).

Groeten,
Oliver

Lugo   16-02-2017 at 20:55

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Oliver,

bedankt voor jouw inbreng en bevestiging.
De verschillen tussen deze soorten zijn ook niet groot, dus verwarring is altijd mogelijk.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

Lugo   24-02-2017 at 08:52

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Hier zijn enkele foto's van een drietal "aparte" kolonies mosdiertjes uit de Meerssen Member van ENCI,( met heel veel dank aan Mart, alias caveman ).

Ik had in mijn collectie wel al een Discotubigera michelini ( von Hagenow, 1851 ) zitten. Maar dit ging om een enkelvoudige kolonie. Von Hagenow beschrijft dat deze soort ook grotere samengestelde kolonies kan vormen. Dit gebeurt door uit een van de bestaande ribben terug een voetje te laten groeien, dat zich dan ontwikkelt tot een nieuwe kolonie.
Zulk afgebroken voetje is duidelijk te zien op foto 3.( rechts onder )
Foto 2 toont de onderzijde van het stuk en hier zijn de talrijke afgebroken voetjes van de verschillende samengegroeide deelkolonies te zien.
Foto 1 toont het ganse exemplaar met twee mooi ontwikkelde niveaus. Ook heeft zich nog een ander mosdiertje genesteld op de top.
De vierde foto is een andere kleinere groep van dezelfde soort.
Het cyclostomate specimen op de vijfde foto heb ik nog niet gedetermineerd. Maar opvallend hier is de verkalking van een deel van de cellen van dit stammetje.

Lugo

Heraclites

hubertus68   24-02-2017 at 11:57

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Ba! Wat prachtig.
Ik hoop dat je weet waar deze (en andere schatjes) terecht moet?

Deze samengroei van enkele kolonies of subkolonies vind men vaker bij Lichenoporidae. Maar zulke stukken zijn niet algemeen.

Het stuk op foto 5 toont een heteromorphe groeiphase. De cellen op de linkse kant lijken op Inversaria sp..
Van Ditaxia is bekend dat sommige arealen zeshoekige bijna gesloten celwanden met een centrale miniporie vormen.
Maar ik zou het stuk eens onder de bino moeten bekijken.

Beste Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 24-02-2017 om 12:04 NL]

[Bewerkt door hubertus68 op 24-02-2017 om 12:09 NL]

Lugo   24-02-2017 at 17:54

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Oliver,

bedankt voor jouw commentaar. Die D. michelini's zijn inderdaad mooi en zij geven ook weer hoe bryozoa er uit zien als er niet teveel afbraak is geweest van zo een grote kolonie.

Op foto nr. 5 denk ik in eerste instantie ook aan een Inversaria sp.
Vergelijkbare heteromorphie is te zien bij Lopholepis radians in het boekje van Voigt uit 1983 over heteromorphie bij dit genus.

groeten

Lugo

Heraclites

Lugo   25-02-2017 at 17:25

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Uit hetzelfde doosje als de vorige 3 specimen, komen ook deze 2 exemplaren. Zij werden dus gevonden in de Meerssen Member van ENCI.

Op foto 1 staat een vrij forse kolonie van Defranciopora cochloidea (von Hagenow, 1851 ).

De naamgeving van het exemplaar op foto 2 blijft voor mij onduidelijk. Ik denk dit specimen op basis van zijn beschrijving te kunnen determineren als Pustulipora rustica von Hagenow, 1851. Maar deze naam is blijkbaar niet meer geldig. d'Orbigny benoemt dit genus eerder als Entalophora, maar ik zie geen goede overeenkomsten met de door hem beschreven soorten binnen dit genus, al komt E. clavata in de buurt.
Tot nader orde hou ik het dus op P. rustica.

Lugo

Heraclites

hubertus68   25-02-2017 at 23:42

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Luc,

de tweede soort is geen Pustulipora, maar een soort uit de familie Tubuliporidae. Deze zijn niet makkelijk te determineren. Alleen SEM-opnames kunnen uitsluitsel geven.

Beste Groeten,
Oliver

Lugo   26-02-2017 at 10:50

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Oliver,

bedankt; ik kan mij vinden in jouw antwoord en ik hou het voorlopig op de familiebenaming.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

Lugo   26-02-2017 at 15:27

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Hier nog een paar foto's van een niet zo vaak voorkomend mosdiertje uit de Meerssen Member van de ENCI groeve.
Het betreft een Stellihagenowia bosquetiana ( von Hagenow, 1851 ).
Deze vrij grote kolonie ( foto 1 )met een diameter van 1.5 cm bestaat uit een korte stam, waarop bolvormige vertakkingen zitten. Op deze bolvormige structuren merkt men radiaal lopende rijen autozooëcia, die vertrekken vanuit het centrum. Daartussen loopt steeds een enkelvoudige rij van microporiën( foto 2 ).

Lugo

Heraclites

hubertus68   27-02-2017 at 23:06

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Zeer mooie kolonie! Jouw determinatie is correct.

Beste Groeten,
Oliver

Lugo   28-02-2017 at 09:17

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Bedankt, Oliver.

Ondertussen heb ik nog een klein fragment gevonden, dat mijn aandacht trok.( foto 1 )
Opvallend zijn hier de mooie haakvormige avicularia.
Op basis van de beschrijving ben ik geneigd dit specimen te benoemen als Stamenocella marlierei Voigt, 1987.
Voigt heeft deze soort beschreven na onderzoek van het materiaal uit een boring in de buurt van Mons, uitgevoerd in opdracht van prof. R Marliere.

Maar het exemplaar op foto 2 lijkt vrij sterk om het eerste specimen en dat had ik eerder benoemd als Callopora monocera ( Marsson, 1887 )en dat zit onder die benaming ook in mijn collectie.
Vandaar toch enige twijfel.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

hubertus68   28-02-2017 at 17:41

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hallo Luc,

het is een moeielijke groep, vooral omdat er bijna geen beschrijvingen van dergelijke soorten te vinden zijn.
Voigt beeldde 1924 tientallen van Membranipora-/Callopora-achtige af, maar hij beschreef deze zeer onvoldoende of überhaupt niet.
Hier nog een paar uit die groep. De vormenrijkdom is enorm.
Ik zal de komende dagen nog een beetje recherchewerk doen en hoop dat ik een beetje licht in het donker kan brengen.

Beste Groeten,
Oliver

Caveman   01-03-2017 at 18:23

Caveman
Senior Member
Registered: 18-03-2007

Hoi Luc, mooi te zien dat er leuke dingen uit dat doosje gekomen zijn. Je mag ze aan de desbetreffende collectie toevoegen.
Hele mooie foto's, Oliver en jij zijn klasse bezig met dat spul, chapeau!

hubertus68   01-03-2017 at 00:32

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Bedankt voor de lovende woorden Mart.
Ja, wij zijn goed bezig met het bryozoa-boek en zijn
natuurlijk zeer blij over elke input.
Jouw "doosje" is blijkbaar een goudmijn – tenmindste
als ik de stukken, die Luc gefotografeerd heeft zie.

Misschien kunnen wij tijdens de eerste ENCI-excursie eens
de plekken aflopen waar jij deze stukken gevonden hebt.
Tot nu toe zijn zij mij alleen uit afgegraven blokken bekend.
Maar ik zou ze graag eens "in situ" zien.

Beste Groeten,
Oliver

Lugo   02-03-2017 at 09:13

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Mart,

bedankt voor jouw commentaar en om jouw gul gebaar, zodat ik een aantal exemplaren van deze mooie mosdiertjes aan mijn collectie kan toevoegen. Een aantal daarvan zullen zeker ook opduiken in het boek, waaraan Oliver en ik aan het werken zijn.
Hiermee ondersteun ik ook nog eens de oproep van Oliver in een ander topic op dit forum om mooie of speciale bryozoa specimen uit het Limburgse Krijt te melden. Zo hopen wij in ons bryozoa-boek een zo compleet mogelijk overzicht te kunnen maken van de mosdiertjes-fauna uit de Krijtzee van Limburg.

Alvast bedankt

Lugo

Heraclites

Caveman   02-03-2017 at 14:35

Caveman
Senior Member
Registered: 18-03-2007

quote:
hubertus68 schreef:

Misschien kunnen wij tijdens de eerste ENCI-excursie eens
de plekken aflopen waar jij deze stukken gevonden hebt.
Tot nu toe zijn zij mij alleen uit afgegraven blokken bekend.
Maar ik zou ze graag eens "in situ" zien.

Beste Groeten,
Oliver

De Meerssen Member waar die stukken toendertijd uitgekomen zijn is compleet de cementmolen door Oliver. Het puntje boven in de hoek is alles wat nog rest!

Lugo   20-03-2017 at 13:02

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Het is al weer een tijdje geleden dat er nog bryozoa verschenen in dit topic; daarom plaats ik hier nog enkele specimen.
De eerste foto is een Thyracella vigeliusi ( Pergens, 1893 ) uit de Meerssen Kalksteen van de ENCI groeve. Opvallend kenmerk is het grote avicularium met grote ovale opening ( rechts onder).
Het tweede exemplaar werd gedetermineerd door Oliver ( waarvoor dank) als Onychocella cylindrica ( von Hagenow, 1851 ). Opvallende kenmerken, buiten de langgerekte hexagonale zooecia, zijn het distaal spits toelopende rostrum van het avicularium ( helemaal beneden ) en ( niet zichtbaar op de foto ) een centraal kanaaltje dat doorheen het ganse stammetje loopt.
Het specimen op foto 3, een zeer klein fragment van amper 3 mm lang ) moet nog gedetermineerd worden, maar waarschijnlijk uit de familie van de Calloporidae.

Lugo

Heraclites

hubertus68   20-03-2017 at 13:34

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Luc,

bij deze een foto van het centraal kanaaltje van Onychocella cylindrica.
En nog een kleine correctie: het avicularium op jouw eerste foto zit links onder (niet rechts onder).

Beste Groeten,
Oliver

hubertus68   20-03-2017 at 21:52

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Beste geinteresseerden ;-)

tijdens de laatste ENCI-excursie heb ik een kleine Callopora-achtige kolonie gevonden. Dit geslacht vormt op de brede rand, die rond om de mondopening zit, fijne stekels, die voor defentie of het op afstand houden van overgroeiende dieren dienden.
In 99,9% zijn deze stekels niet meer bewaard, omdat zij diameters van enkele micrometers hebben. In dit geval zijn deze echter goed bewaard gebleven. Ik had deze kolonie eerst niet gezien en de steen, waar zij op zaten, flink met water afgespoeld. Gelukkig heeft het water de stekels niet afgebroken..

Groeten,
Oliver

KoenJ   20-03-2017 at 21:57

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Wow....da's mooi!

hubertus68   20-03-2017 at 22:58

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

quote:
KoenJ schreef:
Wow....da's mooi!

Inderdaad. Wij proberen er SEM-opnames van te maken. Het probleem is dat de steen, op die deze kolonie zit, zo'n 20 cm breed is. De stubs van de SEM hebben echter een diameter van ca. 1 cm.
Ik zal dus proberen, het areaal vrij te leggen, maar dat is geen makkelijke klus.
Of het geslaagd is, zullen jullie in de fieldguide kunnen zien...

Beste Groeten,
Oliver

KoenJ   20-03-2017 at 23:04

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Wat een cliffhanger

Wanneer komt 'ie uit?

hubertus68   20-03-2017 at 23:24

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Koen,

Cliffhanger? Dat is ie juist niet. Wij werken sinds een half jaar zeer intensief en hebben tot nu toe al meer dan 120 soorten bryozoa beschreven (+het inleidende gedeeelte).
Gezien het feit dat het ca. 300+ soorten worden, zullen wij nog zeker een jaar bezig zijn.

Beste Groeten,
Oliver

Lugo   21-03-2017 at 10:55

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Oliver,

bedankt voor de mooie foto van het centrale kanaaltje van de O. cylindrica. En die stekeltjes op het Callopora-achtig specimen zijn wel erg dun. Ongelofelijk dat deze nog aanwezig zijn na een "wasbeurt". Hopelijk lukt het om de SEM opnames te maken.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

Lugo   27-03-2017 at 19:12

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Toen ik vorige week oud bryozoa materiaal van de Meerssen Member, verzameld in 2009/ 2010 in de ENCI groeve, aan het onderzoeken was, kwam ik een mooi specimen tegen. En na heel wat literatuur te hebben doorsnuffeld, denk ik de info ter determinatie te hebben gevonden in een werk van Gerd Wiesemann ( 1963 ) over het geslacht Beisselina Canu 1913.
Ik denk namelijk dat het gaat om een Pseudobeisselina compressa ( Goldfuss, 1826 ).
Dit is een oorspronkelijk bilamellaire soort, die dichotoom vertakt, maar in een later stadium ( Cumulerend stadium genoemd )nieuwe door holtes bedekte lagen vormt. Deze holtes spruiten voort uit de onderliggende poriën van de bilamellaire structuur. Deze bilamellaire structuur is goed te zien op foto 2, evenals de verdere uitbouw naar het cumulerend stadium. De beschrijving van het oppervlak van de bilamellaire structuur met zijn plaatsing van peristomen en omliggende poriën is hier niet echt bruikbaar, omdat de cumulerende laag nagenoeg het ganse exemplaar bedekt.

Lugo

Heraclites

hubertus68   27-03-2017 at 19:53

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Luc,

ik denk dat jij goed zit met de determinatie. Althans is deze erg moeielijk bij de Beisselina-groep. Cumulerende celvorming komt namelijk bij meerdere Beisselina-soorten voor. Bij deze een foto van een Beisselina striata met een aantal cumulerende cellen. Maar naast dit criterium zie ik ook voor de meeste andere een relatief duidelijke overeenkomst met P. compressa.

Ah, ja: de foto's graag in hoge resolutie via PM in richting Aken ;-) Alvast bedankt!!!

Groeten,
Oliver

Page: << First Page ... 3 4 5 6 7 ... Last Page >>

0