HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Xenomorf

Page: 1 2

Spongebob   25-08-2016 at 20:51

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

Om het topic van Caveman niet te vervuilen, heb ik even een apart draadje gesponnen:

quote:
MarkW schreef: Ik heb vooral veel oesters gezocht........

Een Pycnodonte (?) waarbij wellicht dan wel eindelijk sprake is van xenomorfisme?

Dus, oesters!

Hoi Mark, ik heb het niet zo op oesters, maar ben door jouw inspirerende bericht even m'n Limburg-laatje doorgelopen.....
Blijkt dat er waarempel een xenomorf-gestoord oestertje in zit; gelijkend op jouw exemplaar (met de liniaal), klein en..... dubbelkleppig.
Zal z.s.m. een fotooke maken.....

Spongebob   25-08-2016 at 21:02

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator

Hierbij de foto's van het oestertje (ik noem die dingen nog altijd Ostrea ).

Achtereenvolgens de bolle klep met de afdruk van het oorspronkelijke substraat (brachiopode? lijkt me enigszins op Terebratulina ), de platte klep die door de xenomorfe uitgroei niet meer plat is en tenslotte een detail waarbij je kan zien dat het bijzondere verschijnsel zelfs de iele lijntjes heeft gekopieerd. Het oestertje is in totaal slechts 2½ cm lang.

sjaak   25-08-2016 at 21:37

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Geinig verschijnsel. Ik heb er ook eentje maar met een ammoniet afdruk. Die staat hier: LINK

Niels

Spongebob   25-08-2016 at 22:16

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator

quote:
sjaak schreef:
Geinig verschijnsel. Ik heb er ook eentje maar met een ammoniet afdruk. Die staat hier: LINK

Wauw Niels, dat is een mooi exemplaar!
Weer iets om naar uit te kijken bij de volgende keer Wimereux.
Bedankt voor de inspiratie; Mark natuurlijk ook.

hubertus68   26-08-2016 at 08:13

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Sjieke vondsten mannen!
Zeer boeiend thema. Er bestaat een interessante artikel van J. Jagt, C. Neumann en A. Schulp (Geologica belgica, 2007) over dit fenomeen.

Beste Groeten,
Oliver

MarkW   26-08-2016 at 09:09

MarkW
Senior Member
Registered: 26-03-2006

Hoi Tom,
Prachtige vondst, misschien even schoonmaken met een oude tandenborstel en heel kleine beetjes water, dat kan zo'n oester best hebben?
Een uitzonderlijk exemplaar heb je daar gevonden, de Terebratulina is echt zeer helder terug te zien èn dan is de oester nog met beide kleppen bewaard ook!
Weet je nog van welke laag het komt? Zeker goed bewaren!!

Niels, veel spectaculairder dan jouw ammoniet oester komen ze niet, grappig ook vooral om te zien dat die rechter klep zeer licht afwijkt qua ontwerp van de oorspronkelijke ammoniet, blijkbaar had de oester toch voorkeur bij wat aanpassingen.

Misschien dat we deze vondsten van jullie wel kunnen gebruiken voor een Nederlandstalige ietwat aangepaste versie van het Steinkern artikel over dit thema, dan geeft dat wellicht meer van onze forumleden een reden om eens goed te kijken naar fossiele (of recente) oesters wanneer ze die tegenkomen. Lijkt jullie dat wat?

vriendelijke groeten,

Mark

MarkW   26-08-2016 at 09:18

MarkW
Senior Member

quote:
hubertus68 schreef:
Sjieke vondsten mannen!
Zeer boeiend thema. Er bestaat een interessante artikel van J. Jagt, C. Neumann en A. Schulp (Geologica belgica, 2007) over dit fenomeen.

Beste Groeten,
Oliver

Inderdaad een zeer interessant artikel, niet alleen om de getoonde xenomorfe exemplaren vooral ook als je de samenvatting van bekende geslachten oesters uit het Limburgse Krijt bekijkt en ziet dat de auteurs meerdere geslachten tussen aanhalingstekens plaatsen!

"Upper Cretaceous strata in the type area of the Maastrichtian Stage (northeast Belgium, southeast Netherlands) yield ample material of the ostreoid genera Pycnodonte, ‘Hyotissa’, Amphidonte, Gryphaeostrea, Rastellum, Agerostrea and ‘Acutostrea’" (p. 122)

hubertus68   26-08-2016 at 09:48

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

quote:
MarkW schreef:
... de Terebratulina is echt zeer helder terug te zien

Het gaat hier eerder om een afdruk van een bivalve. Maar ik wil niet stom doen.

MarkW   26-08-2016 at 11:01

MarkW
Senior Member

quote:
hubertus68 schreef:
quote:
MarkW schreef:
... de Terebratulina is echt zeer helder terug te zien

Het gaat hier eerder om een afdruk van een bivalve. Maar ik wil niet stom doen.

Mag gerust, ik heb net als van oesters geen flauw benul van Brachiopoda.

Caveman   26-08-2016 at 11:41

Caveman
Senior Member
Registered: 18-03-2007

Dit exemplaar uit de Meerssen Member van de Enci (1990) is ook erg apart.
De oester heeft op n Turritella achtige gezeten.

Caveman   26-08-2016 at 11:43

Caveman
Senior Member

Deze heb ik n tijdje geleden al eens laten zien, de oester heeft de tuberkels van de Cardiaster overgenomen. CPL Vijlen Member.

MarkW   26-08-2016 at 11:47

MarkW
Senior Member

Wauw, en ik maar denken dat haast niemand in het Limburgse Krijt de moeite nam oesters op te rapen; prachtige bijdrage Mart, bedankt!

[Bewerkt door MarkW op 26-08-2016 om 11:48 NL]

Caveman   26-08-2016 at 11:49

Caveman
Senior Member

Alles wat de moeite loont (en mooi genoeg is) wordt bewaard / verzameld Mark.

[Bewerkt door Caveman op 26-08-2016 om 11:49 NL]

hubertus68   26-08-2016 at 12:19

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

quote:
Caveman schreef:
Deze heb ik n tijdje geleden al eens laten zien, de oester heeft de tuberkels van de Cardiaster overgenomen. CPL Vijlen Member.

Wow, sjiek stuk Mart!

sjaak   26-08-2016 at 13:09

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

quote:
MarkW schreef:
Hoi Tom,
Prachtige vondst, misschien even schoonmaken met een oude tandenborstel en heel kleine beetjes water, dat kan zo'n oester best hebben?
Een uitzonderlijk exemplaar heb je daar gevonden, de Terebratulina is echt zeer helder terug te zien èn dan is de oester nog met beide kleppen bewaard ook!
Weet je nog van welke laag het komt? Zeker goed bewaren!!

Niels, veel spectaculairder dan jouw ammoniet oester komen ze niet, grappig ook vooral om te zien dat die rechter klep zeer licht afwijkt qua ontwerp van de oorspronkelijke ammoniet, blijkbaar had de oester toch voorkeur bij wat aanpassingen.

Misschien dat we deze vondsten van jullie wel kunnen gebruiken voor een Nederlandstalige ietwat aangepaste versie van het Steinkern artikel over dit thema, dan geeft dat wellicht meer van onze forumleden een reden om eens goed te kijken naar fossiele (of recente) oesters wanneer ze die tegenkomen. Lijkt jullie dat wat?

vriendelijke groeten,

Mark[/quote

Dat lijkt mij wel wat. Foto's mag je gebruiken alleen die website is niet van mij uiteraard. Mail maar als je interesse hebt.

Niels

Spongebob   26-08-2016 at 21:16

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator

Op dit moment ben ik samen met Freek Rhebergen nog met een ander artikel bezig, maar lijkt me een leuk plan. Moet echter nog met Robert Mensink overleggen want die had al enige tijd geleden het plan om hierover iets te schrijven en ik wil hem niet het gras voor de voeten wegmaaien. Laten we verder per mail overleggen.

Marijn14   27-08-2016 at 15:03

Marijn14
Senior Member
Registered: 14-04-2013

Geweldige exemplaren allemaal!
Ook leuk om een Xenomorphe ammoniet te zien.
@Caveman: die Turritella afdruk op de Meerssen oester is waarschijnlijk T. binkhorsti. Anders misschien een Cerithium-achtige (aan afdruk zo moeilijk te zien).

Die oesters zijn ook naast hardgrounds en verkiezelingen een goede manier om de opgeloste Mollusca te bestuderen. Zeker goed bewaren dit soort stukken.

[Bewerkt door Marijn14 op 27-08-2016 om 15:05 NL]

Marijn14   27-08-2016 at 17:06

Marijn14
Senior Member

quote:
Spongebob schreef:
Hierbij de foto's van het oestertje (ik noem die dingen nog altijd Ostrea ).

Achtereenvolgens de bolle klep met de afdruk van het oorspronkelijke substraat (brachiopode? lijkt me enigszins op Terebratulina ), de platte klep die door de xenomorfe uitgroei niet meer plat is en tenslotte een detail waarbij je kan zien dat het bijzondere verschijnsel zelfs de iele lijntjes heeft gekopieerd. Het oestertje is in totaal slechts 2½ cm lang.

Hallo Tom,

Heb jouw oester zojuist nog eens beter bekeken en Oliver heeft helemaal gelijk.
Jouw oester heeft op een (volgens mij nog onbeschreven) Arcidae tweekleppige vastgezeten.
Deze soort is algemeen in de hardgrounds van de Emael.
De afdruk in de oester is overigens wel enorm gedetaileerd.
Kan ik hem misschien een keer lenen om hem eens beter te bekijken en een afgietsel te maken?
Dit beschadigd het stuk als het goed is niet (heb er ook al oesters mee gegoten).

Marijn

[Bewerkt door Marijn14 op 27-08-2016 om 17:08 NL]

Marijn14   27-08-2016 at 18:14

Marijn14
Senior Member

Deze ben ik net nog met een tandenborstel te te lijf gegaan.
De schelp waar hij opgezeten heeft, lijkt gebroken te zijn geweest.
Ik denk Brachiopode, maar heeft te weinig kenmerken naar mijn zin.

[Bewerkt door Marijn14 op 27-08-2016 om 18:16 NL]

Spongebob   27-08-2016 at 19:02

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator

quote:
Marijn14 schreef:
Jouw oester heeft op een (volgens mij nog onbeschreven) Arcidae tweekleppige vastgezeten.
Deze soort is algemeen in de hardgrounds van de Emael.
De afdruk in de oester is overigens wel enorm gedetaileerd.
Kan ik hem misschien een keer lenen om hem eens beter te bekijken en een afgietsel te maken?

Ik was me bijna zeker van een Terebratulina-afdruk, maar durf jullie (Oliver en jou) als experten niet tegen te spreken Een nieuwe Arcidae? Interessant...

Mijn oestertje heb ik trouwens in 't Rooth gevonden. M'n dochter was toen nog klein, dus halverwege de jaren 90. Precieze horizonten was ik helaas niet bewust van om die goed bij te houden

Ik ben van plan om dit exemplaar aan Mark te geven (als hij dat wil).
Lenen kan altijd. Ben je misschien aanwezig op de themadag (NGV) in Utrecht ?
Of ken je iemand die daar heengaat?

Marijn14   27-08-2016 at 19:31

Marijn14
Senior Member

quote:
Spongebob schreef:
Ik was me bijna zeker van een Terebratulina-afdruk, maar durf jullie (Oliver en jou) als experten niet tegen te spreken Een nieuwe Arcidae? Interessant...

Mijn oestertje heb ik trouwens in 't Rooth gevonden. M'n dochter was toen nog klein, dus halverwege de jaren 90. Precieze horizonten was ik helaas niet bewust van om die goed bij te houden

Ik ben van plan om dit exemplaar aan Mark te geven (als hij dat wil).
Lenen kan altijd. Ben je misschien aanwezig op de themadag (NGV) in Utrecht ?
Of ken je iemand die daar heengaat?

Die themadag over zwerfstenen lijkt mij ook wel interessant.
Ik zal eens kijken of ik misschien zelf kan komen.

Alhoewel ik nog niet helemaal zeker ben of deze soort nog onbeschreven is (heb nog niet alle literatuur op kunnen sporen), komt dat nieuwe wel vaker voor in het Maastrichtse Krijt. Er is namelijk nog zeer weinig gepubliceerd over de aragonitische bivalven en gastropoden uit de Maastricht formatie. Ik ben nu vooral aan het verzamelen en registreren (omdat al die groeves dicht gaan), maar ik hoop er uiteindelijk ook wat over te kunnen publiceren.

[Bewerkt door Marijn14 op 27-08-2016 om 19:33 NL]

Marijn14   28-08-2016 at 21:54

Marijn14
Senior Member

Hallo Tom,

Heb voor jouw idee even vlug wat foto's gemaakt van de ik vermoed Barbatia soort waar jouw oester op gezeten heeft.
Foto 1&2 horen bij elkaar en zo ook 3&4.
De stukken waarvan ik deze afgietsels gemaakt heb, heb ik vorig jaar verzameld in de ENCI (Emael member).
Ik hoop dat dit een goed beeld geeft.

Marijn

Spongebob   29-08-2016 at 20:24

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator

quote:
Marijn14 schreef:
Ik hoop dat dit een goed beeld geeft.

Duidelijk!

Ik heb overleg gehad met Mark (die jij inmiddels dus goed kent) en hij vond dat het oestertje naar jou moest. Mocht je 24 september naar Utrecht komen neem ik 'm voor je mee.

Marijn14   30-08-2016 at 21:57

Marijn14
Senior Member

Oké alvast bedankt!
Ik neem aan dat ik de 24 gewoon kan komen, maar ik laat het nog wel weten

MarkW   10-09-2016 at 12:32

MarkW
Senior Member

Dag allemaal, en in het bijzonder: Hoi Tom! Marijn en ik kennen elkaar in ieder geval goed genoeg om vast te kunnen stellen dat hij nu al veel meer van weekdieren af weet dan ik, en ik denk dat dat alleen maar toe zal nemen. Je bent met je oester bij hem zeker aan het juiste adres.

Bij dezen dan mijn eigen eerste Maastrichtse xenomorfe exemplaar van een oester!
Het lijkt dezelfde soort als waarvan ik nu een 'normaal' exemplaar op de Determinatie pagina heb gezet.
Dit exemplaar zit op deze foto's nog in de steen, maar hij kwam er zonder enige schade vanaf toen ik hem iets te ver prepareerde. Foto's na 'bevrijding' uit zijn matrix zet ik in mijn volgende reactie.

Met vriendelijke groeten, Mark

MarkW   10-09-2016 at 12:40

MarkW
Senior Member

Bij dezen mijn mogelijk xenomorfe exemplaar, maar nu dus zonder matrix., gevonden 20/8/2016 in de ENCI. Uit de Horizont van Lava of in de nabijheid hiervan.

Waar deze dan op vast heeft gezeten, daar durf ik geen uitspraken meer over te doen, maar het lijkt me hier om een andere schelp te gaan?

Er zit trouwens ook een nogal rare gecalcificeerde opeenhoping aan de rand van de klep waarvan ik geen idee heb wat het is. Suggesties zijn welkom.

Voor wat een 'glad' exemplaar van dezelfde oester zou zijn zie ook mijn post op de determinatie pagina.

met vriendelijke groeten,

Mark

Marijn14   12-09-2016 at 16:51

Marijn14
Senior Member

Dat is een mooie Mark!
Lijkt wel alsof hij op een dubbele Brachiopode heeft gezeten (ziet uitstekende top xenomorphe deel).

Spongebob   12-09-2016 at 17:57

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator

quote:
Marijn14 schreef:
Dat is een mooie Mark!
Lijkt wel alsof hij op een dubbele Brachiopode heeft gezeten (ziet uitstekende top xenomorphe deel).

Hoi Mark,

Jij bent wel een doorzetter hè.
Ik gok in dit geval meer op een oester die bovenop een veel kleinere oester is gegroeid.
Wellicht heeft het kleintje hierbij zelfs zijn voortbestaan moeten bekopen.

@Marijn: Kom jij 24 september ook naar Utrecht?
Dan neem ik mijn exemplaar voor je mee.

hubertus68   12-09-2016 at 22:43

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Dat de umbo verhoogd is is geen teken van xenomorphisme. Dit is een algemeen voorkomend phenomeen bij Acutostrea. Jullie weten dat oesters meerdere lagen vormen?

Beste Groeten,
Oliver

Marijn14   13-09-2016 at 20:21

Marijn14
Senior Member

quote:
hubertus68 schreef:
Dat de umbo verhoogd is is geen teken van xenomorphisme. Dit is een algemeen voorkomend phenomeen bij Acutostrea. Jullie weten dat oesters meerdere lagen vormen?

Beste Groeten,
Oliver

Hallo Oliver,
Ik doelde dan ook niet op de verdikking van de Umbo.
Recht tegenover de umbo steekt een deel van de bolling verder uit dan de andere helft, dat was waar ik op doelde.
Het kan echter ook goed wishfull thinking zijn

@Spongebob: Het gaat mij waarschijnlijk wel lukken om er (gedeeltelijk) bij te zijn.
En anders laat ik het tijdig weten.

Marijn

Page: 1 2

0