HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

ENCI 06-08

Page: 1 2

Dirk   08-08-2016 at 08:23

Dirk
Senior Member
Registered: 15-12-2003

Afgelopen zaterdag weer ENCI.

Paar leuke tandjes en een zee-egeltje gevonden, maar de schelpen waren de mooiste vondsten, met name de dubbelkleppige bivalve, waarvan de originele schelpen nog aanwezig zijn!

Groeten,
Dirk

hubertus68   08-08-2016 at 08:35

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Hoi Dirk,

proficiat met de vondsten.
De "dubbelkleppige bivalve" is een brachiopode. Waarschijnelijk Carneithyris. Deze komt in de Lanaye member plaatselijk masaal voor. Maar vaak zijn de jongste (en dunste) delen van de schaal beschadigt. Een compleet exemplaar is dus altijd een leuke vondst.

Groeten,
Oliver

Lugo   08-08-2016 at 13:33

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Mooie vondsten Dirk.
En het moeten niet altijd haaientandjes zijn.

Zelf vond ik minder dan 1 m. boven jouw zoekplaats in de Valkenburg Member een mooie afdruk van een loofblad.
Opmerkelijk dat in hetzelfde blokje ook wat visresten en zeegras zaten.
Dus een combinatie van mariene leven en landplanten.

Lugo

Heraclites

Frederik   08-08-2016 at 13:57

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Wauw, dat is een zeer aparte vondst Lugo.
Dirk: thanks for sharing, ook mooie vondsten.

KoenJ   08-08-2016 at 14:19

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Dat is echt een hele mooie vondst, Lugo!

Zoals je weet heb ik een tijd terug ook wat houtresten in een blok met zeegrasfossielen gevonden. Ik heb zelf twee theorieën over de tafonomie. Er waren óf zeegrasvelden waarin dit soort resten werden gevangen en vastgehouden (en aangezien zeegrasvelden diversiteits-hotspots zijn, is het niet gek dat je er ook vissen etc tegenkomt), óf de zeegrasresten, plantenresten van het land en dierlijke resten bleven hangen in een luwte in de zee waar zij konden bezinken. Blijft interessant, dat zeegras uit het Krijt!

Volgens dit LINK zijn er trouwens inmiddels al gefossiliseerde zeegrasvelden gevonden.

suffeleersT   08-08-2016 at 14:58

suffeleersT
Senior Member
Registered: 09-08-2015

Zijn zeer mooie vondsten van allebei. Super.

hypochondria   08-08-2016 at 15:04

hypochondria
Senior Member
Registered: 06-08-2015

Heel mooi idd !

hubertus68   08-08-2016 at 15:07

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Sjieke vondst zeg!
Ik zou het interessant vinden te ervaren, waarom jullie automatisch aan een landplant denken.

Beste Groeten,
Oliver

Lugo   08-08-2016 at 16:52

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Bedankt voor de interesse en de link ( Koen ).

Heraclites

MarkW   08-08-2016 at 16:55

MarkW
Senior Member
Registered: 26-03-2006

Prachtige schelpen en tanden, Dirk! En da's een indrukwekkend blad, Luc!

Zelf had ik het genoegen voor mijn allereerste keer ooit in de ENCI groeve te zoeken afgelopen zaterdag. Buiten dat ik een oude vriend tegen mocht komen mocht ik ook nog nieuwe ontmoeten, een unieke verzameling aanschouwen en zelf ook nog wat goede vondsten doen: En dat alles onder het genot van een stralend zonnetje!
Het was een topdag.

Ik vond een mooie pectenide (?), twee verschillende haaientanden in-situ in de Horizont van Laumont, en ook nog oester ergens in de bovenkant van de Kalksteen van Emael (?).

Ik dacht zelf aan Palaeohypotodus bronni en Pseudocorax affinis voor de haaientanden, kan iemand dit bevestigen?
Bij de oester en de pectenide heb ik geen flauw benul dus mocht iemand mij daarmee uit de brand kunnen helpen, dan zou ik dat zeer waarderen.

met vriendelijke groeten,

Mark

Lugo   08-08-2016 at 17:11

Lugo
Senior Member
Photo Moderator

Bedankt voor de interesse en de link ( Koen ).

Jouw vraag is zeer terecht, Oliver.
De reden waarom ik aan een landplant denk, zijn het typisch bladvormige profiel ( lancetvormig in dit geval) en de aanwezigheid van een duidelijke centrale nerf.
Zij-nerven zijn wel niet zichtbaar.
Bladvormige wieren, zoals o.a. bruinwieren hebben geen nerven, dacht ik.
Het lijkt in elk geval een vrij massief blad te zijn geweest, want de afzetting op beide helften is redelijk dik en erg korrelig ( gefossiliseerde chlorofylkorrels??).

Er zijn in het verleden nog loofbladeren gevonden in het Limburgse Krijt ( zie topic van Mart: LINK ), al is determinatie van de verschillende bladvormen niet voor de hand liggend.

Lugo

Heraclites

Hidde   08-08-2016 at 19:22

Hidde
Senior Member
Registered: 06-02-2016

Prachtige vondsten allemaal!

KoenJ   08-08-2016 at 21:24

KoenJ
Senior Member

quote:
Lugo schreef:

De reden waarom ik aan een landplant denk, zijn het typisch bladvormige profiel ( lancetvormig in dit geval) en de aanwezigheid van een duidelijke centrale nerf.
Zij-nerven zijn wel niet zichtbaar.
Bladvormige wieren, zoals o.a. bruinwieren hebben geen nerven, dacht ik.
Het lijkt in elk geval een vrij massief blad te zijn geweest, want de afzetting op beide helften is redelijk dik en erg korrelig ( gefossiliseerde chlorofylkorrels??).

@Oliver: uitsluiten dat het een zeeplant is, kun je inderdaad niet zondermeer. Het heeft echter wel kenmerken van een landplant, en ik heb nooit iets gezien van een dergelijke zeeplant uit het Limburgse krijt. (Ben echter geen expert)

@Lugo: ook bijv. zeegras heeft nerven, dat zie je ook in fossielen nog wel eens terug. Alleen heeft zeegras ook niet zo'n hoofdnerf. Ik weet niet of je bladgroenkorrels (chloroplasten) als korreltjes terug zou kunnen zien. Chloroplasten zijn namelijk microscopisch klein. Misschien dat je gefossiliseerde cellen ziet.

Dirk   09-08-2016 at 09:21

Dirk
Senior Member

quote:
MarkW schreef:
Prachtige schelpen en tanden, Dirk! En da's een indrukwekkend blad, Luc!

Zelf had ik het genoegen voor mijn allereerste keer ooit in de ENCI groeve te zoeken afgelopen zaterdag. Buiten dat ik een oude vriend tegen mocht komen mocht ik ook nog nieuwe ontmoeten, een unieke verzameling aanschouwen en zelf ook nog wat goede vondsten doen: En dat alles onder het genot van een stralend zonnetje!
Het was een topdag.

Ik vond een mooie pectenide (?), twee verschillende haaientanden in-situ in de Horizont van Laumont, en ook nog oester ergens in de bovenkant van de Kalksteen van Emael (?).

Ik dacht zelf aan Palaeohypotodus bronni en Pseudocorax affinis voor de haaientanden, kan iemand dit bevestigen?
Bij de oester en de pectenide heb ik geen flauw benul dus mocht iemand mij daarmee uit de brand kunnen helpen, dan zou ik dat zeer waarderen.

Mark

Beste Mark,
Foto 1 is zonder twijfel een pseudocorax.
Foto 2: ik denk ook aan bronni; zou graag de andere zijspits zien. Je kan deze d.m.v. een houten prikkertje (voor de kaasblokjes, zeg maar) voorzichtig schoonkrabben, dat gaat, mits voorzichtig gedaan, vrijwel altijd goed.
De Pect heet volgens mij Neithea regularis.
Zo'n oester blijft wat mij betreft een oester, al zal ook deze vast een fraaie wetenschappelijke naam kennen.
Groeten,
Dirk

Caveman   09-08-2016 at 18:42

Caveman
Senior Member
Registered: 18-03-2007

Mooie excursie, mooi weer, leuke vondsten!

KoenJ   09-08-2016 at 19:17

KoenJ
Senior Member

Mooie beelden, caveman. En mooi zeegras.

@Markw: toch aan het veranderen in een tandjesjager?
Die oester is een Acutostrea uncinella .

hubertus68   09-08-2016 at 23:28

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

quote:
KoenJ schreef:
@Markw: Die oester is een Acutostrea uncinella .

Sorry Koen, maar dat moet niet!! Er zijn noch een paar andere candidaten.
@Mark: Als jij het oestertje verder prepareert, weten wij zeker, om welke soort het gaat.

Groeten,
Oliver

KoenJ   10-08-2016 at 07:38

KoenJ
Senior Member

De enige andere kandidaat die in mij opkomt is een Pycnodonte, die zijn volgens mij wat meer als een 'devils toenail' vergeleken met een Acutostrea. Maar als er nog meer kandidaten zijn, dan is het een goede om het determinatiesysteem daarmee ook te vullen.

MarkW   10-08-2016 at 10:44

MarkW
Senior Member

Heren, bedankt voor de informatie en aanmoediging, ik zal de oester zo spoedig mogelijk te lijf gaan met een satéprikker.

Langzaam maar zeker slaat het virus toe, Koen....
Ik toon u onderwijl het resultaat van de preparatie van mijn eerste haaientanden.
Aangezien ik momenteel afhankelijk ben van die grote natuurlijke lichtbron in de lucht zijn de foto's jammer genoeg ietwat onderbelicht.

Is de soort van de tweede haaientand aan de hand van deze foto al met zekerheid vast te stellen, Dirk, of moet ik beter mijn best doen?

Mark

Dirk   10-08-2016 at 11:15

Dirk
Senior Member

quote:
MarkW schreef:
Heren, bedankt voor de informatie en aanmoediging, ik zal de oester zo spoedig mogelijk te lijf gaan met een satéprikker.

Langzaam maar zeker slaat het virus toe, Koen....
Ik toon u onderwijl het resultaat van de preparatie van mijn eerste haaientanden.
Aangezien ik momenteel afhankelijk ben van die grote natuurlijke lichtbron in de lucht zijn de foto's jammer genoeg ietwat onderbelicht.

Is de soort van de tweede haaientand aan de hand van deze foto al met zekerheid vast te stellen, Dirk, of moet ik beter mijn best doen?

Mark

Beste Mark,

Prachtige tanden; zo zien ze er prima uit.

Mocht je de mergel willen fixeren om het afbrokkelen te stoppen, dan is dat goed te doen met een houtlijm oplossing (houtlijm in het bekende gele busje met rode dop); ik meng met water in een verhouding van ongeveer 4 delen water en 1 deel lijm en gebruik een zachte kwast om het op te brengen; de mergel zuigt het op, na drogen brokkelt het niet meer; dan kan je de stukken mooi in de vitrine leggen.

Het is zeker een carcharias, de enige benoemde uit ENCI is, voor zover ik weet, de bronni. Maar er zijn vele kenners, die wellicht nog andere suggesties kunnen hebben.

Mocht je volgende week weer naar ENCI komen, schiet me dan even aan. Altijd leuk het gezicht bij de naam te kennen.

Met collegiale groet,

Dirk

Jurassic Lars   10-08-2016 at 13:16

Jurassic Lars
Senior Member
Registered: 17-01-2012

Zo te zien heeft iedereen weer prachtige vondsten gedaan !!! Heel mooi.

Hier een aantal van mijn vondsten:

Foto 1: Mijn eerste vondst van de dag, ik heb deze vondst niet kunnen bergen aangezien hij een eigen wil had :-D

Foto 2 & 3: Hemipneustes Striatoradiatus, lag mooi open en bloot te wachten om gevonden te worden

Foto 4 en 5: Krabbenscharen, Kalksteen van Nekum en Emael, Protocallianassa Faujasi

Foto 6: Ook een aantal van deze brokstukken zeegras gevonden, toch leuk om te hebben

Foto 7: Tand van een beenvis, Enchodus.sp. Deze zat tussen het planten materiaal en is door mijn eigen stomiteiten gebroken, maar heb m toch weer kunnen lijmen

Gr
Lars

museum Maastricht!!!

Masterofearth   10-08-2016 at 14:11

Masterofearth
Senior Member
Registered: 13-10-2015

Hoe verkrijg ik toegang tot de ENCI groeve? ik dacht dat de hele groeve nu verboden terrein was. Als iemand vanuit Haarlem en omgeving een keer die kant op gaat zou ik graag mee willen! Super mooie vondsten allemaal!

Groet,

Pim

MarkW   10-08-2016 at 16:59

MarkW
Senior Member

@Dirk Bedankt voor de hulp bij determinatie en jazeker lijkt me leuk je te ontmoeten: Ik ga er volgende keer weer bij proberen te zijn. Tot dan!
Is het erg als ik nog even wacht met de velpon, of valt de mergel dan op korte termijn al uit elkaar?

@Lars Toffe vondsten, wist niet dat er tussen het zeewier ook vertebraten zaten.
ik ben onder leiding van Erik nog specifiek op zoek geweest naar blokken met zeegras maar nauwelijks gezien! Die schaartjes zijn ook niet mis

@Pim, hier vindt je meer informatie: LINK

@Oliver & Koen: Ik heb deze namiddag mijn oester geprepareerd, met satéprikker, beetje bijgezaagd met de houtzaag en toen nog even de tandenborstel erover. Low-tech preparatie, maar wel effectief. Er zat ook nog een geinig schelpje op de buitenkant geplakt. Zie de close-up.
Is hij aan de hand van deze foto's te bestemmen?

Mark

Hidde   10-08-2016 at 17:17

Hidde
Senior Member
Registered: 06-02-2016

Atreta lijkt me. Zijn op Google wel mooie plaatjes van te vinden denken ik. En in determinatie systeem trouwens ook.

LINK

Groetjes Hidde

[Bewerkt door Hidde op 10-08-2016 om 17:41 NL]

MarkW   10-08-2016 at 18:38

MarkW
Senior Member

Ik wilde kort nog even toevoegen, dat er tot mijn eigen verbazing een kleine kolonie bryozoa te herkennen is op mijn oester. Voor de liefhebbers: Staart u vooral even aandachtig naar foto 4.

@Hidde: Bedankt voor je suggestie.
Volgens de informatie die ik echter kan vinden is Atreta een bivalve van de orde Pectinida, zie link: LINK
Ik dacht zelf echter vast te stellen dat het hier gaat om een oester, ofwel een bivalve van de orde Ostreoida, maar ik kan het fout hebben?

Mark

Marijn14   11-08-2016 at 13:46

Marijn14
Senior Member
Registered: 14-04-2013

Dit is idd een Acutostrea uncinella.
Al heeft dit exemplaar wel een rare welving in de schaal die ze zeker niet allemaal hebben.
Deze zijn enorm algemeen in de Emael member.
Ze blijven toch altijd wel mooi en je moet er eigenlijk gewoon een paar hebben.

Ik zou het andere schelpje toch maar even op ?Atreta houden met vraagteken.
Deze zitten idd in de Pectinida, maar een heel andere tak dan de klassieke mantelschelpen.
Maar ik kan niet bij de geschikte literatuur zonder Pay Per View en dat blijft mij toch te duur.

[Bewerkt door Marijn14 op 11-08-2016 om 13:48 NL]

hubertus68   11-08-2016 at 13:53

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Het klein schelpje is geen Atreta. Het is een juveniel oestertje. Maar ik denk niet dat dit op naam te brengen ist. Ook het bryozoa-kolonietje is, denk ik, niet identificeerbaar. Als je er een naam opplakken wil, zou je close-ups van de kolonie moeten maken. Dan wel met een microscoop.

Groeten,
Oliver

MarkW   11-08-2016 at 15:07

MarkW
Senior Member

@Marijn: Een xenomorph exemplaar van Acutostrea uncinella leek inderdaad een goede optie. Een goede vriend uit Duitsland die voor zijn PhD met oesters uit het Jura heeft gewerkt vroeg mij echter om detailopnames te maken van de umbo, het gedeelte waar de oester zich ooit aan substraat vastmaakte.

Blijkbaar moet de oester om als xenomorph exemplaar te kwalificeren aan twee eisen voldoen:
1) De umbo moet sterk geribbeld zijn (i.p.v. vlak)
2) De sterke ribbels vermeld in 1) moeten parallel lopen met de groeilijnen van de rest van de oester.

Aangezien dit bij de door hem gevraagde detailopname (bijgevoegd) niet het geval is (volgens hem), is hij van mening dat het hier niet om een xenomorph exemplaar gaat.

Nu de rest de vraag of er in het Maastrichtse een geribbelde oester bekend is - die qua vorm dus veel wegheeft van Acutostrea uncinella?

@Oliver, ik zal een poging wagen met 20x vergroting door de microscoop detailopnames te schieten van de bryozoa. Wie weet word het wat!

Met vriendelijke groeten,

Mark

Marijn14   11-08-2016 at 15:32

Marijn14
Senior Member

@Oliver: Past idd beter. Daarom zou het fijn zijn hier nog wat literatuur bij te hebben.

@Mark: Er is nog veel werk te doen in de Gastropoden, Bivalven en Scaphopoda uit het Maastrichtse krijt. Vooral in de soorten die alleen als afdruk of verkiezeld bekend zijn. Het laatste werk over de slakken uit Limburg stamt uit 1897 en over aragonitische Bivalven is het er nooit geweest. De calcitische Bivalven zijn meen ik (deels) beschreven door A. Dhondt. Ik zal nog eens een poging wagen hier aan te komen, maar de laatste keer dat ik keek was veel te duur.

Let trouwens ook op de afdruk van een slak (mogelijk Turritella) op de umbo van jouw oester.
Als zoiets door een oester als substraat gebruikt is, geeft dit soms een betere afdruk dan in de hardere kalksteen.

[Bewerkt door Marijn14 op 11-08-2016 om 15:43 NL]

Marijn14   11-08-2016 at 18:47

Marijn14
Senior Member

Hier staat hij niet in, maar kan misschien nog helpen bij het determineren van andere oesters:
LINK

Page: 1 2

0