HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Zoisite middle in box
2.50 EUR

Prepareren en Conserveren

Juiste overgang ontzilt-stadium naar lijmbad-stadium

Carboon   01-08-2016 at 15:46

Carboon
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 02-09-2008

Hallo forum,

Even een vraag namens een vriendin, die momenteel een stuk slagtand in het water heeft liggen om te ontzilten. Hierna wil ze het stuk in de lijm gaan zetten. Het is haar (en mij) echter niet duidelijk of a) de slagtand eerst moet opdrogen voordat hij in het lijmbad gaat, of b) dat de slagtand direct uit het water in de houtlijmoplossing moet? In het eerste geval zijn we bang dat het stuk uit elkaar brokkelt, maar in het tweede geval weten we niet of de lijm goed opgenomen wordt? Ik had het "Botten in het witte bad" artikel van Natuurmuseum Rotterdam toegestuurd, maar daar staat het niet duidelijk in...

Iemand die ons hiermee kan helpen? Alvast bedankt!

Groeten,

Tim

Carboon   03-08-2016 at 15:44

Carboon
Senior Member
Photo Moderator

Niemand?
Ik had verwacht dat er veel ervaring met de houtlijmmethode zou zijn hier op het forum...

Schouwenburg   03-08-2016 at 18:34

Schouwenburg
Senior Member
Registered: 14-02-2012

De slagtanden zijn erg moeilijk. Ik liet ze langzaam wat drogen en dompelde ze daarna onder in de lijmoplossing. Dit proces herhaalde ik een aantal keren. Uiteindelijk liet ik het drogen en bij het ontstaan van scheurtjes vulde ik deze met pure houtlijm. Maar deze stukken moet je in de gaten blijven houden

Anthonie   04-08-2016 at 06:18

Anthonie
Senior Member
Registered: 15-12-2003

Hey Tim

Ik zie je vraag nu pas. Altijd eerst het stuk laten drogen zou ik zeggen, alles moet kurkdroog zijn, want sommige lijmoplossingen slaan wit uit bij contact met water en vocht. Laat alles aan de lucht drogen voor een paar weken,totdat het geheel kurkdroog is, Op deze manier kan je ook nagaan of het stuk zelf goed onzilt is. Als er tijdens het droogproces nog uitbloei is van zoutmineralen, dan moetje hem eerst verder laten ontzilten.

Hopelijk heb ik hiermee je vriendin geholpen

Groeten

Anthonie

Frederik   04-08-2016 at 08:41

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Ik ben ook benieuwd naar hoe de bottenverzamelaars dit aanpakken. De gebruikte houtlijm is een dispersie op waterbasis dacht ik. Het voornaamste probleem met niet laten drogen lijkt me dan dat de lijm niet ver genoeg kan doordringen in het fossiel (omdat dat reeds verzadigd is met water). Wel eerst laten drogen loop je een risico op scheuren lijkt me.
Zijn er mensen die het droogproces vertragen, vb. door papier rond het fossiel te wikkelen, of het in een zak te steken? Ik heb dat wel eens toegepast met kleifossielen, en het vermindert de kans op inscheuren gevoelig.

Bram   05-08-2016 at 08:06

Bram
Senior Member
Registered: 06-11-2005

Toen ik nog houtlijm gebruikte liet ik het materiaal gewoon rustig en volledig drogen in het donker op een koele plaats. In het geval van heel fragiel spul (zoals ivoor) in een iets vochtige handdoek. Uiteraard tussentijds in de gaten houden en eventueel de handdoek vervangen. Pas als het stuk helemaal droog was ging het de lijm in. In het geval van ivoor kan je een wat dikkere oplossing gebruiken en dat na drogen nog eens herhalen. Overigens langzaam in de lijm laten zakken zodat de lucht kan ontsnappen. Anders bestaat de kans dat het ding uit elkaar knalt.

Overigens zou ik geen houtlijm gebruiken, zeker niet voor slagtanden. Ik zou werken met een plasticlijm. Dat vereist een wat grotere investering en de juiste voorzorgen (want aceton) maar het resultaat is naar mijn mening beter en in het geval van een fraai slagtandfragment zeker de moeite waard. Drogen is in feite hetzelfde.

Als je twijfelt of het stuk al helemaal droog is, gewoon nog een paar dagen laten liggen. Water dat er nog inzit kan het resultaat goed verpesten.

Groeten,
Bram

Carboon   06-08-2016 at 14:18

Carboon
Senior Member
Photo Moderator

Bedankt voor de antwoorden, hier kunnen we wat mee! Langzaam laten drogen dus.
Bram, is de "plasticlijm" waarover je het hebt een velpon-aceton oplossing?

KoenJ   06-08-2016 at 14:50

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Lijkt me eerder paraloid B72, toch?

Frederik   06-08-2016 at 20:39

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Paraloid is te verkiezen boven 'velpon'. Van die laatste ken je de samenstelling niet, en ga je op lange termijn wellicht sneller in de problemen komen.

Bram   06-08-2016 at 21:48

Bram
Senior Member
Registered: 06-11-2005

Velpon, of Collall Universeellijm bijvoorbeeld.

Groeten,
Bram

KoenJ   06-08-2016 at 22:28

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Als je toch met aceton werkt, zou ik inderdaad voor paraloid gaan. Ik heb geen pleistoceen materiaal, dus daar nooit op gebruikt. Het lijkt me echter dat dit ook goed moet gaan. Paraloid is echt goed spul, doet geen gekke dingen op de lange termijn en is volledig reversibel.

amelchers   27-09-2016 at 23:17

amelchers
Senior Member
Registered: 08-06-2015

Hallo Tim,

Je hebt inmiddels erg goede antwoorden gekregen, en waarschijnlijk speelt deze vraag (gezien de datum) nu al lang niet meer, maar ik dacht toch een duitje in het zakje te doen met mijn recente ervaring.

Zo heb ik een aantal jaren terug op de vrijmarkt tijdens Koninginnedag een tweetal fragmenten slagtand uit de Noordzee op de kop getikt. Deze heb ik vervolgens tijden in hun kranten gewikkeld en in een plastic zak (en toen die uit elkaar viel in een kartonnen doos) opgeslagen gehad, omdat het geheel nogal brokkelig was en ik niet precies wist wat ermee te doen.

Een maand of wat geleden heb ik de stukken weer uit de doos gehaald en gemerkt dat ze behoorlijk verzilt waren. Hierop heb ik ze verschillende baden gegeven: eerst in kraanwater (Den Haag, dus naar verluid zacht) en vervolgens in demin-water, meerdere baden. Daarna heb ik ze uit het bad gehaald om te drogen. Helaas woonde ik toch echter nog op een andere plek dan waar de slagtandfragmenten opgeslagen liggen en moest ik weer terug naar mijn andere woonplaats, waardoor de fragmenten een maand hebben kunnen drogen op een koele donkere plaats.

Op zich is het, zeker met fragiel bot, aan te raden dit voor een lijmbehandeling wel goed te doen. Als het fossiel namelijk niet volledig droog is kan het water met de lijm reageren en witte lijmvlekken opleveren. Daarbij trekt de lijm ook niet goed in een nat fossiel in. Let echter wel op: te snel drogen zorgt voor scheuren, te langzaam en het bot of ivoor kan gaan schimmelen en rotten. Ook mag je het bot tussentijds niet laten drogen, omdat deze verandering van vochtigheidsgraad verweringsprocessen in werking kan zetten. Dus van het ene bad altijd gelijk door naar het volgende!

Nadat de stukken gedroogd waren en ik weer teruggekomen was om de behandeling voort te zetten heb ik ze met een kwast met lijm behandelt. Hiervoor gebruik ik het Daler-Rowney decoupage medium craft seal, een acryl-lak die al verdund is en goed in fossielen intrekt. Hiervan geleidelijk meerdere keren lijm aangebracht tot het stuk verzadigd was. Bijkomend voordeel van deze manier van werken is dat je bovendien wat losse schilfers of vellen weer terug kan zetten. Let wel dat deze lak een glans achterlaat, die mogelijk ongewenst is. Ook gebruik ik de lak nog maar een jaar, dus echt lange termijn effecten ben ik nog niet mee bekend. Daarbij lijkt het product steeds lastiger te krijgen te zijn.

Maar goed, dat is dus mijn aanpak geweest.

Overigens vraag ik me af of men mij kan vertellen hoe je, na een fossiel een lijmbad van aceton en lijm te hebben gegeven, de restvloeistof opruimt. Sla je dit in potten op en biedt je dit aan het klein chemisch afval aan, of is er een andere manier er verantwoord vanaf te komen? Dit is namelijk wat mij er een beetje van weerhoud fossielen een dompelbad te geven...

Groeten,
Alexander.

sjaak   28-09-2016 at 06:57

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Ik gebruik osteofix met aceton. Maar terugkomend op de laatste vraag: dat hergebruik ik tot het op is. Gooi het dus niet weg. Lijkt mij ook bij andere methodes niet nodig.

Niels

amelchers   28-09-2016 at 00:02

amelchers
Senior Member
Registered: 08-06-2015

quote:
sjaak schreef:
Ik gebruik osteofix met aceton. Maar terugkomend op de laatste vraag: dat hergebruik ik tot het op is. Gooi het dus niet weg. Lijkt mij ook bij andere methodes niet nodig.

Hallo Niels,

Bedankt voor de tip. Klinkt erg logisch, natuurlijk. De reden waarom ik het vraag is omdat je 1) de opslagmogelijkheid moet hebben (in mijn geval een probleem met het heen en weer reizen tussen twee woonplaatsen in verschillende landen) en 2) ik bang ben dat de lijmoplossing op den duur vervuilt raakt als de erin ondergedompelde objecten makkelijk verbrokkelen of toch onzichtbare (minerale) verontreinigingen blijken te bevatten. Maar wie weet dat ik het straks, als we een jaar lang op één plaats zouden moeten wonen, het toch eens ga proberen Nogmaals bedankt!

Groeten,
Alexander.

0