HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Penisbotje van...

whiteseeker   19-07-2016 at 08:56

whiteseeker
Junior Member
Registered: 07-08-2012

Gisteren gevonden op de mv2.
Via oervondstrnchecker gedetimineerd als een penisbotje.
Dier onbekend.

Weet hier iemand van welk dier?
Is iets meer dan 6 cm maar ik denk dat er een stukje vanaf is gebroken.

Schouwenburg   20-07-2016 at 06:02

Schouwenburg
Senior Member
Registered: 14-02-2012

Ik heb het op oervondstchecker gedetermineerd als een penisbeen van een knaagdier. Ik hem van het konijn en die is 3,5 cm lang. Deze is veel groter, dus komen haas en bever in aanmerking. Van die dieren ken ik dit bot niet. Dit stuk is nagenoeg compleet. Verder heb ik nog even aan otter getwijfeld, omdat deze ook min of meer recht is, maar ik vind hem toch te veel afwijken.
Penis beenderen komen voor bij de meeste muizen en roofdieren. De bekendste is de walrus en de zee-olifant. deze worden door mensen regelmatig als knuppels gebruikt. Van katachtigen zijn ze vaak klein, van een tijger slechts enkele mm (bij tijger Hermes in de eikel gevonden). Van marterachtigen worden ze nog wel eens gebruikt voor determinatie. Er zijn een aantal publicaties op internet te vinden, gebruik daarvoor de zoekterm baculum.
Ik vroeg me af waarom ze weinig worden gevonden. Natasja den Ouden had hiervoor een verklaring. Ze zitten in de buik tussen alle ingewanden en worden daardoor bij het consumeren van het kadaver mee opgegeten.

whiteseeker   20-07-2016 at 08:32

whiteseeker
Junior Member
Registered: 07-08-2012

quote:
Schouwenburg schreef:
Ik heb het op oervondstchecker gedetermineerd als een penisbeen van een knaagdier. Ik hem van het konijn en die is 3,5 cm lang. Deze is veel groter, dus komen haas en bever in aanmerking. Van die dieren ken ik dit bot niet. Dit stuk is nagenoeg compleet. Verder heb ik nog even aan otter getwijfeld, omdat deze ook min of meer recht is, maar ik vind hem toch te veel afwijken.
Penis beenderen komen voor bij de meeste muizen en roofdieren. De bekendste is de walrus en de zee-olifant. deze worden door mensen regelmatig als knuppels gebruikt. Van katachtigen zijn ze vaak klein, van een tijger slechts enkele mm (bij tijger Hermes in de eikel gevonden). Van marterachtigen worden ze nog wel eens gebruikt voor determinatie. Er zijn een aantal publicaties op internet te vinden, gebruik daarvoor de zoekterm baculum.
Ik vroeg me af waarom ze weinig worden gevonden. Natasja den Ouden had hiervoor een verklaring. Ze zitten in de buik tussen alle ingewanden en worden daardoor bij het consumeren van het kadaver mee opgegeten.

Bedankt nog voor het determineren nog. Dat is lastig via oervondstenchecker. Hier had ik en vele anderen waarschijnlijk nooit aan gedacht. Had zelf ook al gezocht op baculum (al googelende kwam ik deze term ook tegen) maar kon nog niet echt een gelijke vinden. De meeste hebben een kromming of zijn niet rond.

0