HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Zee-egel en zee-egel afdruk in vuursteen, Epen Limburg

mihcaz   18-07-2016 at 22:07

mihcaz
Normal Member
Registered: 30-07-2013

Beste allemaal,

Tijdens een wandeling in Zuid-Limburg in de buurt van Epen, hebben we deze zee-egel en afdruk van een zee-egel gevonden in vuursteen (waarom kijken wij altijd omlaag tijdens een wandeling i.p.v. te genieten van het uitzicht ;-))

Ik wil ze graag proberen te determineren.
Alle hulp is welkom.

Groeten,

Micha

Caveman   18-07-2016 at 23:29

Caveman
Senior Member
Registered: 18-03-2007

De bovenste is wrs een Oolopygus gr. pyriformis, de onderste Diplodetus sp.

Gr. Mart

mundus   19-07-2016 at 13:09

mundus
Normal Member
Registered: 11-01-2016

Hallo Micha en Mart,

de Oolopygus zou nog wel eens een Catopygus kunnen zijn (beetje te rond voor Ool.)

zie LINK

Later zijn in Sprekende Bodem nog aanvullingen verschenen:

Ham, R. van der & W.M. Felder. 2004. De zee-egel Hemipneustes striatoradiatus in het oostelijk eluvium. Sprekende Bodem 48: 32-37.

Ham, R. van der. 2004. De aanhouder vindt: Catopygus fenestratus in goed gezelschap in het oostelijk eluvium. Sprekende Bodem 48: 108-110.

Ham, R. van der, J. Snellings & J. de Zeeuw. 2009. Ontdekt en gepresenteerd - deel 13. Nieuwe vondsten van Catopygus fenestratus in vuursteen. Sprekende Bodem 53: 54-57.

Ham, R. van der & H. Knoll. 2011. Vuursteen zee-egels van de Steppenberg (Aken). Sprekende Bodem 55: 64-68.

In LINK staan veel foto's van zee√ęgels in/uit vuursteen.

Groeten,

Raymond

Hidde   19-07-2016 at 16:21

Hidde
Senior Member
Registered: 06-02-2016

Hallo Micha,

Je hebt leuke vondsten gedaan!
Ik neigde iets meer naar Catopygus. Echter zijn deze wel een stuk zeldzamer in vuursteen dan de Oolopygus. Beide zouden zo'n 3 cm groot moeten zijn. Het verschil zit hem in een iets bollere onder kant (bij de Cato). Raymond haalt prachtige bronnen aan. Daarin word ook het verschil tussen de twee aangeduid. De Tuberkels van de Cato zouden niet scrobiculaat moeten zijn en die van de Oolo's wel. Het woord betekend iets als pokdalig. Heb alleen weinig idee hoe dit precies bedoelt word in het verschil tussen de twee egels.

Groetjes Hidde

mihcaz   20-07-2016 at 21:34

mihcaz
Normal Member
Registered: 30-07-2013

Dank voor jullie reacties.

Naar aanleiding van jullie berichtjes heb ik wat gerichter kunnen zoeken op internet.
Zo vond ik bijvoorbeeld de site van Mart Deckers met de volgende foto van een Diplodetus sp.

LINK

Even dacht ik mijn eigen zee-egel afdruk op de foto te zien. De gelijkenis met mijn vondst is bijna 1-op-1. Ik houd het inderdaad maar even op een Diplodetus sp. Mijn afdruk is trouwens ca. 5 cm in doorsnede.

Wat betreft de zee-egel op de eerste foto's (ca. 2 cm doorsnede) denk ik dat het inderdaad een Catopygus zou kunnen zijn. Niet dat ik persé een wat zeldzamere vondst wil hebben maar na veel vergelijk met foto's op internet, heeft mijn vondst meer weg van een Catopygus dan een Oolopygus. Het is allemaal niet eenduidig en bovendien is het niet gezegd dat iedereen op internet zijn/haar vondsten juist gedetermineerd heeft.

Binnenkort maar eens wat details gaan bekijken met de microscoop.

Groeten,

Micha

0