HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Mosasaurus beaugei 25-35mm
8.50 EUR

Prepareren en Conserveren

Prepareren en schoonmaken fossielen kalkgroeven hannover?

PierreMatsThies   13-05-2016 at 07:54

PierreMatsThies
Senior Member
Registered: 18-05-2007

Collega's,

ik ben afgelopen week in de groeve Misburg-Nord en Hover geweest. Ik vroeg me af hoe ik het beste deze fossielen kan schoonmaken cq kan vrijprepareren. Robert of Tom, een van jullie gaf me bij een spons het voorstel om dit met een luchthammertje te doen (en ik gaf aan alleen een graveerstift te hebben). Maar heeft iemand een afvies over het schoonmaken van belemnieten, reeds los gevonden zeeegels en los gevonden delen van sponzen.?

Groet pierre

[Bewerkt door PierreMatsThies op 13-05-2016 om 07:55 NL]

Frederik   13-05-2016 at 08:46

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Je zou het kunnen proberen met Rewoquat.
LINK
Of KOH:
LINK

[Bewerkt door Frederik op 13-05-2016 om 08:47 NL]

hubertus68   13-05-2016 at 10:15

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Beste Pierre,

voor dat je met chemische stoffen gaat hanteren kan je eerst eens met jouw graveerpen werken, om zo de grootste matrix-resten te verwijderen. Daarna is het afhankelijk van het type fossiel dat jij prepareren wil, welke methode de beste is.
Misschien kan je een paar foto's van de vondsten laten zien. Ik denk dat men dan betere tips afgeven kan.

Het probleem met Rewoquat en KOH is deze twee stoffen niet ongevaarlijk voor het fossiel en ook voor jouw gezondheed zijn. Je moet wel een beetje ervaring hiermee hebben.

Groeten,
Oliver

marcelwissink   13-05-2016 at 11:02

marcelwissink
Senior Member
Registered: 06-08-2009

Hallo Pierre,

De sponzen uit Hannover kunnen niet chemisch worden geprepareerd. In het algemeen worden deze sponzen gestraald met ijzer poeder.

Belemnieten en intacte irregulaire egels uit Hannover zijn goed te preppen met Rewoquat, nadat je de matrix zo veel mogelijk hebt verwijderd. Dit zul je waarschijnlijk een aantal malen moeten herhalen. Als het fossiel schoon is, moet het goed worden gespoeld in alcohol of isopropanol (zeker enkele dagen) en water.

De regulaire egels en beschadigde irregulaire egels kunnen slecht tegen chemie.

Groet,

Marcel

Fossielenzoeker   13-05-2016 at 17:30

Fossielenzoeker
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 08-02-2006

Hoi Pierre

We hebben elkaar gesproken in de groeve. De Belemnieten kun je met een harde nagelborstel of een harde tandenborstel mooi schoon krijgen. De zee-egels en sponzen behandel ik ook op die wijze nadat ik eerst het overgrote deel van de matrix heb verwijder. Dit kan met een graveermachine maar ook met een luchtdrukbeitel. In beide gevallen moet je voorzichtig te werk gaan. Laat je niet verleiden te veel ineens weg te willen halen want dan beschadig je naar alle waarschijnlijkheid de tuberkels van de zee-egels en het sponslichaam. De anus en mond van zee√ęgels kun je iets dieper uit prepareren, dat staat mooi.
Het kost in iedergeval geduld, oefening en uren.

Als voorbeeld een mooie 'bladspons'. Deze zat in een krijtblok van een halve m3. Tijdsinvestering ongeveer 17 uur prepareren.

Fossielenzoeker   13-05-2016 at 17:34

Fossielenzoeker
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 08-02-2006

Deze Coeloptychium vergde 7 uur preptijd

PierreMatsThies   13-05-2016 at 18:46

PierreMatsThies
Senior Member

Hoi Robert,

Dat ziet er fantastisch uit.

een paar belemnieten had ik inderdaad al met een tandenborstel "behandeld" en dat gaat goed maar daar was ik inderdaad niet zo bang voor gezien de hardheid. Je verhaal is duidelijk. het grootste materiaal met de graveerstift proberen te verwijderen en dan met de tandenborstel. niets chemisch. Ga ik proberen.

De volgende keer dat ik ga moet ik toch wat beter kijken naar grotere brokken met een aanwijzing. Oefening baart kunst, complimenten vor de stukken die je laat zien.Ik denk dat alleen die ene spons die ik je heb laten zien dit werk oplevert. als het lukt laat ik het je weten (kan wel even duren voordat ik er tijd voor heb), en als het mislukt ok trouwens.

Groet Pierre

PierreMatsThies   13-05-2016 at 18:47

PierreMatsThies
Senior Member

Collega's,

Hier twee foto's die ik gemaakt heb op de locatie. Ik moet tijd vinden om de rest uit te pakken. Als ik dat heb gedaan volgen er meer foto's.

Groet Pierre

[Bewerkt door PierreMatsThies op 13-05-2016 om 18:48 NL]

PierreMatsThies   15-05-2016 at 13:58

PierreMatsThies
Senior Member

Heeft iemand van jullie wel eens schoonmaakazijn geprobeerd? Ik heb net een proef gedaan meten kapotte zeeegeltje. Ging erg goed bij de laatste restjes mergel. Goed naspoelen. Maar dan nog vroeg Ik me af of er geen nawerking is. Iemand advies?

scherven   15-05-2016 at 14:56

scherven
Senior Member
Registered: 09-08-2011

Hallo, als je schoonmaak azijn niet vertrouwd neem dan een proefje. Ik gebruik zelf al jaren die azijn alle kalkhoudend stalen gooi ik er in . Laat een paar uur staan bruist lekker. Dat kan je het uitspoelen. Ik ben er tevreden mee zelfs de foraminiferen en ostracoden worden mooi schoon. Succes.
groet, Ben

KoenJ   15-05-2016 at 22:06

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Je moet het wel goed naspoelen, zodat alle azijn er weer uit is.

0