HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Trip Marokko 2016

Page: 1 2 3 4 5

suffeleersT   02-05-2016 at 16:14

suffeleersT
Senior Member
Registered: 09-08-2015

Leuk om zo die couches eens te kunnen zien zonder er te geraken.
Ben benieuwd welke er nog volgen.
Leuk verslag om te volgen.

Toch spijtig dat we ze hier niet over enkele kilometers kunnen blootleggen

Stijn   02-05-2016 at 17:46

Stijn
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 15-09-2006

Ik kan inderdaad vooral aanvullen dat de 'Dicranurus' die later Crotacephalus bleek uit het bankje kwam dat de lokale zoekers lieten zitten. Net als twee opgerolde Reedops -en, en zelfs een Cyphaspis hoofdje. Er zat zoveel in dat ik me afvroeg waarom iedereen dit liet zitten. Het was immers zo bereikbaar, ttz blootgelegd door een hoop noeste marokkaanse arbeiders.

Nog een ander fenomeen bij Mimounte was dat er kort voordien enkele prospectieboringen waren geweest naar een kwartsader. Ik heb er even rondgekeken, maar noemenswaardige vondsten bleven helemaal uit. Naast wat goethiet en sideriet kon ik niets anders dan kwarts vinden.

Eldredge 1996

Stijn   02-05-2016 at 17:55

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

Ivo in de second l'Atchana couche. Danny's vondst op de storthoop van een Crotacephalus en kwartskristallen.

Eldredge 1996

mineraal0   02-05-2016 at 18:00

mineraal0
Senior Member
Registered: 30-07-2006

Knap hoor jongens.. Ga er maar lekker mee door!

Groetjes,

Gunther

Stijn   02-05-2016 at 18:02

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

Bovendien zou zich helemaal aan het begin hetzelfde afspelen zoals bij Ou Driss, maar dan met een minder prettig einde. Terwijl ik nog m'n rugzak aan het klaarmaken was, vertrok de groep al richting de couche. Nog geen 200 m verder, hoor ik roepen: goniatiet gevonden! Ik kon het haast niet geloven. Enkele minuten later loop ik over diezelfde keienvlakte en vind niets. Pas na een half uur zoeken in de couche kom ik eindelijk te weten wie de vondst deed. Ik wou die wel eens zien, die goniatiet. Nah, wat een bummer. Het bleek een gasteropode te zijn, vermoedelijk uit het Ordovicium omdat we er ook resten van Colcoporyphe vonden. En bovendien niet eens goed bewaard. Bij het terugwandelen naar de lunch, vonden we er nog een, een grote, en later nog een. Spijtig dat dit geen goniatieten waren. Wel waren zoals Frederik al meldde de orthoceren rijkelijk aanwezig. Bij een hoopje bijelkaargelegde (en achtergelaten!) vondsten van de lokale zoekers, vind ik nog een perfect overlangs gespketen orthoceer (sorry geen foto, het was me op dat moment even te warm om na te denken) van enkele cm diameter met een trilobietenstukje in de woonkamer. Nou die is wel mee.

Eldredge 1996

Lugo   02-05-2016 at 18:48

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Dit blijft heel interessant om te volgen.

Lugo

Heraclites

Frederik   02-05-2016 at 19:15

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

quote:
Stijn schreef:
Het bleek een gasteropode te zijn, vermoedelijk uit het Ordovicium omdat we er ook resten van Colcoporyphe vonden.

Ik vermoed toch Devoon. Ze zijn gekend, Calymeniden uit het vroege Devoon. De bewaringstoestand van het stuk wees ook in die richting.

drongen   02-05-2016 at 19:31

drongen
Senior Member
Registered: 08-01-2008

Schitterend verslag, bijzonder interessant, dit is echt smullen!

Peter

KoenJ   02-05-2016 at 21:05

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

quote:
Stijn schreef:
lBij een hoopje bijelkaargelegde (en achtergelaten!) vondsten van de lokale zoekers, vind ik nog een perfect overlangs gespketen orthoceer (sorry geen foto, het was me op dat moment even te warm om na te denken) van enkele cm diameter met een trilobietenstukje in de woonkamer. Nou die is wel mee.

Leuk verslag zeg, en bijzonder mooie foto's! En Stijn, ik neem aan dat je er wel eentje voor hebt teruggelegd?

leclused   03-05-2016 at 13:19

leclused
Senior Member
Registered: 21-06-2005

quote:
Stijn schreef:
man made coral reef

Zijn dat vooral Rugosa solitaire koralen die ik daar zie? Persoonlijk kom ik die momenteel ook vaak tegen maar dan ondergronds in een nieuwe grot in België waar ik als speleoloog aan het werken ben.

LINK

Stijn   03-05-2016 at 21:46

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

Tabulata zijn altijd kolonievormend, dus als je in het Devoon een solitair koraal vind, is het sowieso Rugosa. Er zijn heel wat soorten beschreven van deze locatie, vooral uit het Givetiaan. Maar ik heb er voorlopig nog het raden naar waar ze exact vandaan kwamen, ik was teveel afgeleid door de goniatietenlagen beneden aan de berg dat ik uiteindelijk de berg niet meer ben opgeraakt. Het was al bijna donker toen ik de tocht naar boven wou aanzetten.

Eldredge 1996

Stijn   03-05-2016 at 22:00

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

Bij Mimounte wordt naarstig verdergezocht tot na zonsondergang. Spijtig, want Addi wou ons nog kort naar een Ordovicium locatie brengen. Het is al weer na 21h eer we in Alnif zijn. Gelukkig voorziet de vrouw van Addi, samen met de oudste dochters die nog niet getrouwd zijn, het avondmaal. Een couscous. Lekker.
's nachts slapen we weer in het Hotel Palmiers. Maar ditmaal wel allemaal in kamers MET venster. Fred en Ivo 'kozen' de eerste nacht voor de kamer zonder venster. Daar bleek het broeierig heet. Heel de nacht, althans voor zij die de slaap niet konden vatten, horen we de gezangen en getrommel van het begrafenisfeest dat zich enkele straten verderop afspeelt.
Na een ontbijt met een smakelijke omelet, zouden we naar het dak van Addi gaan. Ik had hier al veel over gehoord en keek er echt naar uit. Onze gidsen zijn niet goedkoop, maar door er ook wat bij in te kopen, trachten we de prijs wat te drukken. Doordat we de eerste avond wat later dan verwacht aankwamen, moesten we het inkoopmoment naar achter schuiven, want niet het door ons gewenste scenario was. Zo een inkoopmoment was ook het perfecte moment om te weten waar het 'hot' was, met name, waar onze gidsen de voorbije maanden zelf gezocht en vooral gevonden hadden. Alsook om de minder ervarenen zoals Danny en ik nog wat in te werken in het lijntjes herkennen.
We hadden ook afgesproken geen andere winkeltjes in Alnif aan te doen vooraleer we bij onze gidsen hadden ingekocht. Uit respect voor hen. Maar er was toch wel één iemand die zich niet kon bedwingen! Nee ik niet, een van beide broers ging even in de fout. Het aanleveren van het ontbijt duurde ook zo ontzettend lang, en vanop het terras zagen we de shop van Brahlm Trilobites liggen. En we hadden allemaal nog wel een sjaaltje nodig. Dus gingen we even een sjaaltje kopen. Ik zag meteen een leuke goniatiet liggen, maar besloot me aan de afgesproken regels te houden. Wat wel verkeerd kon uitdraaien, in 2011 had ik een mooi fossiel zien liggen in de shop van onze toenmalige gids, maar toen besloten we pas aan het eind in te kopen. Nou, dat mooie fossiel, was toen al ribbedebie. Goh ja, we zouden het risico wel pakken. Ook al lag er maar één goede goniatiet in de winkel.

Eldredge 1996

Stijn   03-05-2016 at 22:08

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

Iets na half negen, het is immers slechts 300 m wandelen, staan we op het dak bij Addi. Wat een prachtig uitzicht over de 'suburbs' van Alnif en natuurlijk de bergen en ontsluitingen errond. Het dak wordt voor vanalles gebruikt. Er is een kinderkamer, die ook dienst doet voor stockage, een toilet, de wasmachine staat er, er liggen ook dikke bonen te drogen, en zowat overal fossielen en oud krantenpapier. Beetje een zootje. Een grote Asaphide (zie foto) die we (=iedereen behalve een oplettende Frederik) eerst als een Cambrische paradoxide aanzien, ik ben dan ook geen kenner, ligt rustig te zonnen.
In de kinderkamer worden we uitgenodigd plaats te nemen. Er staan enkele dozen met in krantenpapier ingewikkelde stenen op ons te wachten en enkele knollen en een plaatje met geprepareerde Ordovicische trilobieten. Maar eerst zullen we enkele sloten koffie moeten drinken. Een verplicht ritueel. Of als je geen koffie lust, thee. We zitten allemaal vol ongeduld te kijken naar de dozen. En ik vooral naar die twee plate knollen. Wat zou daar in zitten? Waarschijnlijk zo van die trilobieten zoals op die geprepareerde plaat, zegt Fred. Ik heb zo mijn twijfels. Mijn interesse is geprikkeld. Maar ik krijg de raad geen interesse te tonen, zodat de prijs niet teveel de hoogte inschiet. Het is beter deze pas aan het einde open te doen, zegt een van ons. Bah, dan ga ik een hele poos moeten wachten, bedenk ik me, met in het achterhoofd de tijd die Fred erover doet om alles in Sainte Marie te keuren.

Eldredge 1996

Stijn   03-05-2016 at 22:31

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

Na de koffie is het kijken wie de 'markt' zal openen. Addi, of zoon Mohammed. Mohammed is immers bezig de handel van zijn pa over te nemen. Het is uiteindelijk Mohammed die het eerste pakje opent, dat dan snel door Addi wordt bekeken vooraleer wij het mogen bekijken. Elke keer wordt de locatie vermeld, en welke soort het zou zijn. Let wel, het is allemaal ongeprepareerd materiaal. Lijntjes kijken dus. Ik ga er niet zo hard in op als de andere vijf. Mohammed had me al de dag voordien de hoop de kop ingedrukt op een berg goniatieten te kunnen kopen. Ze hadden er vier. Bleken ze bovendien van het Famenniaan te zijn, algemene soorten in relatief belabberde bewaartoestand. Achterblijvertjes dus. Pech voor hen.
Pakketje na pakketje, doos na doos, gaan rond. Er wordt druk gekeurd. Er is toch nog veel bij waar iets aan ontbreekt. Frederik is keihard in zijn keuze, alleen 100% complete specimens. Ook Smiley Phacops passeert. En nog vele andere stukken. Als je in iets interesse hebt, moet je het maar zeggen en het stuk na de ronde bij jou hoopje leggen. Zo gaan we te werk. Maar ik elk stuk dat ik interesse heb, heeft iedereen interesse, want ik ben natuurlijk op zoek naar een lucky split of een reeds grotendeels vrijliggende 'rolly'. Na een uur of vier heb ik er eigenlijk genoeg van. Maar de anderen nog niet. Alleen Danny raakt stilletjesaan verzadigd. We hadden als eerste plan om in de namiddag, voor we weer de woestijn in zouden trekken, ook nog enkele andere winkeltjes aan te doen. Het leek er steeds meer op dat dat niet zou lukken. En ik had nog steeds die verdampfte knollen niet gezien. Om half een gaf ik op. 'Mohammed, wat zit er in die knollen?'. Ze gaan open, en, wauw, even adem happen, wat een mooie dingen. Ik besluit meteen met: die wil ik! Jaja, allebei. Althans als de prijs een beetje ok is. Blijkt dat er nog enkele geïnteresseerden zijn. Jongens, mag ik ook één (of twee) trilobiet(en) kopen? Ik geef niet af. Deze zijn voor mij. Tegen één uur wil ik de rest van Alnif gaan verkennen, maar het onderhandelen over de prijs moet nog beginnen. Danny bijt de spits af met zijn 'kleine' pakketje van een zestal goed te prepareren trilobieten. De prijs is niet geweldig laag te noemen. Ook voor mijn twee knollen wordt goed doorgevraagd. Dan maar wat over en weer onderhandelen, en na een half uurtje raken we er uit. 'Sa-fit'. Verkopen en koper blij. We schudden elkaar lachend de hand.
Oef, nu kan ik toch nog naar Alnif denk ik. Maar nu blijkt dat de lunch bijna klaar is. Aarghh. Tegen 14h is de lunch dan toch bijna klaar, tegen 15h verteerd, en dan moeten Fred Ivo en onze twee broers nog beginnen met de onderhandelingen over hun batch. Pas tegen 17h zou alles afgerond zijn, en zouden ze klaar zijn om weer naar de woestijn te vertrekken. Als ze nog voor zonsondergang onze tenten zouden willen zetten, moesten ze dan wel aanzetten. Ik besluit om even mijn eigen weg te gaan en een dagje in te checken in het duurste hotel uit heel de regio, nl. Les Météorites. De alcohollicentie en het zwembad, en de (al dan niet werkende) airco, zorgen voor de hogere prijs. Maar ook daarover kan je onderhandelen. Wanneer ik meteen 'keiduur' antwoord op hun eerste prijsvoorstel, zakt de prijs. Ik moest lachen toen op de achtergrond een jong Frans koppel tegen elkaar fluisterde dat ze verdorie teveel hadden betaald.

[Bewerkt door Stijn op 04-05-2016 om 09:17 NL]

Eldredge 1996

Stijn   03-05-2016 at 22:34

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

Oh ja, tijdens het bekijken van de stukken werd natuurlijk druk gediscussieerd over de mogelijke vindplaatsen die we de volgende dagen aan zouden doen. Daarbij kwam ook Latchana (het echte Latchana ditmaal) ter sprake, waar Addi ons een uurtje kraan cadeau wou doen. Maar dat zal Frederik wel in geuren en kleuren vertellen.

Eldredge 1996

Frederik   04-05-2016 at 07:41

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Er is inmiddels een stevige wind opgestoken en er hangt best wat stof in de lucht.
We vertrekken naar een nieuwe uitbating in Atchana. In deze vlakte wordt sinds enkele jaren een Dicranurus couche, die voordien met de hand werd uitgegraven, met behulp van graafmachines ontsloten. Onze gids, Addi, heeft een 'claim' op een segment van deze couche, en daar kunnen we wat blokken uithalen.

Kort na ons vertrek zwelt de wind nog gevoelig aan, en het duurt niet lang voor we ons beginnen af te vragen of Stijn geen gelijk had om in Alnif te blijven. Ter hoogte van Fezzou houden we even halt om te bespreken of zouden terugkeren. We twijfelen immers of onze tenten overeind blijven bij deze windsnelheden. We besluiten om door te rijden en de situatie ter plaatse te evalueren. In het ergste geval moeten we dan in het donker terugrijden.
Van zodra we uit de auto stappen wordt ons gezicht gezandstraalt. Het zand en stof kruipen overal. Aan de couche is nagenoeg niemand te zien, de meeste gravers zijn terug naar huis gekeerd met deze wind.
We besluiten om onze auto's als windbarrière te gebruiken. Danny komt met het idee om de rugzakken en valiezen te gebruiken om het trekgat onder de wielen dicht te maken. De kleinere gaten vullen we met gestapelde stenen, en op die manier slagen we erin om een windluwe ruimte te maken voor enkele tentjes en het kookgestel.

Het wordt een bewogen nacht in een flapperende tent die soms bijna gaat liggen onder de windvlagen. Danny heeft besloten zelfs geen tent op te zetten, en in plaats daarvan gewoon in z'n slaapzak te kruipen, dichtgesnoerd. Pas na lange tijd kan ik de slaap vatten...

suffeleersT   04-05-2016 at 07:47

suffeleersT
Senior Member

Dit is een heel leuk verslag. We worden echt meegenomen naar Marokko.

Doe zo verder.

Frederik   04-05-2016 at 08:58

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Geen foto's van de stoffige rit, want ik zat aan het stuur. Misschien heeft Ivo wel een foto.

TheRock   04-05-2016 at 08:58

TheRock
Senior Member
Registered: 23-10-2014

Erg leuk nog steeds om te lezen! Ik ben wel benieuwd naar wat er dan zoal aan trilobieten gehaald is

Stijn   04-05-2016 at 09:33

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

In het hotel ontmoet ik een groep van meer dan 20 Nederlanders die met Georeizen op stap zijn. Allemaal sterk geïnteresseerd in geologie, de ene wat meer in mineralen, de andere in fossielen. Ik ontmoet ze in de vroege avond bij het zwembad. Brrr, wat is dat zwembad nog koud. Opgewarmd door de zon. Er steekt al een licht windje op.
Ze vertellen me dat de wind in de bergen al veel sterker was. En inderdaad, er is al wat zand in de lucht. Hun gids had daarmee de laatste excursiestop van de dag afgeblazen.
Ze maken een reis door gans Marokko en zouden over een drietal dagen terugvliegen via Fez. Vandaag hadden ze o.a. een kopermijn bezocht, een kwartsader, een vindplek met nautiloiden, een koraalrif en een leuk plekje met Colcoporyphe trilobieten.
Aan het zwembad doet een iemand een selectie van zijn stalen. Er zijn heel wat stukjes gedegen koper bij, die je leuk kan plooien, naast heel wat azuriet en malachiet. Later op de avond zou ik enkele van zijn achtergebleven stukjes uitzoeken. Dat kon de dag erop zelfs over heel het hotel, want overal in de binnentuin lag hun 'afval'.
Het avondeten is bijzonder rijkelijk. Ik krijg naast een tajine met (een stukje) kip en olijven, een tajine met groenten, brood, en veel frietjes. De baas dacht: die Belg moet ik pamperen met frietjes. Nee dank je, daarvoor ben ik niet naar Marokko gekomen.
Ik zet me nog even voor slapengaan aan het zwembad. De wind is nu echt wel hard opgestoken. Ik denk aan mijn medebroeders en vraag me af of ze seffes niet hier in het hotel staan. Het is wel echt hard aan het waaien om in een tentje te slapen. Zeker de tent die ik van Mark had kunnen lenen, die al niet meer zo stevig was, of Danny's leentent, die al bijna helemaal stuk was van het windje twee dagen terug. Als dat maar goed komt!

Eldredge 1996

Frederik   04-05-2016 at 09:51

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Na toch wel een korte nacht, blijkt 's ochtends de wind toch enigszins te zijn gaan liggen. Het stof is uit de lucht en we hebben de nacht allemaal goed doorstaan. Ik verdenk Danny ervan van nog het best te hebben geslapen.

De locatie is toch wel erg anders dan de voorgaande. We staan midden in Oued Atchana, een vlakte waaronder zich de Dicranurus couche uitstrekt. Ver in de achtergrond zien we Jebel Issoumour. Met een graafmachine zijn putten uitgegraven tot op de couche. Na een deugddoend ontbijt van platte broden met confituur en choco, olijfjes en stevige koffie of groene thee met munt, nemen we de breekijzers om de couche op te breken. Nadat we een aantal blokken uit de put hebben gesleept, nemen Addi en Mohamed over en kunnen we starten met het kleinslaan. Ik heb meteen prijs in mijn eerste blokje, met een kleine maar prachtige Odontochile. Er is een scherfje afgebroeken, maar dat kan ik na even zoeken terugvinden en meteen vastlijmen. Mijn veldflesje Paraloid komt van pas.

Het geluid van tikkende hamers vult de vallei, en al snel worden meer vondsten gedaan. Veruit de meest voorkomende trilobiet hier is Reedops. Meestal vinden we zo opgerold, deze op de foto is deels gestrekt. Een mooie doorsnede, zo vind je ze niet al te vaak.

Stiekem hopen we natuurlijk allemaal op een mooie Dicranurus, maar ze zijn erg zeldzaam. Hoewel we allemaal wel een paar losse cranidia weten te vinden van deze trilobiet, blijft een compleet beestje uit. Geen erg, de vondsten zijn talrijk en de sfeer zit goed.

's avonds steekt de wind weer op, maar niet zo erg meer als de dag voordien.

[Bewerkt door Frederik op 04-05-2016 om 09:52 NL]

Duys   04-05-2016 at 11:03

Duys
Senior Member
Registered: 15-05-2008

Interessant om lezen,
het is echt bussiness,
vroeg me af hoe ze in noman's land de rust bewaren, maar werkt dus met claims.
Duys

ivok   04-05-2016 at 11:10

ivok
Senior Member
Registered: 29-09-2010

De stoftrip

voor de volledigheid eerst een foto van de boontjes op het dak...
Die hebben we meerdere keren langs zien komen, in de couscous maar ook in de woestijn.
verbazend hoe ogenschijnlijk heel simpele zaken zoals boontjes en sardientjes na een dag zwoegen in de woestijn opeens smaken/aanvoelen als culinaire hoogstandjes.
zelfs de stenen tussen de pinda's hebben zo hun charme

verkoop momentje is genoeg over gezegd.
iedereen kon zijn interesses uiten... soms was het misgraaien en bleek beleefdheid niet altijd de beste taktiek..... zo nu en dan zag ik ook stenen op hoopjes verdwijnen voordat ze rond gingen.
Op een gegeven moment ga je ook zaken van de gids aanpakken als eerst en ietsje demonstratiever stenen van de grote hoop op je "Eigen" hoopje leggen

Fred nog bedankt voor de aansporing en hulp bij het onderhandelen!!

Goe maar na al het eten overleggen onderhandelen keuren en zelfs een heel kort tripje naar een winkeltje waar we wat material hebben kunnen aanschaffen wat erg makkelijk in de prep lijkt te zijn (Danny het zit ingepakt en wij zullen dan in smam even moeten overleggen )

Voor vertrek op foto 2 het motorkap overleg
wind was al toe aan het nemen maar de stof bleef uit.... nog geen vuiltje aan de lucht hier

foto 3
vlak voor Fezzou na een aantal flinke rukken aan de auto door de wind zie je hier toch al heel goed dat het erg stoffig is
het is een heldere dag namelijk
foto4
de weg houdt op we gaan het terrain op
sommige stukken blind rijden
foto5
aangekomen en na wat wikken en wegen besluiten we kamp op te slaan en alles te zekeren.
Ik zag het echt niet zitten om in het donker met die stof tussen diepe putten terug in de auto te gaan.
Vaak wakker geworden gedurende de nacht... en idd Danny lag als een roosje te slapen met zijn hoofd in mijn voortentje als ik naar buiten keek.
Ik werd overigens wakker va het stof wat tot in de tent komt.....

foto 6
wakker worden!!!! zoals bijna elke dag in het veld, vlak voor zonsopgang
foto 7
even een rondje maken en genieten van de omgeving en plantjes

suffeleersT   04-05-2016 at 12:00

suffeleersT
Senior Member

lol Het verkoopmoment lijkt me niet een al te beste teambuilding activiteit

Frederik   04-05-2016 at 12:28

Frederik
Moderator
Photo Moderator

De aankoop van ongeprepareerd materiaal vraagt tijd, véél tijd. Maar die tijd moet je ook willen nemen, als je het materiaal respecteert.
Natuurlijk is het even aankijken hoe je zoiets aanpakt met zes geïnteresseerden in één kamer, maar al bij al hebben we dat erg spontaan en goed kunnen organiseren denk ik.

Je moet er je tijd in willen stoppen, anders heeft het geen zin. Elk stuk moet gecontroleerd worden op kwaliteit, compleetheid, schade, positie in de steen, prepareerbaarheid, determinatie, herkomst... wie wil wat, wie heeft al dit en dat, ... etc. En dan moet de prijsonderhandeling nog komen.
Ik heb m'n best gedaan om af en toe een goed prepareerbaar specimen richting Danny te sluizen, en dat is denk ik aardig gelukt. Voorts is het ook wel wat chaos, dat hoort erbij. En het duurt uuuuren, maar het zijn wel leuke uurtjes, van snuisteren in nieuw materiaal en af en toe een ontdekking doen.
Hoogtepunt wat mij betreft was een Harpes met een pathologie in de zoom, echt een interessant stuk. Die heb ik meteen opzij gelegd. Andere zaken heb ik dan weer laten passeren, zo gaat dat. Heerlijk toch.

ivok   04-05-2016 at 12:35

ivok
Senior Member
Registered: 29-09-2010

@suffeleersT... een verdaagzame groep is een must op zo'n momentje ja.

@ Duys.... dat met die claims valt wel mee hoor.
Als jij in een bergwand begint te graven daar dan wordt er denk ik niet met claims gewerkt.
Dan gaat het gewoon in goed vertrouwen, jij graaft hier en ik ga een meter verderop zitten. uiteindelijk raken de putjes elkaar en gaan we uitbreiden naar de zijkant en/of de bergwand in.

Atchana is nu een apart verhaal omdat daar geld neer is gelegd om een graafmachine een put voor jou te laten graven.
En ik moet zeggen dat het goed gerespecteerd wordt daar, getuige enkele putten die al leeg waren naast putten waar de bank nog intact was.
Foto1 en 2 geven dit heel mooi weer
uiteraard zullen de beste vondsten mee zijn genoemen toen de gravers voor het slechte weer zijn gevlucht
echter er ligt nog genoeg wat op een later tijdstip meegenomen kan worden.
Eerst dachten we dat het weggooiertjes waren, maar na kort overleg en inspectie door onze gids hebben we besloten om er vanaf te blijven en hopen dat de gravers op tijd terug zouden zijn om eventueel wat material over te nemen (dit is niet gebeurd helaas)

Ook een voorbeeld van een put die leeg is en waar men eerder het risico om bedolven te worden riskeert (zie rode pijl) dan om in put van de buurman te gaan kappen

foto 3&4
toch wordt er ook zo nu en dan wat weggegooid..... niet complete daar kunnen ze weinig mee
Helaas geen foto's, maar bij oude werkzaamheden in de buurt van onze put waren inmiddels dichtgestoven putten te vinden waar ook een aantal vondsten achter waren gebleven. Deze vondsten waren duidelijk vergeten, uit elkaar gevallen verweerd en onder het zand. Een aantal van ons heeft daar een aantal uur gepuzzled en nog best mooie zaken gevonden.

foto 5
iedereen op de werkplek hard aan het werk.
af en toe de put in duiken om stenen te pakken, later warden die zelfs netjes op de rand gelegd.
Het materiaal wat gebruikt wordt om de blokken uit de put te kloppen.... absurd zware hamers met korte steel... zelf een klap mee proberen te geven (NIET TE DOEN)
ik was blij dat we alleen maar hapklare broken hoefden te verkleinen met de estwings

ohja
overdag kregen we nog bezoek van een graver op zijn brommertje
die boodt zijn "catch of the day aan"
we hebben hier een goeie deal gemaakt, maar aan het gezicht van de graver te zien, hadden we nog teveel betaalt.... mijnheer kreeg een grijns van oor tot oor toen we onze prijs noemde, Fred schoot ook in de lach en gaf al aan dat de gids hem maar moest vertellen dat ie erg slecht zijn emoties kon verbergen en dat de deal rond was ongeacht of hij een tegenbod zou doen.
we zijn collectief weer aan het kloppen gegaan en niet eens meer naar een tegenbod geluisterd.
Het was ok.
wij blij, hij blij en hij is nog thee gaan halen voor de gids ook. Deze kwam ie de dag daarna afleveren met nog wat nieuwe stenen... echter de prijskaartjes die er aan plakten?
ik denk iets teveel bravoure vanwege de te hoge prijs de dag ervoor en hebben we de tweede batch aan ons voorbij laten gaan.

foto 6
einde dag
de wind nam weer toe, maar gelukkig geen stof en een mooi uitzicht op een volgende vindplaats

suffeleersT   04-05-2016 at 12:55

suffeleersT
Senior Member

quote:
ivok schreef:
@suffeleersT... een verdaagzame groep is een must op zo'n momentje ja.

Kan ik me voorstellen. Al is er toch wel genoeg voor iedereen hé
Is het niet daar, dan wel in het veld.
Kan me wel voorstellen als er iets zeldzaams doorgegeven word dat het wel wat moeilijker is met 6 enthousiastelingen daar. Ook dan is het belangrijk een verdraagzame groep te hebben en goede afspraken te maken.

Frederik   04-05-2016 at 12:56

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Inderdaad, maar zoals je zegt, er is meer dan genoeg materiaal.

Maurice   04-05-2016 at 13:08

Maurice
Moderator
Photo Moderator
Registered: 20-11-2006

Ik moet toegeven dat we de laatste tijd verwend worden op Fossiel.net met uitstekende verslagjes, eerst de kust van Engeland en nu deze.

keep up the good work

Frederik   04-05-2016 at 13:11

Frederik
Moderator
Photo Moderator

@ Duys: zoals Ivo zegt, claims zijn eerder de uitzondering, en volgens mij volledig informeel. Al kan je wel zien dat het behoorlijk wordt gerespecteerd.

Page: 1 2 3 4 5

0