HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Trip Marokko 2016

Page: 1 2 3 4 ... Last Page >>

Frederik   27-04-2016 at 10:05

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Op de plek waar wij zitten zijn de couches moeilijk zichtbaar want nauwelijks uitgegraven, maar op de achterliggende heuvel tekenen ze zich duidelijk af.

kalootklooier   27-04-2016 at 13:36

kalootklooier
Senior Member
Registered: 03-02-2006

Hoi,

Ik ben ook benieuwd naar foto's van de vondsten. Of laten die zich niet fotograferen? Ik kan me voorstellen dat slechts hele kleine deeltjes te zien zijn.

gr Walter

Frederik   27-04-2016 at 15:51

Frederik
Moderator
Photo Moderator

In de meeste gevallen gaat het om kleine delen die zichtbaar zijn, of doorsnedes. als de schaal dik is, kan je dat nog wel enigszins op foto zetten (er volgen nog wel enkele foto's, maar ik ga niet voorop lopen op het verhaal). De twee voorbeelden die ik al getoond heb behoren tot de meest duidelijke vondsten die we gedaan hebben.
Maar vaak is de schaal dermate dun, dat je een loupe nodig hebt om ze goed te zien. Laat staan dat je ze op foto krijgt.
Ik heb zelfs twee vondsten gedaan waarbij de schaal zo dun is, en qua kleur zo goed aansluit op de matrix, dat ik de doorsnede niet kan zien met de loupe. Deze trilobieten heb ik gevonden omdat er een klein deel van de schaal bloot kwam te liggen in het breukvlak, en de lichtinval nét goed zat om dit op te merken.

ivok   27-04-2016 at 19:21

ivok
Senior Member
Registered: 29-09-2010

In situ en niet vooruitlopen op het verslag.
Rondlopen in de omgeving raap je hier een daar ook wat op.
Zelfs in situ kom je dit soort doorsnedes tegen.

Ik verwacht dezelfde couche alleen weer een paar meter verderop

kalootklooier   28-04-2016 at 12:39

kalootklooier
Senior Member
Registered: 03-02-2006

Hoi,

Dat is inderdaad niet altijd gemakkelijk te fotograferen.

Gr Walter

Frederik   28-04-2016 at 14:41

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Vol goede moed en met het voornemen om een paar mooie beestjes bij de lurven te vatten, nemen we na de lunch houweel, shop, breekijzer en wat mokers over onze schouders om de berg op te sloffen. De temperatuur piekt intussen vlot boven de 30 graden en dat laat zich voelen.

Onderweg merken we aan de uitverweerde fossielen dat we enkele miljoenen jaren hoger op de Devonische ladder klimmen. De Radiaspis couche vinden we vlot -deze is al flink uitgegraven- en ik besluit een kleine mudmount te beklimmen om van het uitzicht te genieten.

En niet zomaar een uitzicht. We bevinden ons midden in de zgn. Zagora graben, een breuksysteem met een duidelijke slenk. Dit is zeer goed zichtbaar op de eerste foto, waar je recht volgens de as van de slenk kijken, richting Zagora. Centraal zie je de Devonische syncline waarin we onze couches vinden. In de verde zie je hoe deze slenk zich doorheen de heuvelkam uitstrekt.

Onder mijn voeten voelt de fossiele fauna intussen heel vertrouwd aan: van Calceola tot Atrypa, en talloze rugose koralen, het doet wat denken aan de groeve van Resteigne thuis. Ook de trilobietenfauna voelt erg vertrouwd: we zien framenten van grote Hypsipariops trilobieten, en kleinere soorten als Cornuproetus en Gerastos.

Het gesteentepuin is zeer klein geklopt, dus men zoekt hier echt grondig naar de kleine maar zeldzame soorten, Radiaspis voorop (vandaar de informele naam van de couche). We zijn blij dat we het zware materiaal hebben meegezeuld en beginnen met vereende krachte de toplaag te verwijderen.

Niet zo ver onder het maaiveld (= grondoppervlak) komen we een bank van kalkknollen tegen. Dit is onmiskenbaar de Hypsipariops couche die hier zou voorkomen: de laag zit vol met vervellingsresten van deze grote phacopide. We slaan een hele reeks van deze knollen open om het materiaal te leren kennen, maar er komt vooralsnog niets compleets uit. De zon begint te zakken en we besluiten ons te focussen op de Radiaspis couche zelf. We werken vlot enkele uren om deze vrij te leggen, blokken uit te breken, en klein te slaan. Het is echt teamwerk tegen de klok, maar we slagen erin om vlot twee vierkante meter van de couche verwerkt te krijgen.

Resultaat als we alles samenpakken om in de schemering terug te keren: omzeggens niets.

Op een paar fragmenten na halen we niets noemenswaardigs uit deze couche. Hoewel de sfeer in de groep nog steeds opperbest is, is dit toch wel een teleurstellend resultaat na zo lang zwoegen. De mythe dat de trilobieten hier overal voor het oprapen liggen wordt doorprikt. Vooral voor de nieuwkomers is dit een eerste confrontatie met de realiteit die de Marokkaanse trilobietengravers dagelijks ondervinden. Het is hard werken en een goede portie geluk is soms ook eens nodig.

Ook in algemene termen hebben we nu op een paar dagen hard zwoegen geen al te spectaculaire vangst. Ik voel me enigszins verantwoordelijk, gezien ik de groep overtuigd heb om deze stop aan te doen. Tijd om andere horizonten op te zoeken. We besluiten om devolgende dag bij het ochtendgloren op te kramen en een eindje te rijden naar een andere couche...

[Bewerkt door Frederik op 28-04-2016 om 14:43 NL]

suffeleersT   28-04-2016 at 16:11

suffeleersT
Senior Member
Registered: 09-08-2015

Leuke foto's en verslaggeving.

De omgeving en het landschap op zich is al de moeite. Maar je gaat nu eenmaal naar daar voor trilo's te vinden.

Die mannen moeten zeker hard werken om het nodige materiaal te vinden en zo hun brood te verdienen. Al vermoed ik dat ze net als hier de betere plaatsen voor hunzelf houden.

De tijd dat ze er voor het oprapen lagen is helaas voorbij.
Al zijn er nog wel plaatsen waar er redelijk veel te vinden is.
Die zullen jullie wel weten en gevonden hebben.

Spijtig dat de Smily-couche niet het verwachte resultaat opgeleverd heeft.
Nochtans moeten er daar toch ergens te vinden zijn. Heb nog wat exemplaren in mijn volgende bestelling steken.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Frederik   28-04-2016 at 17:46

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Ja en nee... in sommige couches zitten er veel, in andere minder. Soms zitten trilobieten ook in 'pockets' bij elkaar, en kan je enkele dagen zoeken zonder veel te vinden, en dan opeens enkele tientallen beestjes.
Maar bij elke couche die wordt afgebouwd, gebeurd dit met een duidelijke reden. Radiaspis is zeldzaam én waardevol. Dus ook als de couche er niet vaak eentje levert, is het toch nog logisch om er te zoeken. We hadden om die reden ook niet meteen verwacht dat deze couche veel zou opleveren, maar een paar vierkante meter bank die niets oplevert, dat vonden we wel straf.

De Smiley couche heeft wel wat opgeleverd. Ik denk wel dat ieder van ons een degelijk smiley mee heeft, en nog een aantal opgerolde, en nog een aantal die lastig te preppen zijn. Complete Gerastos hebben we ook, Hollardops ook. Enkele partials van Koneprusia, telkens complete exemplaren die jammer genoeg uit de steen verweerden. Niets om over te klagen hoor.

Bijgevoegd nog een zicht op de twee banken die we hebben afgebouwd.

[Bewerkt door Frederik op 28-04-2016 om 17:47 NL]

Stijn   28-04-2016 at 18:34

Stijn
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 15-09-2006

Voor je het kamp opbreekt Fred en naar de volgende site vertrekt probeer ik vanavond even een verslagje maken over hetgeen ik op deze site gedaan heb.

stijn

Eldredge 1996

Frederik   28-04-2016 at 18:51

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Graag Stijn!

drongen   28-04-2016 at 19:59

drongen
Senior Member
Registered: 08-01-2008

Bedankt voor het schitterend verslag en foto’s. Ook al vallen de vondsten soms wat tegen, dit geeft echt zin om er ook eens heen te trekken. De landschappen zijn fenomenaal en alleen al deze couches in het echt te kunnen zien en bemonsteren maakt het de moeite waard denk ik.

Peter

Stijn   28-04-2016 at 20:32

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

Het verhaal begint nog in België. Door mijn bijzondere interesse in cephalopoden, had Frederik een beetje schrik dat ik me in trilobietenland Alnif dood zou vervelen. Ik vroeg me echt af waarom. Als geoloog zou ik me in dat fantastische landschap sowieso thuis voelen. En ik was er rotsvast van overtuigd dat ik cephalopoden zou vinden, misschien niet veel, maar dan toch enkele bijzondere. En als het echt ‘tegenviel’, kon ik me nog altijd toeleggen op het vinden van trilobieten .

Ik wist ook maar al te goed wat er op het menu zou staan, nl. de ene kampeertrip na de andere en een hele dag trilobietencouches kleinen. Immers, in 2011, was ik al eens met Frederik op trilobietenjacht in Marokko. Toen deden we ook enkele Ordovicische en Cambrische sites aan, maar vooral de kampeertrip naar de Ceratarges couche van Jbel Zireg, in het grensgebied met Algerije, waar we twee dagen lang op dezelfde Devoonlaag hadden geklopt, zat nog vers in mijn geheugen. Hier had ik me helemaal niet verveeld. Bovendien was, volgens de lokale zoekers, hier geen goniatiet te vinden. Tot na anderhalve dag zoeken, op een storthoopje, een halve goniatiet tevoorschijn kwam. Maw, men vond dit gewoon niet interessant genoeg om mee te nemen en te verkopen. Het sterkte me in mijn overtuiging dat eenzelfde situatie waar kon zijn voor vele van de trilobietencouches rond Alnif. Het was immers een andere manier van kijken en denken. En ditmaal, in 2016, zou enkel Devoon op het menu staan. Ik kon haast niet wachten om het vliegtuig te nemen.

Al was er wel één ding. De couches die Frederik als prioritair had aangestippeld, natuurlijk na gezamenlijk overleg, hadden, volgens zijn informatie, vooral een Pragiaan (Onder Devoon) ouderdom. En als je ammonoiden wil zoeken is het Pragiaan niet echt een interessante periode, want de echte ammonoiden zagen pas een beetje later in het Vroeg Devoon het levenslicht, met name in het vroege Emsiaan. Ammonoiden ontstonden immers uit rechtschalige bactritiden, die zelf ergens in het vroeg Devoon of Siluur ontstaan uit rechtschalige nautiloiden. In de eerste miljoenen jaren na hun ontstaan gaan die rechtschalige vormen zich steeds verder ‘opkrullen’ tot het gekende ammonoiden-bauplan ontstond. Een mooie figuur van Christian Klug geeft deze evolutie goed weer, beginnend met een bactrites. In de recente classificaties worden die bactritiden ook wel bij de ammonoiden gevoegd, maar vaak worden ze toch nog als een apart groepje beschouwd. Hetgeen hun van de nautiloiden onderscheid is de positie van de sipho, die meer ventraal gelegen is, ipv centraal of dorsaal, net zoals bij ammonoiden, en het voorkomen van een klein ventraal lobje in de verder nogal kaarsrechte sutuur. De eerste ammonoiden hebben ook dit ventrale lobje, dat steeds groter en meer prominenter wordt, en bovendien wordt de sutuurlijn wat meer golvend, eerst zonder echte zadels en lobben (=agoniatitische sutuur), nadien met echte zadels en lobben (=goniatitische sutuur). Goede exemplaren met een duidelijke agoniatitische sutuur zoek ik al jaren. In mijn workshop over sutuurlijnen van ammonoiden moet ik altijd een beetje vals spelen, de Agoniatitiden die ik in m’n collectie heb, daar is het venter bedekt of niet goed bewaard, of is de sutuurlijn niet zichtbaar. In België zijn ammonoiden in het Onder en Midden Devoon, waar agoniatiten normaal de plak zwaaien, ontiegelijk zeldzaam, in Marokko niet, maar je ziet ze zelden op de markt. Als ik deze tocht enkele exemplaren kon strikken, dan was het al een geslaagde tocht. En als we dan toch geen ammonoiden zouden vinden, dan waren er nog de nautiloiden, ook een bijzonder diverse en interessante groep. Ik zou me dus nooit vervelen, daar was ik ten stelligste van overtuigd.

Eldredge 1996

Stijn   28-04-2016 at 20:38

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

Bij Ou Driss zou alles waarheid worden. Binnen de vijf minuten had ik al een eerste ‘woehoe-joepie’ moment. Ik wist het! We hadden onze auto’s nog maar heel even geparkeerd, onze gids wou even kijken of de mogelijke kampeerplek er van dichtbij evengoed uitzag als vanuit de auto, en spotte tijdens zijn inspectie 100m verderop nog een betere plek, met name met een plekje stuifzand met minder grote keien erbij zodat we zachter zouden kunnen slapen, plus in de nabijheid van een tweetal ‘hoge’ (=2m) acacia’s, zodat we een tikkeltje schaduw zouden kunnen hebben tijdens de lunch. Een ganse dag in de hete zon is immers vermoeiend. We zouden met de auto tot daar rijden, maar Marcel, Ivo en ik besloten die laatste 100m te voet af te leggen. Konden we meteen onze benen strekken, en tegelijkertijd die gezandstraalde keien bekijken die overal lagen. 50 m ver gewandeld hoor ik Marcel al roepen. Dat hij een orthoceer heeft gevonden. Geweldig dacht ik. En 25 m verder, roept hij nog eens, een goniatiet ditmaal. Ik overbrug de nodige meters bijna in looppas. Beide cephalopoden bleken al in erge staat van ontbinding, maar het gaf het voornaamste aan waar ik voordien van had gedroomd: we zouden goniatieten kunnen vinden nabij de Smiley Phacops couche in Ou Driss. Jippie!

Foto 1: De eerste vondsten
Foto 2: Ivo en de gezandstraalde keienvloer

Eldredge 1996

Stijn   28-04-2016 at 21:03

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

Terwijl de hele groep zich toelegt op de Smiley Phacops, en later ook op de Radiaspis couche, blijf ik bijna anderhalve dag in de buurt van het klifje dat zich enkele meter onder de Smiley Phacops couche bevindt, of beter gezegd, dat zich net onder de Erbenochile couche aftekent. Zowel in als net onder dit klifje zijn goniatieten relatief eenvoudig te spotten. In het klifje zit zowel een kalksteenbank waarin ze in de top zitten, vaak half doorgeweerd, in de bank erboven zitten ze dan ergens middenin. Deze specimens heel uitslagen is geen sinecure. Het lukt me dan ook maar af en toe. Maar net onder het klifje zitten de goniatieten in een meer knollenrijk laagje waar de extractie veel eenvoudiger verloopt. Hierin zitten ook heel wat rechtschalige nautiloiden. Ik maak ook een summier schetsje van het profiel. Dat komt ooit nog wel van pas om de vondsten te plaatsen. Per 5 à 10 m goede ontsluiting, kan ik wel een goniatiet vinden. Dat is erg leuk als je enkele honderden meters voor de boeg hebt. Vaak is het maar een halve, of een gedeeltelijke, maar per 200 m komt er dan wel een helere naar boven. Spijtig genoeg was de ontsluitingsgraad niet overal evengoed. Bijvoorbeeld, waar men al in de Erbenochile couche gezocht had, is mijn ‘lucky layer’ helemaal ondergestort. Hier merk je nog eens hoe goed onze gidsen Addi en Mohammed de terreinsituatie kenden. Ze hadden ons immers net voor het graaffront gebracht! Zoals Frederik al vermelde, timing is hier everything! Anders had ik niets meer gevonden.

Ook in de directe nabijheid van de Smiley Phacops couche vonden we goniatieten. Na een dag had ik een heel peloton, 7 man groot, dat me af en toe een goniatiet kwam aandragen. Dat viel wel best te pruimen! Ik wil volgende keer nog mee hoor Fred! Ook bovenop de berg, nabij de Radiaspis couche vind 'mijn' peloton resten van cephalopoden. Bovendien werden de goniatieten daar ook nog eens lekker groot, en bovendien geflankeerd met nautiloiden die erg aan die van Resteigne en de Eifel doen denken.

Eldredge 1996

Stijn   28-04-2016 at 21:08

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

De goniatieten, of beter gezegd de ammonoiden, want hetzijn vooral Agoniatiten en Anarcestiden, die ik vind wijzen duidelijk op een Laat Emsiaan ouderdom. Ik kan niet meteen herkennen of er veel soorten bijzijn, maar herken twee of drie veel voorkomende vormen. Ik heb ze nog niet allemaal thuis (eigenlijk maar ééntje), en ik denk dat het vooral Sellanarcestes, Anacestes en Achguigites zijn, voorkomers uit het laat Emsiaan. In de literatuur vind een hele lijst van soorten uit de nabijgelegen Marokkaanse bekkens, dus ik zal me een beetje moeten verdiepen (en eerst prepareren) eer ik deze allemaal op naam krijg. Die van bij de Radiaspis couche zijn al wat verder geevolueerd en laten een Eifeliaan of zelfs Givetiaan ouderdom toe.

Op één plek vind ik nog een man-made coral reef, met name de schapenhouders die zich bezig hebben gehouden met alle koralen samen te rapen en op een bergje te leggen, totdat een opkoper langskomt en ze tot Sainte-Marie aux Mines zal brengen.

Eldredge 1996

Stijn   28-04-2016 at 21:09

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

man made coral reef

Eldredge 1996

Stijn   28-04-2016 at 21:16

Stijn
Senior Member
Photo Moderator

en weg zijn we!

Eldredge 1996

Maurice   29-04-2016 at 06:56

Maurice
Moderator
Photo Moderator
Registered: 20-11-2006

Ohla,

Super toevoeging aan het verslag Stijn.
Was er een duidelijk verschil tussen de lagen waar de cephalopoden werden gevonden en waar de trilo's uit kwamen? of werden ze evenveel in associatie gevonden?

Gr.
Kevin

Frederik   29-04-2016 at 08:57

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Sjieke aanvulling Stijn. Ik denk dat je meteen ook duidelijk maakt dat je ons op het terrein al veel inzichten in de geologie hebt opgeleverd.

Om op de vraag van Kevin te antwoorden: het was zeker niet zo dat ze evenveel in associatie werden gevonden. Er waren lagen met meer trilobieten, en lagen met meer goniatieten, wat natuurlijk geen verrassing was. Maar ze sloten mekaar zeker ook niet uit.

Maar zonder twijfel kan Stijn hier nog wat aan toevoegen.

Lugo   29-04-2016 at 10:57

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Interessant verslag om te volgen en de combinatie geologie - trilobieten - cephalopoden is heel geslaagd.

Bedankt.

Lugo

Heraclites

Frederik   02-05-2016 at 09:22

Frederik
Moderator
Photo Moderator

De volgende ochtend doen we nog een laatste -vergeefse- poging om de hoornadder te zien. Vervolgens op weg naar een nieuwe locatie. In vogelvlucht slecht enkele kilometers verder, maar we moeten een heel eind omrijden om er te geraken.

Onze volgende stop ligt aan Mimounte, waar enkele lagen van het Pragiaan afgegraven worden: een couche die erg hard aanleunt bij de Dicranurus couche bij l'Atchana, en een Morocconites-couche wat verderop. Ook hier besluit ik om van die eerste laag wat af te bouwen. Dat betekent eerst heel wat graafwerk. We werken met enkelen samen om tot de goede laag te komen.

Intussen doen de anderen iets verderop hetzelfde. Het is Ivo die de eerste echt goede vondst hier doet: een prachtig cephalon van Harpes uit de rode laag net boven de couche. Mogelijk zelfs meer dan louter een cephalon, dat zal nog moeten blijken.
Ook bij ons komen er wel wat vondsten uit de bank. Op de foto een mooi cranidium van Crotalocephalina. Niet compleet, dus deze blijft liggen, maar het toont wel de goede bewaring in deze laag.

Caveman   02-05-2016 at 09:49

Caveman
Senior Member
Registered: 18-03-2007

Mooie verslag Frederik, dankjewel voor t delen!

ivok   02-05-2016 at 10:30

ivok
Senior Member

paar kleine bijdrages van mijn kant

foto 1 de smiley couche nog een sort van fris en fruiting gaan we daar voor het eerst aan de slag.
de witte verweringslaag komt langzaam aan het licht en na een paar uur ook de grote kalkblokken.
in mijn beleving een drietal lagen waarvan
1 vooral kleine kalkknolletjes opleverde, Ik meen dat hier cyphaspis cephalon in gevonden is
1 iets verweerder material, waar Koneprusia resten in zaten
1 dikkere kalkbank, die de diepte in ging .... de echte smiley couche?

foto2
de laag nadat er wat werk is verzet... begint op een echte Marokaanse couche te lijken, althans voor mij dan.

foto 3
op weg naar de radiaspis couche, een eind lopen, hard werken............ en
wil ik verders niks meer over kwijt

foto 4
toch nog gevonden.... vlak voor vertrek richting mimounte, mimoen, mimoun...
besloten om het beestje maar niet uit te graven

ivok   02-05-2016 at 10:47

ivok
Senior Member

Op weg naar Mimounte, bleek dat er niet alleen naar trilobeestjes wordt gezocht aldaar.
foto 1
een aantal couches tegengekomen waar wat serieuzer graafwerk is verricht en we een paar flinke boorgaten hebben kunen ontdekken... wellicht op zoek naar mineralen en ertsen??

foto2&3
bikkelen in de dicranurus couche.
ik heb geen hoogtevrees maar werd toch wel een beetje ongemakkelijk van het plekje waar de bank werd vrij gelegd...
Ik had me dan ook een paar meter lager gepositioneerd en ben daar aan de slag gegaan.
ook hier meerdere bankjes waar overall trilo resten in zaten.
een heel erg verweerde laag, waar volgens mij toch nog een complete crotalocephalina uit is gehaald door een van de reisgenoten.
ik heb een tijd in de rode laag gezeten, samen met Stijn en kreeg al vlug een "dicranurus fragment" toe geworpen door onze cephalopode liefhebber.
Tja ik zag doorsnedes van stekels en werd licht euforisch.... pas later zakte de realiteit weer een beetje in en bleek het een doorsnede van een crotalo pygidium.... die heft ook stekels.
De echte dicranurus bank zat bij mij ietsje onbereikbaarder en heb er niet goed in kunnen zoeken.
ik was dus heel aangenaam verrast door de vondst van een Harpes uit de "rode laag"

het bleek een erg warme dag en de zin in stofhappen en diep graven in couche of bedelen om degelijke blokken kalk bij de anderen op een plek die ik liever vermeed... hebben me doen besluiten om een extra fles water te halen bij de jeep en eens op mijn gemak naar de andere couche te wandelen.

foto 4
Eindelijk de morocconites couche bereikt en ondanks mijn gestage tempo begon ik te twijfelen of ik niet beter Stijn's voorbeeld had moeten volgen... op het heetst van de dag schaduw opzoeken en hydrateren.
na 3 flessen water geen enkele behoefte om een plasje te doen... kan niet goed zijn..

Foto 5
als we er dan toch zijn
de Put was makkelijk 2 meter diep, ik begreep van onze gids dat er ook een wat zeldzamer beestje uit deze couche is gekomen waardoor er een korte tijd mt 300man is gezocht en binnen no time een flinke couche is ontstaan....
Maar zo makkelijk als de put onstaat stort ze dus ook weer in.

ik was blij dat Danny mij uiteindelijk vergezelde op deze plek waardoor ik me iets comfortabeler voelde om even 1 van de putten in te duidken en er wat stenen uit te slepen.
niks noemenswaardigs gevonden en ben terug naar de auto's gelopen.

ivok   02-05-2016 at 10:56

ivok
Senior Member

Harpes mimounte

Een betere foto komt eraan....
De schaal zit deels in het negatief en daardoor zijn leuke structuren bloot gelegd

Ik weet niet waarom maar een foto plaatsen vanaf mij gsm
Levert steevast gedraaide foto op een krijg ze niet juist geplaatst

Frederik   02-05-2016 at 13:01

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Ook hier een kijk op de lagen die we bemonsterd hebben. Ik ben niet helemaal zeker of de dikke bank als 'Dicranurus couche' bekend staat. Men noemt deze site wel eens 'second L'achtana'. De fauna is er ook erg gelijkaardig als in L'atchana.

TheRock   02-05-2016 at 13:47

TheRock
Senior Member
Registered: 23-10-2014

Geweldig om dit allemaal door te lezen! Is altijd lastig om er een goed beeld bij te vormen, maar met deze verslagen en foto's krijg je in ieder geval een hele goede impressie. Ook met opzoeken van de vele soortnamen van trilobieten en cephalopoda weer een hoop aan het leren haha

Frederik   02-05-2016 at 14:08

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Leuk dat je het op prijs stelt! Er komt nog meer hoor, maar we nemen rustig onze tijd om door de foto's en informatie te gaan.

Nog even toevoegen aan vorige foto: ik schrijf met opzet 'Rode laag' en niet 'Couche rouge'. Deze laatste term duidt op een erg beroemde laag bij Jebel Issoumour, welk in geen geval overeenkomt met de roodachtige laag die we hier in het profiel aantreffen.

ivok   02-05-2016 at 14:25

ivok
Senior Member

Even wat extra chaos.
onder de dicranurus couche zat ook een rood bruin laagje.
moet even in mijn aantekeningen duiken... dacht dat de harpes daar uit kwam.

Frederik   02-05-2016 at 14:28

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Bedankt voor de aanvulling Ivo! Goed dat we die verwarring vermijden. Dat laagje kan je inderdaad ook zien op de laatste foto, net als nog een dikkere bank daar net iets onder. Ook daarin troffen we trilobietenresten aan.

Als toemaatje nog een zicht op het landschap bij Mimounte. En natuurlijk, het allerbelangrijkste aan een tocht als deze: de tijd nemen om in de schaduw alle vondsten netjes op te tekenen en te nummeren. Want hoewel we niet elke dag topstukken vinden, alles wat we vinden wordt wel netjes opgetekend, en dat maakt het materiaal dat we op deze trip verzameld hebben al meteen bijzonder.

[Bewerkt door Frederik op 02-05-2016 om 14:29 NL]

Page: 1 2 3 4 ... Last Page >>

0