HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Diamond cutting disc 3.2 mini 50mm 5x
5.25 EUR

Fossielen Algemeen

Terug van locatie met Antwerpse grond met opnieuw haaientanden

Page: 1 2

archeonist2   05-04-2016 at 21:27

archeonist2
Normal Member
Registered: 06-08-2014

Vanmiddag even een paar uurtjes gezocht op wederom dezelfde locatie. Van alles gevonden waaronder ook weer haaientanden. Hopelijk vinden jullie de foto's leuk en wellicht valt er ook nog wat te zeggen over de soorten?

Op de eerste foto is het de onderste rij die ik er vandaag vond, de andere heb ik al geplaatst.

[Bewerkt door archeonist2 op 06-04-2016 om 20:33 NL]

strandjutters   05-04-2016 at 21:33

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Vind dit allemaal prachtige vondsten,maar ik heb toch de indruk dat daar weinig compleet uit komt.Ik heb van dit soort vondsten 50 kg staan

Of zie ik dat verkeerd .

GR

[Bewerkt door Frederik op 06-04-2016 om 08:20 NL]

archeonist2   05-04-2016 at 22:03

archeonist2
Normal Member

quote:
strandjutters schreef:
Vind dit allemaal prachtige vondsten,maar ik heb toch de indruk dat daar weinig compleet uit komt.Ik heb van dit soort vondsten 50 kg staan

Of zie ik dat verkeerd .

GR

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, waarom vertel je dat je 50 kg van deze vondsten hebt staan? Moet ik nu het gevoel krijgen alsof dit niets voorstelt? Ik doe moeite om deze vondsten te fotograferen en daarna hier te plaatsen omdat ik anderen wil laten meegenieten van het vinden.

[Bewerkt door Frederik op 06-04-2016 om 08:21 NL]

strandjutters   05-04-2016 at 22:29

strandjutters
Senior Member

Nee,ik geef je het gevoel enkel dat dit niet bijzonder is.

iemand anders durft dit waarschijnlijk niet te vertellen.

Ik ben iemand die al heel zijn leven naar haaientanden zoekt,en ze soms ook al heeft gevonden.

Maar ik sta niet te springen om naar Utrecht te komen .

Maar begrijp dit niet verkeerd,das gewoon mijn mening.

Vriendelijke groeten Pascal.

PS,ik wil jou alleen de indruk geven dat het geen fortuin is dat je vind.

Er zal daar zeker leuk spul in de grond zitten,maar op dit moment heb ik het nog niet gezien ;(

Gewoon ff met beide voeten op de grond

[Bewerkt door strandjutters op 05-04-2016 om 22:41 NL]

Frederik   05-04-2016 at 22:49

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Vind ik niet helemaal ok.
Dit zijn best wel leuke vondsten.

Akkoord dat het voor een doorgewinterde haaientandenverzamelaar vrij doorsnee tanden zijn, maar dat maakt het plezier dat archeonist hier ervaart en wil delen er niet minder authentiek om. Wat 'doorsnee' is voor de één, is fantastisch voor de ander.

Ik herinner me nog levendig de euforie die dergelijke 'doorsnee' vondsten bij me opwekten toen ik net met deze leuke hobby begon. Het is net jammer dat die doorheen de jaren afneemt

Dus nee, niet ok. Dit zijn prachtvondsten.
Misschien niet voor jou Pascal, maar da's dikke pech voor jou

[Bewerkt door Frederik op 05-04-2016 om 22:51 NL]

Duys   05-04-2016 at 23:05

Duys
Senior Member
Registered: 15-05-2008

Begrijp het ook niet,

antwoord maar omdat ik net, een paar uurtjes geleden een docu over paleontologen op zoek naar dino's was aan het kijken. Na weken zoeken was hun eerste lead tandjes, die ze daarvoor elders ook al veelvuldig vonden, maar die hun trouwens wel opweg zette deze keer naar een spectaculaire vondst.
Of die tanden nu gebroken zijn of niet, gelukkig zijn ze niet zo gevoelig aan erosie en prima leidmateriaal.

Paar van mijn interessantere haaietanden zijn trouwens zonder wortel.

Zoals de escherii op de foto, dacht even transitional, maar niet goed zichtbaar.
Duys

[Bewerkt door Duys op 05-04-2016 om 23:08 NL]

strandjutters   05-04-2016 at 23:13

strandjutters
Senior Member

Ja Frederik,ze zijn zeker bijzonder,maar dan weer niet super speciaal

Is moeilijk uit te leggen

bedoel het ook niet verkeerd.

En inderdaad,wat één iemand speciaal vind, vind een ander dan weer niets,maar ik kom er voor uit

Wou alleen maar laten weten dat hij de Wereld van haaietanden niet ontdekt heeft ,en ze amper op soort zijn te determineren.

Maar je bent beter af met een flauw antwoord dan met geen

Stel je voor dat ik hier vertel dat dit allemaal supervondsten zijn,dan maak ik mijzelf toch belachelijk of niet soms ?

GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 05-04-2016 om 23:19 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 05-04-2016 om 23:24 NL]

Duys   05-04-2016 at 23:20

Duys
Senior Member

Ja Strandjutters en zo kan een worteloze tand maar even een tussenfaze zijn in de evolutie van de soorten,
want willen we dit serieus nemen zouden we de iedere tand op een serieuze mannier moeten bekijken, meten etc
speld in een hooiberg, maar ja!
Duys

strandjutters   05-04-2016 at 23:28

strandjutters
Senior Member

Ja Duys,maar op een goede manier.

één voor één met duidelijke foto's.

Maar ik maak een grapje,ik herken deze tanden wel

Het zou ook stom zijn om er 50 kg te hebben en niet te weten wat het zijn

maar ik moet niet te veel vertellen,straks word er nog bij mij ook ingebroken

GR

[Bewerkt door strandjutters op 05-04-2016 om 23:41 NL]

Duys   05-04-2016 at 23:52

Duys
Senior Member

Jaja,
Zou bvb eens interessant zijn om te zien of haaien bvb groter of kleiner worden naargelang het veranderen van klimaat (wat waarschijnlijk gebeurt) ik zeg maar kan allemaal interessant zijn.
Duys

Duys   05-04-2016 at 00:35

Duys
Senior Member

Er wordt bvb door mij dan toch altijd gezien naar morfologische verandering van tanden, in verband met de prooidieren of het aanwezig zijn ervan, maar je kan bvb ook zeggen dat het klimaat ervoor zorgt dat een haai groter of kleiner wordt en dat hij gewoon omdat zijn grootte verandert hij andere prooien zal moeten eten, waardoor zijn tanden ook zullen moeten veranderen.
Maar goed naast uitsterven prooidieren etc
Duys

Anthonie   06-04-2016 at 06:19

Anthonie
Senior Member
Registered: 15-12-2003

Goedemorgen,

Het doet mij inderdaad wat hartpijn om te lezen wat er in dit topic geschreven staat.
Ik zou een oproep willen doen om mensen die beginnen met een paleontologische passie niet af te breken, maar juist te stimuleren in hun hobby. Stel je even in de plaats van een ander voordat je zomaar commentaar geeft. Wat maakt het nu uit of deze tanden beschadigd zijn of niet, of dat iemand anders nu 50kg van dit materiaal bij hem heeft staan? hiermee help je niemand verder, integendeel dit geeft een wrang gevoel naar de persoon die verwonderd is over de paleontologische rijkdom van een bepaalde plaats. Neem dan a.u.b. niet koudweg deze euforie en passie weg, door zijn/haar bevindingen en posts het af te doen als een niemendalletje.

Ik zou zeggen, blijf gewoon verder doen, en je verwonderen over deze vindplaats. Probeer voor je zelf een mooi beeld te vormen van deze Miocene afzettingen door zoveel mogelijk fossielen te verzamelen, zodat je voor jezelf een overzicht hebt van de verschillende levensvormen die in deze sedimenten vervat zitten. Blijf vooral gepassioneerd bezig, en probeer om zo goed als mogelijk een wetenschappelijke verzameling aan te leggen (gedetermineerde vondsten met locatie vermelding). Dat zal na verloop van tijd sowieso veel meer waard zijn dan 50kg ongedetermineerd spul.
Hier op het forum zijn er alvast genoeg mensen die je kunnen helpen.

Groeten

Anthonie

[Bewerkt door Anthonie op 06-04-2016 om 06:22 NL]

KoenJ   06-04-2016 at 06:31

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

En bovendien zijn er ook forumleden zoals ik die in stilte je berichten lezen en genieten van de foto's en verhalen. Dus blijf aub posten.

Daarbij komt dat vondsten niet puntgaaf hoeven te zijn om toch van waarde te zijn.

[Bewerkt door KoenJ op 06-04-2016 om 06:40 NL]

archeonist2   06-04-2016 at 07:00

archeonist2
Normal Member

quote:
strandjutters schreef:
Nee,ik geef je het gevoel enkel dat dit niet bijzonder is.

iemand anders durft dit waarschijnlijk niet te vertellen.

Ik ben iemand die al heel zijn leven naar haaientanden zoekt,en ze soms ook al heeft gevonden.

Maar ik sta niet te springen om naar Utrecht te komen .

Maar begrijp dit niet verkeerd,das gewoon mijn mening.

Vriendelijke groeten Pascal.

PS,ik wil jou alleen de indruk geven dat het geen fortuin is dat je vind.

Er zal daar zeker leuk spul in de grond zitten,maar op dit moment heb ik het nog niet gezien ;(

Gewoon ff met beide voeten op de grond

[Bewerkt door strandjutters op 05-04-2016 om 22:41 NL]

Nogmaals, waar is dit nodig voor? Heb ik om een mening gevraagd? Heb ik de indruk gegeven dat ik denk dat dit een fortuin is? Als jij heel je leven haaientanden zoekt dan kun je je er waarschijnlijk niets bij voorstellen dat iemand nog blij kan zijn met een haaientand.
Wat ik met dit topic probeer te bewerkstelligen is dat ik andere zoekers enthousiast wil maken. Veel mensen hebben nooit een tand gevonden.

archeonist2   06-04-2016 at 07:04

archeonist2
Normal Member

Super dat er veel meer mensen zijn die dit wel kunnen waarderen, bedankt mannen voor jullie waardering!
Ik blijf zeker posten.

Mega shark   06-04-2016 at 09:29

Mega shark
Senior Member
Registered: 31-08-2005

Erg leuke vondsten en zeker voor die locatie!
Ik zie al meerdere Cosmopolitodus hastalis (voorheen I. hastalis) haaientanden.
Waarschijnlijk ook enkele zandtijgers en andere mako haaien.

franky   06-04-2016 at 09:36

franky
Senior Member
Registered: 25-06-2007

er zijn maar weinig plaatsen in het binnenland van nederland waar je tanden kan vinden.
Liessel was er 1, mill een andere, dit is volkomen nieuw en dat is wat het bijzonder maakt.
wat belangrijk is om te weten is waar deze zanden precies vandaan komen, welke zanden het zijn en op welke diepte ze zitten. dat is informatie die wel eens nieuw kan zijn voor de paleontologie van Nederland.

Vrancx   06-04-2016 at 09:47

Vrancx
Senior Member
Registered: 28-05-2015

Op de eerste foto linksonder is denk ik een I. hastalis. De tand zit in een fosforietknol.

Grts Tibo

Mc_Crabs   06-04-2016 at 09:53

Mc_Crabs
Senior Member
Registered: 09-02-2013

Zo “strandjutters” lekker bezig!
Val mede verzamelaars eens even niet lastig met je opgelopen
Ik-vind-Mooiere-&-Completere-Vondsten-Syndroom

archeonist2 gaat gewoon door met het posten zijn vondsten,
ik geniet in ieder geval van zijn verhalen en de foto’s.

Vind zelf maar 5 haaientanden per jaar, en een fragmentje is al leuk.
Bezit vandaar geen kennis betreffende haaientanden om iets mede te delen.

[Bewerkt door Mc_Crabs op 06-04-2016 om 10:02 NL]

archeonist2   06-04-2016 at 10:00

archeonist2
Normal Member

Jongens ik ben eruit, ik weet hoe die grond daar komt. Deze grond is afkomstig uit Belgie, gebied Antwerpen. Dat verklaart dus een hoop.

Frederik   06-04-2016 at 10:11

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Ik zou graag willen vragen om dit nu te laten rusten.
Het komt inderdaad wat bruut over, en je kan het zeker misplaatst vinden. Maar wie Strandjutters een beetje kent, wéét dat hij zich wel eens vergaloppeert (zoals ze zeggen), en dat dit niet slecht bedoeld was. Het punt is inmiddels duidelijk gemaakt.
Ik ben wél blij dat er zo'n duidelijke respons is gekomen van de community.

Maar nu zou ik graag een punt zien achter de 'verhitte' discussie. Terug naar de tanden (uit de Antwerpse zanden).

[Bewerkt door Frederik op 06-04-2016 om 10:13 NL]

Germa   06-04-2016 at 10:15

Germa
Senior Member
Registered: 16-09-2014

pfff, ik kan me de opwinding nog herinneren, bij mn eerste haaientanden, en eerlijk gezegd; ik heb er nog maar zo weinig gevonden dat die opwinding weer zou toeslaan bij het eerste het beste haaientandje dat ik tegen zou komen.
Simpelweg omdat ik de eerste ben die zoiets vasthoudt, na eeuwen ergens in de aarde te hebben gelegen.

[Bewerkt door Germa op 01-06-2016 om 18:46 NL]

Opal   06-04-2016 at 11:50

Opal
Senior Member
Registered: 23-10-2007

Nou archeonist2, ik vind het prachtig.
Blijf vooral posten. Alleen de verhalen zijn al mooi.

Maar.... heb je ook al gezeefd op deze locatie? Of betreffen het alleen nog zicht vondsten?

Grt

Rolf

peterdd67   06-04-2016 at 11:54

peterdd67
Normal Member
Registered: 11-11-2015

Zoals al meer zijden blijf vooral posten ! Ik lees bijna altijd mee en vind je vondensten prachtig .

Ewoudploeg   06-04-2016 at 14:50

Ewoudploeg
Senior Member
Registered: 25-09-2014

Interessant dat het materiaal afkomstig is uit Antwerpen. Ik vraag me af door wie en voor welk doel dit zand uit Antwerpen is gehaald. Mij lijkt het toch veel makkelijker om voor een bouwproject of vergelijkbaar het zand van dichter uit de buurt te halen.. Niettemin een heel goede kans om kennis te maken met deze materie! Opmerkelijk is wel dat veel tanden gefragmenteerd zijn, maar de schelpen en zelfs de lange graafgangen die je verzamelde in perfecte conditie lijken. Die lijken me minstens zo kwetsbaar...? Of is slechts een klein deel van de schelpen/graafgangen die er liggen zo compleet? Blijft gaaf om de vondsten te zien! Na uren de omgeving van Utrecht te hebben doorkruist geef ik de zoektocht helaas op en kijk verlekkerd mee.

Was dit trouwens een zeefactie, of weer op zicht?

[Bewerkt door Ewoudploeg op 06-04-2016 om 14:55 NL]

Jurassic Lars   06-04-2016 at 16:17

Jurassic Lars
Senior Member
Registered: 17-01-2012

Prachtige tanden, ook al zijn ze ietwat beschadigt! Ik heb een hoop Mill tanden in mijn verzameling en er is geen enkele tand die ik niet heb opgeraapt in de jaren dat ik daar gezocht heb. Zandstortingen zoals deze in Utrecht zijn vaak tijdelijk en verdwijnen daarna. Verzamel dus alles wat je tegenkomt

Gr,
Lars

museum Maastricht!!!

archeonist2   06-04-2016 at 17:24

archeonist2
Normal Member

quote:
ewoudploeg schreef:
Interessant dat het materiaal afkomstig is uit Antwerpen. Ik vraag me af door wie en voor welk doel dit zand uit Antwerpen is gehaald. Mij lijkt het toch veel makkelijker om voor een bouwproject of vergelijkbaar het zand van dichter uit de buurt te halen.. Niettemin een heel goede kans om kennis te maken met deze materie! Opmerkelijk is wel dat veel tanden gefragmenteerd zijn, maar de schelpen en zelfs de lange graafgangen die je verzamelde in perfecte conditie lijken. Die lijken me minstens zo kwetsbaar...? Of is slechts een klein deel van de schelpen/graafgangen die er liggen zo compleet? Blijft gaaf om de vondsten te zien! Na uren de omgeving van Utrecht te hebben doorkruist geef ik de zoektocht helaas op en kijk verlekkerd mee.

Was dit trouwens een zeefactie, of weer op zicht?

[Bewerkt door Ewoudploeg op 06-04-2016 om 14:55 NL]

Klopt Ewoud, heel raar dat dit zand helemaal uit België gehaald wordt. Volgens de opzichter die mij aansprak, om te weten wat ik daar deed, was het nu eenmaal goedkoper.

Wel fijn want dan moet ik niet helemaal daarheen haha. Wat opvalt is dat de meeste tanden die gefragmenteerd zijn, dit eigenlijk niet zijn, maar het tandbeen is bij de meeste volledig weggevreten. Ik vind er hele massa's complete schelpen, van die grote dikke grijze. Gister zelfs een met beide kleppen. Het materiaal komt daarom volgens mij van oorsprong niet uit een pijp maar heeft een korte minder turbulente weg afgelegd.

Alles wat je tot nu toe ziet zijn zichtvondsten overigens, zoals op de foto te zien is laat ik de regen het werk doen.
Ik heb er wel gezeefd trouwens, maar heb het zeefsel in een paar emmers gegooid en meegenomen, thuis ga ik dat lekker op mijn gemak uitspoelen.

[Bewerkt door archeonist2 op 06-04-2016 om 17:29 NL]

[Bewerkt door archeonist2 op 06-04-2016 om 17:32 NL]

archeonist2   06-04-2016 at 17:35

archeonist2
Normal Member

quote:
Jurassic Lars schreef:
Prachtige tanden, ook al zijn ze ietwat beschadigt! Ik heb een hoop Mill tanden in mijn verzameling en er is geen enkele tand die ik niet heb opgeraapt in de jaren dat ik daar gezocht heb. Zandstortingen zoals deze in Utrecht zijn vaak tijdelijk en verdwijnen daarna. Verzamel dus alles wat je tegenkomt

Gr,
Lars

Klopt Lars, deze locatie is er nog maar een paar maanden. Ik verzamel als een gek en kom zo superveel over het Mioceen en Plioceen te weten.

Spoorzoeker   07-04-2016 at 15:15

Spoorzoeker
Senior Member
Registered: 09-07-2013

Wat een zinloze reactie van Pascal om dit soort vondsten niets bijzonders te vinden. Lekker door verzamelen op die plek. Zitten hele mooie tanden tussen. Gefeliciteerd.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert!
Groetjes Hans

Men wordt door vragen wijs. (Vondel)

archeonist2   07-04-2016 at 16:33

archeonist2
Normal Member

Dag Hans, zo te zien ben jij een Winterswijk ganger. Ik heb er afgelopen jaar 3 keer gezocht, balen dat het gesloten is, maar mooie vondsten gedaan daar. Ik zal ze binnenkort eens plaatsen. Ben je er al vaak geweest?

Page: 1 2

0