HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Plantfossielen carboon Beringen

jentevdw   05-04-2016 at 18:06

jentevdw
Senior Member
Registered: 19-09-2011

Hallo iedereen,

Vanmiddag ben ik met mijn vader een wandelingetje gaan maken op de mijnterril/natuurgebied te Beringen. (Geen zorgen, ik weet dat het een natuurgebied is, ik ben mooi op de paadjes gebleven) Soms lag er wat steenstort tot aan het wandelpad, en dan kon ik me toch niet helemaal beheersen. Bon, maar goed dat ik dat niet kon, want ik heb toch enkele leuke vondsten gedaan, al zeg ik het zelf. Vooral de varentjes vind ik geweldig! Ik heb voorheen nog nooit plantenfossielen gevonden, dus ik ben echt een grote leek. 'k Heb aan de hand van de determinatiepagina wat gekeken, maar ik kwam er toch niet wijzer uit.

foto 1: neuropteris?
foto 2: neuropteris?
foto 3: neuropteris?
foto 4: ?
foto 5: ?
foto 6: ?
foto 7: calamites?
foto 8: calamites?

Zoals gezegd, echt een complete leek, ben beter thuis bij de brachiopoda en bivalven. 1 ruitje van het papier op de foto's is 5mm. Ik hoop dat er wat experten zijn die me verder kunnen helpen

groetjes,

Jente

suffeleersT   05-04-2016 at 19:00

suffeleersT
Senior Member
Registered: 09-08-2015

Leuke vondsten. Daar gaan we ook graag wandelen met de kinderen.

sjaak   05-04-2016 at 19:35

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Ik kan je niet helpen, maar ik kan dit soort vondsten erg waarderen. Mooi hoor!

Niels

KoenJ   05-04-2016 at 19:54

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Hoi Jente,

Leuk om dit te zien. Ik heb ne meermaals afgevraagd of er nog iets te vinden is in Beringen, leuk om te zien dat het antwoord ja is. Kijk ook eens hier voor wat info:
LINK

De eerste 3 foto's zijn een zaadvaren, zou neuropteris kunnen zijn, maar dat hangt van veel kenmerken af. Foto 4 en 5 zijn volgens mij van een wolfsklauwachtige boom, Sigillaria of lepidodendron. De laatste drie foto's zijn inderdaad Calamites.

jentevdw   05-04-2016 at 20:05

jentevdw
Senior Member
Registered: 19-09-2011

Hallo suffeleersT, sjaak en KoenJ,

Allereerst ben ik heel blij met de waardering die jullie uiten ten aanzien van mijn vondsten, altijd leuk als iemand zegt dat je iets moois gevonden hebt

KoenJ, ik ben zelf zonder voorkennis van Beringen er op af gegaan, het is een vindplaats die niet zo ver van mij thuis gelegen is, en als er niets was dan hadden we een mooie wandeling gehad, dus ik dacht, gaan met die banaan. Maar er ligt nog heel veel, en dat zelfs enkel met te zoeken naast de wandelpaden (ik weet niet wat er juist wel en niet mag, want we zijn op de wandeling nog andere ontsluitingen van het steenstort tegengekomen, maar we wouden niet van het pad afgaan en zo de mooie natuur vernielen), we hebben zelfs van alles laten liggen omdat we er toch al mooiere hadden. We zijn ook helemaal niet ver gegaan, de wandeling rond de terril is 2 of 3.5 km, denk dat we niet aan 1 km geraakt zijn, omdat we heel de tijd op ons hurken zaten te snuffelen. (De andere wandelaars moeten nogal gedacht hebben - hoewel er wel iemand kwam vragen of we al veel gevonden hadden)
Hartelijk bedankt ook voor de link, zal ik zeker mijn plezier nog aan hebben

groetjes,

Jente

0