HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Silicium carbide XL M3238
7.50 EUR

Prepareren en Conserveren

Preparatie van een cornuproetus(??)

suffeleersT   05-03-2016 at 19:31

suffeleersT
Senior Member
Registered: 09-08-2015

Ik heb sinds mijn start met het prepareren een haat/liefde verhouding met deze Proetida.
Elk stuk tot nu toe was nooit echt gelukt. De eerste die ik ooit deed was natuurlijk niet al te goed. De tweede was van glas en de derde ging al beter maar nog niet echt wat het moest zijn.

Bij deze was ik vrij zeker dat het een ramp ging worden. Als jullie de puzzel zouden gezien hebben zouden jullie hetzelfde denken. Het lijkt maar 2 stukken maar er waren 3 scherven binnenin los gekomen met elk een klein stukje schaal erin en nog 1 die je vanboven ziet zitten. Om deze terug op de juiste plaats te krijgen heb ik meer dan een uur zitten puzzelen. Heb spijt dat ik er geen foto's van getrokken heb. Dus met al die stukken en vrij veel lijm was ik bijna zeker dat het nooit goed ging komen.
Maar.
Tot nu toe is deze geweldig. Ben super geconcentreerd en voorzichtig bezig.
De terraslijnen (waar ik nu eindelijk van snap hoe ze op die naam komen nu ik ze zelf van bovenaf heb kunnen bewonderen) zijn geweldig. De tubercles komen er allemaal vrij goed uit ookal is de scheiding niet super. Maar het gaat, heb al veeeeel erger gezien ondertussen. Hij staat vol. En op de genale stekels staat een smal rijtje over gans de lengte. ( Oh wat wou ik dat ik een deftig fototoestel had zodat ik die details kon delen met jullie)
Ben nu ongeveer 14u ver in de prep. Je ziet dat er een klein stukje van het pygidium ontbreekt. Dat zal verloren zijn gegaan ten velde. Ben al blij dat de rest erbij zat.
Nu komt de moeilijkste kant vol lijm. Heb al wat verwijderd van het gedeelte dat bloot ligt maar moet nog veel verwijderd worden.

Morgen heb ik helaas niet veel tijd. Soignies wacht nog een keer op mij. Laten we hopen dat ik dit keer wat meer geluk heb daar .

Frederik   05-03-2016 at 22:46

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Ziet er goed uit Tim! Het is duidelijk dat je de detail goed weet te behouden. Dat kleine scherfje zal inderdaad te velde weggesprongen zijn. Ik werk momenteel aan een Gerastos met hetzelfde probleem, het komt vaak voor.

Met Cornuproetus(??) zit je op dit moment zo juist als het zijn kan.

Lugo   06-03-2016 at 07:11

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Heel mooi,Tim en de details ( tuberkels en terraslijntjes ) zijn perfect bewaard.

Prima prepwerk.

Lugo

Heraclites

strandjutters   07-03-2016 at 21:16

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Prachtig stuk Tim,ik dacht dat er iets was met de staart,maar het zijn lijnen in de matrix door het preppen.

leuk dat onze (Mijn eerste)nieuwe zending vandaag in Schiphol zit,ik kijk er naar (lang naar )uit.

GR Pascal

suffeleersT   07-03-2016 at 21:54

suffeleersT
Senior Member

Dank u allemaal.

Ja dat scherfje is spijtig maar zoals je zegt het gebeurt vaak.

Links is zoals ik dacht moeilijker. Niet alleen door al die lijm maar de scheiding is ook wat slechter.
Toch krijg ik hem er tot nu toe zonder kleerscheuren eruit. Traag maar zeker.
Eens vrij zal ik nog wel even bezig zijn om al de lijmresten te verwijderen met een naald
maar dat zal ook wel lukken. Heb al een beetje gedaan en ging vlot.

strandjutters   07-03-2016 at 22:02

strandjutters
Senior Member

Ja Tim,prachtig !

Maar het is ook waarschijnlijk een feit waar je veel moet lijmen ,de lijm ook wel de matrix intrekt,en het daardoor nog kleveriger word,klinkt ook logisch,maar dit komt goed.

GR

[Bewerkt door strandjutters op 13-03-2016 om 15:59 NL]

suffeleersT   08-03-2016 at 20:04

suffeleersT
Senior Member

We zijn bijna aan het eind en dan toch wat tegenslag. Het ging te goed.
Er zit een natuurlijke verwering of 'roestlaag op het laatste deel dat ik vrij moest leggen.
het topje van de linker genale stekel is ook op die lijn gebroken en ligt haaks op de rest.
Maarja. Er moest iets fout gaan. Kon niet anders.
Maar toch mijn beste Proetus tot nu toe. Nog wat afwerken en hij is klaar.

strandjutters   08-03-2016 at 20:25

strandjutters
Senior Member

Hallo Tim,ja je ziet meerdere van de vlekken als je deze kant op gaat.

maar het lukt je toch om te preppen,waarschijnlijk is deze matrix best wel kleverig.

Maar het komt goed,t'is een prachtig exemplaar,en dat dank zij jezelf

GR

drongen   08-03-2016 at 20:32

drongen
Senior Member
Registered: 08-01-2008

Hoi Tim,

ik vind hem best geslaagd. Dat roest kan je later misschien wegwerken met een lichte straalbeurt.

Peter

strandjutters   08-03-2016 at 20:37

strandjutters
Senior Member

Hallo Peter,ik denk dat stralen op een stuk die verweerd in de steen steekt niet veel zal helpen,in tegendeel denk ik dat het nog slechter zal zijn.

Het stuk die verweerd is straal je gewoon weg denk ik .

GR

drongen   08-03-2016 at 20:56

drongen
Senior Member
Registered: 08-01-2008

Hoi,
het is een beetje moeilijk te beoordelen op de foto, maar ik denk niet dat hij echt verweerd is. Er lijkt nog zwart door te komen, is dus zeker niet echt volledig verweerd.
Peter

strandjutters   08-03-2016 at 21:00

strandjutters
Senior Member

Hallo Peter,ik denk eigenlijk dat Tim op dit plekje nog niet klaar is.

Maar als de matrix geérodeerd is zal de schaal er zeker ook van weten.

GR

suffeleersT   09-03-2016 at 02:48

suffeleersT
Senior Member

Ik moet inderdaad links nog wat verder weg preppen. Dan moet ik eens bekijken hoe erg dat het is. Het is zo Peter dat er nog zwart doorkomt van de schaal. Stralen kan ik niet, door gebrek aan straler, maar misschien krijg ik het wat weg met de naald.
We zullen zien deze avond.

Bedankt Pascal en Peter.

Frederik   09-03-2016 at 09:34

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Mooie Cornuproetus. Net als Peter sluit ik niet uit dat die 'roestplek' nog redelijk goed te verwijderen is. Met een scherpe naald onder de bino zou dit mogelijks ook prima kunnen lukken. Vanop foto kan je moeilijk inschatten in welke mate op die plek de schaal structureel zwak is. Dat zal je moeten inschatten als je bezig bent.

Lugo   09-03-2016 at 10:16

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Mooi prepwerk, Tim.

Proficiat.

Lugo

Heraclites

suffeleersT   09-03-2016 at 19:41

suffeleersT
Senior Member

Bedankt allemaal. Hij is vrij goed gelukt ja.
Heb geprobeerd om de 'roest' te verwijderen met een naald maar is te diep doorgedrongen en de schaal is niet meer stabiel. De schaal is zelfs op sommige plaatsen niet meer aanwezig.
Hij blijft zoals hij is. Dat beetje bruin is niet zo erg. Het is tenslotte een paar honderd miljoen jaar oud hé .

Heb ook even wat foto's van de Hypsipariops erbij gezet. Zodat jullie zien dat ik er daadwerkelijk ook nog wel met bezig ben tussendoor. Sommige plaatsen sterk verweerd andere plaatsen valt dan weer mee. Het oog is spijtig genoeg bijna volledig verweerd al zie je nog wel enkele lenzen. Er zitten er nog meer verborgen onder wat resten matrix. Denk wel dat hij iets gaat hebben als hij er volledig uit is. Geen topstuk maar toch een speciaal stuk.

ivok   09-03-2016 at 19:58

ivok
Senior Member
Registered: 29-09-2010

Dat wordt toch nog wel heel mooi.
Persoonlijk vind ik die gele verwering wel wat hebben, mooi contrast.
Is ook echt een flinke jongen

strandjutters   09-03-2016 at 20:23

strandjutters
Senior Member

Hallo Tim,ja die Hypsi heeft wel wat,zeker een zeer mooie kleurvariatie ,word toch nog een zeer leuk stuk.

Ik dacht het ook wel dat je die roest bij de proetus niet helemaal goed ging krijgen,dit blijven letsels ,maar toch ook nog een zeer mooie prep voor zo een klein beestje.

GR

suffeleersT   09-03-2016 at 20:43

suffeleersT
Senior Member

Bedankt, ja die hypsi heeft wel iets met zijn kleuren van rood, bruin, rozig, geel en zwart en wat wit op het pygidium.

0