HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Materiaal van vindplaats in Frankrijk, Vogezen

Page: 1 2

amelchers   03-03-2016 at 18:27

amelchers
Senior Member
Registered: 08-06-2015

Hallo allemaal,

Nu ik hier een tijd lang in Straatsburg (Elzas, Frankrijk) zit wil ik toch fossielen kunnen blijven zoeken. Helaas blijkt dat de informatie omtrent vindplaatsen in mijn regio op deze site erg summier van aard. Daar wil ik iets aan doen. Niet alleen omdat ik dan zelf daarmee de mogelijke vindplaatsen in mijn omgeving leer verkennen, maar ook omdat ik anderen die zich in deze regio vinden daarmee eventueel van dienst kan zijn.

Zodoende heb ik afgelopen zondag de aanwijzingen van Gunther uit deze thread LINK op het forum van begin 2004 maar eens aangepakt om Lalaye in de Vogezen op de grens met de Elzas te verkennen. Hieronder de vondsten die we die dag hebben kunnen doen (foto's van de vindplaats zelf zijn op verzoek ook voorhanden).

Omdat het Carboon niet mijn specialiteit is (ik heb als kind wel eens met GEA in groeves in Osnabrück gezocht, maar dat is het dan ook) wilde ik jullie vragen of jullie, waar mogelijk, kunnen helpen met de soortenidentificatie, zodat deze informatie aan een eventuele locatiebeschrijving kan worden toegevoegd. Daarbij moet overigens gelijk gesteld worden dat hoewel de site makkelijk en openlijk toegankelijk is, het vondstmateriaal erg mager bleek. Misschien dat dit in 2004 ook al zo was, maar mogelijk is de site gewoon ook uitgeput geraakt.

Hoe dan ook, hier de foto's. Ik zal ze per stuk in een eigen bericht zetten, genummerd als fragment. Meer informatie heb ik op dit moment namelijk zelf ook niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Alexander.

[Bewerkt door amelchers op 03-03-2016 om 18:29 NL]

amelchers   03-03-2016 at 18:29

amelchers
Senior Member

Fragment 1: Naar mijn idee het duidelijkste (en mooiste) fragment...

amelchers   03-03-2016 at 18:30

amelchers
Senior Member

Fragment 2: een stuk (boom)wortel?

amelchers   03-03-2016 at 18:31

amelchers
Senior Member

Fragment 3: plantenresten - van één of meerdere planten?

amelchers   03-03-2016 at 18:32

amelchers
Senior Member

Fragment 4

amelchers   03-03-2016 at 18:35

amelchers
Senior Member

Fragment 5: resten fossiel hout aanwezig...

amelchers   03-03-2016 at 18:37

amelchers
Senior Member

Fragment 6: resten gefossiliseerd hout aanwezig - stuk bast?

amelchers   03-03-2016 at 18:38

amelchers
Senior Member

Fragment 7

KoenJ   03-03-2016 at 18:41

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Ik weet niet of het hier Westfaliaan betreft, maar kijk hier eens naar: LINK

Geeft een mooie inleiding.

amelchers   03-03-2016 at 18:42

amelchers
Senior Member

Fragment 8: nog een afdruk

amelchers   03-03-2016 at 18:44

amelchers
Senior Member

Fragment 9: is het iets, of is het niet?

amelchers   03-03-2016 at 18:45

amelchers
Senior Member

Fragment 10: ik vermoed dat dit mogelijk gewoon een textuurvervorming in het gesteente zou kunnen zijn

amelchers   03-03-2016 at 18:46

amelchers
Senior Member

Fragment 11: kan het zijn dat deze golven gewoon het gevolg zijn van een afslag/het breken van de steen?

amelchers   03-03-2016 at 18:48

amelchers
Senior Member

quote:
KoenJ schreef:
Ik weet niet of het hier Westfaliaan betreft, maar kijk hier eens naar: LINK

Geeft een mooie inleiding.

Hallo Koen,

Bedankt voor de link. Leuk documentje inderdaad. Ik denk dat ik op zich zo wel wat impressies meen te herkennen.

Wanneer ik wat meer tijd heb over de komende dagen (hoop ik) zal ik het eens naast mijn stukken leggen en kijken of ik zelf het e.e.a. kan identificeren.

Groeten,
Alexander.

amelchers   04-03-2016 at 14:44

amelchers
Senior Member

Hallo Koen,

Ik heb nog even gezocht op welke periode van het Carboon precies in Lalaye ontsloten wordt, maar deze informatie blijkt lastig te vinden... Wat op zich nog goed te vinden is, is een Wikipediapagina omtrent de het koolbassin in de Villé-vallei LINK, waar overigens in beschreven staat dat de formaties bij Lalaye uit diverse Carboonlagen, gescheiden door zwarte schist zou bestaan. Nu hebben we inderdaad wel wat kleine stukjes zwarte schist aangetroffen, maar mijn impressie was toch dat de lagen minder onderbroken waren dan in dat artikel beschreven. Een precieze geologische kaart van de regio heb ik zo ook niet kunnen vinden, al heeft het zoeken me wel dit interessante resultaat opgeleverd: LINK. Bekijk ik dat kaartje echter, dan zou volgens mijn inschatting de ontsluitingen in Lalaye tot het Perm dateren. Dit lijkt me echter niet het geval te zijn...

Een interessantere bron van informatie is de fotocollectie van de Association Strasbourgeoise des Amis de la Minéralogie op LINK, waar een stuk uit Lalaye staat afgebeeld dat, hoewel niet gedateerd of met een bepaalde laag in verbinding gebracht, op zich wel informatief is. Het fragment wordt namelijk geïdentificeerd als Sublepidodendron sp.. Aannemende dat deze determinatie juist i, dan zouden de formaties in Lalaye dus dateren tot ofwel het Famenniaan (laat-Devoon), of waarschijnlijker tot het vroeg-Carboon - het Dinantien/Dinantiaan-subsysteem (Tournaisien/Tournaisiaan of Viséen/Viséaan).

Interessant hierbij is dat ik inderdaad zelf ook (verweerd en vervormd, weliswaar) Sublepidodendron sp. lijk te herkennen in fragmenten 2, 7 en 8, waarbij fragment 9 hier ook een kleine afdruk van lijkt te bevatten (helaas niet gefotografeerd).

Voor het overige materiaal heb ik op LINK en LINK (het Natuurhistorisch Rijksmuseum van Zweden) nog wat nuttige vergelijkingsafbeeldingen gevonden, alsook een soortenlijst van planten uit het Carboon op LINK.

Op basis van deze gegevens zou ik zeggen dat fragment 1 Syringodendron betreft (tevens te vergelijken met LINK, LINK, LINK, en LINK). Fragmenten 3 en 4 (en mogelijk 9) betreffen duidelijke gevallen van Calamites sp..

Fragmenten 5 en 6, en mogelijk 10, zijn naar mijn idee lastiger te duiden, maar zouden op basis van LINK er verweerde exemplaren van (een variant van) Lepidodendron asymmetricum kunnen betreffen.

Fragment 11 als een slaggolf afschrijvend blijft dan alleen nog een glad, bladloos takje op fragment 3 over, dat erg moeilijk te plaatsen zal zijn. Mijn "best guess" op basis van LINK is dat het hier om Lepidophyllum sp. gaat.

Samenvattend
Het tijdvak waar deze vondsten uit afkomstig zijn lijkt mij Dinantien/Dinantiaan. Aangetroffen soorten, zou ik zeggen, zijn grofweg Calamites sp., Lepidodendron sp., Sigillaria sp. en Sublepidodendron sp..

Ik hoor graag of iemand het met me eens of oneens is

Groeten,
Alexander.

[Bewerkt door amelchers op 04-03-2016 om 14:49 NL]

KoenJ   04-03-2016 at 15:25

KoenJ
Senior Member

Hoi Alexander,

Bovenaan de wikipedia-pagina staat dat het hier afzettingen uit het Stefaniaan betreft. Dat is dus jonger dan het Westfaliaan.

Ik kan me iets voorstellen bij je conclusie over de Calamites , de rest durf ik geen uitspraken over te doen. Ik vraag me af of veel van je vondsten überhaupt wel op naam te brengen zijn.

Ons forumlid Tim heeft misschien nog wat tips over de flora uit deze regio.

Spongebob   04-03-2016 at 17:39

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

quote:
amelchers schreef:
Fragment 10: ik vermoed dat dit mogelijk gewoon een textuurvervorming in het gesteente zou kunnen zijn

Hoi Alexander. Ik denk dat je gelijk hebt. Door drukverschuivingen in het gesteente ontstaan deze gladde tektonische verschuivingsvlakken. Volgens mij geldt dat voor fragment 2, 5 (niet de antraciet, maar de gladde vlakken), 7, 8, 9, 10 en 11. Bij Ibbenbüren en Osnabrück (Piesberg) kom je ze ook vaak tegen.

amelchers   04-03-2016 at 18:16

amelchers
Senior Member

quote:
KoenJ schreef:
Hoi Alexander,

Bovenaan de wikipedia-pagina staat dat het hier afzettingen uit het Stefaniaan betreft. Dat is dus jonger dan het Westfaliaan.

Ik kan me iets voorstellen bij je conclusie over de Calamites , de rest durf ik geen uitspraken over te doen. Ik vraag me af of veel van je vondsten überhaupt wel op naam te brengen zijn.

Ons forumlid Tim heeft misschien nog wat tips over de flora uit deze regio.

Hallo Koen,

Slordig van me dat ik dat over het hoofd gezien heb, zeg! Dat is precies het andere uiteinde van het Carboon als dat ik gedacht had :O Aan de andere kant was die conclusie natuurlijk vooral op identificatie van Sublepidodendron sp. gebaseerd, dewelke volgens verschillende bronnen (o.a. LINK) in het Viséaan uitstierven. Wat dat betreft vraag ik me dan ook af of de toewijzing op de site van de ASAM (zie LINK) juist is.

Overigens geloof ik graag dat de gevonden stukken niet of lastig op naam te brengen zullen zijn. Op zich lig ik daar zelf ook niet zo van wakker, alleen had ik gehoopt hiermee iets bij te kunnen dragen aan de geologische bekendheid van de Elzas... Nu kan een site als deze natuurlijk alsnog op de kaart worden gezet, maar als dit de beste vondsten zijn (en er dus ook geen soortenlijst op te stellen valt) vraag ik me af of dat de moeite waard is... De vindplaats is een oude dagbouwmijn op de berg die, gezien de leeftijd van de bomen die ik daar gezien heb, toch wel zo'n 50 jaar gesloten zal zijn. De vondsten zijn tussen de onbegroeide bosgrond gedaan...

In elk geval bedankt voor alle hulp!

Groeten en alvast een fijn weekend toegewenst,
Alexander.

ziepe   04-03-2016 at 19:14

ziepe
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 20-03-2005

Interessant.

De stratigrafische omvang van het genus Sublepidodendron (Nathorst) Hirmer 1927 loopt van ongeveer het Laat Devoon tot het Onder Carboon. Wanneer je spreekt over het Stephaniaan zitten we aan het einde van het Carboon waar ten eerste Suplepidodendron niet meer aanwezig was en ten tweede het genus Lepidodendron (waar blijkbaar toch een allusie wordt op gemaakt) al bijna niet meer aanwezig was.

Stratigrafie is o zo belangrijk

Persoonlijk denk ik ook dat je hier in het Pennsylvaniaan zit. Op het eerste zicht zijn foto's 1-3 geen Syringodendron. Syringodendron is de gedocorticeerde staat van Sigillaria waarbij de parychene littekens (gepaard!!) zichtbaar zijn. Ik zou het hier houden op Sigillaria sp. (van het Eusigillaria type) omdat ik de littekens (op de foto toch) niet zie. Aan de andere kant IS Syringodendron Sigillaria. -- Lange leve de vormgenera --

Verder zit er zeker een Calamites sp. tussen, niet op soortnaam te brengen omdat je onder andere onmogelijk kan weten hoe node en internodiale afstand is en hoe deze twee zich verhouden ten opzichte van elkaar.

Genus is m.i. enkel mogelijk voor Sigillaria sp. en Calamites sp. Soortnaam al helemaal niet. Verder meen ik toch enkele Lycophyte stamafdrukken te herkennen al zou'k mijn hand daarvoor niet in het vuur durven steken.

Boeiend!

amelchers   04-03-2016 at 19:20

amelchers
Senior Member

quote:
Spongebob schreef:
quote:
amelchers schreef:

Hoi Alexander. Ik denk dat je gelijk hebt. Door drukverschuivingen in het gesteente ontstaan deze gladde tektonische verschuivingsvlakken. Volgens mij geldt dat voor fragment 2, 5 (niet de antraciet, maar de gladde vlakken), 7, 8, 9, 10 en 11. Bij Ibbenbüren en Osnabrück (Piesberg) kom je ze ook vaak tegen.

Hoi Tom,

Tja, daar was ik al bang voor. In elk geval ruimt het hier dan wel wat op

Ik vraag me overigens af waarom fragment 6 niet in je lijstje voorkomt. Heb je deze gewoon over het hoofd gezien, of heb je hier een andere interpretatie voor?

Iets anders dat ik me afvraag is of fragment 2 niet toch plantmateriaal betreft. Aan de onderkant van de steen bevindt zich een conisch-vormig blad, en het stuk dat op de foto's getoond wordt lijkt duidelijke parallelle groeven/naden te vertonen, alsook een aantal kuiltjes die ik als bladaanhechtingen (met toegegeven een erg onregelmatig patroon) geïnterpreteerd heb. Fragmenten 7, 8 en 9 heb ik daarentegen op basis van deze identificatie gedetermineerd - evenals op grond van het feit dat fragment 8 wat soortgelijke kuiltjes vertoont, alsook, op de tast, groeven/naden.

Evenwel heb ik eerder fragment 2 als Sublepidodendron sp. geïdentificeerd op grond van gelijkenis met een stuk uit Bitschwiller les Thann (zie LINK) - maar dan heel erg verweerd - alleen past deze determinatie niet meer bij het tijdsvak waar de vondsten uit afkomstig zouden zijn, namelijk het Stefaniaan. Alhoewel ik een stuk minder zeker ben over de andere stukken, staat daarmee ook de attributie van fragment 2 op losse schroeven.

Overigens heeft de Piesberg bij Osnabrük jaren terug, in mijn kindertijd, inderdaad vele malen beter materiaal opgeleverd...

Hoe dan ook bedankt voor je hulp in dezen!

Groeten, en alvast een fijn weekend toegewenst,
Alexander.

KoenJ   04-03-2016 at 19:51

KoenJ
Senior Member

quote:
ziepe schreef:

Syringodendron is de gedocorticeerde staat van Sigillaria waarbij de parychene littekens (gepaard!!) zichtbaar zijn.

Dit moest ik toch even opzoeken.....gedecorticeerd is dus ontschorst.

Wordt steeds interessanter dit topic!

Spongebob   04-03-2016 at 20:00

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator

De eerste vier foto's van fragment 6 laten volgens mij wel een fossiele afdruk zien. Er zijn nog kleine resten koolstof/antraciet te zien.

amelchers   04-03-2016 at 22:44

amelchers
Senior Member

quote:
Spongebob schreef:
De eerste vier foto's van fragment 6 laten volgens mij wel een fossiele afdruk zien. Er zijn nog kleine resten koolstof/antraciet te zien.

Hallo Tom,

Precies, om diezelfde reden dacht ik dus ook dat dit wel eens een fossiel fragment kon zijn (en dan bedoel ik dat beide zijden bij het fossiel horen). Maar waarom fragment 5 dan weer niet? Is daar niet hetzelfde aan de hand?

In elk geval bedankt weer voor het delen van je inzichten.

Groeten,
Alexander.

amelchers   04-03-2016 at 23:14

amelchers
Senior Member

quote:
ziepe schreef:
Interessant.

De stratigrafische omvang van het genus Sublepidodendron (Nathorst) Hirmer 1927 loopt van ongeveer het Laat Devoon tot het Onder Carboon. Wanneer je spreekt over het Stephaniaan zitten we aan het einde van het Carboon waar ten eerste Suplepidodendron niet meer aanwezig was en ten tweede het genus Lepidodendron (waar blijkbaar toch een allusie wordt op gemaakt) al bijna niet meer aanwezig was.

Stratigrafie is o zo belangrijk

Persoonlijk denk ik ook dat je hier in het Pennsylvaniaan zit. Op het eerste zicht zijn foto's 1-3 geen Syringodendron. Syringodendron is de gedocorticeerde staat van Sigillaria waarbij de parychene littekens (gepaard!!) zichtbaar zijn. Ik zou het hier houden op Sigillaria sp. (van het Eusigillaria type) omdat ik de littekens (op de foto toch) niet zie. Aan de andere kant IS Syringodendron Sigillaria. -- Lange leve de vormgenera --

Verder zit er zeker een Calamites sp. tussen, niet op soortnaam te brengen omdat je onder andere onmogelijk kan weten hoe node en internodiale afstand is en hoe deze twee zich verhouden ten opzichte van elkaar.

Genus is m.i. enkel mogelijk voor Sigillaria sp. en Calamites sp. Soortnaam al helemaal niet. Verder meen ik toch enkele Lycophyte stamafdrukken te herkennen al zou'k mijn hand daarvoor niet in het vuur durven steken.

Boeiend!

Hallo Sven,

Klopt, stratigrafie is bijzonder belangrijk - ook in de archeologie waar ik mijn opleiding in gevolgd heb

Helaas had ik voorheen echter nagenoeg geen informatie over de site. De enige aanwijzingen die ik had waren die uit een bericht op dit forum uit 2004. Nu had ik gehoopt dat met het vaststellen van de soorten mogelijk ook serie, subsysteem, of etage vastgesteld zouden kunnen worden, maar dat blijkt toch een stuk lastiger dan ik in eerste instantie dacht.

Interessant trouwens dat Pennsylvaniaan denkt als herkomst voor dit materiaal. Heb je een bepaalde reden, buiten de vermelding op Wikipedia, om dit te vermoeden (iets waar ikzelf misschien lering uit kan trekken), of is dat gewoon een kwestie van ervaring?

Ik had inderdaad al gezien dat Syringodendron met Sigillaria sp. overeenkomt, de oudere stammen of onderste gedeelten van laatstgenoemde zou betreffen, waarbij de ribben breder uit elkaar liggen, zegels minder prominent aanwezig en vervormd zijn, en bladlittekens minder vaak voorkomen (bronnen: LINK en LINK). Met veel verbazing heb ik vervolgens over het probleem van de vormgenera gelezen. Het principe was me wel bekend, maar ik heb nog nooit zo'n set treffende voorbeelden gezien...!

Ik denk dat ik me er wat dat betreft volledig in kan vinden dat tussen het materiaal enkele voorbeelden Calamites sp. en Sigillaria sp. voorkomen. Hierbij denk ik dat ik fragmenten 1, 3, 4, en 6 als bevestigde fossielen kan aanmerken, over fragmenten 2 en 5 nog wat zal moeten nadenken, maar de rest in principe van de hand kan doen.

Het is geen vetpot, maar ik denk dat onze excursie naar Lalaye hiermee toch iets van nut heeft gehad, buiten een middag in de gezonde berglucht! Bedankt voor alle hulp in wat in eerste instantie een redelijk hopeloze opdracht leek!

Groeten,
Alexander.

P.S.: met al het bovenstaande vraag ik me toch af waar de Association Strasbourgeoise des Amis de la Minéralogie hun determinatie/vondst van een stuk Sublepidodendron uit Lalaye vandaan halen ( LINK)...

Spongebob   04-03-2016 at 23:17

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator

Even jouw fragment 5 erbij geplakt.
Het wrijfvlak zie je hier vooraan; glad en loodrecht op het fossiele 'hout', waarvan de koolstof is omgezet in antraciet, echte steenkool. Bij fragment 6 heeft het bruine laagje, denk ik, ook te maken met omzettingen door wrijvingsdruk; dus geen bast ofzo. Je ziet dat bruine laagje in meerdere stukken die je laat zien.
Ik had gehoopt dat anderen zich zouden melden, want ik ben eigenlijk helemaal niet kundig in het Carboon en haar geologie. Misschien kun je Hans Steur contacteren als je een deskundige wilt inschakelen.

ziepe   04-03-2016 at 23:52

ziepe
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 20-03-2005

Ideaal moment voor een beetje promotie

Op de komende fossielenbeurs in Ede (12 maart, volgende week dus) kom ik praten over de 'De Opkomst en ondergang van de woudreuzen uit het Carboon'. Waarin ik een beetje duiding geef over die bepaalde groep, zijn opkomst en zijn ondergang.

Toeval wil dat een deel van de presentatie (de introductie) gaat over de problematiek van vormgenera, geïllustreerd met enkele duidelijke voorbeelden.

Meer info hier: LINK
en natuurlijk hier: LINK

Allemaal welkom!

Sven

Everhardus   05-03-2016 at 03:52

Everhardus
Senior Member
Registered: 28-09-2007

Het verschijnsel van die vlakke lagen herken ik erg van de ammonieten uit Graefenberg. Totaal ander tijdperk, waarschijnlijk vergelijkbare situaties. Elbert heeft me dit verschijnsel uitgelegd, meen vergelijkbaar met het idee van Tom. Ben geen expert, wellicht kan Bert aanvullen....ik ben het preciese verhaal erachter kwijt maar het lijkt er veel op. De matrix is ter plaatse ook flink weerbarstig !!

KoenJ   05-03-2016 at 07:58

KoenJ
Senior Member

Hoi Alexander,
Pennsylvaniaan is de tegenwoordig internationaal erkende bebaming voor het Boven-Carboon. Het Westfalien en het Stefanien (of -iaan) waren oude Europese benamingen voor periodes uit het Boven-Carboon. In Europa worden deze nog vaak gebruikt, maar officieel hoort het natuurlijk niet.

amelchers   05-03-2016 at 11:56

amelchers
Senior Member

quote:
KoenJ schreef:
Hoi Alexander,
Pennsylvaniaan is de tegenwoordig internationaal erkende bebaming voor het Boven-Carboon. Het Westfalien en het Stefanien (of -iaan) waren oude Europese benamingen voor periodes uit het Boven-Carboon. In Europa worden deze nog vaak gebruikt, maar officieel hoort het natuurlijk niet.

Hallo Koen,

Bedankt voor de verduidelijking, al komt het op mij toch wat vreemd over dat je de lagen die je op één locatie fysiek kunt waarnemen zou opdelen of oprekken afhankelijk van lagen die je op een andere locatie waar kunt nemen. Het gaat waarschijnlijk wat ver de theoretische geologie in om dit verschijnsel te kunnen verklaren, want het hangt er natuurlijk allemaal maar net vanaf waar je dateerbaar materiaal aantreft (waarmee het dateren van lagen naar mijn begrip ervan altijd een beetje natte vingerwerk blijft), maar zonder diepgaande kennis toch een opmerkelijk fenomeen.

Overigens, als de ICS-standaard degene is die tegenwoordig officieel gehanteerd dient te worden, zou je dan niet in plaats van Stephaniaan de naam Gzhelien kunnen gebruiken om dezelfde etage aan te duiden?

Groeten,
Alexander.

[Bewerkt door amelchers op 05-03-2016 om 12:02 NL]

amelchers   05-03-2016 at 12:09

amelchers
Senior Member

quote:
Spongebob schreef:
Even jouw fragment 5 erbij geplakt.
Het wrijfvlak zie je hier vooraan; glad en loodrecht op het fossiele 'hout', waarvan de koolstof is omgezet in antraciet, echte steenkool. Bij fragment 6 heeft het bruine laagje, denk ik, ook te maken met omzettingen door wrijvingsdruk; dus geen bast ofzo. Je ziet dat bruine laagje in meerdere stukken die je laat zien.
Ik had gehoopt dat anderen zich zouden melden, want ik ben eigenlijk helemaal niet kundig in het Carboon en haar geologie. Misschien kun je Hans Steur contacteren als je een deskundige wilt inschakelen.

Hoi Tom,

Gezien dit argument denk ik dat je met fragment 5 inderdaad gelijk zult hebben. Ik heb de steen nog eens bekeken, en zie inderdaad ook aan drie van de vier andere verticale vlakken mooie, gladde, wrijvingsvlakken.

Hoe je fragment 6 precies interpreteert begrijp ik alleen nog niet zo goed. Ik begrijp nu dat je de bruine laagjes/verkleuringen als resultaat van wrijvingsdruk interpreteert, maar wat is volgens jou dan het fossiel hieruit? Alleen de onderkant, waar nog stukken antraciet te zien zijn, en dan een afdruk? Ikzelf zat met de andere kant, dat dat er misschien bij zou kunnen horen. Maar volgens jou dus niet?

Overigens denk ik niet dat het de moeite zal lonen er echt een deskundige bij te halen, want zulk interessant materiaal is het voor mij niet. Het is meer dat ik een vindplaats op de kaart probeer te zetten, en er daarom zoveel mogelijk over te weten probeer te komen. En al begrijp ik dat het voor jullie vrij tijdsintensief is om op deze manier met verder nogal weinigzeggende stukken bezig te zijn, waardeer ik het enorm. Ik leer er behoorlijk veel van! Daarvoor heel hartelijk bedankt!

Groeten,
Alexander.

Page: 1 2

0