HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Stukjes amfebisch bot uit Letland

amelchers   29-02-2016 at 17:59

amelchers
Senior Member
Registered: 08-06-2015

Hallo allemaal,

Twee of drie zomers geleden inmiddels hebben mijn Letse schoonouders bij hun zomerhuis een nieuwe zwemvijver aangelegd voor bij de sauna. Hierbij is een hoop klei/kleiig zand mee naar boven gekomen, en in die klei heb ik destijds een klein zwart schijfje bot gevonden, met daarop een reeks kleine bultjes. Ik heb hier destijds de nationale paleontoloog, met wie ik toen contact had, over aangeschreven, maar nooit een reactie ontvangen. Een oud medestudent die inmiddels in de VS paleontologie is gaan studeren heb ik toen ook gevraagd of hij enig idee had, waarbij hun dacht aan een huidplaatje van een amfibie.

Een jaar, misschien anderhalf later, toen mijn echtgenote en ik met haar neefjes naar de kinderspeelplaats waren, vond ik in het zand soortgelijke, doch kleinere en gerolde/geronde stukjes.

Omdat mij bekend is dat in Letland vroege tetrapoden gevonden zijn (denk aan de Ventastega, vernoemd naar de Venta rivier uit het westen van Letland), er geologisch weinig depositie heeft plaatsgevonden, en daardoor zelfs afzettingen uit het devoon als zand tussen je vingers weg brokkelt, vroeg ik me af of iemand van jullie misschien enig idee heeft van wat deze stukjes zouden kunnen zijn... Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Alexander.

Spongebob   29-02-2016 at 18:33

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

Hoi Alexander,

Jouw zwarte steentjes lijken erg veel op mijn stukjes schildpadschild uit de Savigné in Frankrijk. Miocene zanden in Letland? Dat vraagt om verdere inspectie!

[Bewerkt door Spongebob op 01-03-2016 om 13:52 NL]

Duys   01-03-2016 at 13:15

Duys
Senior Member
Registered: 15-05-2008

Alexander,
zijn precies Devoonstukjes, op de eerste foto kan ik bijna eenzelfde soort structuur zien, maar net te onduidelijk.
Deze website kan je op weg helpen LINK
Bovengevoegd een detailfoto van tevens een stukje pantser gevonden in Latvia.
LINK
heb zelf een lijst van soorten die ik in Latvia heb gevonden opgesteld, met wat hulp van enkele paleontologen van ginder, verder aangevuld(ben nog aan de site aan het werken).
Neem maar eens een kijkje op de Baltische site. Lijken me dus fragmentjes van pantservissen, ieder heeft zo zijn eigen detailpatroon.
Duys

[Bewerkt door Duys op 01-03-2016 om 13:18 NL]

Spongebob   01-03-2016 at 13:52

Spongebob
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 22-12-2007

Interessant Duys!
Devoon past i.e.g. beter bij de geologie van de baltische staten.
Ben benieuwd wat er verder uitkomt.

Duys   01-03-2016 at 14:00

Duys
Senior Member

Kan nog zijn wat je zegt Spongebob, pleistoceen etc is daar allemaal vertegenwoordigd.

Maar de structuur(onder de microscoop van naderbij bekijken) leek me bekend.
LINK
Nog een pdf met enkele structuurpatronen en andere Devoonvondsten, handig om er wegwijs in te geraken Alexander.
Duys

[Bewerkt door Duys op 01-03-2016 om 14:01 NL]

amelchers   01-03-2016 at 16:36

amelchers
Senior Member

Wow, Duys! Ik had niet verwacht dat iemand me zo snel iets kon vertellen over een fossiel afkomstig uit wat doorgaans toch (zeker hier in het Westen) als een obscuur stukje Europa wordt gezien! Ik had ook zeker niet verwacht dat de vondst zou interessant zou blijken te zijn, al hoop je dat natuurlijk wel met elke vondst

Maar inderdaad lijkt de structuur op de bijgevoegde foto als twee druppels water op de structuren die ik op mijn stukjes zie, vooral het grotere stuk. Jammer dat het verder een redelijk contextloze vondst is, en dat mij de geologie van zuidoostelijk Letland onbekend is, zodat de vondst verder niet te dateren valt (van wat ik zo snel over pantservissen/placodermi lees zou dat een interessante bijdrage hebben kunnen leveren). Maar wanneer ik komende zomer weer in Letland ben (of mogelijk april alweer in de regio) zal ik zeker mijn ogen open houden om te zien of er meer fragmenten liggen.

Bedankt voor het artikel trouwens ook! Helaas heb ik momenteel te veel aan m'n hoofd om het direct door te kunnen nemen, maar het ziet er interessant uit en ga het zeker een keer lezen!

Nogmaals bedankt!

amelchers   01-03-2016 at 16:53

amelchers
Senior Member

Hallo Spongebob,

Ik moet zeggen dat ik daar ook in eerste instantie aan heb zitten denken, alsook aan iets als pantser van een steur.

Probleem is dat de vondst contextloos gedaan is, en ik helaas verder maar weinig informatie heb over de geologie van Letland, laat staan meer specifiek van de regio in het zuidoosten van het land waar het zomerhuis van mijn schoonouders licht. Het enige dat ik van de geologie aldaar weet is dat erg oude afzettingen dicht aan de oppervlakte liggen als niet oppervlakte materiaal zijn (zo heb ik een heilige Lijfse grot bezocht die uit Devoonzand uitgehouwen was) en dat er weinig depositie en vervorming heeft plaatsgevonden. Mijn enige zekere referentie met het Devoon, namelijk roodkleurig zanderig materiaal, leek niet op het grijze kleiig-zanderig sediment uit de tuin van het zomerhuis van mijn schoonouders, al is kleur op macroscopisch niveau het voornaamste verschil (zoals gezegd ligt het zomerhuis in het zuidoosten van het land, de grot in het westen, als niet noordwesten). Daarbij is deze minieme contextinformatie alleen op het grootste stuk van toepassing. De andere, kleinere stukjes zijn helemaal contextloos, omdat het zand van zijn primaire sedimentaire context naar een park verplaatst is.

Kijk ik echter zelf naar de structuur, dan kan ik bijna zeker zelf al steur afschrijven. Ik heb daar als kind ooit een beenplaat van op het strand gevonden en ken het verder uit archeologische context, en daar komen deze stukjes niet mee overeen.

Verder heb ik hier een aantal stukjes fossiel pantser liggen die ik in mijn jeugd eens heb aangeschaft voor mijn fossielenverzameling. Helaas heb ik daar niet bij onthouden welk stuk pantser van een schildpad was en welk een beenplaat van krokodil en gordeldier zijn. Evenwel lijken deze stukjes (in elk geval het grotere, en ook een paar van de kleinere) daar duidelijk niet op. Een van de eerstgenoemde stukjes (noem het "referentiemateriaal" - en ook even uit het blote hoofd, want ik zit nu in het buitenland en heb geen beschikking over de fossielen zelf) heeft meer kuiltjes dan bultjes, een ander is inderdaad, net als je schildpadschild, meer gegolfd, en de laatste heeft een soort schuurpapierachtige textuur (al is het niet zo ruw). Geen komen er eigenlijk echt met de structuur van de huidige stukjes overeen, dewelke bestaat uit kleine, doch afzonderlijke, bultjes op een gladde ondergrond.

Dat gezegd hebbende weet ik dus zelf ook niet wat het is, dus sta voor alle suggesties open Moet wel zeggen dat Duys' verklaring me erg aanspreekt, en ook qua materiaal en geologie erg veel lijkt op waar ik mee te maken denk te hebben...

Duys   01-03-2016 at 17:30

Duys
Senior Member

Mocht het zo zijn Amelchers, de onderzoekers ginder zijn sterk gefocused op coprolieten, om een inzicht in een biotoop en predatie te krijgen.
Kans dat je dat vindt als je er ook op let?!
Duys

Duys   01-03-2016 at 17:39

Duys
Senior Member

Dit is trouwens wat ik zag op je foto, verschillend van de foto die ik plaatste.
Probleem is dat het een foto van het net is, weet niet of ik die zomaar mag plaatsen.
Bekijk hem eens, doe ik hem morgen wel weg.
Gelijkenis met de structuur op jou foto is er.
Homostidaee, ergens terug te vinden op de site over de Baltische fossielen.
Duys

[Bewerkt door Duys op 01-03-2016 om 17:41 NL]

[Bewerkt door Duys op 02-03-2016 om 22:38 NL]

amelchers   01-03-2016 at 19:36

amelchers
Senior Member

quote:
Duys schreef:
Dit is trouwens wat ik zag op je foto, verschillend van de foto die ik plaatste.
Probleem is dat het een foto van het net is, weet niet of ik die zomaar mag plaatsen.
Bekijk hem eens, doe ik hem morgen wel weg.
Gelijkenis met de structuur op jou foto is er.
Homostidaee, ergens terug te vinden op de site over de Baltische fossielen.
Duys

[Bewerkt door Duys op 01-03-2016 om 17:41 NL]

Hallo Erwin,

Ik heb inderdaad gelijkende foto's gevonden op de site waar je eerder naar toe verwees. Lijkt als twee druppels water! Liet het zojuist aan mijn vrouw zien. Zij herinnert zich het stukje ook nog wel en was meteen laaiend enthousiast

Groeten,
Alexander.

amelchers   01-03-2016 at 19:37

amelchers
Senior Member

quote:
Duys schreef:
Mocht het zo zijn Amelchers, de onderzoekers ginder zijn sterk gefocused op coprolieten, om een inzicht in een biotoop en predatie te krijgen.
Kans dat je dat vindt als je er ook op let?!
Duys

Hallo Erwin,

Ik kan niets beloven, maar zal mijn ogen openhouden. Die corprolieten doen me trouwens behoorlijk denken aan die van haaien, die draai die erin zit...

Groeten,
Alexander.

0