HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Prepareren en Conserveren

Preparatie van een Hypsipariops en ??

Page: 1 2 3

suffeleersT   12-02-2016 at 12:57

suffeleersT
Senior Member
Registered: 09-08-2015

Vandaag een dagje verlof en voor de middag bezig geweest aan 2 verschillende Phacops.
Beide hebben een ongelooflijk goede scheiding. Mag ook eens makkelijk gaan. De steen vliegt er gewoon af. Mooi perfecte schaal.
Heb een probleempje gehad met mijn camera en ben de beginfoto's spijtig genoeg kwijt.
Aan de grote was ik al een tijdje bezig. en ziet er ondanks de lelijke barst in zijn pygidium goed uit. Welke soort weet ik niet. Hij komt uit Mrakib.
De kleinere lijkt het kleine, maar beter uitziend, broertje van de Hypsipariops. Het rechteroog was eraf maar heb ik terug geplakt. Daar is nog wat opkuiswerk aan straks. Deze komt uit offten.
Beide zijn er nu iets meer dan half uit. Was leuk zo om het uur eens afwisselen

[Bewerkt door suffeleersT op 12-02-2016 om 13:53 NL]

Frederik   12-02-2016 at 13:20

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Hey Tim,

Ziet er inderdaad goed uit!
In beide gevallen kan je niet spreken over Phacops. De eerste lijkt me ook weer een Hypsipariops. Ik heb er thuis ook eentje liggen van Jebel Mrakib.
De iets puntigere, meer conische tuberkels van de tweede doen me vermoeden dat die mogelijk toch nog iets anders is. Als je klaar bent kunnen we weer eens zo'n eindeloze discussie hebben over Phacopina. Het blijft een zéér moeilijke groep.

suffeleersT   12-02-2016 at 13:42

suffeleersT
Senior Member

Ik blijf problemen hebben met de benamingen. ga gewoon voort op de info van de leverancier Probeer wel veel te zoeken en te vergelijken in onder andere die pdf van jou. Maar het is geen gemakkelijke opgave.

Ja het is een boeiende groep die Phacopina. Ben er ook verknocht aan het geraken.
Zo gaan er nog meer volgen dit jaar. Zo boeiend telkens weer een andere variëteit te vinden in de steen. Het absoluut toppunt zou zijn ze er zelf gaan zoeken maar dat zit er niet in. Dus moet ik mijn handen maar op zoveel mogelijk stukken zien te krijgen in de hoop zoveel mogelijk verschillende te kunnen preppen en verzamelen.

Die discussies zijn net ook een leuk en leerrijk onderdeel ervan

Je hebt me iets aangedaan hoor

Ps. bij de tweede zie je dat er een klein stukje ontbreekt achter het oog. Dat is ten velde verloren gegaan denk ik. Zat niet in het tegenstukje.

[Bewerkt door suffeleersT op 12-02-2016 om 13:51 NL]

ivok   12-02-2016 at 18:20

ivok
Senior Member
Registered: 29-09-2010

Die phacopsen daar zit ik ook vaak naast.
Grofweg kan ik ze uit elkaar houden maar het gaat dus wel eens mis.

strandjutters   12-02-2016 at 20:07

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Prachtig Tim,niet alles gaat tegen zie je wel.

Er lijkt mij ook een verschil in die twee,al zeker als je naar de wang kijkt,die laatste heeft er een rij stekeltjes op staan dat je bij de eerste niet ziet.

GR

suffeleersT   12-02-2016 at 20:24

suffeleersT
Senior Member

Nee zou maar erg zijn als ze allemaal tegen zouden slaan.

Dat het twee verschillende waren had ik al gedacht maar dat die eerste een Hypsipariops was had ik niet gedacht.
Die tweede is ook een mooi ding. Die kegeltjes zijn bijna pinnen. De linkerkant is iets moeilijker maar komt er ook goed uit.

ivok   12-02-2016 at 21:12

ivok
Senior Member

Je gaat weer als een trein.

Nog even en je bent Door de voorraad heen.

suffeleersT   12-02-2016 at 21:20

suffeleersT
Senior Member

quote:
ivok schreef:
Je gaat weer als een trein.

Nog even en je bent Door de voorraad heen.

Nee dat valt wel mee. Had vandaag gewoon eens veel tijd en deze vliegt er bijna vanzelf uit.
Heb nog voor enkele maanden werk liggen hoor en als ik al het Resteigne materiaal meetel nog voor een jaar of 2.

En mijn ouders wisten niet wat ze me dit jaar moeten geven voor de verjaardag en zo, ze weten dat ik zot ben van preppen ondertussen, dus zei ik, sponser maar wat stenen en dat zagen ze toch zitten dus kan binnenkort nog een bestellingetje plaatsen

Deze keer vooral phacopida en proetida. En natuurlijk een paar speciallekes

suffeleersT   14-02-2016 at 20:36

suffeleersT
Senior Member

Deze avond nog eens wat tijd gehad om wat verder te doen aan de onbekende.
Je ziet op de eerste foto dat de stukken soms vrij groot weg vliegen.
Ik merk al snel dat er iets niet klopt aan de voorlaatste segmenten. Ik weet het niet zeker maar denk dat hij een beet heeft moeten incasseren van een roofdier. Mij lijkthet segment toch weer dicht gegroeid maar kan het mis hebben. Een breuk is het niet. Hij lijkt me in een punt terug dicht gegroeid te zijn.

Verder nog wat werk aan het pygidium te doen en nog een deel tubercles vrij te leggen op de 'neus'.
Vind het een leuk beestje. Ben benieuwd wat voor één het blijkt te zijn.
Laat de discussie maar starten.

Lugo   14-02-2016 at 21:44

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Goed prepwerk, Tim.

het lijkt er inderdaad sterk op dat deze trilobiet aangevallen werd op zijn linkerflank, maar de aanval heeft overleefd. De afgeronde randen van die beschadigde pleurae duiden immers op een genezingsproces. Dit soort details voegen toch een extra verhaaltje toe aan dit beestje.
Heb ook een poging gewaagd om te determineren, maar met de soorten beschreven in het werk van Mc Kellar and Chatterton, 2009 kom ik er niet uit.
Misschien weet Frederik of Ivo raad.

Lugo

Heraclites

suffeleersT   14-02-2016 at 21:50

suffeleersT
Senior Member

Dank u Luc.
En ook voor de moeite om hem te determineren.
Kan hem zelf ook niet plaatsen maar heb natuurlijk ook nog niet de hoeveelheid lectuur als jullie.

Groeten

strandjutters   14-02-2016 at 21:54

strandjutters
Senior Member

Inderdaad,die aanval weer een leuk detail.De dader zullen we waarschijnlijk nooit meer vinden

GR

suffeleersT   14-02-2016 at 23:04

suffeleersT
Senior Member

Het zou moeten een zogenaamde Pedinopariops Smily Phacops zijn. Jbel Ou Driss, Erbenochile-Couche,laat Emsian. Met dank aan Jens.

Ja Pascal, dat zou pas een vondst zijn, trilo samen met zijn aanvaller.

[Bewerkt door suffeleersT op 14-02-2016 om 23:19 NL]

[Bewerkt door suffeleersT op 14-02-2016 om 23:25 NL]

strandjutters   14-02-2016 at 23:13

strandjutters
Senior Member

Prachtig Tim

heb je nog de doorsnedes van deze twee op foto ?

GR

suffeleersT   14-02-2016 at 23:18

suffeleersT
Senior Member

Nee spijtig genoeg niet. Heb een probleempje gehad met mijn geheugenkaart. Ben een heel deel foto's kwijt. Weinig van trilo's buiten een paar maar veel gezinsfoto's. Dat is altijd rot. Maja. Van de meeste heb ik backups maar natuurlijk niet van alles. En de foto's van de leverancier had ik niet meer. Is geen ramp. Ga eens navragen of hij ze nog heeft.

strandjutters   14-02-2016 at 00:05

strandjutters
Senior Member

Staan ze niet in het topic Trilo van mij ?

GR

suffeleersT   15-02-2016 at 04:29

suffeleersT
Senior Member

Nee. De hypsi was al verlijmd door hem en een stukje vrij gemaakt en de Smily is niet doormidden geslagen. Daar zat de kop rechts van vrij, zonder oog en ook een stukje vrij gelegd. Het oog en een stukje vrije wang zat in een tegenstukje.

Lugo   15-02-2016 at 11:50

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Tim,

het zou inderdaad best kunnen dat dit een Smiley Phacops is.
Dit is de nickname, die men aan deze Pedinopariops gegeven heeft omwille van een opvallend preglabellair veld ( de zoom vooraan het cephalon ), waardoor dit beestje voortdurend lijkt te lachen
Maar blijkbaar is deze soort tot nu toe nog niet officieel beschreven en is voorlopig de wetenschappelijke benaming Pedinopariops sp.

Lugo

Heraclites

Frederik   15-02-2016 at 14:02

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Dit lijkt inderdaad zo'n 'smiley phacops' te zijn. Onder andere de richel onder de ogen is redelijk typisch. Lensformule klopt ook, tuberkels op glabella en thorax ook. Studeer heel eventjes op foto's van de voorzijde, want die maakt inderdaad wat vreemde kronkels. De tuberkels op de voorzijde van de glabella gaan heel dicht op elkaar staan.
LINK

Doorgaasn hebben specimens van deze soort een heel erg slechte scheiding. Je hebt een goed exemplaar te pakken!

suffeleersT   15-02-2016 at 17:42

suffeleersT
Senior Member

Zal zeker voorzichtig zijn met de verdere prep straks. Heb de foto goed bestudeerd. Als de scheiding daar zo blijft zou het geen probleem mogen zijn.

Dan kan ik hem zo toevoegen in de trilobase Pedinopariops sp.

Bedankt voor de bevestiging Luc en Frederik.

suffeleersT   15-02-2016 at 20:38

suffeleersT
Senior Member

Pfw. 2 uur later en hij is nog niet vrij. Slaagt toch wat tegen die goede scheiding.

Maar eruit komen zal hij hoor, alleen niet vandaag.
De smile is vrij. Het linker oog heb ik oog aangepakt en het pygidium ook.

Nog een paar uur en heb weer een mooi stuk bij.

Nog een vraagje, heb onder de bino kleine gaatjes gezien onder de rand van het cephalon.
Heeft iemand hier een uitleg voor. Dit was me nog nooit opgevallen.

strandjutters   15-02-2016 at 20:43

strandjutters
Senior Member

Ah Tim,ik dacht dat het stekeltjes waren,maar het zijn gaatjes,moeilijk te zien op foto.

Goe bezig

GR

suffeleersT   15-02-2016 at 20:47

suffeleersT
Senior Member

Nee ze zijn ook niet te zien op foto. Minuscule gaatjes onderin de rand van de smile. Echt onder de trilo hé. Niet de rand vanonder. Zie ze enkel met behulp van bino.

strandjutters   15-02-2016 at 21:08

strandjutters
Senior Member

Ah dan zijn het waarschijnlijk Porien

GR

suffeleersT   15-02-2016 at 21:15

suffeleersT
Senior Member

Ja Ivo zei het ook. Rare plaats wel. Poriën

strandjutters   15-02-2016 at 21:38

strandjutters
Senior Member

Hallo Tim,t'his Pascal Hé

Je kijkt te lang door je bino

GR Pascal

ivok   16-02-2016 at 09:25

ivok
Senior Member

ik had het plaatje hier nog niet gezien, maar wel al met Tim via FB besproken.

Hij mag dus nog wat langer door de bino kijken.

maar als ik het goed begrepen heb zit het dus aan de onderkant en niet er op

suffeleersT   16-02-2016 at 20:38

suffeleersT
Senior Member

Het 'neusje' is vrij. het laatste stuk was hardnekkiger dan de rest. Je ziet dat er nog heel fijn wat matrix aanhangt. Maar geraak gewoon niet dichter. had ik een zandstraler zou ik met een zacht medium onder lage druk het wel proper krijgen denk ik maar voor mij is hij goed zo. Tot ik ooit zo een installatie kan kopen.

Die gaatjes blijven mij boeien maar zullen waarschijnlijk wel poriën zijn.

Leuk om weer een niet alledaagse soort bij de collectie te kunnen voegen. Ik krijgt er een smile van op mijn gezicht

Vind hem vrij goed gelukt en mag bij op de voorste rij

Nu aan de Hypsipariops zelf verder werken. De grote (die de Drotops moest zijn) zal ook nog aan bod komen de volgende dagen

strandjutters   16-02-2016 at 22:01

strandjutters
Senior Member

Prachtig Tim,ik zal het nooit beter doen denk ik

Heb nog geen nieuws,waarschijnlijk morgen kan ik ze volgen Normaal moet ik ze maandag hebben.

Heb me vandaag ook nog een nieuwe bino besteld,de tweedehands was x 30 en das toch iets te groot,ik hou deze voor manueel werk en de nieuwe vergroot 10 tot 20 x,een beetje hetzelfde als deze van jou.Heb een werkafstand van 30 cm.

GR Pascal

suffeleersT   16-02-2016 at 22:12

suffeleersT
Senior Member

Thanks Pascal maar jouw prepwerk zal zeker zo goed worden of zelfs beter.

Ja dat wachten is altijd een hel hé. Maar eens als ze er dan zijn zit je al aan de volgende bestelling te denken

Daar ga je veel plezier aan beleven, aan die nieuwe bino. 30x is echt wel veel hoor. Heb soms zelfs nog moeite met de 20x. Voor het gewone makkelijkere prepwerk gebruik ik de 10x en als het wat moeilijker wordt de 20x. De smily heb ik wel volledig onder de 20x gedaan. Moet er eens aan gewoon worden hé. De werkafstand is ruim voldoende, het enige nadeel (wat ik ondervind met mijne) is als je grotere stukken hebt die hoger van je werkvlak liggen dan moet je de bino op een verhoogje zetten. Ga me nu een arm maken om dit op te lossen. Las wel vlug op het werk iets ineen dat werkt .

Page: 1 2 3

0