HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Vondsten Kaloot - hulp bij determinatie gevraagd

Chantega   23-01-2016 at 17:39

Chantega
Junior Member
Registered: 19-07-2015

Hallo iedereen,

Ik ben afgelopen zomer naar de Kaloot geweest en heb een aantal dingen gevonden.
Ik vind het erg lastig om mijn weg te vinden in het determinatie systeem, vandaar dat ik het via deze weg probeer.

Zouden jullie een groentje als mij hiermee kunnen helpen?
Tips voor het determinatie systeem en waar ik op moet letten om zelf te kunnen determineren stel ik zeer op prijs!

Oh ja, ik ben gek op van alles wat op het strand te vinden is en pak elke schelp of steen op. Dit is een kleine selectie van wat ik allemaal heb meegenomen waar ik heel graag een naam bij zou willen hebben.

Alvast hartstikke bedankt!

*
Foto 1: schelpen die volgens mij allemaal hetzelfde zijn (?)
Astarte mutabilis mutabilis - Kastanjeschelp

Foto 2 en 3: binnen- en buitenkant
Terebratula perforata

Foto 4: tapijtschelp (andere naam?)

Foto 5: ?

Foto 6:
Groot: anterior oxyrinchus
Klein: posterior oxyrinchus of hastalis
Zonder wortel: ?

[Bewerkt door Chantega op 26-01-2016 om 18:53 NL]

strandjutters   23-01-2016 at 18:58

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Hallo Chantega,de Nederlandse naam is kastanjeschelp.

GR Pascal.

BTW,welkom op het forum

Chantega   23-01-2016 at 22:55

Chantega
Junior Member

Pascal,

Bedankt voor je reactie, kloppen mijn gevonden namen?

Kastanjeschelp:
Deze lijkt mij veel op de nog "vers" te vinden venusschelp. Is dit dezelfde of zijn deze verwant aan elkaar?

Groet,
Chantal

[Bewerkt door Chantega op 23-01-2016 om 22:59 NL]

strandjutters   23-01-2016 at 23:41

strandjutters
Senior Member

Hallo Chantal,een venus schelp is geen astarte,astarte hoort eerder thuis in de familie Tridonta,die zijn kleiner dan de venusschelp.

De venusschelp lijkt van vorm op de kastanjeschelp,maar is te onderscheiden door de aanwezigheid van een mantelbocht en een maantje naast de top, de venusschelp behoort tot de familie Chamelea striatula.

Maar aan de hand van jouw mooie foto's is geen determinatie mogelijk,je heeft er geen maat bij en het slot van een schelp is zeer belangrijk voor determinatie.

Je kunt beter één foto maken in drie D van één schelp,zo kom je verder denk ik,maar het is zeker te doen,ik ken deze schelpen maar ben er al een tijdje uit,misschien ziet Lex Kattewinkel jou bericht,hij kent er alles van

Ik stuur morgen een Mail naar Lex of hij FF wil kijken naar je vondsten

GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 23-01-2016 om 23:46 NL]

Chantega   23-01-2016 at 23:50

Chantega
Junior Member

Ah oké, ik zal morgen even een paar andere foto's erop zetten.
Ik had er een 5 cent muntje bijgelegd voor een indicatie van de grootte, maar dit is niet zo heel erg duidelijk.
Dus, morgen komen er een paar foto's bij.

Dankje!

strandjutters   23-01-2016 at 00:00

strandjutters
Senior Member

Ah ja Chantal,ik zie nu je 5 cent liggen,maar dat is vaag,ik denk geen Astarte's.

We zien morgen verder,GR Pascal.

Wat de haaientanden betreft,de grootste is waarschijnlijk een anterior oxyrinchus.De kleintste met wortel een posterior oxyrinchus of hastalis,in elk geval een achterste tand in de onder-bek.

[Bewerkt door strandjutters op 24-01-2016 om 00:07 NL]

Chantega   26-01-2016 at 18:42

Chantega
Junior Member

De foto's.

Ik heb zelf ook even wat research gedaan en ik denk dat je inderdaad gelijk hebt.

(De foto's zagen er op mijn telefoon een stuk scherper uit dan nu op de computer)

Maar goed, nu een paar van de andere schelpen nog....

mussels   28-01-2016 at 21:23

mussels
Senior Member
Registered: 24-09-2009

Dag Chantal

Op de bovenste foto in je eerste post staan allemaal Astarte's, maar geen A. mutabilis mutabilis (die laatste heeft een rechthoekiger vorm). Vermoedelijk is het vooral Laevastarte basteroti, maar er kan ook wel een Laevastarte omalii tussen zitten of nog een ander soort Astarte, dat is moeilijk te zien. Op de Kaloot kun je zes, zeven soorten Astarte's vinden die veel op elkaar lijken en alleen op details uit elkaar zijn te houden.
Op de 2e en 3e foto zie ik een slotfragment van de zwinkokkel Venericor planicosta (links), de bolle klep van een Terebratula (boven) en de bolle klep van een oesterachtige, ik denk Pycnodonte navicularis (of anders Pycnodonte queteleti).
Op de 4e foto ligt een tapijtschelp, zo te zien de geruite tapijtschelp Venerupis decussata.
Dan de 5e foto: fragmenten van ? , mogelijk allemaal Glycymeris, maar dan moet je even de binnenkant bekijken: Glycymerissen hebben een getand slot.
Foto 6: schelpfragmenten onbekend.
Foto 7: haaientanden onbekend.

@ Pascal: geen berichtje gezien - maakt niet uit hoor. De naam kastanjeschelp is mij onbekend, maar verder ben ik het met al je opmerkingen eens (vooral die over mij natuurlijk ).

Groeten, Lex

strandjutters   28-01-2016 at 21:42

strandjutters
Senior Member

Ah Lex,een misverstand,ik ging een mail sturen na de betere foto's van de schelpen,ik ging er van uit dat je op de eerste foto's ook niet kon uitmaken wat het juist zijn.

De betere foto's heb ik gemist,gebeurd mij niet vaak

Kastanje schelp heb ik uit (Schelpen aan de Belgische kust) boekje van Koen Fraussen en Stefaan Wera.

Het boekje noemt (Weet wat je vind op het strand)

Ik maak een foto van het beschrijf.

GR Pascal

mussels   28-01-2016 at 22:18

mussels
Senior Member
Registered: 24-09-2009

Geen nood Pascal, ik ken iemand die dat boek heeft en die ik binnenkort zie. Ik zal haar vragen het boek voor me mee te nemen.
Kastanjeschelp is dan misschien meer een Vlaamse benaming? Zoals wulloks en karkollen

strandjutters   28-01-2016 at 22:32

strandjutters
Senior Member

Hallo Lex,ik maak zo een foto.

Ik vind zeer vaak zeer leuke schelpen in mijn gruis,ik gooi ze er altijd uit maar ik plaats ze niet op het forum omdat niemand hier reageert op schelpen,zijn toch best ook leuke fossielen.

Moest ik weten dat er iemand naar kijkt zou ik ook de moeite doen om ze te plaatsen.

Misschien ben jij een aanzet om dit te doen

GR

strandjutters   28-01-2016 at 23:06

strandjutters
Senior Member

Hallo Lex,hier de vertaling .

GR Pascal

Germa   29-01-2016 at 18:58

Germa
Senior Member
Registered: 16-09-2014

Vergis je niet Strandjutters; er is geen schelpentopic dat ik oversla. Ik weet bij lange na niet de juiste antwoorden dus ik volg zwijgend; ik leer en geniet ervan!

Chantega   01-02-2016 at 19:38

Chantega
Junior Member

Zo wat een berichten. Ik ben even niet online geweest, maar goed..

De astartes.. Naar welke details moet ik kijken om erachter te komen welke ik voor me heb?

(Sorry ben erg nieuwsgierig en ik wil erg graag alles zelf kunnen determineren, dat gaat voor mij sneller en scheelt uiteindelijk erg veel topics van mij op het forum..)

Eventueel literatuur dat wordt aangeraden?

0