HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

MV2: Pols-/enkelbot ve grote evenhoevige?

knaapjvd   07-01-2016 at 14:51

knaapjvd
Moderator
Photo Moderator
Registered: 12-10-2014

Deze is in redelijk gave staat. Ik heb deze vorm eerder op het forum voorbij zien komen, maar ik kan die berichten niet meer vinden.

Misschien zou een 'tag' systeem voor artikelen handig zijn, zodat men kan zoeken op bekende tags?

Optimo   07-01-2016 at 21:22

Optimo
Senior Member
Registered: 21-04-2012

kijk even bij cubo naviculare op rund en hert google en je ziet er een hele rits

ook nog even opgezocht , en kopie van Charlie zijn antwoord bij gevoegd .

In dit stuk staat het rolbeen (astragalus) en daarbovenop staat het scheenbeen. Het hielbeen ligt tegen het rolbeen.

gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 07-01-2016 om 21:23 NL]

[Bewerkt door Optimo op 07-01-2016 om 21:31 NL]

Gidi   07-01-2016 at 21:47

Gidi
Senior Member
Registered: 29-09-2015

Wat worden die dingen toch vaak gevonden! Ik heb binnen een half jaar ook al een stuk of 5 gevonden.

sjaak   07-01-2016 at 21:58

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

quote:
Gidi schreef:
Wat worden die dingen toch vaak gevonden! Ik heb binnen een half jaar ook al een stuk of 5 gevonden.

Het zijn er een hoop; in elke poot zitten ze. Ze zijn compact en kunnen tegen een stootje. Daardoor vinden we ze veel. Helaas zijn ze lastig te determineren. En ook een beetje saai.

Niels

knaapjvd   08-01-2016 at 12:28

knaapjvd
Moderator
Photo Moderator
Registered: 12-10-2014

quote:
sjaak schreef:En ook een beetje saai.

Daarin verschillen we van mening. Ik vind de ledematen en gewrichten juist interessant.

@Optimo: Bedankt voor je aanvulling, dat is hem inderdaad.

quote:
optimo schreef:
kijk even bij cubo naviculare op rund en hert google en je ziet er een hele rits

Dat is het hem: als je de zoekterm niet kent, maar wel weet dat je in de pols of enkel moet zijn, dan vind je ook een hele rits, maar niet het goede.

Google daargelaten, wat constructief kritiek, voor wat betreft de zoekfunctie op dit forum:

Als men nu mbv de zoekfunctie zoekt naar 'pols' of 'carpal' krijgt men alle community hits waarin dat woord voorkomt, zonder dat die term terecht geassocieerd dient te worden met het determinatie verzoek waarin het woord voorkomt.

Ik zou het een functionele verbetering van het forum vinden als, bij een succesvol afgesloten determinatie, tags zouden worden toegekend aan dat bericht om de efficientie van de zoekfunctie te verhogen.

[Bewerkt door knaapjvd op 08-01-2016 om 13:36 NL]

sjaak   08-01-2016 at 14:16

sjaak
Senior Member

quote:
knaapjvd schreef:
Als men nu mbv de zoekfunctie zoekt naar 'pols' of 'carpal' krijgt men alle community hits waarin dat woord voorkomt, zonder dat die term terecht geassocieerd dient te worden met het determinatie verzoek waarin het woord voorkomt.

[Bewerkt door knaapjvd op 08-01-2016 om 13:36 NL]

Je kunt ook meerdere zoektermen gebruiken, bijvoorbeeld "pols" en "rund" oid, dat filtert al meer.

Daarbij noemt de een dit een voetwortelbeen, handwortelbeen, polsbot, etc. Latijnse namen worden maar weinig gebruikt. Breed zoeken dus.

Zelf google ik veel op Engelse woorden omdat dat meer resultaten geeft,

Er is een publicatie in omloop waarin ook deze botjes staan. Ik heb die wel eens gezien bij een WPZ bijeenkomst. Volgens mij Franstalig. Helaas is de naam mij ontschoten. Duur en zeldzaam boek, maar er circuleren kopiƩn van.

Niels

Lidwientje3   08-01-2016 at 22:34

Lidwientje3
Senior Member
Registered: 28-12-2013

Bedoelt Gideon niet specifiek de cubonavicularen waarvan er zoveel gevonden worden, en niet de carpalia/tarsalia in het algemeen? Dat valt mij namelijk ook op. Komt misschien ook doordat ze makkelijker te determineren zijn dan andere hand-/voetwortelbeentjes.

[Bewerkt door Lidwientje3 op 08-01-2016 om 22:34 NL]

Gidi   09-01-2016 at 11:43

Gidi
Senior Member

Inderdaad, Heleen. Ik heb het idee dat er veel meer cubo navicularen worden gevonden dan bijv. astragalussen/astragali?? terwijl er evenveel zouden moeten zijn?

sjaak   09-01-2016 at 11:50

sjaak
Senior Member

ik denk dat dat maar zo lijkt. Ik heb dat idee in elk geval niet. Ik stik van de rolbenen. Dit soort botjes transporteren misschien wel wat beter en kunnen tegen een stootje waardoor ze intact en herkenbaar blijven.

Niels

Gidi   09-01-2016 at 11:54

Gidi
Senior Member

Ik ben wel benieuwd naar die Franse publicatie die Niels vermeld.

Alhoewel ik van Charlie begreep dan 1 op 1 vergelijken nog te doen is, alleen zet je er 10 naast elkaar heb je teveel individuele variatie en gigantische overlap tussen verschillende soorten waardoor je geen betrouwbare determinatie kan doen.

0