HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Pliocene foraminifeer Spanje

scherven   21-12-2015 at 12:17

scherven
Senior Member
Registered: 09-08-2011

Deze foraminifeer vond ik in een monster uit het Plioceen- Zanclien in Estepona-Spanje. Het is een Neoflabellina sp. Hoogte boven de zeespiegel ca. 100m. Ik kom ze niet zo vaak tegen vandaar de foto,s.
groet,Ben.

KoenJ   21-12-2015 at 12:21

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Dat is een mooie!

hubertus68   21-12-2015 at 15:00

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Goed gespot, Ben.
Verglijkbare vormen zouden ook hier in ZL voorkomen, maar zij zijn hier ook niet algemeen. Tot nu toe noch geen gevonden.

Groeten,
Oliver

RobertSpeijer   27-12-2015 at 16:54

RobertSpeijer
Normal Member
Registered: 29-04-2015

Dag Ben,

Inderdaad een prachtig exemplaar. Het is echter een geslacht dat verwant is aan de veel kleinere Neoflabellina, te weten Frondicularia. Het verschil zit hem in het planspirale begin bij een Neoflabellina. Frondicularia is volledig uniseriaal, maar wel met de vreemde wigvormige kamers die Neoflabellina in het latere groeistadium ook heeft. Zoals je eerste foto laat zien is de eerste kamer (de proloculus) zeer groot bij Frondicularia. Menig foram wordt niet veel groter dan deze ene kamer.

Neoflabellina is een typisch geslacht uit het Krijt (bv. in ZL) en is uitgestorven aan het einde van het Paleoceen, tijdens het zogenaamde Paleoceen-Eoceen thermische maximum (PETM). Dit is toevallig een onderzoeksdomein van mijn groep in Leuven.

In Egypte kunnen we de positie van het PETM (en de basis van het Eoceen) in het veld herkennen op basis van het hoogste voorkomen van de zeer grote (2 mm) Frondicularia phosphatica. Die lijkt wel wat op jouw examplaar, maar is dus nog een stuk groter. Een afbeelding van F. phosphatica is terug te vinden op Foraminifera.eu (en in een publicatie uit 1996 te vinden op mijn ResearchGate site).

Groeten,

Robert

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie - KU Leuven

0