HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Shark tooth Hastalis middle
0.50 EUR

Prepareren en Conserveren

Marokkaans kerstcadeau

Page: 1 2 3

suffeleersT   21-12-2015 at 12:02

suffeleersT
Senior Member
Registered: 09-08-2015

Het vrouwke heeft mij weer maar eens verrast.
Vorige week stond de postbode voor de deur met een pakketje uit Marokko.
Blijkbaar heeft ze achter mijne rug bij eene Marokkaan wat te prepareren trilobieten gekocht. En die heeft zich aan zijn woord gehouden en ze opgestuurd.
Dat had ikzelf niet gedaan zo iemand geld geven die je van haar nog pluim kent, maar blijkbaar is hij toch te vertrouwen. En ze heeft nog steeds een ander cadeauke voor bij kerst zelf. Hoop dat het even leuk gaat zijn.

Maar nu verder.
Ik kon mij natuurlijk niet bedwingen om toch 1 stuk al eens aan te vallen.
Heb er achteraf bekeken wel niet de makkelijkste uitgekozen. Linkerkant zat in het verweringsvlak en de matrix plakt er erg hard aan. De ogen en neus moeten nog gebeuren, maar pas als ik mijn bino heb. Elk kegeltje op de neus moet ik stuk voor stuk vrijmaken.
De rechterkant ging vrij vlot. Links was dus een ander verhaal, korrel voor korrel verwijderd en er is nog wel wat werk aan. Maar ben wel tot nu toe fier op mezelf. Heb hem rustig (tot nu toe +-20u) geprepareerd en maar een enkele keer net geraakt. Het is nog een werk in proces maar wou toch al even wat tonen.

Frederik   21-12-2015 at 12:06

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Hey Tim, dat ziet er goed uit. Je ziet dat, als je dit soort stukken rustig aanpakt, het resultaat er ook naar is, proficiat!

Het klopt dat je best even wacht tot je onder vergroting kan werken om dat neusje aan te pakken. Dit pukkeltjes gaan een vaste hand vragen. Veel succes daarmee!

suffeleersT   21-12-2015 at 12:23

suffeleersT
Senior Member

Bedankt Frederik. Ja ben er rustig aan bezig en bevalt me prima. Met de andere wacht ik nog. Eerst oefenen op jou stukken, maar kon me echt niet houden om aan deze te beginnen. Was vrij groot en wou weten wat het was. Hij heeft er geen papier bijgestoken wat in welke steen zit. Moet hem nog eens contacteren of hij het me kan zeggen. De prijs vind ik ook ok. 20euro het stuk 140euro voor 6stuks verzending bij.
Het zijn wel niet de makkelijkste stukken.
Bv de 2de foto, deze is erg klein en fragiel lijkt me. Foto 3 zal heel moeilijk worden mits ik geen beginpunt heb. De ander zouden moeten meevallen. Hoop ik toch.

Frederik   21-12-2015 at 15:27

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Jammer dat er geen documentatie bij zit. Maar we zullen uiteindelijk normaal gezien wel eea kunnen afleiden op basis van de soort en lithologie.
De lithologie (en vooral de kleur) wil wel eens bedriegelijk zijn vanop foto's, en zeker als deze in kunstlicht zijn gemaakt. Het is dus niet eenvoudig om hier veel op te zeggen, maar here goes:
1) Phacopide. Ik heb een idee van de mogelijke locatie, maar dat is te speculatief vanop foto. Het zou me niet verbazen moest dit een Austerops zijn. Nogmaals, ik kan ernaast zitten.
2) Interessant dingetjes. Zou ik wel eens van naderbij willen zien.
3) Valt zo weinig over te zeggen
4) wellicht Hollardops of Mrakibina...
5) Valt zo weinig over te zeggen
6) Wellicht Barrandeops.

suffeleersT   21-12-2015 at 15:36

suffeleersT
Senior Member

Dit is de beste die ik ervan getrokken krijg met mijn prullecamera

Frederik   21-12-2015 at 15:40

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Destombesina is een mogelijkheid.

De trilobiet waar je nu aan bezig bent is trouwens geen Reedops
Ik zou eerder denken richting Barrandeops.

suffeleersT   21-12-2015 at 15:47

suffeleersT
Senior Member

Ah ok een barrandeops.

Ja dat kleintje is een speciaal dingetje.
Heb onder het loepje nog een getrokken maar ook niet duidelijk vrees ik.

ivok   21-12-2015 at 16:10

ivok
Senior Member
Registered: 29-09-2010

kerst valt vroeg dit jaar.....

die nummer 2 vroeg ik me ook al af.
Denk dat Fred wel in de goeie richting zit, mooi beestje als dat hem wordt

Frederik   21-12-2015 at 16:13

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Nee, dat is niet veel duidelijker, maar er is ook niet zo veel te zien. De dikke centrale stekel doet me richting Destombesina denken, maar er zijn nog mogelijkheden.
Na preparatie zal het wel duidelijk zijn.
Hou in ieder geval rekening met genale stekels. Als de kop voorover gebogen zit kunnen deze uitsteken. Volg bij de preparatie dus best de centrale as naar voren toe, en laat voldoende ruimte voor ongewone houdingen van de kop.
Anders heb je dit voor: LINK
Hier heeft de preparator de beide wangstekels om zeep geholpen.

suffeleersT   21-12-2015 at 17:09

suffeleersT
Senior Member

Ok Frederik zal ik doen. Ik denk dat hij volledig gestrekt ligt. Wat verderop zie je denk ik net een oogje piepen. Maar het is heel klein allemaal hoor. Maar zal zeker de centrale as volgen.

Germa   21-12-2015 at 18:42

Germa
Senior Member
Registered: 16-09-2014

Je boft maar met zo'n prachtvrouw!
Van het werk heb ik niet zoveel verstand maar ik vind het fijn om mee te kijken en te lezen, het ziet er mooi uit!

suffeleersT   21-12-2015 at 19:51

suffeleersT
Senior Member

Is waar germa. Ik heb een geweldig vrouwke. Niet de makkelijkste maar ze is fantastisch.

Heb dat kleintje voorzichtig wat vrij gemaakt aan zijn pygidium. Ik denk dat je gelijk hebt Frederik. Als ik de foto's vergelijk.

Lugo   21-12-2015 at 21:20

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Dag Tim,

jij bent goed op weg om een prima preparator te worden en ik denk dat er nog mooie trilobieten van jou op dit forum zullen verschijnen
.
Het is altijd een speciaal moment om zo'n pakje " stenen" uit Marokko te ontvangen, en al zeker als het een complete verrassing is.

Lugo

Heraclites

suffeleersT   21-12-2015 at 21:34

suffeleersT
Senior Member

quote:
Lugo schreef:
Dag Tim,

jij bent goed op weg om een prima preparator te worden en ik denk dat er nog mooie trilobieten van jou op dit forum zullen verschijnen
.
Het is altijd een speciaal moment om zo'n pakje " stenen" uit Marokko te ontvangen, en al zeker als het een complete verrassing is.

Lugo

Bedankt Lugo. Hoop het toch dat er nog mooie dingen mogen volgen.
Ja zo een verrassingen mogen van mij elke dag komen

Frederik   22-12-2015 at 12:32

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Hey Tim,

Inderdaad, op je vrouw mag je trots zijn. Ze voelt héél goed aan wat jou content maakt.

Op basis van je laatste foto: opletten met de genale stekels. Je benadert de centrale as van opzij, en je werkt daarbij van naast de trilobiet uit. De kans is redelijk klein dat de kop voorovergebogen zit, maar als dat zo is, loop je op deze manier een risico om de genale stekels tegen te komen.

Als je van achter naar voren werkt: nadat je het eerste thoraxsegment bent tegengekomen, volgt de occipitale ring. Deze ligt vaak gevoelig hoger dan de thorax, dus dat is ook een punt waar je goed moet opletten. Ook de ogen steken uit, bestudeer op voorhand foto's van dit beestje en bedenk een goede strategie om de ogen te benaderen. Het is best dat je telt: Destombesina heeft 11 segmenten. Er zit geen stekeltje of knobbeltje op de occipitale ring.

Je bent écht goed bezig!

suffeleersT   22-12-2015 at 13:17

suffeleersT
Senior Member

Ik weet het dat ik niet van langszij mag verder gaan. Heb dit vanachter gedaan om wat meer vrij te krijgen van het pygidium. Heb al wat foto's gedownload en een beschrijving van geslacht. Hij gaat iets dieper de steen in naarmate ik naar voor ga. Ben nog aan het denken hoe ik verder ga en of ik er al verder aan ga werken. Deze is echt precisiewerk. Zou ik ook beter onder de bino doen denk ik.

suffeleersT   22-12-2015 at 20:14

suffeleersT
Senior Member

Na bijna 2u korrel voor korrel te verwijderen heb ik het hoofd en het rechter oog gevonden zonder ook maar één keer hem te raken. Dit was serieus zenuwslopend. Spijtig genoeg blijkt er een klein stukje van de achterkant van het oog afgebroken. Denk niet dat het er nu af gegaan is. Het oog kwam zo tevoorschijn. Voor de zekerheid ga ik morgen het gruis eens doorzoeken maar het is echt een super klein stukje en ik weet niet eens of het er wel was. Morgen eerst de rechterkant verder vrij leggen op zoek naar de genale stekel.
Spijtig van dat stukje. Het is een klein stuk en moeilijk zonder vergroting maar hij was er perfect uit aan het komen. Als ik de rest zo verder doe zal het toch nog een heel mooi stukje worden denk ik.

suffeleersT   23-12-2015 at 13:07

suffeleersT
Senior Member

Heb er nog een paar uur met engelengeduld aan zitten werken.
Het is gelukt de rechterkant van het cephalon vrij te krijgen.
Zonder extra schade aan het oog of dergelijke. Juist 1 klein puntje op de neus
Nu even laten rusten en dan de ander kant na kerst vrij maken.

Prettige feesten allemaal.

suffeleersT   23-12-2015 at 19:41

suffeleersT
Senior Member

Help,ik ben verslaafd. Kan niet stoppen. Dit is het resultaat na de rest van de dag er toch maar voorzichtig aan verder te doen. Er is nog veel te verwijderen met een naald op de thorax maar hij begint toch al vorm te krijgen. De linker genale stekel is er beter zichtbaar maar nog maar een speldenkopje groot. Het pygidium is er al zo goed als helemaal uit en mag gezien worden vind ik. Deze wil ik wel eens in en wat groter formaat in handen krijgen.
Nu Stop ik er toch mee voor vandaag. Wil geen fouten maken.

suffeleersT   23-12-2015 at 19:47

suffeleersT
Senior Member

Deze nog even dat jullie een idee hebben van de 'grote'.

Lugo   23-12-2015 at 20:28

Lugo
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 31-01-2010

Tim,

dat van die verslaving, was voorspelbaar; ik heb het ook zelf meegemaakt
Proficiat in elk geval, het resultaat ziet er zeer mooi uit en ik meen te begrijpen dat je dit zonder bino doet.
Dat is heel straf, want met vergroting van bvb X 20 kan je nog nauwkeuriger werken.
Ik denk ook dat Frederik met het genus Destombesina juist zit.

Lugo

Heraclites

suffeleersT   23-12-2015 at 20:49

suffeleersT
Senior Member

Dank u Lugo.

Ja voorlopig nog zonder bino. Deze heb ik na nieuwjaar. Dan zal alles wat makkelijker worden. Zo heel de tijd inzoomen met mijn ogen op zo iets klein is niet gezond voor mijne kop. Heb nu nog 12/10 zicht volgens de arbeidsgeneesheer maar dat blijft niet duren zo.

Ja meerdere denken het zelfde qua genus. Als ik zelf vergelijk zie ik ook geen enkel verschil dus zal ook wel kloppen.

goede feesten gewenst en (wat vroeg) gelukkig nieuwjaar.

ivok   24-12-2015 at 14:37

ivok
Senior Member
Registered: 29-09-2010

zonder bino
zonder slaap

doe ik je niet na. bij slapeloze nachten blijf ik ver weg van de preptafel
mooi beestje

suffeleersT   24-12-2015 at 14:44

suffeleersT
Senior Member

LOL. Ja echt slapen is er al een tijdje niet meer. Koffie (en dan bedoel ik liters) houden mij al een paar weken recht. Gelukkig heb ik maar weinig slaap nodig. Ben al blij met 4u slaap per nacht. En prepen is dan een leuke afleiding.

suffeleersT   24-12-2015 at 18:12

suffeleersT
Senior Member

Frederik sen deugeniet. Ik had al een vermoeden. Nogmaals bedankt voor dit tof kerstcadeau.

Frederik   24-12-2015 at 20:50

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Het snode plan is van je vrouw, ik heb alleen maar wat geholpen bij de uitvoering ervan.

Prettige feesten he!

suffeleersT   29-12-2015 at 15:34

suffeleersT
Senior Member

Ben begonnen aan een proetus. De vorige blijft liggen tot de bino er is. Was ook wel makkelijk geweest bij deze maar het gaat wel. Heb het me expres wat moeilijker gemaakt door nog niks weg te nemen alvorens de steen terug samen te lijmen. Enkel een stukje weg geslepen vanboven. Heb eerst de houding van de trilo goed bekeken en dan gelijmd. Had wat bang hoe hij eruit zou komen mits de breuklijn dwars door het bovenste van de thorax ging naar de linkerkant toe maar tot nu toe komt hij er mooi uit. Buiten het plekje op de neus, dat dochterlief veroorzaakte, is hij tot nu toe vlekkeloos na +-4u prepareren. Hij zit een beetje gebogen dus ga eerst de linker vrijewang verder vrij leggen. Nu even pauzeren en straks nog wat verder werken.

suffeleersT   29-12-2015 at 17:44

suffeleersT
Senior Member

Traag maar zeker. Er hangt soms zo een flinterdun wit laagje op. Het gaat er wel af maar is zo dun dat ik bang heb de schaal te raken. Voorzichtig maar verder.

Germa   29-12-2015 at 18:58

Germa
Senior Member
Registered: 16-09-2014

Zonde van het plekje op de neus misschien, maar het gaat vermoedelijk de dierbaarste beschadiging van je leven worden. ;

Frederik   29-12-2015 at 19:24

Frederik
Moderator
Photo Moderator

Dat flinterdun wit laagje is typisch voor deze locatie. Ik ben niet zeker dat het deel uitmaakt van de schaal (ik vermoed van niet). Ik zou het voorlopig negeren als ik jou was. Als je de trilobiet straalt met een heel zacht straalmiddel als natriumbicarbonaat dan verdwijnt het laagje als sneeuw voor de zon, zonder merkbare schade aan de trilobiet.

Page: 1 2 3

0