HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Fossiele schelpen

Gidi   18-12-2015 at 15:38

Gidi
Senior Member
Registered: 29-09-2015

Dit stuk steen met fossiele schelpen erin gevonden op de MV2. Kan iemand mij er meer over vertellen?

Marijn14   18-12-2015 at 22:38

Marijn14
Senior Member
Registered: 14-04-2013

Beste Gidi,

Zoals je misschien al weet, zijn er vrij veel grote tweekleppige zonder patroon te vinden op het Nederlandse strand.
Deze worden voor een groot deel aan de hand van het slot uit elkaar gehouden.
Echter is een mogelijk determinatie kenmerk ook hoe stomp de schelp is aan beide zijden en waar de top ligt ten opzichte van het midden.
Kun je misschien wat foto's maken van de groeilijnen aan de zijkanten van de schelp en van wat er zichtbaar is van de top?
Dan kan ik misschien een redelijk onderbouwde determinatie en een mogelijk ouderdom geven aan deze schelp (als deze bekend is bij de soort ).
Maar reken zeker niet op te veel, want zonder het slot blijft het moeilijk.

Marijn

strandjutters   18-12-2015 at 23:02

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Hallo Gidi,en Marijn,het zal moeilijk worden om deze schelp op naam te brengen als je niet weet uit welke laag deze soort komt.

Dit stuk is namelijk een steenkern van een schelp,dit wil dus zeggen dat de tweekleppige indertijd is opgevuld met sediment,het sediment is veranderd in fosforiet en de schelp is volledig vergaan.

Het probleem met steenkernen is namelijk dat je geen slot kan zien van deze soort omdat het sediment niet tot aan het slot kon komen,je heb er dus geen afdruk van

Deze kernen komen zeer vaak voor in de zanden van Antwerpen(Mioceen) en ik heb het geluk gehad om deze te vinden in situ met de schaal of schelp nog gedeeltelijk rond de kern,dit maakt het wat gemakkelijker om tot op soort te determineren,ik kijk morgen of dit weekend eens in mijn verzameling.

En was ik vergeten,eigenlijk is de structuur dat je hier ziet op deze steenkern de structuur van de binnenkant van de schelp,dus niet de buitenkant;

GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 18-12-2015 om 23:09 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 18-12-2015 om 23:09 NL]

Marijn14   19-12-2015 at 18:47

Marijn14
Senior Member

Hallo Pascal,

Dergelijke gesteenten zijn ook afgezet in bijv. de Laat-Pliocene tot Vroeg-Pleistocene formatie van Maassluis.
In deze afzetting is materiaal met enige regelmaat verkleurd op ongeveer de zelfde manier als hier zichtbaar (iets lichter meestal).
Als dat het is, is dit dus wel de buitenkant van de schelp die je hier ziet.
Maar het kan ook goed iets anders zijn
Met Antwerpen heb ik haast geen ervaring.

Als het de afdruk van de binnenkant van een schelp zou zijn en het is de soort die ik vermoed dat het is, zouden er ook sluitspierindruksels aanwezig moeten zijn(en groeilijnen minder krachtig), gezien de afdruk dan vrij gedetailleerd zou zijn.

Ik ben in elk geval benieuwd.

Marijn

[Bewerkt door Marijn14 op 19-12-2015 om 18:49 NL]

strandjutters   19-12-2015 at 19:30

strandjutters
Senior Member

Hallo Marijn,ik ken dit soort stenen enkel als steenkern van een schelp.

Ik zou ook niet weten hoe een schelp op deze manier zou kunnen fossieliseren ,dit zwart gesteente is altijd fosforiet.

Ik zoek het eens uit

GR Pascal

Bram   19-12-2015 at 20:03

Bram
Senior Member
Registered: 06-11-2005

Interessante vondst. Combinatie van vindplaats en kleur van het sediment doet mij niet direct aan fosforiet denken. Op 31 januari in Futureland zal iemand zijn met veel kennis op dit gebied. Breng het dus vooral mee.

Groeten,
Bram

Gidi   19-12-2015 at 20:08

Gidi
Senior Member

Hey Bram, bedankt voor je antwoord. Ik zal het meenemen in januari.

Ik hoorde dat ik bij jou moest zijn voor vogelbotjes? Ik heb vorige week eentje gevonden om de MV2, kun je mij daarmee verder helpen?

LINK=

Die dus!

[Bewerkt door Gidi op 19-12-2015 om 20:10 NL]

Marijn14   19-12-2015 at 20:26

Marijn14
Senior Member

quote:
strandjutters schreef:
Hallo Marijn,ik ken dit soort stenen enkel als steenkern van een schelp.

Ik zou ook niet weten hoe een schelp op deze manier zou kunnen fossieliseren ,dit zwart gesteente is altijd fosforiet.

Ik zoek het eens uit

GR Pascal

Dat zwarte gesteente is idd. fosforiet, groenige glauconiet.
Dit lijkt mij echter door de roodbruine kleur ijzerhoudend.
Dit ken ik meer van jongere afzettingen (Er vanuit gaande dat het niet door een rivier meegevoerd is).
Al is daar zoals ik al zei de schelp vaak niet zo diep verkleurd naar mijn weten.
Toch best moeilijk nog zo'n steentje met schelpen

Marijn

strandjutters   19-12-2015 at 20:42

strandjutters
Senior Member

Ik kijk er naar uit Bram,hopelijk krijgen we hier antwoord op,steek niet weg dat ik deze week wat voorbeelden plaats.

GR Pascal

Gidi   19-12-2015 at 21:17

Gidi
Senior Member

Ik heb het stuk eens goed bekeken, en denk dat de schelpen zelf nog aanwezig zijn. Bovenin het stuk zijn brokken van de schelp zelf afgebroken en is de afdruk van de binnenkant zichtbaar.

Gidi   19-12-2015 at 21:37

Gidi
Senior Member

Wat macro foto's gemaakt met mijn iPad in combinatie met een Hema-knijper lensje van €5!

Voor het geld hoef je het niet te laten in ieder geval.

strandjutters   19-12-2015 at 22:21

strandjutters
Senior Member

Hallo deze steenkern van een Glycymeris heb ik vandaag meegenomen in verband met dit topic (Normaal laat ik ze liggen ).

Ik weet 100% zeker dat dit Glycymeris is ,maar aan deze steenkern kun je dit niet zien.

Ik heb wat detail foto's gemaakt van deze steenkern ,maar das niet makkelijk omdat Glycymeris een gladde binnenkant heeft.

GR

scherven   19-12-2015 at 22:25

scherven
Senior Member
Registered: 09-08-2011

Hallo, al ik het zo bekijk lijkt het wel op een Zoetwater mossel. De steen is volgens mij een ijzerconcretie vermoedelijk uit Hollandveen . Denk dat de mossel daardoor zo verkleurt is. Van deze soort zijn er 29 verschillende dus moeilijk een speciale naam te geven.
Groet, Ben

strandjutters   19-12-2015 at 22:30

strandjutters
Senior Member

Hallo Ben,mijn eerste gedacht van deze steenkern was ook richting soort mossel omdat deze wel een structuur heeft aan de binnenkant van de schelp.

GR

Bram   19-12-2015 at 22:56

Bram
Senior Member
Registered: 06-11-2005

Misschien is dit relevant: LINK

Groeten,
Bram

0