HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Sea urchin Mill F3514
1.50 EUR

Determinatie Fossielen

Kaakfragment hondachtige met P2, P3 en P4

mussels   09-12-2015 at 20:56

mussels
Senior Member
Registered: 24-09-2009

Dit fraaie kaakfragment vond ik gisteren op een Zeeuws strand (Noord-Beveland) dat twee jaar geleden is opgespoten.
Na enig zoeken op internet denk ik dat het gaat om een stukje rechter onderkaak van een 'hondachtige' met de P2, P3 en P4 (en een lege tandholte voor de P1). Ook is een deel van de tandholte van de hoektand te zien (zie foto rechtsonder).

Ouderdom is bij strandvondsten altijd een heikel punt, maar het fragment is zwaar gefossiliseerd en is dus zeker niet van een gedomesticeerde hond. Met Kor & Bot is enkele jaren geleden ook een 'oude hond' opgevist, zie LINK

Is mijn vondst inderdaad van een hondachtige? Alle informatie is welkom!

Groeten, Lex

strandjutters   09-12-2015 at 21:00

strandjutters
Senior Member
Registered: 06-12-2010

Prachtstuk Lex.

GR

sjaak   09-12-2015 at 23:21

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

Het ziet er inderdaad oud en hondachtig uit. Toch heb ik van de Delflandse kust hondfragmenten uit het vroeg holoceen, pikzwart gefossileerd, die waarschijnlijk toch gedomesticeerd waren. Ook van MV2 heb ik een vergelijkbare vondst.

Bij die determinatie van Naturalis heb ik altijd mijn twijfels gehad. In de Westerschelde ligt alles door elkaar en de neiging is er soms, naar mijn indruk, om snel een mooi nieuwsbericht te scoren dan om gedegen onderzoek te doen.

Ik weet niet precies hoe het hier met de oude hondachtigen zat.

Niels

Schouwenburg   11-12-2015 at 16:47

Schouwenburg
Senior Member
Registered: 14-02-2012

Ik ben het grotendeels met Niels eens. Opvallend bij dit stuk is dat de kiezen erg dicht op elkaar staan. Wat betreft het andere stuk schijnt de determinatie door een student, die met de hondachtigen bezig is, bevestigd te zijn. Ik heb het zelf nog niet in handen gehad.

mussels   11-12-2015 at 23:16

mussels
Senior Member
Registered: 24-09-2009

Heren, dank je wel. Er blijven nog wat vraagtekens over, maar het gaat in ieder geval om een hondachtige.
@ Sjaak: klein detail, Kor en Bot vist in de Oosterschelde. Jij weet dat ongetwijfeld, maar iedere 'meelezer' wellicht niet.

Groeten, Lex

sjaak   12-12-2015 at 08:29

sjaak
Senior Member
Registered: 28-03-2006

quote:
mussels schreef:

@ Sjaak: klein detail, Kor en Bot vist in de Oosterschelde. Jij weet dat ongetwijfeld, maar iedere 'meelezer' wellicht niet.

Groeten, Lex

Ja, "slip of the pen", of de toets; ik weet niet hoe je dat in deze tijd zegt....
Ik ben dit jaar meegeweest en het viel op hoe alles daar door elkaar ligt.

[Bewerkt door sjaak op 12-12-2015 om 08:30 NL]

Niels

0