HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Pyrolusite Manganese ore
2.50 EUR

Determinatie Fossielen

Versteende roos uit Eben-Emael!

hubertus68   27-11-2015 at 20:21

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Hij nu alweer ....

Dit "dingetje" van een halve millimeter heb ik vandaag in de resten uit de groeve Romontbos gevonden. Het is blijkbaar vastgegroeit op een stuk zeeegel – of door het mineralisatie-proces daar vastgekit worden. Dat weet ik niet.

Om wat het gaat weet ik niet zeker. Mijn eerste gedachte was: een zeer jong exemplaar van de oester Gryphaeostrea lateralis (Nilsson, 1827). Een kenmerk voor dit soort oestertjes is de duidelijke lamellaire opbouw, die men overigens ook bei Gryphaeostrea canaliculata vind. Daarom zijn beiden maar heel moeielijk van elkaar te onderscheiden. Een voorbeeld voor G. canaliculata vinden jullie hier op het forum: LINK

Hebben jullie, de Krijt-verzamelaars, al eens een zo klein oestertje gevonden? Of is het misschien geen oester maar iets anders?

Alvast bedankt en Beste Groeten,
Oliver

MarkW   28-11-2015 at 10:07

MarkW
Senior Member
Registered: 26-03-2006

Allereerst goed gespot! Zou dit qua vorm niet ook een nummuliet (foraminifeer) kunnen zijn? Of ze van structuur ook zo glad zouden kunnen zijn weet ik niet. Wellicht het uitzoeken waard. groeten, Mark

Marijn14   28-11-2015 at 15:35

Marijn14
Senior Member
Registered: 14-04-2013

Hier is iemand heel zorgvuldig bezig
Goed gespot!

Is het mogelijk de andere kant te zien?
Dat zou heel makkelijk een uitsluitsel moeten geven.

hubertus68   15-12-2015 at 22:23

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Bedankt voor het meedenken tot nu toe!
Tijdens het verdere onderzoek van het materiaal (Nekum Kalk, Romontbos) ben ik deze
"roosjes" nog een tiental keren tegengekomen. Zij zagen allemaal zo uit als het stuk dat ik twee weken geleden getoont had.

Vandaag heb ik een blijkbaar veel completer exemplaar in het gruis gevonden. En dit laat mij inderdaad aan een foraminifeer denken. Niet alleen dat er in het gruis naast bryozoa en ostracoda, alleen maar forams zitten (en een mosdiertje of mosselkreeft is het niet), de vorm lijkt heel sterk op een foraminifeer uit het taxon "Rotaliida".

De buitenkant (foto 2) toont vrij weinig details: bijna glad oppervlakte, met blijkbaar twee op elkaar liggende lagen, die een aantal van 20–23 "stekels" aan de buitenkant tonen.

De binnenkant is veel interessanter. Jullie zien hier een spiraal met tenmindste 7 gangen. In het centrum zie ik aanduidingen van kamers.

Wat mij verwondert is, dat iedere gang deze stekels toont. Dit laat mij vermoeden, dat wij niet op een dwarsdoorsnede kijken, maar op een compleet dier. Alhoewel dit een vermoeding is. Maar welke functie hebben stekels in het "interieur" van het dier?

Als het om een compleet bewaard dier gaat zouden deze stekels voor defentie of als werktuig gedient hebben, om zich in zacht sediment integraven. Net zoals een schroef.

Ik weet gewoon niet verder, omdat ik dit soort foram nergens terugvindt.
Maar Koen, jij bent nu eigenaar van een flink boekwerk over foraminiferen. Zou jij eens willen kijken...

Alvast bedankt en Beste Groeten,
Oliver

P.S.: Excuseer de eventuele fouten. Ik woon vanaf mijn 7de in Duitsland...

Groeten,
Oliver

KoenJ   16-12-2015 at 11:53

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Mooi fossieltje. Ik zal één deze dagen eens kijken of ik in mijn nieuwe bijbel kan duiken. Hopelijk kan ik je vooruit helpen. Je kunt ook op foraminifera.eu de determinatiesleutel invullen. Wellicht dat je dat ook helpt.

scherven   18-12-2015 at 12:55

scherven
Senior Member
Registered: 09-08-2011

hallo, Koen en Oliver, bij het speuren naar forams uit Fleury kwam ik een foram tegen die wel heel veel op Oliver zijn foram lijkt. Het gaat om de Gilianella sp. komt voor in het Krijt. Je m0et even Gilianella met de zoek machine opzoeken dan kom je een artikel tegen hier over.
Groet,Ben

KoenJ   18-12-2015 at 13:52

KoenJ
Senior Member

Interessant. Heb je een fotootje van jouw exemplaar?

@Oliver: ben even geveld door een griepje. Als ik me weer wat fitter voel dan pak ik Loeblich & Tappan er nog eens bij.

scherven   18-12-2015 at 14:20

scherven
Senior Member
Registered: 09-08-2011

Hallo Koen, in de eerste plaats gefeliciteert met je nieuw encyclopedie. Deze jongens kwam ik tegen op internet.
groet,Ben

hubertus68   19-12-2015 at 12:02

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Ben,

bedankt voor het uitzoeken!
Dit genus gaat zeker in een goede richting,
maar het is geen 100%ige match.

Ik vind de determinatie van forams nog lastiger
dan die van bryozoa. Alhoewel er genoeg en
vooral actuelere literatuur bestaat.

Groeten,
Oliver

KoenJ   19-12-2015 at 22:23

KoenJ
Senior Member

Pfff...dit is een lastige Oliver!

De soort die Bert laat zien, Gilianella stellata (Odin, 2007) komt niet voor in Loeblich & Tappan (198, omdat de goede lezer al gezien heeft dat deze soort 19 jaar na het verschijnen van L&T beschreven is.

Ik vraag me ook wel af of de foram op de foto bovenaan in dit topic wel dezelfde soort is als je tweede en derde foto. Los van ontbreken van de 'stekels', zie ik bij de eerste ook niet de ribben die je bij de tweede ziet.

Omdat L&T geen determinatiewerk is, maar een naslagwerk, heb ik eerst gezocht naar een ingang. Van Gilianella kon ik geen familie vinden. Ik hoopte namelijk dat deze wel in L&T voor zou komen. Vervolgens heb ik dus maar geprobeerd de determinatiesleutel op foraminifera.eu in te vullen, ook met onvoldoende resultaat. Restte mij niks anders dan de 847 (!) platen uit L&T door te bladeren om te zien of ik iets vergelijkbaars zag. Zegt iets over me dat ik dat op mijn vrije zaterdagavond doe .

Foto 1 betreft plaat 400 uit L&T. Afbeelding 3 deed mij wel aan de bovenste foto denken. Hier gaat het om Nummofallotia cretacea (Schlumberger, 1900). L&T schrijft hierover: ‘detached umbilical button, possibly a result of recrystalliziation’. Zij beschrijven ook dat Schlumberger dit eerst als foram had beoordeeld, maar dat Barrier en Neumann in 1959 hebben beschreven dat het hier veel waarschijnlijker een 'umbonal plug', noem het maar een even een navelafdruk, betreft die ontstaan is in het kristallisatieproces.

Ik vraag mij dus of of dit niet gewoon geldt voor alledrie de exemplaren. Dat ook de tweede foto zo'n soort navel-afdruk is.
Aan de andere kant lijkt jouw foto twee weer meer op afbeelding twee van plaat 400, wat ook Nummofallotia cretacea (Schlumberger, 1900) is. De stekels zijn dan de ribben van de volgende ronding.

Volgens L&T komt dit geslacht overigens voor van het Conaciaan tot het Maastrichtiaan, in Spanje, Frankrijk en Nederland.

De overige twee foto's laten nog wat forams met stekels zien.

Hopelijk heb ik je nog wat geholpen..

KoenJ   19-12-2015 at 22:44

KoenJ
Senior Member

Hierbij nog even plaat 400 rechtop.

Edit: ik heb nog nagedacht. Ik denk dat het niet gaat om een navelafdruk, maar om het middendeel van de nummulietachtige foram wat heeft losgelaten bij kristallisatie. Dit zou ook de gladde kant op foto 3 verklaren. De stekels zijn dan restanten van de wanden tussen de kamers.

[Bewerkt door KoenJ op 20-12-2015 om 09:43 NL]

hubertus68   20-12-2015 at 20:43

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Koen,

hartelijk bedankt voor jouw recherche-werk!!!!
Ik vind dit niet vanzelfsprekend. Misschien had ik in mijn laatste
post wel kunnen toevoegen, dat ik ook al alle foto's op formaminifera.eu
bestudeert had. Maar dat jij dit voor mij ook gedaan hebt, vind ik
super!
Hierin zie ik mij echter zelf terug. Als ik een boeiend stuk tegenkom,
laat het mij niet los, totdat ik tenmindste een tevredenstellende
tip geven kan.

Ik denk dat jij met jouw expertise goed zit. Alhoewel ik niet zeker ben, of
het om een candidaat uit de Nummulitidae gaat.

Mijn gedachte was dat de "buitenwanden" van de enkele kamers door diagenetische processen opgelost zijn en dat alleen de septae (scheidingswanden tussen de kamers) bewaart gebleven zijn. Hierdoor krijg je het effect dat het blijkt dat de windingen (binnen en buiten) stekels gevormt hebben.
Dit betekend echter dat wij niet het compleete dier zien, maar dat er tenmindste nog een verdere buitenwand was. Heel spannend!!

Wat de determinatie betreft zal ik dus proberen moeten het interieur van de meest voorkomende forams in mijn materiaal bloot te leggen. Dit is geen makkelijke klus bij fossielen van een halve millimeter.

Maarja, de winter is nog lang (als wij van winter praten kunnen)....

Beste Groeten,
Oliver

KoenJ   20-12-2015 at 22:12

KoenJ
Senior Member

You're welcome! Ze geven hun geheimen niet makkelijk prijs he, die kleine verrekkelingen.

Uit welke laag komen ze trouwens? Zou interessant zijn om te zien of ze ook in de andere groeves voorkomen.

Mocht ik nog eens op iets stuiten wat tot verdere determinatie kan leiden, dan laat ik het je weten.

[Bewerkt door KoenJ op 20-12-2015 om 22:18 NL]

hubertus68   20-12-2015 at 23:11

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Koen,

de stukken komen uit de bovenste Kalk van Nekum in Romontbos.

Beste Groeten,
Oliver

0