HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Announcements

Contribute knowledge and information to Fossiel.net!
How can I help?

Forum Sticky

Informative Posts

>> All informative posts

Newest Fossil from Fossil ID system

Geo Agenda

>> More Agenda items

Georockshop
Ammonite Diplomoceras replica
1.95 EUR

Vraag & Aanbod Fossielen

Bryozoa uit Limburg gevraagt!

hubertus68   15-11-2015 at 19:11

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator
Registered: 12-11-2012

Beste fossiel.netters,

zoals jullie zeker al gezien hebben, is ons lid Luc ("Lugo" ) een tijdje geleden een interessant topic over de bryozoen van het Limburgse Krijt begonnen. Niet alleen geeft deze topic een interessant inzicht in deze kleine tot zeer kleine fossielen maar is ook een prima aanvulling voor ons determinatiesysteem. Ik zelf voeg regelmatig nieuwe vondsten bij en probeer deze zo snel als mogelijk, en als "iedereen" met de determinatie d'accord is, aan het systeem toetevoegen.

Ik heb zelf zeker nog materiaal voor de komende weken liggen, maar de winter is lang en de groeves gaan pas weer in April openen. En dus wil ik jullie vragen, of jullie nog bryozoen of "afval-stenen" uit de bryozoa-rijke lagen hebben liggen, die kwijt moeten. Het zou namelijk zonde zijn, deze weg te gooien.

Tijdens mijn laatste excursie in Eben-Emael, samen met twee andere fossiel.netters, heb ik vernomen dat bryozoa van hun alleen verzameld worden, als ze goed bewaard of ietsje groter zijn. Aan de heel kleine of kapotte stukken hadden zij geen behoefte. Het is juist wat je verzameld...
Maar afgezien van deze excursie zie ik in de de Limburgse groeves over het algemeen heel weinig mensen, die stenen vanwegens de mosdiertjes meenemen. Het meeste materiaal gaat de prulenbak in. En dit vind ik dus heel jammer.

Ik zou dus graag een oproep willen starten, deze stenen, of enkele bryozoa, niet weg te gooien. Ik zou blij zijn als ik ze zou kunnen overnemen. Portkosten zal ik graag betalen.
Als jullie bijzonder breekbare of bijzondere stukken kwijt willen raken, zal ik graag ook een paar kilometertjes willen rijden. Voor bijzondere exemplaren wil ik natuurlijk ook graag een paar Euro's betalen.

Ben benieuwt en verheug me op jullie antwoorden! Graag ook via PM.

Beste Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 15-11-2015 om 19:12 NL]

KoenJ   16-11-2015 at 10:32

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Hoi Oliver,

Doordat jij en Lugo zo'n aanstekelijke conversatie over de Limurgse Bryozoa aan het houden zijn, is mijn interesse in bryozoa opnieuw gewekt. De (beperkte) hoeveelheid materiaal die ik nog heb liggen, wil ik dus over een tijdje zelf onder de loep gaan nemen. Mocht ik ondanks dat nog wat materiaal overhouden, laat ik je dat tzt weten.

Succes met de zoektocht!

hubertus68   16-11-2015 at 13:12

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Bedankt Koen!

Frederik   16-11-2015 at 14:36

Frederik
Moderator
Photo Moderator
Registered: 28-09-2003

Hulde voor jullie bijdragen, zowel in de vorm van leer- en kleurrijke discussies, als aan het determinatiesysteem.

Ik denk niet dat ik veel materiaal uit een bryozoa-rijke laag heb liggen, maar ik wil wel eens kijken. Moest ik iets tegenkomen, spreekt het voor zich dat het jou kant uit kan.

hubertus68   23-11-2015 at 00:30

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

En "up"!

KoenJ   27-11-2015 at 14:11

KoenJ
Senior Member
Registered: 23-02-2015

Hoi Oliver,
Ik heb toch nog iets voor je. Dit jaar gevonden in een uithoek van 't Rooth, volgens mij op een overlaadplaats van kalk. De tweede foto is vlakbij de vindplaats genomen. Ik durf niet te zeggen uit welke formatie het is, maar ik heb deze kalksteen vaker gezien. Het bestaat uit gruis van bryozoa, nummulieten en meer. Ik denk dat jij de formatie wel kunt bepalen als je het ziet.

Als je me een pm stuurt met je adres, dan stuur ik hem op. Ik tik er wel een klein stukje van af om zelf onder de micro te leggen.

hubertus68   27-11-2015 at 15:06

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

hallo Koen,

je hebt een PM.

Groeten,
Oliver

hubertus68   27-11-2015 at 16:52

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hoi Mc_Crabs,

ik ben op zoek naar enkele bryozoa of stenen met bryozoa uit het Limburgs Krijt.
Ik weet niet precies wat ik als voorbeeld zou kunnen posten. Als je de foto's in het topic over de bryozoa uit het Limburgs Krijt bekijkt ( LINK ), heb ik – en hebben anderen – hier al vele voorbeelden geplaatst.

Belangrijk is dat jullie de stenen niet meer nodig hebben (bvb. omdat jullie geen behoefde aan bryozoa hebben).

Beste Groeten,
Oliver

Ivan   27-11-2015 at 19:57

Ivan
Senior Member
Registered: 24-10-2014

Hallo Oliver,

Ik heb nog wel wat kleine fossielen liggen uit t'Rooth.

Bedoel je dit?

Groeten,

Ivan

hubertus68   27-11-2015 at 20:23

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hallo Ivan,

ja precies! Wil je het kwijt?

Oliver

Ivan   28-11-2015 at 17:23

Ivan
Senior Member
Registered: 24-10-2014

Hallo Oliver,

Ik wil het niet "kwijt", maar wil je wel wat geven.
(of bedoelde je dat?)

Groeten,

Ivan

hubertus68   28-11-2015 at 19:12

hubertus68
Senior Member
Photo Moderator

Hallo Ivan, ja, dat bedoelde ik! Ik heb je een PM gestuurd!

Groeten, Oliver

0